Wolna Strefa Jawa - CZ
Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: muczos w Marca 17, 2024, 16:10:52
-
Witam.
W białej Jawie dawno temu założyłem cały przód i koło na hamulec tarczowy starszego typu, tzn. z tarczą sztywną.
Na pewno niektórzy z was kojarzą jak ona zawsze piszczała przy hamowaniu :D
Zrobiłem na tym trochę kilometrów i zajechałem tarczę do tego stopnia że aż zaczęły się z niej łuszcyć metalowe wióry. Postanowiłem się w końcu za to zabrać, bo już trochę strach było jeździć. I skuteczność hamowania jakoś podejrzanie się pogorszyła.
Kiedyś dostałem od Simsona dość grubą tarczę pływającą. On ją wymienił bo miała bicie.
Ja mu wtedy załatwiłem nową bo jeszcze mieli w sklepie niedaleko mnie. Ale ta nowa też mu zaczęła bić po jakimś czasie.
Wziąłem się za szlifowanie tej krzywej tarczy i na razie jedna strona wyszła ok.
https://youtu.be/d1pmclZRLUA?feature=shared
Jeszcze zrobię drugą i myślę że jakiś czas to pochodzi.
Niestety żeby zlikwidować bicie musiałem troszkę z niej zebrać "mięsa" i finalnie będzie miała 4mm grubości.
Myślę już na zapas i zastanawiam się czy jest jakaś firma która robi tarcze hamulcowe na zamówienie? Szperałem w internecie, ale nic konkretnego nie znalazłem.
Te oryginalne wentylowane mi się nie podobają, bo są chromowane, a pod chromem widać bardzo słabą jakość wykonania, wyglądają jakby były szlifowane ręcznie grubą osełką do ostrzenia kosy :D
Ostatecznie jestem w stanie sam dorobić taką tarczę, ale nie wiem jakiego materiału użyć żeby to miało ręce i nogi.
-
Są jeszcze dostępne zamienniki, ale co do jakości to nie mogę się wypowiedzieć.
BRZDOVÝ KOTOUČ - PLOVOUCÍ - STARŠÍ TYP (TŘMEN JAWA) (PRŮMĚR 265MM) - VÝROBA GOLDFREN ČR (partdeck.cz) (https://www.partdeck.cz/index.php?route=product/product&product_id=23894&search=Kotou%C4%8D+)
BRZDOVÝ KOTOUČ - PLOVOUCÍ - STARŠÍ TYP (TŘMEN JAWA) (PRŮMĚR 265MM) - REPLIKA ČR - (NEREZOVÝ) (partdeck.cz) (https://www.partdeck.cz/index.php?route=product/product&product_id=24348&search=Kotou%C4%8D+)
-
To jest chyba to samo co mam. Ale widzę że ten sklep jest w Pradze, może kiedyś się tam przejadę jak się zrobi cieplej i obejrzę te tarczki.
-
Ta z drugiego linka jest ze stali nierdzewnej.
-
Dobra robota Muczos. U siebie w Smoczycy mam tarczę z 639. Póki co wszystko jest ok ale dobrze byłoby mieć kiedyś opcję wymiany... Będę śledził temat :)
-
Mirage mnie naprowadził na nowy trop i poszukałem zakładu Gold Fren.
Mam do nich 70km. Jak będzie cieplej to się tam przejadę i może załatwię coś ciekawego.
-
Wreszcie skończyłem szlifowanie. ;)
Trwało to bardzo długo, bo ustawiłem na tokarce najniższe obroty i bardzo mały posuw.
Obie strony szlifowałem w ten sposób, żeby kamień na szlifierce chodził przeciwbieżnie do obrotów tarczy. Dlatego jedną stronę robiłem na prawych obrotach tokarki, a drugą na lewych.
Nie mogłem zbierać zbyt dużo na raz, bo kamień szlifierski tego nie lubi, a i szlifierka też zaczynała zwalniać.
Musiałem dość sporo zebrać żeby było równo, a i tak w dwóch miejscach zostały jeszcze małe niezabielone plamki.
Po przeszlifowaniu tarcza ma 4,1mm grubości.
Tato za pomocą dremelka porobił fazki na otworach wentylacyjnych tarczy, bo zauważyłem że w tamtych miejscach najczęściej było widać ślady przegrzania i skrzywienia.
Założyłem ją do motoru, ale już nie wyjechałem na drogę bo było ciemno i zimno. Jutro wypróbuję.
-
Tych tarcz to by nie dopasował z innego motocykla?
-
Tych tarcz to by nie dopasował z innego motocykla?
Już mi chłopaki przysłali link do jakiegoś czeskiego sklepu w którym da się to kupić.
Ale to by było zbyt proste ;D
-
Te że stali nierdzewnej nie są całkiem nierdzewne
-
Niestety nie udało się.
Po ostatnim przeszlifowaniu tarczy zostały jeszcze 2 małe miejsca które nie były obrobione. Pojechałem się przejechać, delikatnie przyhamowałem kilka razy i bicie powróciło.
Dalsza obróbka nie ma sensu, bo tarcza będzie cieniutka jak żyletka.
Będę próbował kupić nową tarczę.