Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maj 02, 2024, 06:26:46
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Luz na zamku pierśceini  (Przeczytany 3133 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

buli20vt

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Luz na zamku pierśceini
« dnia: Sierpień 12, 2014, 14:12:21 »

Witam pacjent to jawa 350 de lux. Mam taki problem. na 1 pierścieniu mam luz na zamku 0.8mm czy mógłbym go założyć na sam dół czy muszę kupić 2 pierścień.Czy stało by śię coś jakbym go założył. Z góry dziękuje za odpowiedź
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
  • Ile to już lat ?
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 12, 2014, 14:27:06 »

Jeżeli koniecznie chcesz zaoszczędzić to kup ten pierścień (lub pierścienie) i wymień. Oszczędność czasu i uszczelek  przy ponownym demontażu cylindrów( jeżeli zajdzie taka potrzeba) to też oszczędność.
Zapisane

buli20vt

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 12, 2014, 14:37:45 »

Jeszcze raz dzięki za odpowiedź. To będę musiał kupić ten nieszczęsny pierścień na szczęście reszta pierścieni ma poprawny luz
Zapisane

Mario_easy_rider

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 5
  • Cezet 472.6 86r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 30, 2024, 19:57:23 »

Starter naprawiony odbija elegancko, niestety dźwięk na wolnych obrotach został takie dzwonienie ciężko określić silnik brzmi i jedzie bardzo zdrowo zresztą był robiony rok temu. Dźwięk jak na filmie
https://www.youtube.com/watch?v=jJ0JHT8MTCI
Zapisane

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 955
  • :)
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 30, 2024, 20:00:16 »

To na początku filmu to pierścienie słychać powyżej 2 tys obrotów powinno przestać
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)

Mario_easy_rider

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 5
  • Cezet 472.6 86r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 30, 2024, 23:03:38 »

Jaki Dźwięk wydaje luźny klocek?

Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 31, 2024, 08:04:06 »

Z tego co widzę masz zeliwniaka raczej w zeliwniaku klocek nie stuka to raczej domena aluminiowego silnika w zeliwniaku żeby było słychać klocek to musiało by być luźne czoło ale luźny klocek wiąże się z przedmuchami pod cylindrami ( miał byś tam mokro szczególnie między ) i generalnie ciężko ustawić wolne obroty przy luźnym klocku . A tak poza tym generalnie klocek powinien być dociśnięty przez cylindry więc jak ma stabilne oparcie na przegrodzie i docisnąć go cylindry z góry to ...
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 31, 2024, 08:33:50 »

Zanim rozbierzesz pół silnika (lub cały  ;D), zrób prosty test.

https://youtube.com/shorts/1QZcV5ALRq4?si=PWd8BEjLCTWMUE77
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 31, 2024, 09:35:51 »

Tak na oko  :) a jaka jest normą luzu pierścieni w rowkach ??
https://intercars.com.pl/pl/informacje/ciekawostki/poznaj-uklad-silnikowy-wszystko-co-nalezy-wiedziec-o-pierscieniach-tlokowych
Może nie o knedlach  i nie pisane przez doktora ale daje trocje do myślenia
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2024, 09:48:11 wysłana przez azbescik2 »
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 31, 2024, 12:04:46 »

Dało się tam też wsadzić szczelinomierz, ale nie byłem w stanie tego nagrać bo brakło mi rąk.

Dopuszczalne luzy w rowkach są podane w książce "Naprawa motocykli" Cichowskiego. Dawno się z tym bawiłem i nie pamiętam ile to dokładnie było.
Wydaje mi się że nowy pierścień miał 0,05mm luzu w roku.

Niestety w przypadku Jawy wymiana pierścieni na nowe raczej nie pomoże, bo wybijają się rowki w tłokach  ::)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 31, 2024, 12:42:53 »

Luz montażowy 5 setek się zgodzę a luz max??   :zawsze jest jakaś tolerancja zurzycia tak samo jak zurzycie pasowania tłok cylinder czy max luz w zamkach pierścieni po to są normy i nie zrozum mnie źle nie chce żeby to źle i hejtersko brzmiało ale no zawsze jest tolerancja i zawsze jest jakiś margines i to często nie mały a dobrze wiem że akurat tutaj 1 dycha w zupełności jest dopuszczalna wynika to z doszczelnienia się pierścieni gazami spalinowymi pod pierścieniem ale to inny temat 
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 31, 2024, 13:37:36 »

Chciałem tylko pokazać jak można pobieżnie sprawdzić "na czym stoimy" z silnikiem, zanim go wyciągniemy z ramy i rozbierzemy pół motoru.

Tak samo można troszkę zjechać tłokiem w dół, wsadzić tam palec i próbować ruszać tłokiem na boki. Jeśli będzie dużo luzu to wiadomo że coś tam się dzieje.

A co do norm, to jest jeszcze jedna istotna rzecz.

Normy określają jakie jest dopuszczalne zużycie przy którym silnik będzie względnie prawidłowo chodził i miał moc. A hałasy i stukania to inna bajka  :)
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2024, 13:51:10 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 31, 2024, 14:01:51 »

Proponuję zmierzyć luzy na oryginalnych alemtach np  i pierścieniach żeby nie było wątpliwości chociaż  czasem inne  pierścienie robią różnice pozytywnie w tym przypadku niż te pseldo czeskie , gwarantuje że będzie to koło 1 dychy  z tendencja na minus 2-3 setki max mogę zmierzyć jak koniecznie ktoś chce szczelinomierzen a potem może być mikrometrem itp , te luzy nie są małe i wręcz nie mogą być za małe sory z góry . Generalnie zasada jest taka że im gorętszy silnik tym luzy powinny być większe czy to luz zamka pierścieniowego czy luz tłoka w tulei czy luz pierścienia w rowku pierścieniowym a w silnikach 4 t jeszcze dochodzi luz zaworowy
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 31, 2024, 14:38:06 »

Rozwinęła się ciekawa dyskusja, także nie odpuszczam i wykopałem na kompie kolejne argumenty.  ;D

Dodam że te dane pochodzą  z 1965 roku. Wtedy pasowania były luźniejsze, bo motory jeździły na gorszym paliwie i gorszych olejach.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 31, 2024, 19:32:45 »

Czyli średnio to co napisałem jest spoko 0.06 do 0.08mm to luz montażowy no dobra od 0.05 i zazwyczaj właśnie te 0.15 to był luz graniczny i naprawdę w tym przypadku luz w rowkach 0.10 jest bardzo widoczny naprawdę mierzyłem to nie raz i widać go gołym okiem bo mamy punkt odniesienia wystarczy wsadzić szczelinomierz i wszystko jest jasne  ;) co najlepsze w silnikach wysokoprężnych ten luz jest dopuszczalnie większy nawet do 0.18 -0.2 sam pierścień nie da rady uszczelnić nacisku gazów spalinowych więc coś ten pierścień musi docisnąć jeszcze do ścianek cylindra a są to właśnie gazy spalinowe które wchodzą pod pierścień po to jest luz w zamku właśnie i po to jest też luz w kanale pierścienia PKM
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2024, 19:38:30 wysłana przez azbescik2 »
Zapisane
    Status GG

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1474
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 31, 2024, 19:52:23 »

luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Mario_easy_rider

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 5
  • Cezet 472.6 86r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 31, 2024, 19:53:29 »

W mojej są założone tłoki almota kumpel ma założone czeskie to będzie pewnie almet i u niego ten dźwięk nie występuje. Ogólnie dziękuję za rzetelną odpowiedź na forach z FB miałem już silnik do remontu wszystko mi wymienili co tam może być, a silnik po remoncie zrobił może z 2tyś kilometrów. Jak montowałem to ten klocek wchodził bardzo ciasno chociaż zrobiłem duży błąd bo założyłem go po z połowieniu myślałem że to on dzwoni, lecz mi to nie pasowało bo ceśka śmiga jak złoto i odpala jeszcze lepiej jak jedzie, jak by klocek był luźny do by dmuchała i by tak nie śmigała. Zdejmę jutro kolanko i dam znać jak wyglądają pierścionki jak składałem to szczerze się nie przyglądałem pamiętałem tylko o fazowaniu okien i pierścieni.
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 31, 2024, 20:13:29 »

luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia

Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie  ;)
Zapisane
    Status GG

Qter88

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 31, 2024, 20:30:33 »

Pali jeździ na moc to się nie przejmować. Moim zdaniem te silniki są odporne na wszelkie luzy i nie doskonałości. Jedynie przedmuchy między cylindrami dyskalwalidikuja siljik z uzytwowaniw
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1474
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 31, 2024, 20:48:19 »

luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia

Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie  ;)
masz rację tu jest to fajnie opisane , kurła tyle lat żyłem w niewiedzy  :'(


https://www.ms-motorservice.com/int/pl/technipedia/luz-stykowy-pierscieni-tlokowych-a-zuzycie-oleju-274
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 01, 2024, 08:09:25 »

luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia

Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie  ;)
masz rację tu jest to fajnie opisane , kurła tyle lat żyłem w niewiedzy  :'(


https://www.ms-motorservice.com/int/pl/technipedia/luz-stykowy-pierscieni-tlokowych-a-zuzycie-oleju-274

A no właśnie sam pierścień swoją sprężystością nie utrzyma w żaden sposób bardzo dużego ciśnienia gazów spalinowych ale jak zsumujemy sprężystość pierścienia i gazy spalinowe które dostają się pod pierścieni i dopychają go do ścianek cylindra to taka wartość już nam wystarcza w wyczynowych silnikach nawet widziałem kiedyś powiercone małe kanalki w denku tłoka prowadzące właśnie pod pierścień pierwszy kompresyjny ( płomieniowy ) żeby spaliny się szybciej tam dostawały w cywilnym silniku odpowiada za to właśnie luz w zamku pierścienia i odpowiedni luz w rowku pierścienia , wiadomo jak za duży to spalony przefrunął se dalej i nie spełnia swojego zadania ale jak za mały to nie wejdą pod pierścieni i go nie doszczelnic podczas pracy
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2024, 09:07:08 wysłana przez azbescik2 »
Zapisane
    Status GG

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3509
  • Smoczyciel
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 01, 2024, 10:11:43 »

Z racji, iż dyskusja wywiązała się rzeczowa wydzieliłem i scaliłem wiadomości z wątkiem o właściwym tytule :)
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 01, 2024, 16:25:24 »

Hej! Znacie remedium, na dzwonienie w cylindrach, często nawet zaraz po remoncie?       Szczerze mówiąc mało która jawa nie dzwoni. Natomiast więkoszość MZ-tek cyka jak pszczółki, często mimo znacznego przebiegu. Strasznie to irytuje, gdy człowiek włoży mnóstwo pracy i serca w remont, a zaraz później piec dzwoni jak stado grzechotników.
Macie swoje sprawdzone tłoki?
Czy Almot ze stopu ak-12 się do czegoś nadaje?Pasowanie cylinder-tłok na 0,06mm czy próbowaliście inaczej?
Mokrego dyngusa jawerzy!
Zapisane

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 955
  • :)
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 01, 2024, 18:08:31 »

Ogólnie spotkałem w swoim życiu tylko jeden silnik którego nie słychać co prawda dopiero ma zrobione 100 km po remoncie ale go nie słuchać słychać tylko wydechy z jest to cz250 naszego kolegi forumowego radka  :)
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1166
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na zamku pierśceini
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 01, 2024, 18:14:18 »

Czy MZ nie dzwoni pierścieniami oj polemizował bym niestety 2 t ma to do siebie że lubi sobie pobrzeczec jest to spowodowane po pierwsze oknami w cylindrze na których to pierścienie się wyoblaja po drogie 2 t tworzy ciśnienie raz w komorze spalania a za chwilę sprężanie następuje w komorze korbowej 2 t zawsze coś pobrzdekuje taki urok
Zapisane
    Status GG
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
17 Odpowiedzi
11569 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 12, 2012, 21:35:46
wysłana przez Krycha
2 Odpowiedzi
1278 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 24, 2020, 22:23:26
wysłana przez sebatoja