Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: buli20vt w Sierpnia 12, 2014, 14:12:21

Tytuł: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: buli20vt w Sierpnia 12, 2014, 14:12:21
Witam pacjent to jawa 350 de lux. Mam taki problem. na 1 pierścieniu mam luz na zamku 0.8mm czy mógłbym go założyć na sam dół czy muszę kupić 2 pierścień.Czy stało by śię coś jakbym go założył. Z góry dziękuje za odpowiedź
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: STÓWA w Sierpnia 12, 2014, 14:27:06
Jeżeli koniecznie chcesz zaoszczędzić to kup ten pierścień (lub pierścienie) i wymień. Oszczędność czasu i uszczelek  przy ponownym demontażu cylindrów( jeżeli zajdzie taka potrzeba) to też oszczędność.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: buli20vt w Sierpnia 12, 2014, 14:37:45
Jeszcze raz dzięki za odpowiedź. To będę musiał kupić ten nieszczęsny pierścień na szczęście reszta pierścieni ma poprawny luz
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Marca 30, 2024, 19:57:23
Starter naprawiony odbija elegancko, niestety dźwięk na wolnych obrotach został takie dzwonienie ciężko określić silnik brzmi i jedzie bardzo zdrowo zresztą był robiony rok temu. Dźwięk jak na filmie
https://www.youtube.com/watch?v=jJ0JHT8MTCI
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: killler w Marca 30, 2024, 20:00:16
To na początku filmu to pierścienie słychać powyżej 2 tys obrotów powinno przestać
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Marca 30, 2024, 23:03:38
Jaki Dźwięk wydaje luźny klocek?

Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Marca 31, 2024, 08:04:06
Z tego co widzę masz zeliwniaka raczej w zeliwniaku klocek nie stuka to raczej domena aluminiowego silnika w zeliwniaku żeby było słychać klocek to musiało by być luźne czoło ale luźny klocek wiąże się z przedmuchami pod cylindrami ( miał byś tam mokro szczególnie między ) i generalnie ciężko ustawić wolne obroty przy luźnym klocku . A tak poza tym generalnie klocek powinien być dociśnięty przez cylindry więc jak ma stabilne oparcie na przegrodzie i docisnąć go cylindry z góry to ...
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczos w Marca 31, 2024, 08:33:50
Zanim rozbierzesz pół silnika (lub cały  ;D), zrób prosty test.

https://youtube.com/shorts/1QZcV5ALRq4?si=PWd8BEjLCTWMUE77
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Marca 31, 2024, 09:35:51
Tak na oko  :) a jaka jest normą luzu pierścieni w rowkach ??
https://intercars.com.pl/pl/informacje/ciekawostki/poznaj-uklad-silnikowy-wszystko-co-nalezy-wiedziec-o-pierscieniach-tlokowych
Może nie o knedlach  i nie pisane przez doktora ale daje trocje do myślenia
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczos w Marca 31, 2024, 12:04:46
Dało się tam też wsadzić szczelinomierz, ale nie byłem w stanie tego nagrać bo brakło mi rąk.

Dopuszczalne luzy w rowkach są podane w książce "Naprawa motocykli" Cichowskiego. Dawno się z tym bawiłem i nie pamiętam ile to dokładnie było.
Wydaje mi się że nowy pierścień miał 0,05mm luzu w roku.

Niestety w przypadku Jawy wymiana pierścieni na nowe raczej nie pomoże, bo wybijają się rowki w tłokach  ::)
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Marca 31, 2024, 12:42:53
Luz montażowy 5 setek się zgodzę a luz max??   :zawsze jest jakaś tolerancja zurzycia tak samo jak zurzycie pasowania tłok cylinder czy max luz w zamkach pierścieni po to są normy i nie zrozum mnie źle nie chce żeby to źle i hejtersko brzmiało ale no zawsze jest tolerancja i zawsze jest jakiś margines i to często nie mały a dobrze wiem że akurat tutaj 1 dycha w zupełności jest dopuszczalna wynika to z doszczelnienia się pierścieni gazami spalinowymi pod pierścieniem ale to inny temat 
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczos w Marca 31, 2024, 13:37:36
Chciałem tylko pokazać jak można pobieżnie sprawdzić "na czym stoimy" z silnikiem, zanim go wyciągniemy z ramy i rozbierzemy pół motoru.

Tak samo można troszkę zjechać tłokiem w dół, wsadzić tam palec i próbować ruszać tłokiem na boki. Jeśli będzie dużo luzu to wiadomo że coś tam się dzieje.

A co do norm, to jest jeszcze jedna istotna rzecz.

Normy określają jakie jest dopuszczalne zużycie przy którym silnik będzie względnie prawidłowo chodził i miał moc. A hałasy i stukania to inna bajka  :)
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Marca 31, 2024, 14:01:51
Proponuję zmierzyć luzy na oryginalnych alemtach np  i pierścieniach żeby nie było wątpliwości chociaż  czasem inne  pierścienie robią różnice pozytywnie w tym przypadku niż te pseldo czeskie , gwarantuje że będzie to koło 1 dychy  z tendencja na minus 2-3 setki max mogę zmierzyć jak koniecznie ktoś chce szczelinomierzen a potem może być mikrometrem itp , te luzy nie są małe i wręcz nie mogą być za małe sory z góry . Generalnie zasada jest taka że im gorętszy silnik tym luzy powinny być większe czy to luz zamka pierścieniowego czy luz tłoka w tulei czy luz pierścienia w rowku pierścieniowym a w silnikach 4 t jeszcze dochodzi luz zaworowy
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczos w Marca 31, 2024, 14:38:06
Rozwinęła się ciekawa dyskusja, także nie odpuszczam i wykopałem na kompie kolejne argumenty.  ;D

Dodam że te dane pochodzą  z 1965 roku. Wtedy pasowania były luźniejsze, bo motory jeździły na gorszym paliwie i gorszych olejach.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Marca 31, 2024, 19:32:45
Czyli średnio to co napisałem jest spoko 0.06 do 0.08mm to luz montażowy no dobra od 0.05 i zazwyczaj właśnie te 0.15 to był luz graniczny i naprawdę w tym przypadku luz w rowkach 0.10 jest bardzo widoczny naprawdę mierzyłem to nie raz i widać go gołym okiem bo mamy punkt odniesienia wystarczy wsadzić szczelinomierz i wszystko jest jasne  ;) co najlepsze w silnikach wysokoprężnych ten luz jest dopuszczalnie większy nawet do 0.18 -0.2 sam pierścień nie da rady uszczelnić nacisku gazów spalinowych więc coś ten pierścień musi docisnąć jeszcze do ścianek cylindra a są to właśnie gazy spalinowe które wchodzą pod pierścień po to jest luz w zamku właśnie i po to jest też luz w kanale pierścienia PKM
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Marca 31, 2024, 19:52:23
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Marca 31, 2024, 19:53:29
W mojej są założone tłoki almota kumpel ma założone czeskie to będzie pewnie almet i u niego ten dźwięk nie występuje. Ogólnie dziękuję za rzetelną odpowiedź na forach z FB miałem już silnik do remontu wszystko mi wymienili co tam może być, a silnik po remoncie zrobił może z 2tyś kilometrów. Jak montowałem to ten klocek wchodził bardzo ciasno chociaż zrobiłem duży błąd bo założyłem go po z połowieniu myślałem że to on dzwoni, lecz mi to nie pasowało bo ceśka śmiga jak złoto i odpala jeszcze lepiej jak jedzie, jak by klocek był luźny do by dmuchała i by tak nie śmigała. Zdejmę jutro kolanko i dam znać jak wyglądają pierścionki jak składałem to szczerze się nie przyglądałem pamiętałem tylko o fazowaniu okien i pierścieni.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Marca 31, 2024, 20:13:29
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia

Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie  ;)
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Qter88 w Marca 31, 2024, 20:30:33
Pali jeździ na moc to się nie przejmować. Moim zdaniem te silniki są odporne na wszelkie luzy i nie doskonałości. Jedynie przedmuchy między cylindrami dyskalwalidikuja siljik z uzytwowaniw
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Marca 31, 2024, 20:48:19
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia

Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie  ;)
masz rację tu jest to fajnie opisane , kurła tyle lat żyłem w niewiedzy  :'(


https://www.ms-motorservice.com/int/pl/technipedia/luz-stykowy-pierscieni-tlokowych-a-zuzycie-oleju-274
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Kwietnia 01, 2024, 08:09:25
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia

Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie  ;)
masz rację tu jest to fajnie opisane , kurła tyle lat żyłem w niewiedzy  :'(


https://www.ms-motorservice.com/int/pl/technipedia/luz-stykowy-pierscieni-tlokowych-a-zuzycie-oleju-274

A no właśnie sam pierścień swoją sprężystością nie utrzyma w żaden sposób bardzo dużego ciśnienia gazów spalinowych ale jak zsumujemy sprężystość pierścienia i gazy spalinowe które dostają się pod pierścieni i dopychają go do ścianek cylindra to taka wartość już nam wystarcza w wyczynowych silnikach nawet widziałem kiedyś powiercone małe kanalki w denku tłoka prowadzące właśnie pod pierścień pierwszy kompresyjny ( płomieniowy ) żeby spaliny się szybciej tam dostawały w cywilnym silniku odpowiada za to właśnie luz w zamku pierścienia i odpowiedni luz w rowku pierścienia , wiadomo jak za duży to spalony przefrunął se dalej i nie spełnia swojego zadania ale jak za mały to nie wejdą pod pierścieni i go nie doszczelnic podczas pracy
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Kwietnia 01, 2024, 10:11:43
Z racji, iż dyskusja wywiązała się rzeczowa wydzieliłem i scaliłem wiadomości z wątkiem o właściwym tytule :)
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: yuzik w Kwietnia 01, 2024, 16:25:24
Hej! Znacie remedium, na dzwonienie w cylindrach, często nawet zaraz po remoncie?       Szczerze mówiąc mało która jawa nie dzwoni. Natomiast więkoszość MZ-tek cyka jak pszczółki, często mimo znacznego przebiegu. Strasznie to irytuje, gdy człowiek włoży mnóstwo pracy i serca w remont, a zaraz później piec dzwoni jak stado grzechotników.
Macie swoje sprawdzone tłoki?
Czy Almot ze stopu ak-12 się do czegoś nadaje?Pasowanie cylinder-tłok na 0,06mm czy próbowaliście inaczej?
Mokrego dyngusa jawerzy!
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: killler w Kwietnia 01, 2024, 18:08:31
Ogólnie spotkałem w swoim życiu tylko jeden silnik którego nie słychać co prawda dopiero ma zrobione 100 km po remoncie ale go nie słuchać słychać tylko wydechy z jest to cz250 naszego kolegi forumowego radka  :)
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Kwietnia 01, 2024, 18:14:18
Czy MZ nie dzwoni pierścieniami oj polemizował bym niestety 2 t ma to do siebie że lubi sobie pobrzeczec jest to spowodowane po pierwsze oknami w cylindrze na których to pierścienie się wyoblaja po drogie 2 t tworzy ciśnienie raz w komorze spalania a za chwilę sprężanie następuje w komorze korbowej 2 t zawsze coś pobrzdekuje taki urok
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: sta121 w Kwietnia 01, 2024, 18:31:20
Jak robiłem ostatnio remont to praktycznie od razu dzwoniła jak szalona. Zmieniałem pierścienie sworznie i było bez zmian. Po jakimś czasie pomyślałem że przydało by się wcisnąć  gumy w żeberka. No i cyk, stuka nadal ale w normie. Bez gum dzwoniła jak ministrant na koniec mszy.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: yuzik w Kwietnia 01, 2024, 19:13:37
Wiem, że 2t trochę dzwonić musi, ale knedle jakoś tak bardziej i częściej dzwonią. Nie mniej jednak, wiem że się da tak poskładać silnik że słychać lekki szum i wydechy. Tutaj jest przykład :
https://www.youtube.com/watch?v=EkW6E3xpK-Q

Jeżeli komuś się to udało, to wskazówki mile widziane:)
U mnie cylindry i wał robione w Poznaniu, nalot raptem 2k, a dzwoni już bardziej niż przed remontem ( mam filmiki archiwalne). Z czego nie uważam, że robota źle zrobiona, podejrzewam tłoki + pierścienie dziadowskiej produkcji.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Uziel w Kwietnia 01, 2024, 21:07:09
Kup elektryka..dzwonienie go nie tyka
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Bison w Kwietnia 01, 2024, 21:34:48
Moja Czesława nie dzwoni, taką już kupiłem   ;D :P
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Kwietnia 01, 2024, 21:59:44
Moja Czesława nie dzwoni, taką już kupiłem   ;D :P


to dokup jej telefon  :P
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: yuzik w Kwietnia 01, 2024, 22:17:20
Smiechy chichy, ale to poważny problem ;D Nosz kurde Panowie po ty lu latach istnienia forum, nie ma remedium oprócz ww. elektryka, czy zabrania knedlowi telefonu żeby nie dzwonił? ;D ;D ;D hehe
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: sta121 w Kwietnia 01, 2024, 23:02:01
Faktem jest że JAWA nie musi dzwonić. Pamiętam jak mój kolega kupił nową TS-kę to nie przypominam żeby dzwoniła. Raczej pięknie buczała.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Kwietnia 02, 2024, 19:01:24
Tutaj moja cezeta czyli to będą pierścienie, nie przejmować się?
https://www.youtube.com/shorts/VUP2T89uBSE
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Uziel w Kwietnia 02, 2024, 19:22:25
Możesz sprawdzic czy łańcuszek sprzęgłowy nie za luzny reszta w normie.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Kwietnia 02, 2024, 19:24:22
w/g mnie to nie pierścienie Uziel ma dobre podejrzenie
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Kwietnia 02, 2024, 20:15:51
Łańcuszek favorit i jest w dobrym stanie przejechał może z 2 tysiące.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: killler w Kwietnia 02, 2024, 20:17:11
Łańcuszek favorit i jest w dobrym stanie przejechał może z 2 tysiące.

U mnie favorit po 2 tysiącach był kaput na tych samych zębatkach okinoi wytrzymał 13 tysięcy. Ale było to w 2019 roku
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Kwietnia 03, 2024, 09:43:32
Łańcuszek favorit i jest w dobrym stanie przejechał może z 2 tysiące.


twierdzisz tak bo go teraz widziałeś na oczy czy dlatego że ma 2kkm przejechane ?
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Kwietnia 03, 2024, 10:18:29
Ściągałem wszystko
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Kwietnia 03, 2024, 12:48:09
Ok, czyli coś innego
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: sebatoja w Kwietnia 03, 2024, 13:28:43
U mnie dzwoniło w 353 bo był źle zrobiony szlif.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Maliniasty w Kwietnia 03, 2024, 14:54:05
U mnie dzwoniło w 353 bo był źle zrobiony szlif.
Miałem podobnie, po pierwszym szlifie dzwoniła strasznie, u mnie był to problem źle umieszczonych kołków pod zamki pierścienia. Zamek wychodził na oknie i się tłukło.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Mario_easy_rider w Kwietnia 03, 2024, 17:52:53
Jakie tłoki miałeś? ja mam teraz almoty i właśnie tak chodzi kumpel ma almet i jest cisza.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Uziel w Kwietnia 03, 2024, 22:38:25
Nie lubisz hałasów  nie kupuj 2t jeszcze w dodatku powietrzem chłodzonego kup hujunde siakoś i gitara
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: yuzik w Kwietnia 04, 2024, 16:59:58
@Uziel  - błagam :) Wszyscy tutaj kochamy czechosłowacką motoryzację. Pytanie było proste - co zrobić żeby nie silnik nie dzwonił, bo na pewno są metody i niejeden tutaj chętnie posłuchałby rad tych, którym się udało. Nie róbmy tutaj drugiej elektrody!!!
Coś w stylu "Dzwoni, to dzwoni bo 2t dzwonić musi, a komu się nie podoba niech hulajnogą jeździ - temat do zamknięcia"
Otóż nie - nie każdy 2t dzwoni, fabryczne Jawy (tudzież CZ), oraz  te dobrze poskładane  nie dzwoniły. Także ja zostanę z moją Tereską i NIE zamienię jej na hulajnogę, natomiast będę kombinować, aż przestanie dzwonić :D
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: Qter88 w Kwietnia 04, 2024, 17:04:48
Możesz spróbować zfazowac pierscienie. Kiedyś takie były dostępne nowe. Ja fazowałem u siebie. Czy coś to pomogło ni wiem. Wydaje mi się że w miarę cicho silnik u mnie pracuje.
Tytuł: Odp: Luz na zamku pierśceini
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Kwietnia 05, 2024, 07:15:28
Takie opowieści tylko na zlotach przy pianie  :P