Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: puzel w Grudnia 07, 2017, 12:16:58

Tytuł: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: puzel w Grudnia 07, 2017, 12:16:58
Cześć
Czy ktoś już z was przerabiał dystansowanie skrzyni biegów? Wiem, że nie było wykonywane ono fabrycznie aczkolwiek w 2 silnikach które rozebrałem choinki miały dość znaczny luz. Wyeliminowanie luzów powinno poprawić żywotność skrzyni. Przerabiałem ten temat w WSK175 i silnikach 125, silniki S34, Junak M10 i po tym zabiegu skrzynie w każdym silniku chodzą perfecto wiec uzasadnienie tego zabiegu jest. Luz poosiowy powinien wynosić 0,3mm a z reguły jest znacznie więcej. Może ktoś już temat przerabiał? Z moich obserwacji wynika, że dystansowanie wygląda podobnie jak w WSK175 - od strony zębatki zdawczej. Na wałku głównym dodajemy podkładki między łożyskiem a trybem 4 biegu a na wałku pośrednim między łożysko igiełkowe a zabezpieczenie segera w prawym karterze. Zapraszam do dyskusji
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: muczos w Grudnia 07, 2017, 12:49:54
Nawet nie trzeba dawać podkładek pod zdawczy, jeśli kartery są ok to wystarczy troszkę przesunąć łożysko 3205 w gnieździe. Ono jest na takim wcisku że w życiu samo się nie ruszy. Trzeba tylko sprawdzić czy nie będzie o nie ocierało uzębienie wałka pośredniego.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Grudnia 31, 2017, 14:50:02
Nie zgodze sie niestety. Dokładnie przyjrzałem sie silnikowi 634, uważam że bez podkładek nie da sie (no chyba że przypadkowo) zachować odpowiedniego ustawienia kół przesuwnych tak aby w przypadkach załączonych biegów kły wodzików miały taki sam luz po obu stonach rowka kulisy. Dotyczy to rownież podkładki pod koło zdawacze. Tak aby ten luz był również w przypadku zapięcia biegu IV gdy koło przesuwne wciągnięte zostanie do tegoż koła zdawczego. I parę jeszcze innych szczegółów. Czy w fabryce nie dystansowano skrzyń biegów? W literaturze natknalem sie na informacje o luzach osiowych wałków (0,2;0,3) ale raczej nie chodzi o przesuwanie łożyska :o( łożysko ma swoje miejsce przy pierścieniu i koniec). Równie dobrze można głębiej wepchnąć uszczelnienie popychacza sprzęgła to ebonitowe, nie o to chodzi! Może się mylę, robilem to 1 raz w życiu. Swoją drogą dziwne że jakoś  brak takich informacji w bazie wiedzy!  Temat ( ładnie mówiąc) powinien być raczej z brodą, no chyba że na tym forum takich tajemnic sie nie zdradza ;)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Stycznia 02, 2018, 16:33:23
Pojechales z tymi tajemnicami :D na pewno sie dystansuje bo w kazdej mz od jaskolek do etz to robią ! Może Jacek64 by sie wypowiedzial ?
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 02, 2018, 22:21:35
Bardzo zapraszam kolegow do dyskusji. Kto z szanownych kolegów ma podkladki w swojej skrzyni?
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: czeron w Stycznia 02, 2018, 23:56:13
Ja ostatnio rozebralem dwa silniki i jedyne podkładki były pod koszem sprzęgła.
Ale ze trzy roki na zad widziałem w 638 podkładkę chyba na walku głównym po lewej stronie. Owa podkładka leży sobie na półce w piwnicy. Jej grubości nie pamiętam, ale na oko ma może 0,5mm
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Arturez w Stycznia 03, 2018, 00:24:27
U mnie jest podkładka pod wałkiem pośrednim. Nie wiem jaka gruba ale jak złożyłem bez niej to wyskakiwała trójka jak się dało buta. True story
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: killler w Stycznia 03, 2018, 15:55:16
u mnie w cz 350 cos takiego tylko było. no chyba ze jeszcze gdzies bylo i sie zmielilo. przebieg ok 25 tys. co do 638 nie wiem bo dol nadal dziewiczy
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 04, 2018, 22:22:42
U mnie tez była taka podkladka pod tą tulejką z brązu.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 19, 2018, 00:32:07
U mnie w żadnym z dwóch silników nie było podkładek. Ani w mocno zużytym ani w drugim z przebiegiem 18 000. Sam też nie montowalem,bo jeszcze problemów ze skrzynka nie miałem. Zastanawia mnie inna rzecz - kilka razy przewinela się na tym forum odpowiedź w sprawie kiepsko pracującej skrzynki - często zanim zaczniemy połowic silnik radzono,aby spróbować wałek zdawczy delikatnie wcisnąć w stronę silnika. Teraz rodzi się pytanie - czy przypadkiem takie "docisniecie" walka zdawczego nie zmienia położenia,o których wspomina Pietras? Czy instrukcja montażowa zaleca docisniecie walka.zdawczego na maxa w stronę łożyska(czyli na zewnątrz skrzynki) czy może na maxa w stronę silnika(do wnetrzna skrzynki)? Przyznam że u mnie zawsze wałek był do końca łożyska "odsunięty"
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Stycznia 19, 2018, 08:22:17
Ja po wrzuceniu drugiego silnika do ramy smoczycy miałem problem z wyskakującą 4ką.
Za radą Mathiniego (jak się nie mylę) "puknąłem" przez drewienko w wałek zdawczy i bezproblemowo nakręciłem już 14000km
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 19, 2018, 09:11:13
Tak sie nie powinno robić. To nie jest metoda. Jeśli poskutkowalo i " jest dobrze" to tylko z czystego przypadku. Nigdzie w żadnej literaturze fachowej czy instrukcjach jakichkolwiek urządzeń nie znajdziecie informacji o tym aby lekko wysunąć walek lub lozysko. Tego typu walki maja opierać sie o łozysko , pierścienie osadcze lub podtoczenia tak zwane stopnir wałka.
Takie pukanie to trochę  loteria albo bedzie za mało albo za dużo, w koncu ile puknać raz czy dwa.....
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Stycznia 19, 2018, 09:44:13
Piotr, dlatego w czechach są podkład do dystansowania od 0,1 do 0,5 mm po każdej stronie obu wałków skrzyni !!!
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 19, 2018, 10:32:14
Właśnie o tą loterie mi chodziło - nibu nie wolno a jednak po puchnieciu skrzyna pracuje jak powinna i przed polowieniem silnika nas ratuje

Mostasz - masz na myśli nowsze silniki czy wyposażenie czeskich sklepów?
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 19, 2018, 13:15:32
Bardzo chciałbym usłyszeć zdanie forumowych mechaników od silników.
Tych którzy niejeden silniczek złożyli czy to dla siebie czy innych. Niektórych znam a innych nie.   Andrzej Jawa Mada Marian. Sorki ze tak wyliczam napewno ktoś coś podpowie. Jak to z tymi skrzyniami jest a jak być powinno. Myślę że temat może być ciekawy.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Stycznia 19, 2018, 13:25:42
Dragon mam na myśli wyposarzenie czeskich sklepów  8)
Na forum MZ wszyscy dystansują skrzynie w ETZ...
 
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: czeron w Stycznia 19, 2018, 15:33:21
Tak sie nie powinno robić. To nie jest metoda. Jeśli poskutkowalo i " jest dobrze" to tylko z czystego przypadku. Nigdzie w żadnej literaturze fachowej czy instrukcjach jakichkolwiek urządzeń nie znajdziecie informacji o tym aby lekko wysunąć walek lub lozysko. Tego typu walki maja opierać sie o łozysko , pierścienie osadcze lub podtoczenia tak zwane stopnir wałka.
Takie pukanie to trochę  loteria albo bedzie za mało albo za dużo, w koncu ile puknać raz czy dwa.....
Piotrek jeżeli chodzi o technikę naprawy Roztocza skrzyni, ja absolutnie nie widzę w tym nic złego, tym puknieciem wyleczył skrzynię i działa. Zrobił tym samym owiele mniejsze szkody niż jak by go poprawnie rozpołowił.
Ja po złożeniu silnika zawsze pukam we wszystkie wałki skrzyni w celu usunięcia naprężeń montażowych. Wtedy ładnie wszystko się obraca i pięknie pracuje.
Pewnie to też jest nie prawidłowe, ale jeszcze nigdy mi bieg nie wyskoczył i żaden wodzik nie pękł, a wręcz wodzik po moim "dystansowaniu" bardzo mało się zużywają.
Oczywiście pisząc wcześniej że pukam w wałki to właśnie to miałem na myśli, robię to z wyczuciem. Pewnie źle, ale skutecznie ;)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Stycznia 19, 2018, 16:30:06
Uważam że na źle zdystansowanej skrzyni nie zrobiłbym 14tys km. 
I nie mówię tu o kręceniu wkoło komina, bo parę Złotów zaliczyłem
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Bimberpołudnie w Stycznia 19, 2018, 16:51:47
Wg mnie - to ma sens. Stukaniem odsuwa się wałek zdawczy do kółka przesównego na sprzęgłowym. Nawet jeśli przesunie się za dużo i przesuwne będzie tarło o wodzik, to po pierwszej jeździe minimalny luz ustawi się sam i nie mówię tutaj o zużyciu wodzika. Aż spróbuję tej metody i ja, bo moja skrzynia pracuje jakoś dziwacznie
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Jawa Czarnulka w Stycznia 19, 2018, 17:19:06
Ciekawa sprawa z tym stuknięciem w wałek zdawaczy. Ja we wrześniu zamontowałem nowe koła zębate 19z 16z 24z nowe kute wodziki, prowadnicę i automat zmiany biegów. Po tym wszystkim bieg II i III hałasują (rzęcholą - może wszystko musi się dotrzeć?) a przy dynamicznej jeździe i chęci zmiany biegu z III na IV czasem jest problem wbicia IV biegu - wajchę podnoszę sprzęgło puszczam a tu dalej III bieg :o. Przy redukcjach biegów wszystko normalnie. Chyba spróbuję stuknąć w ten wałek. Tylko czy żeby stuknąć trzeba zdjąć zębatkę łańcucha? Jak to załatwić
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 19, 2018, 17:33:06
No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Maliniasty w Stycznia 19, 2018, 18:23:49
Składając jawę Mariusza, którą teraz ma Elroj zaistniała taka o to sytuacja:


Brakowało 4 biegu, wszystko tak jak książka przykazała, no ale nie ma. Silnik na stół, co się okazało? wałek zdawczy był zbyt mocno przesunięty w kierunku środka silnika. Różnica nie była wielka, ale nie dochodziło do zmiany biegu. Co było winowajcą? Tuleja pod uszczelniacz, która była nowa, aczkolwiek zdeformowana, nawet dokręcenie nakrętki nie zmieniało pozycji wałka.Tuleja blokowała się na wałku podczas nabijania, co uniemożliwiało dociągnięcie. Stara tuleja, nowa nakrętka i wszystko działa.
Także z tym pukaniem to bym tak nie przesadzał.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: marian w Stycznia 19, 2018, 18:46:07
Odsunięcie wałka zdawczego nic nie da bo nakrętka zębatki zdawczej go dociągnie spowrotem.Z moich obserwacji wynika że nawet jak damy podkładkę między zdawczy a łozysko to potem jest za mało gwintu na nakrętkę zdawczej albo na prowadzenie tulei pod uszczelniacz już dokładnie nie pamietam ale cos tam się nie zgrywało.
Ogólnie skrzynia w Jawie jest prosta jak konstrukcja cepa i tam wszystko powinno chulać jak należy bez względu na luzy.
Problem zawsze stanowia wyrobione kły,jak sa zaokrąglone to bieg wypada bo nikt nie rozumie że to nie wodziki trzymaja bieg tylko kły.
Ja tez zawsze pukam w wałki po założeniu silnika bo naprężenia sa takie że to wszystko cięzko się kreci.
Kolego Jawa czarnulka mnie tez wyja II i III nie wiem dla czego przyczyn może być wiele,ja akurat zamieniłem wzajemnie tryby przesuwne a te pewnie wyrobiły się w specyficzny sposób i w druga stronę juz wyją.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 19, 2018, 19:07:35
Marian a w jakiej pozycji zazębiajace się kły kół zębatych ustawiają koła przesuwne? Czy na takiej na jaką pozwalają wodziki? Czyli np w połowie ich wysokości czy na całej ich wysokości???
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Paweł Świecie w Stycznia 19, 2018, 20:16:33
Marian a w jakiej pozycji kły ustawiają koła przesuwne? Czy ma takiej na jaką pozwalają wodziki?
Jeżeli ustawiają się według wodzików to na wodzikach pozostaje ślad-wytarcie z jednej lub drugiej strony,prawidłowo to kły powinny swoim skosem dociągnąć koło przesuwne do koła współpracującego w taki sposób żeby wodzik nie wywierał nacisku na koło przesuwne z żadnej strony,ani koło nie powinno wywierać nacisku na wodzik.Kły są po to szlifowane z bardzo dużą dokładnością pod kątem zapewniającym ich wciągnięcie w otwory(1-szy i 4-ty bieg)lub w przeciwkły(drugi i trzeci bieg)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 19, 2018, 20:34:31
No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...

Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: KML w Stycznia 19, 2018, 21:25:56
W 250ce zabezpieczenie łożyska wałka zdawczego jest między łożyskiem a uszczelniaczem zębatki więc puknięcie w wałem jak najbardziej może zminimalizować luz.
Ja składając skrzynię podkładki dawałem na wałek pośredni od strony napędu licznika, skrzynia chodzi bardzo dobrze.

U mnie wyła trójka ale okazało się że miałem tam ostro pomieszane z kołami,teraz powymieniałem koła i złożyłem na podstawie katalogu ,mam wrażenie że jest dużo ciszej
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: STÓWA w Stycznia 19, 2018, 21:37:38
No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...
Zabezpieczenie łożyska nie pozwala na nawet minimalne wbicie go do środka chyba że ono się ugnie.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 19, 2018, 21:53:32
Silnika od 638 nie mialem okazji polowic ale w 362 jest skrzynia taka sama jak w 638 z walkiem posrednim lozyskowanym na tulejkach. Oryginalnie byly tam podkladki 0.1mm z obu stron walka posredniego, chyba glownie dla ochrony tych tulejek przed wycieraniem. Tulejki wymienilem, zmienil sie luz poosiowy walka posredniego wiec zostal skorygowany nowymi podkladkami. Miedzy walek zdawczy a jego lozysko tez dalem podkladke (grubosci nie pamietam ale najwyzej 0.5mm). Walki glowny i posredni maja po takim pasowaniu luz poosiowy rzedu 0.2mm, na kazdym biegu wodziki maja luz w rowkach kol przesuwnych, nic sie nie trze i nie blokuje. Na takie dystansowanie nie ma uniwersalnej recepty typu gdzie jaka podkladka. Trzeba cierpliwie pogrzebac w skrzyni przed spolowieniem karterow (bez wstawiania walu korbowego), ocenic luzy i ewentualnie je skorygowac. Walenie w walek zdawczy to droga na skroty i druciarstwo.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: marian w Stycznia 19, 2018, 21:54:37
No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...
Zabezpieczenie łożyska nie pozwala na nawet minimalne wbicie go do środka chyba że ono się ugnie.
łożyska sie nie wbije tylko wałek sie przesuwa
pietras wodziki tam lataja jak chcą po mm nawet.Bieg ustala sie właśnie tak jak zauważył gustaw poprzez zazębienie się kłów bo one maja lekki kat i sie wciagaja nawzajem,
tylko koła zębate od I i IV biegu nie mają kłów pod kątem ale maja taki zapas materiału że nie musi się tam zazębiać co do dziesiatek mm
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: STÓWA w Stycznia 19, 2018, 22:05:46
No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...
Zabezpieczenie łożyska nie pozwala na nawet minimalne wbicie go do środka chyba że ono się ugnie.
łożyska sie nie wbije tylko wałek sie przesuwa

Ale jak kiedy od strony zębatki przesunięcie w łożysku blokuje tuleja opierająca się o wewnętrzną bieżnię łożyska ? No chyba że poluzujesz nakrętkę zębatki ale to nie ma sensu bo uszkodzeniu ulec może zębatka i wałek (rozpir.... wieloklina wałka lub i zębatki).
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Jawa Czarnulka w Stycznia 19, 2018, 22:26:57
U mnie w 638 przerywał III bieg. Oczywiście okazało się że są wytarte kły koła przesuwnego (chyba 16z). Na forum wyczytałem że skrzynie się dystansuje tylko w przypadku gdy dajemy (niestandardowo) uszczelkę pomiędzy karterami więc sugerując się tą opinią pozmieniałem co trza i chodzi tak jak to już wcześniej opisałem czyli całkiem nieźle 8)  (tylko te wrzucanie czwórki mnie zastanawia) 
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 19, 2018, 23:57:41
Dziwi mnie jedno - skoro trzeba składać kilkukrotnie te silniki, aby zdystansować to jak należy, to czemu tego w fabryce nie robiono? Czyżby zupełnie nowa skrzynka+zupełnie nowy aparat z wodzikami,prowadnicą itp itd to nie to samo, co skrzynka+nowy(czeski) aparat+nowe wodziki z prowadnicą?

Może prościej - zakładając,że w fabrycznie nie zakładali podkładek, gdyż nie było takiej potrzeby - co w tej skrzynce się na tyle zużywa, aby dawać nawet 1 mm podkładki? Wszak wałki jak i koła zębate wraz ze sprzęgłami kłowymi(wypustki, które zazębiają koła przesuwne z resztą kół zębatych i "trzymają" nam biegi)nie skrócą się na tyle, aby jak wspomina Pietras w sumie władować ponad 2 mm dystansu w tą skrzynkę... Mowa tutaj o 638. Zakładam,że łożyska nadal mają tą samą "długość", co produkowane w latach świetności 638. Chyba że Pietras ma 634, gdzie może być o te kilka wartości tulejka za krótka, wówczas tajemnicy nie ma

Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 20, 2018, 06:34:18
Dziwi mnie jedno - skoro trzeba składać kilkukrotnie te silniki, aby zdystansować to jak należy, to czemu tego w fabryce nie robiono? Czyżby zupełnie nowa skrzynka+zupełnie nowy aparat z wodzikami,prowadnicą itp itd to nie to samo, co skrzynka+nowy(czeski) aparat+nowe wodziki z prowadnicą?

Może prościej - zakładając,że w fabrycznie nie zakładali podkładek, gdyż nie było takiej potrzeby - co w tej skrzynce się na tyle zużywa, aby dawać nawet 1 mm podkładki? Wszak wałki jak i koła zębate wraz ze sprzęgłami kłowymi(wypustki, które zazębiają koła przesuwne z resztą kół zębatych i "trzymają" nam biegi)nie skrócą się na tyle, aby jak wspomina Pietras w sumie władować ponad 2 mm dystansu w tą skrzynkę... Mowa tutaj o 638. Zakładam,że łożyska nadal mają tą samą "długość", co produkowane w latach świetności 638. Chyba że Pietras ma 634, gdzie może być o te kilka wartości tulejka za krótka, wówczas tajemnicy nie ma
Kolego Dragon, Twoje "prościej" jest napisane tak chaotycznie ze nie wiadomo o co Ci chodzi...
Skrzynie trzeba dystansowac bo jest duzy rozrzut w wymiarach poszczegolnych elementow. Kiedy np. zmieni sie ktorąs z czesci lub calą skrzynie to mogą pojawic sie luzy rzedu nawet milimetrow. W oryginalnej skrzyni wstawianej do karterow, w ktorych opuscila fabryke takie luzy nie wystepują i potrzeba jedynie podkladek o grubosci ulamkow milimetra aby skompensowac ewentualne zuzycie na czolowych plaszczyznach wielowpustow czy wspolpracujacych z nimi zebatek.
Podobno Knedle im starsze tym dokladniej wykonane i przy skladaniu skrzyni z oryginalnych czesci wszystko pasuje. Nowsze roczniki byly juz produkowane na bardziej wyeksploatowanych maszynach i odpowiednie spasowanie czesci to juz loteria. Zwlaszcza jesli te czesci pochodza z Dalekiego Wschodu albo z Turcji.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 20, 2018, 11:37:01
Yabaman napisał to,co chciałem usłyszeć.
Czysto teoretycznie jeśli nic nie było grzebane w skrzynce i nie doszło do wymiany kół zębatych lub przesuwnych to nie ma potrzeby dystansowania skrzynki. Może to powód, dlaczego nie przewiniło się wiele tematów na tym forum odnośnie dystansowania...

Pietras - wiadomo ci coś o wymiarach obecnych tulejek do silników 634? Czy masz fabryczne tuleje? Przerobiłem większość dostępnych tulei do silnika jawa 223 i ledwo 2 tuleje trzymały wymiar(wysokość kołnierza) a i tak musiałem u tokarza rozwiercać tuleję pod wałek.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Stycznia 20, 2018, 13:26:35
Mój silnik prawdopodobnie nie był wcześniej połowiony... Nic nie wymieniałem w skrzyni poza łożyskami (nie było takiej potrzeby) poskładaliśmy z Mienkim silnik, który trochę poleżał zanim trafił do ramy...
Wszystkie biegi wchodziły dobrze, jedynie 4 wyskakiwała jak odejmowałem gaz...
Po "puknięciu" problem zanikł.
Być może tylko zlikwidowałem jakieś naprężenia. Nie wiem, nie znam się, nie orientuję...
Zrobiłem tak jak napisałem 14000km i nie mam zamiaru go rozbierać...
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: jawer w Stycznia 20, 2018, 20:33:10
witam czy jak wywala trójke to nalezy dystansować czy to inny problem skrzynia dziala poprawne w karterach 354 a w  360  jest problem
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 20, 2018, 21:54:40
Pietras - wiadomo ci coś o wymiarach obecnych tulejek do silników 634? Czy masz fabryczne tuleje? Przerobiłem większość dostępnych tulei do silnika jawa 223 i ledwo 2 tuleje trzymały wymiar(wysokość kołnierza) a i tak musiałem u tokarza rozwiercać tuleję pod wałek.
Dragon, bardzo dobre pytanie, tym razem ;). Nie znam wymiarów tulei oryginalnej ale wiem że są różne wysokości tych kołnierzy. To m.in.  powoduje że zmienia się luz poosiowy wałków w skrzyni. Nie wiem jak jest w 638 z łożyskami wałka pośredniego, czy zawsze są one jednakowe? A co do wałków zdawczych to też już gdzieś tu czytałem że są różne. Jedne wyższe drugie niższe, normalnie totolotek.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 20, 2018, 23:06:32
No dobra

Pozostaje kwestia łożysk i tych nieszczęsnych tulei w 634.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 20, 2018, 23:53:19
Zasada jest taka sama w obu przypadkach. Może ktoś wytłumaczyć mi jak wygląda sprawa łożysk wałeczkowych wałka posredniego w 638 bo nie miałem okazji ich widzieć na oczy. Jak wygląda powierzchnia na której opierają się koła zębate? Czy one opierają się na obudowie tych łożysk? Bo w 634 jest ładny szeroki brązowy kołnierz. A co do wałka głównego i zdawczego to podsumuje to co już zostało napisane. Po dokręceniu kosza wałek główny wędruje maksymalnie w lewo a po dokręceniu zdawczego ten wędruje maksymalnie w prawo. Miedzy nimi powinno być książkowe 0,2 mm.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: czeron w Stycznia 21, 2018, 00:13:20
W 638 w miejscu gniazd łożysk wałeczkowych,jest nadlew w postaci kołnierza i o niego właśnie opierają się koła zębate. 
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 21, 2018, 09:34:25
Dzięki czeron, teraz już będę wiedział. Uważam że już chyba wszystko zostało wyjaśnione. Może ktoś czytając zastanowi się przez chwilę i spróbuje sprawdzić jaki luz jest u niego, u mnie był gigantyczny. Wystarczy pociągnąć tą wystajacą część przekladni ślimakowej  predkościomierza. Z wałkiem sprzęgła jest trochę trudniej ale tam też luz powinien być max. 0,2 przy dociągnietych wakłkach tak aby potem nie trzeba było ich luzować i opukiwac. :)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: puzel w Stycznia 22, 2018, 10:10:15
Nie było mnie tu chwilę czasu, przeczytałem wszystkie posty w tym temacie który założyłem i przeraża mnie to że jest XXI wiek, doba powszechnego dostępu do wymiany informacji a metody napraw rodem z lat 90 - tu se stuknę tu se puknę.

Skrzynie w fabryce nie były dystansowane ze względów ekonomicznych - jak wyżej wspomniał Pietras, aby poprawnie wydystansować skrzynię trzeba ją złozyć nawet kilku, kilkunastokrotnie niwelując luzy podkładkami i sprawdzając czy już jest ok. W fabryce się w to nie pieprzyli bo to było zbyt czaso i pracochłonne. Skrzynia w jawie jest dość toporną konstrukcją i jak wszystkie elementy są nowe to wszystko powinno działać bez zarzutów, lecz gdy poszczególne elementy podlegają zużyciu - wytarte wodziki, i przede wszystkim kły na trybach to mogą się zacząć kłopoty. Wypadająca czwórka - odsunięty wałek zdawczy do zewnątrz (ściągnięty nakrętką zębatki zdawczej będzie wysunięty maksymalnie na zewnątrz), wałek główny poprzez dokręcenie nakrętki kosza sprzęgłowego również będzie wysunięty maksymalnie na zewnątrz. Pomiędzy wałkiem głównym a wałkiem zdawczym powstanie luz (nawet powyżej 1mm). Kły które zazębiają 4 bieg nie bedą współpracowały na całej powierzchni. Kąt kłów (3 stopnie) który powinien uniemożliwiać wypadanie biegu będzie chciał zazębiać ten bięg ciaśniej co może wywoływać naprężenia na wodziku. Druga sprawa - kły nie zazębiają się prawidłowo, wycierają się na rogach, powoduje to wypadanie czwartego biegu. Dlatego też powinno się wydystansować skrzynię dając odpowiednią podkładkę między tryb 4 biegu a bierznię wewnętrzną wałka zdawczego - to spowoduje przesunięcie się wałka zdawczego do wewnętrz skrzyni - oczywiście trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiedniego luzu 0,2mm-0,3mm. Tasama sytuacja była z WSKą "czwórką" każdy się skarżył na wadliwe skrzynie bo nie były one dystansowane a i zużycie robiło swoje. Po wydystansowaniu taka skrzynia działa perfecto.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Stycznia 22, 2018, 10:25:48
Cytuj
Nie było mnie tu chwilę czasu, przeczytałem wszystkie posty w tym temacie który założyłem i przeraża mnie to że jest XXI wiek, doba powszechnego dostępu do wymiany informacji a metody napraw rodem z lat 90 - tu se stuknę tu se puknę.
To są motocykle z lat 60' - 90', a oryginalnych części jest jak na lekarstwo.

W dzisiejszych silnikach jak coś się sypnie to się wymienia silnik w całości, w tych starszych jest możliwość naprawy.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Stycznia 22, 2018, 11:31:50
Temat na pewno przyda mi się przy składaniu (co prawda żeliwnego) silnika w najbliższym czasie.
Smoczycy tak jak mówiłem nie czepiam się. Skoro zrobiłem taki przebieg to znaczy że szkrzynia jest ok.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: marian w Stycznia 22, 2018, 22:25:15
Oczywiste jest to że wodziki nie moga prężyć.Ja zawsze składam kartery bez wału i sprawdzam specjalnie dorobionym przyżądem czy wodziki po zazębieniu biegu lekko ruszaja się na boki.Co dystansowania to mamy wpływ raczej na I oraz IV bieg wg mnie w tym przypadku kły sa tak długie że nawet ten 1 mm nie powinien mieć wpływu na wypadanie biegu.Ale zgadzam się że powinno sie dydtansować.
Co do pukania kolego puzel w 638 zakładam prawy karter(oczywiście na gorąco) ale łożysko igiełkowe jest założone na wałek pośredni.Powoduje to ze jest to jednak naprężone i trzeba puknąć w ten wałek od strony ślimaka.Oczywiście należało by dać tam odpowiednie podkładki dystansowe ale wtedy remont takiego silnika dla klienta kosztowałby więcej bo czas to pieniądz.Dla siebie mozna się bawić.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 22, 2018, 22:35:44
A czemu łożysko igielkowe musi być nałożone na wałek podczas składnia? Ono ma te igiełki luźno? Wpływ mamy też na bieg III, bieg II jest wynikowy.
Ale na I II i III wpływają oba wałki główny i pośredni więc położenie wałka pośredniego też jest ważne, zakładając łożysko na wałek nic nie wiemy o wartości luzu.
Skoro wspomniałeś o wykonaniu usługi dla klienta to w takim wypadku klient powinien zdecydować prawda? :P

... wg mnie w tym przypadku kły sa tak długie że nawet ten 1 mm nie powinien mieć wpływu na wypadanie biegu...
Nawet minimalny luz powidzmy większy od 0,1mm miedzy zazębiającymi sie kołami powoduje ze wodzik jest zmuszany do pracy, a co dopiero odstęp między kołami wynoszący 1mm. W takim wypadku kółko przesuwne będzie trzymane tylko przez wodzik. Podczas przyspieszania i zwalniania motocylkem to kółko ma tendencję do "przyklejania" się wzajemnego ( jak wiemy poprzez minimalne skosy kłów) A przecież sam mówiłeś wielokrotnie że wodziki nie trzymają biegów.
Wodzik ma pracować tylko podczas przełączania biegu, potem śpi spokojnie i nie ociera z żadnej strony o rowek koła przesuwnego bo koło przesuwne nie przesunie sie bo jest "sklejone" z kołem wspólpracującym. I to jest główna zasada tego całego przydłigiego wywodu.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Stycznia 23, 2018, 12:40:49
Proponuje przypiąć ten temat do bazy wiedzy. Przy najbliższej okazji jak ktoś będzie dystansował skrzynkę biegów nagrać filmik jak to powinno wyglądać w prawidłowo zdystansowanej skrzynce i zamknąć temat.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 23, 2018, 14:25:35
Po rosyjsku sa bardzo dobre filmiki o dystansowaniu. W 362 wedlug nich regulowalem skrzynie.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: marian w Stycznia 23, 2018, 21:38:59
Kolego Pietras łożysko igiełkowe zakładam najpierw na wałek z tego względu ze miałem sytuacje,gdy najpierw założyłem łożysko do karteru to podwinęła się igiełka z tegoż łożyska i przy skręcaniu karterów wypchnęło ją na wylot w dwóch kawałkach ponieważ igiełki są luźno a wałek nie celuje idealnie.
Z tym dystansowaniem masz rację zgadzam się w stu procentach z tobą ale to jest dużo zabawy.
Luz na wałku pośrednim możemy wyregulować podkładką miedzy tym łożyskiem a segerem.
Owszem klient nasz pan.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: czeron w Stycznia 23, 2018, 22:32:43
To jeszcze powiedzcie co daje to dystansowanie?
Pytam na poważnie,  bo żadnego silnika nie dystansowalem, a skrzynie chodzą dobrze, biegi trzymają i wodzik się nie wycierają.
Wałki pośrednie w każdym silniku miały duże luzy a jednak wszystko działa.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: darol73 w Stycznia 23, 2018, 22:46:28
czytam,czytam i dochodzę do wniosku że moja czarna strzała nie powinna jeździć. Po wyjęciu skrzyni i rozebraniu była wymiana łożysk, złożenie wszystkiego do kupy i tyle z zabawy w dziesiąte mm. Luzy tam byly raczej w mm niż w dziesiątych mm. Skrzynia działa bez zarzutu w połączeniu ze oryginalnym sprzegłem na które większość narzeka.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 24, 2018, 21:41:12
U mnie mimo gigantycznych luzów jakie opisałem też wszystko śmigało, biegi pięknie wchodziły, nic nie zgrzytało. Aż dziw bierze że ktoś ma jakieś problemy z biegami.
Wolałem jednak mieć pewność a nie liczyć na przypadek.
Zachęcam szczerze przy najbliższej okazji na spokojnie przy czymś dobrym powkładać trybiki w lewą połówkę i pomieszać zmieniaczem. Popaczać wtedy o co kaman jako uzupełnienie teorii. Oczywiscie zadanie dla chętnych. ;)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: darol73 w Stycznia 24, 2018, 21:47:26
Jako że mam Jawę , to najbliższy termin zaglądania tam będzie za ..... :) Ale rzucę okiem  :o
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: czeron w Stycznia 24, 2018, 22:28:19
U mnie mimo gigantycznych luzów jakie opisałem też wszystko śmigało, biegi pięknie wchodziły, nic nie zgrzytało. Aż dziw bierze że ktoś ma jakieś problemy z biegami.
Wolałem jednak mieć pewność a nie liczyć na przypadek.
Zachęcam szczerze przy najbliższej okazji na spokojnie przy czymś dobrym powkładać trybiki w lewą połówkę i pomieszać zmieniaczem. Popaczać wtedy o co kaman jako uzupełnienie teorii. Oczywiscie zadanie dla chętnych. ;)
Obiecuję że popacz przy najbliższej okazji  ;)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: frysko w Stycznia 28, 2018, 15:25:56
https://youtu.be/QyiM3NyOIr8
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: frysko w Stycznia 28, 2018, 16:38:47
a)  Shift  the  1st.  gear  and  check  whether  the 16  tooth  gear  on  the  layshaft  meshing  with the  1st  speed  gear  (24  teeth)  has  an  axial clearance  of  at  least  0,2-0,3  mm. Likewise check  that,  in  this  position,  there  is  a clearance  between  the  shifter  fork  guide  pins and  the  end  of  the  gate  slots. b)  Shift  the  neutral  between  1st  and  2nd  gear and  check  that  the  claws  of  the  16  tooth  gear do  not  touch  the  face  of  1st   speed  gear  and also  the  claws  of  the  2nd  speed  (19  teeth) gear  when  lifting  in  the  bottom  shifter  fork. c)   When  shifting  in  fourth  gear,  the  face  of splined  mainshaft  should  protrude  0,1-0,2 mm from  the  3rd  speed  gear  (16  teeth).  At the  same  time  check  that  the  shifter  fork guide  pins  are  not  abutting  against  the  ends of  the  gate  slots  (see  paragraph  a).
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: frysko w Stycznia 31, 2018, 21:59:13
http://www.jawaklubs.lv/forum/viewthread.php?thread_id=407
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Stycznia 31, 2018, 22:55:03
Frysko bardzo nam chce udowodnić że to dystansowanie to na Litwie w Rosji i Ukrainie   nie jest tematem tabu  :P Dzięki frysko, nie pisz posta za postem użyj edytowania.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Lutego 03, 2018, 08:21:17
W oryginalnej skrzyni wstawianej do karterow, w ktorych opuscila fabryke takie luzy nie występują
Jak wiadomo im dalej w las tym więcej drzew. Ze pewnością mogę napisać ze w oryginalnej nigdy nie rozbieranej co najmniej jednej skrzyni luz na walku głównym wynosi 2mm.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Lutego 03, 2018, 08:31:40
Może ten silnik był składany w poniedziałek? Albo wstawiono do tej skrzyni jakis element od innego modelu. Na przykład, sa wałki zdawcze z wytoczeniem  i bez tego wytoczenia. Jesli wałek z wytoczeniem trafi do silnika, w ktorym nie powinno go byc to bedzie luz około 2mm.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Marca 07, 2018, 21:18:51
Zrobiłem pierwsze kilometry. Może to siła sugestii ale skrzynia jest cichsza napewno na III biegu. W skrzyni nic nie wymieniałem, wszystko zostało stare, tarcze sprzęgła też a biegi jakby wchodzą z mniejszym oporem. Nowy jest tylko hipol.
To tylko takie wrażenie ale raczej pozytywne. :).
Ktoś coś dłubał w swojej skrzyni, patrzał na luzy?
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Marca 07, 2018, 21:38:56
Ja niestety nie pomyślałem o tym gdy składałem silnik ale widzę, że inni dystansują skrzynie:
http://forum.jawaold.su/viewtopic.php?t=30910&postdays=0&postorder=asc&start=30
(zdjęcia pod koniec strony)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: wojtas.87 w Maja 08, 2018, 10:32:44
A może opracuje ktoś przy okazji remontu swojej skrzyni materiał w ojczystym języku poparty dokładnymi zdjęciami? :D
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Maja 08, 2018, 11:24:15
Link podrzucony przez michal_t to dobry materiał, jest tam pomierzone i pokazane, który wałek ile ma "wystawać". Z rosyjskiego to ja jestem równie lotny, co z chińskiego, z niecierpliwością czekam, aż ktoś to przetłumaczy i na swoim motocyklu pokaże co i jak
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Maja 08, 2018, 11:40:27
W przeglądarce Google Chrome jest opcja tłumaczenia całej strony. Z grubsza można zrozumieć co autor miał na myśli. Korzystam z tego jak przeglądam forum (mają dużo cennej wiedzy) http://forum.jawaold.su
 (http://forum.jawaold.su/viewtopic.php?t=30910&postdays=0&postorder=asc&start=30)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: wojtas.87 w Maja 08, 2018, 14:05:24
W przeglądarce Google Chrome jest opcja tłumaczenia całej strony.

... która działa tak:
"Ponownie ściekowy, przykręcając go meryuyu prom.vala luz, obecnie wynosi 0,3 mm, to znaczy koło zębate (24z) działał jako podkładki i usunąć luz półprodukt. Wał do dopuszczalnego 0,3 mm. Segregować w skrzyni korbowej, szpikulec zębatego 2 biegu (16Z, 20Z) wstawić lewy widelec i trzpień widełek wahacza jest we wtyku pozycja może znajdować się w dolnym położeniu (lewa połówka skrzyni korbowej na boku)"

Ciężko mi coś konkretnego z tego tłumaczenia wywnioskować - tłumaczenie gorsze niż "Kali jeść, Kali pić"

Wychodzi na to, że założył 3x0.3mm ( po pomiarach luzu osiowego) podkładki na wałek główny od strony sprzęgła i to załatwiło sprawę w jego silniku, a co z pośrednim? Pisał, że ma na nim luz 1.3mm, ale nie wyczytałem ile, jakich i z której strony podkładek użył.

Znajdę w jakiejś książce informacje o dystansowaniu skrzyń biegów motocykli?
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Maja 08, 2018, 14:27:50
Koledzy, już ktoś mądry w tym wątku napisał że nie ma uniwersalnego sposobu dla każdego przypadku. Trzeba pomierzyć i określić indywidualnie gdzie i jakie podkładki wsadzić.
Jeśli zrozumimy po co to robimy to z doborem podkładek nie będzie problemu ;D Pomijam fakt że niektórzy twierdzą że w ogóle nie jest to potrzebne.
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: killler w Maja 08, 2018, 15:49:15
i ja zamówilem podkladki i w wolnym czasie beda parał sie ta trudna sztuka :D :D
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Maja 08, 2018, 16:46:57
Cytuj
... która działa tak:
"Ponownie ściekowy, przykręcając go meryuyu prom.vala luz, obecnie wynosi 0,3 mm, to znaczy koło zębate (24z) działał jako podkładki i usunąć luz półprodukt. Wał do dopuszczalnego 0,3 mm. Segregować w skrzyni korbowej, szpikulec zębatego 2 biegu (16Z, 20Z) wstawić lewy widelec i trzpień widełek wahacza jest we wtyku pozycja może znajdować się w dolnym położeniu (lewa połówka skrzyni korbowej na boku)"

Ciężko mi coś konkretnego z tego tłumaczenia wywnioskować - tłumaczenie gorsze niż "Kali jeść, Kali pić"

Używanie tłumacza nie zwalnia z myślenia. Przecież translator nie działa język X (każdy dostępny język) -> język polski. Przy takim podejściu baza tłumaczeń musiała by być ogromna, nie wspominając o sztucznej inteligencji do rozpoznawania kontekstów. Międzynarodowym językiem jest angielski i zazwyczaj translator działa tak: rosyjski -> angielski -> polski. Niestety taka transformacja generuje błędy po drodze ale znacznie zmniejsza liczbę tłumaczeń.


Jak jest problem często pomaga przełączenie na angielski:
"Again, I collect the crankcase, screw it off, measure the play back, now it is 0.3 mm, i.e. the pinion (24z) acted as an adjusting washer and removed the backlash of the prom. Shaft up to permissible 0.3 mm. I disassemble the crankcase, I attach the gears of the 2nd gear (16z, 20z), insert the left fork and the fork rod, the link is in position so that the plug is in the lower position (left side of the crankcase on the side) " - brzmi już bardziej sensownie. Możliwe, że już w oryginale jest chaotycznie napisane.

(przepraszam pozostałych za offtopic - dyskusja nie na temat)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 08, 2018, 16:57:09
i ja zamówilem podkladki i w wolnym czasie beda parał sie ta trudna sztuka :D :D

A gdzie zamawiałeś?
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: killler w Maja 08, 2018, 17:11:52
wpisz na alledrogo din 988 to ci wyskocza ;)
Tytuł: Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Maja 09, 2018, 09:54:23
Opis sprawdzania luzow w skrzyni 638 jest na stronie 20 angielskiej instrukcji warsztatowej do tego modelu:
http://www.jawamotorcycles.co.uk/350%20manual.pdf
Podkładki trzeba dobrac tak, aby luzy i zachowanie się skrzyni było jak w tym opisie ale o samych podkładkach tam nie piszą.
Jest o nich mowa w starej instrukcji do Jaw 360 i 250. Sprawdzanie i regulacja skrzyni generalnie odbywa się tam tak samo jak w silniku 638 ale są roznice w ilosci zębow.
Załączam fragmenty obu tych instrukcji.
Po rosyjsku mozna znalezc opisy znacznie bardziej szczegolowe i uwzgledniajace jakosc knedlowych skrzyn biegow (tzn. kompensowanie podkladkami luzow rzedu milimetrow).