Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 13, 2024, 21:20:44
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów  (Przeczytany 11779 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« dnia: Marca 12, 2014, 07:55:32 »

Ponieważ namieszałem troszeczkę(jak zwykle ;) ) pisząc o kątowaniu korbowodów po montażu wału w karterze postaram się to Kolegom przybliżyć :-[
W moim zakładzie jak wał opuszcza centrownik ma wykątowane korbowody względem osi wału. Teoretycznie powinno to wystarczyć. Rzeczywistość bywa jednak zgoła odmienna.
Otóż nie koniecznie oś wału w karterach pokrywa się z osią płaszczyzny karterów do której dokręcamy cylindry. Jeżeli tak jest to super . Można to sprawdzić  mierząc odległości włożonego sworznia w główkę korbowodu od owej płaszczyzny . Jak?
Bierzemy sworzeń  dwie równe płytki i szczelinomierz.  Wkładamy sworzeń w korbowód płytki podkładamy po obu stronach korbowodu na płaszczyźnie karteru no i szczelinomierzem sprawdzamy prawą i lewą stronę między płytkami a sworzniem wsuwając szczelinomierz  Jak cosik nie pasuje to wkładamy pręcik w sworzeń i przeginamy korbowód w strone gdzie szczelina większa jest  ;)  Metodą prób i błędów dochodzimy do właściwego ustawienie. Przynajmniej tak się nam wydaje!
Niestety to nie koniecznie musi wystarczyć !
Większość tzw. szlifierzy cylindrów robiąc szlif żeby sobie ułatwić zadanie chwyta cylinder za wystającą część tulei w uchwycie tokarskim i SRU! wytaczają a potem rach-ciach honują albo i nie ,bo czasami wystarcza im papier ścierny do tego by cylinder był po szlifie :o  !!!!
Jak ustalają zbieżności w cylindrze to tylko ich słodka tajemnica! :o A powinno robić się tak.....
Wytaczarka z płytą idealnie prostopadłą do osi wytaczaka. Kładziemy cylinder na ową płaszczyznę centrujemy względem osi wrzeciona a potem  powoli wytaczamy  cylinder tak by przy okienkach nic nie podskakiwało!
Potem szlifujemy(honownica i specjalne osełki)   a na końcu docieramy -głaskamy cylinder na honownicy tak by zachować odpowiednie zbieżności cylindra  . Wszystko to wymaga czasu ,cierpliwości i wiedzy o dwusuwach! Czym innym jest szlifowanie czterosuwu a czym innym dwusuwu ,ale to nie o tym miałem napisać  ;)
Otóż tak zrobiony szlif  powinien nam dawać gwarancję ,że będzie OKI!
Nie mniej jednak warto sprawdzić owe wykątowanie korbowodów wraz z tłokami  w pracującym  zestawie.!
Robimy to tak! :
Montujemy wał w karter ,zakładamy tłoki bez pierścieni  . Powierzchnie pod cylindrem(jedna i druga) muszą być idealnie czyste. Zakładamy cylinder na tłok i mocujemy go na dwie śruby po przekątnej tak by się nie przesuwał ;)
 Następnie ustawiamy tłok w GMP bierzemy do ręki szczelinomierz i mierzymy po przeciwnych stronach sworznia  czy szczelina  jest taka sama!
Następnie kręcimy wałem 1/4 obrotu i dokonujemy ponownie pomiaru  i tak aż do DMP !
Jeżeli szczelina pozostaje zawsze równa (nie koniecznie tak samo szeroka ;) ) no to oki ,ale jeżeli w którymś momęcie z jednej strony tłok zaczyna napierać na ściankę cylindra (robi sie mniejsza szczelina tzn. ,że albo krbowód jest krzywy ,albo owe PROSTOPADŁOŚCI I RÓWNOLEGŁOŚCI nie są zgodne.
Jeżeli mamy do czynienia z taką sytuacją ściągamy cylinder i wkładając pręt w sworzeń odginamy z czuciem korbowód.
Następnie montujemy ponownie cyl na karter i sprawdzamy co narozrabialiśmy ;D
Jeżeli uzyskamy pożądany efekt tzn. owe szczeliny będa zawsze zgodne nie zależnie od położenia tłoka wzgl.cylindra to montujemy albo i nie pierścienie i...robimy to samo  z tym ,że z drugim cylindrem :)
Tak sprawdzony układ korbowy daje nam gwarancję tego ,że po zmontowaniu tłoki nie będą parły nierówno na ściany cylindrów a co za tym idzie nie będą się przynajmniej z tego powodu przycierały  ;)


Pytania?
Pawand i no i paru jeszcze Kolegów którzy robili u nas szlify  zastosowali tą metodę i.....podobno działa miłej zatem ''zabawy" ze sprawdzaniem :)
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2014, 09:02:41 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

sibert

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 328
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 12, 2014, 10:32:45 »

Na pewno skorzystam z tej instrukcji jak tylko wrócą od Pana moje części!

Zapisane
    Status GG
Ogień z rurów i farfocle z gumów:D
JAWA 350(638=>640)Black Style - było
JAWA 640-1 Black Style
ROMET 50-T1
BMW R1100RT
Kiedy patrze tak na Ciebie jesteś fajna ajjjjj... Ja mam Black Stajla ;)

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 12, 2014, 10:52:22 »

 8) a który to zestaw, bo mam ich...no  kilka :D ? A przy zadnym nima nicka z forum  :(

sibert

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 328
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 12, 2014, 13:03:33 »

Ten z Jeleniej Góry
Zapisane
    Status GG
Ogień z rurów i farfocle z gumów:D
JAWA 350(638=>640)Black Style - było
JAWA 640-1 Black Style
ROMET 50-T1
BMW R1100RT
Kiedy patrze tak na Ciebie jesteś fajna ajjjjj... Ja mam Black Stajla ;)

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 12, 2014, 13:32:24 »

 ;) no to juz wiem  który to komplet. :)
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2014, 15:17:47 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 12, 2014, 18:02:16 »

Nie bardzo rozumiem pierwszego sposobu pomiaru. Gdzie te płytki przyłożyć i ile włożyć sworzeń w główkę? :/
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 12, 2014, 18:22:37 »

Nie bardzo rozumiem pierwszego sposobu pomiaru. Gdzie te płytki przyłożyć i ile włożyć sworzeń w główkę? :/


Sworzeń to najlepiej taki fi20mm żeby uniknąć zakładania igiełek albo posłużyć się łożyskiem w koszyku i sworzniem fi16mm.  Na płaszczyznę karteru tam gdzie wchodzą tuleje cylindrów kładziemy prostopadle do osi wału i sworznia tłokowego dwa równej wysokości płaskowniki -płytki tak ,że jak korba jest w DMP to pozostaje szczelina między sworzniem a owymi płytkami.  Najlepiej było by mieć dorobiony dłuższy sworzeń  tak by można było to sprawdzić na całej powierzchni styku karteru i cylindra ,ale częściowo można temu zaradzić wysuwając sworzeń raz na prawą raz na lewą stronę korbowodu.  Dosyć często już wzrokowo widać ewentualne odchyłki jeżeli szczelinę miedzy płytką a sworzniem mamy relatywnie małą  ;)


To zółte to niby sworzeń a czerwone płytki ;)
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2014, 18:49:54 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 12, 2014, 18:53:45 »

Czyli chodzi o to żeby oś sworznia była idealnie równoległa z osią wału korbowego, tzn żeby nie było tak że np. lewa strona tłoka jest niżej niż prawa?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 12, 2014, 18:59:00 »

No można tak powiedzieć .,ale chodzi o to by oś sworznia była równoległa do płaszczyzny karteru do której dokręcamy cylinder  :o  bo ta płaszczyzna jest bazową dla osi cylindra o ile oczywiście prawidłowo wykonany będzie szli o czym już wyżej wspominałem.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 12, 2014, 19:06:34 »

Sory za mały offtop, ale możesz mi powiedzieć gdzie można kupić dobre igiełki łożyskowe? Bo chcę bratu w MZ wymienić koszyk na sworzniu na same igiełki, bo tarabani jak cholera. Myślałem żeby kupić 2 łożyska w koszykach i z nich wydłubać, a z koszyków zrobić podkładki dystansowe na magnesówce, sprawdzi się to?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 12, 2014, 19:22:46 »

Sory za mały offtop, ale możesz mi powiedzieć gdzie można kupić dobre igiełki łożyskowe? Bo chcę bratu w MZ wymienić koszyk na sworzniu na same igiełki, bo tarabani jak cholera. Myślałem żeby kupić 2 łożyska w koszykach i z nich wydłubać, a z koszyków zrobić podkładki dystansowe na magnesówce, sprawdzi się to?
U mnie ? ??? mam na stanie takie z czasów DDR znaczy się dobre bo robili je wyłącznie na eksport ;)  zdaje się ,że mam też 2x15,8mm ale nie jestem pewien :(  Na pewno ma 2x13,8mm
Podkładki musza być hartowane czytaj  twarde a koszyki takowe nie sa . Owszem są twarde ,ale nie na tyle by biegała po nich rolka przy rolce.
Tak w ogóle to tarabani bo....jest luz na złożeniu sworzeń-główka-łożysko  czy samo łożysko jest jakoweś dupne ?
 

sibert

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 328
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 12, 2014, 20:23:05 »

;) no to juz wiem  który to komplet. :)
Cieszy mnie to ;D
Zapisane
    Status GG
Ogień z rurów i farfocle z gumów:D
JAWA 350(638=>640)Black Style - było
JAWA 640-1 Black Style
ROMET 50-T1
BMW R1100RT
Kiedy patrze tak na Ciebie jesteś fajna ajjjjj... Ja mam Black Stajla ;)

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 12, 2014, 20:34:14 »

Cylinder miał niedawno robiony szlif na tanim tłoku u starego fachowca, ale to jeszcze jak kolega ją miał. Jak trafiła do nas to robiłem bratu dół silnika, bo miał od nowości tylko 4500km przebiegu, ale rdza go załatwiła. Kupiłem zestaw naprawczy z allegro, czyli korbowód (chyba yoko, ale już dokładnie nie pamiętam) i zrobiłem mu ten wał. Bicie udało mi się ustawić do 0,02 na czopie, silnik poskładany z nowymi pierścionkami i tarabani. Rowki w tłoku nie są rozbite, łańcuszek sprzęgłowy wymieniony, nigdzie nie ma luzu i jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to te koszyki. No i na sworzniu oprócz koszyka z łożyskiem nie ma żadnych podkładek dystansowych tak jak było np. w simsonie. Nie chcę rozbrajać świeżo robionego wału, ale przynajmniej to górne łożysko bym spróbował ogarnąć, bo denerwuje to brzęczenie.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 12, 2014, 20:57:51 »

Hm..no to proponuję ściagnąć cylinder i sprawdzić czy z układem korbowym jest oki. Może być ,że padł był sobie korbowód. Ja wiem ,że powinien być wie neu ,ale...to tylko Tajwan niestety.Podkładki przy koszykach i nie tylko stosuje się w układach korbowych gdzie korbowód  ,, trzymany" jest nie na stopie tylko na główce w tłoku.
No i jeszcze jedno. Jaki olej lejecie do etki? Bo jak tłok kiepski to ja bym zdecydowanie optował przy full mineralnym i to w ilości min.1:40

 

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 12, 2014, 21:02:12 »

To jest koza, czyli TS-ka :) Wczoraj ściągałem cylinder bo wydmuchało uszczelkę pod nim i nie było jakiegokolwiek luzu. Właśnie to mnie zdziwiło. Olej był lany z początku fulmix (dziadostwo) 1:50, teraz kupiłem Gulf Pride 2t, ale brat jeszcze nie tankował, bo ona prawie nic nie spala :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 12, 2014, 21:10:35 »

No niby z tego co czytam olej niezły . Radze przeczytać zatem to http://www.modelmotor.pl/gulf-pride-2t-2511.html
1:50 Kolego to się lało jak benzyna zawierała ołów a teraz przy paliwie które temperaturę spalania ma o wiele wyższą i jest b.suche stosuje  się min.1:40 a jak z tej instrukcji wynika i więcej . Radze spróbować nalać więcej oleju. może ucichnie bo dzwonić wbrew pozorom moga również pierścienie i kiepski tłok :o  Tłoki silników dwusuwowych nowej generacji maja inna budowę cylindra i szerokość pierścieni  One sa wąskie a w TSce (Dżawie ,CZ itp. ) są szerokie ajzole w jeszcze szerszych kanałkach :(
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2014, 21:13:24 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 12, 2014, 21:13:08 »

Dzięki za rady, sam już od jakiegoś czasu zacząłem lać do Jawy 1:40 i trochę ucichła, trzeba będzie to wypróbować na tym śmiesznym osiołku :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 12, 2014, 21:15:31 »

Dzięki za rady, sam już od jakiegoś czasu zacząłem lać do Jawy 1:40 i trochę ucichła, trzeba będzie to wypróbować na tym śmiesznym osiołku :)
Niezamaco  ;)  wiem to powiem .Nie wiem ,to się nie odzywam żeby wtopy nie było ;)
Wracając do instrukcji to ja bym tego oleju na PLUS nie zmieniał tylko mniej go nalał  :-[
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2014, 21:19:04 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Kątowanie układu korbowego przy zakładaniu cylindrów
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 06, 2017, 09:50:06 »

Robię odkop ale chyba warto przyblizyc tutaj oryginalne narzędzie serwisowe do kątowania korbowodow. Kolega Markoltent wyczerpująco wyjasnił o co w tym kątowaniu chodzi ale ostatnio przy okazji zakupow w czeskim sklepie eTowar.cz natknąłem się na replikę tego narzędzia (jest to dość prymitywny w swojej konstrukcji pręt o średnicy takiej jak wewnętrzna średnica łozyska głowki korbowodu).
http://etovar.cz/en/specialni-naradi/3891-pin-for-alignment-of-connection-rod-jawa-cz-piston-pin-16-mm.html
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
105 Odpowiedzi
64775 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 23, 2017, 19:51:56
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
4 Odpowiedzi
3918 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 18, 2013, 17:15:35
wysłana przez Lopez
7 Odpowiedzi
5265 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 15, 2014, 07:42:48
wysłana przez von_Majzel
1 Odpowiedzi
2280 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 23, 2017, 12:48:45
wysłana przez Pietras
4 Odpowiedzi
1276 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 24, 2021, 08:35:29
wysłana przez azbescik2