Wolna Strefa Jawa - CZ
Sprawy Techniczne => Elektryka => Wątek zaczęty przez: muczos w Kwietnia 29, 2023, 07:30:14
-
Witam. Czy ktoś z was używa przekaźnika kontrolki ładowania dla zapłonu CDI z firmy Raksomotors?
https://www.raksomotors.pl/produkt/125/kontrolka-ladowania-zaplon-cdi
Założyłem taki do 353, ale potrzebuję go trochę podregulować.
Przydałoby się troszkę obniżyć napięcie przy którym przekaźnik włącza/wyłącza kontrolkę.
Kiedy jeżdżę bez świateł to jest ok. Ale jak je zapalę to kontrolka gaśnie dopiero na bardzo wysokich obrotach.
Z przodu mam żarówkę R2 40/45W 12V i żarówkę postojową, a z tyłu jako pozycyjną założyłem 5W 24V, bo podoba mi się jak świeci mocno przytłumionym światłem.
Mam taki sam zapłon w zaprzęgu i tam jest dużo większe zapotrzebowanie na prąd, bo jest podświetlenie zegarów i lampy pozycyjne wózka, a prądu nigdy nie brakowało. Nie mam tam żadnej kontrolki.
W przekaźniku są założone 2 małe okrągłe zaślepki. Prawdopodobnie pod nimi są śrubki regulacyjne. Tylko dlaczego są 2 i która do czego służy?
-
A instrukcji nie dali do tego? Tak na logikę, może ten przekaźnik ma osobny próg załączania i wyłączania, w sensie pierwszym ustawiasz napięcie poniżej którego musi spaść żeby się załączyło, a drugim do ilu musi wzrosnąć aby wyłączona się wyłączyła.Ale ciężko będzie to wyregulować tak aby w pełni symulowało prawdziwą kontrolkę, bo prądnice z magnesami stałymi mają to do siebie że spadki napięcia pod obciążeniem są duże, a ich "regulator" to w zasadzie obciążenie zużywające nadmiar energii żeby przy braku obciążenia na odbiorniki nie szło więcej niż te 14V, za to przy obciążeniu rzędu kilkudziesięciu W nawet najmocniejsze prądnice od Chińczyków, reklamowane jako rzekomo o mocy 180W praktycznie zawsze schodzą na niskich obrotach poniżej 13V - światła świecą, nawet akumulator trochę się ładuje ale kontrolka ustawiona na dajmy na to 13,2V się zaświeca. Ustawimy kontrolkę na niższy próg - nie zaświeci się nam, bo napięcie na akumulatorze będzie wyższe - bawiłem się tak przekaźnikiem z pojedynczą regulacją, w ETZ skundlonej przez Węgrów którzy na pomysł "CDI" wpadli zdaje się wcześniej niż my.
-
W swojej 472.6 założyłem CDI od Janka, wywaliłem cały układ kontrolki ładowania a zamontowałem elektroniczną, kupioną tu na forum. Fajna bo w trzech kolorach pokazywała stan ładowania. Poza tym miałem kierunkowskazy, kontrolki i podświetlenie zegarów zrobione na ledach, troszkę musiałem w instalacji pomodzić z diodami by toto migało. Wyobrażam sobie minę Czecha co Cześkę kupił jak tam zajrzy :P ;D
-
Te kontrolki robił Andrzejek.
-
Instrukcję mam, ale jest tam tylko napisane jak to podłączyć.
Fajnie by było jakby dało się ustawić próg włączania i wyłączania, wtedy ustawiłbym sobie np że kontrolka gaśnie jak przekroczy 13,5v, a zapala się kiedy jest mniej niż 12,5v.
Ale zanim zacznę sam grzebać to wolę zapytać, może ktoś już miał doczynienia z tym urządzonkiem :)
-
Mam to zalozene w CZ ale ciężko to ustawić żeby dzialalo precyzyjnie.
Ogólnie nie jest to potrzebne taki bajer tylko aby kontrolka świecila
-
To nie musi działać precyzyjnie. Chodzi mi tylko i wyłącznie o to żeby lampka świeciła kiedy jest włączony kluczyk i zgaszony silnik.
-
Też mam taki przekaźnik do końca nie spełnia on swojej funkcji gdyż ciężko to wyregulować ale jest to jest jak znajdę instrukcje to podeślę :)
-
Turbozabytki maja teraz przekaźniki własnej produkcji. Gotowe do założenia. Można kupić luzem. Nic się nie reguluje, plug & play
-
Mam z turbo zabytki zaplon z modułem od kontrolki ładowania. Kontrolka gasnie dopiero jak jest ponad 12.5 v ładowania. Jak jade dosyć wolno na niskich obrotach to nie gasnie. Ale juz przy delikatnie większych obrotach jest ok.
Film z działania kontrolki.
https://m.youtube.com/watch?v=hfUzWgRe4uQ
-
Już ogarnięte.
W poniedziałek byliśmy na zlocie zabytków w Głuchołazach, był tam też J@wa z ekipą.
W wolnej chwili wydłubaliśmy zaślepkę z literką V z przekaźnika i tak wyregulowaliśmy potencjometr żeby kontrolka gasła po odpaleniu, a zapalała się kiedy się zgasi silnik.
Przy okazji zaślepka upadła na trawę, ale po długich poszukiwaniach na szczęście się znalazła :D
-
To nie prościej dać przekaźnik od środka uzwojenia albo z jednej z faz przed regulatorem? Koszt kilka zł, nie ma żadnych regulacji i innych kombinowań, kontrolka gaśnie po odpaleniu. Jedynie co to nie można tego traktować jako informacji o poprawnym ładowaniu.
Kiedyś tak robiłem że wyprowadzałem do tego specjalnie przewód.
-
To nie prościej dać przekaźnik od środka uzwojenia albo z jednej z faz przed regulatorem? Koszt kilka zł, nie ma żadnych regulacji i innych kombinowań, kontrolka gaśnie po odpaleniu. Jedynie co to nie można tego traktować jako informacji o poprawnym ładowaniu.
Kiedyś tak robiłem że wyprowadzałem do tego specjalnie przewód.
W ten sposób działa oryginalna super kontrolka alternatora w 638, która nic nie pokazuje :D
Myślałem o tym żeby tak zrobić, ale nie wiedziałem czy będzie to działać z chińskim iskrownikiem.
Wolałem pójść na łatwiznę i w sumie może to był błąd