Wolna Strefa Jawa - CZ
Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: buli20vt w Sierpnia 12, 2014, 14:12:21
-
Witam pacjent to jawa 350 de lux. Mam taki problem. na 1 pierścieniu mam luz na zamku 0.8mm czy mógłbym go założyć na sam dół czy muszę kupić 2 pierścień.Czy stało by śię coś jakbym go założył. Z góry dziękuje za odpowiedź
-
Jeżeli koniecznie chcesz zaoszczędzić to kup ten pierścień (lub pierścienie) i wymień. Oszczędność czasu i uszczelek przy ponownym demontażu cylindrów( jeżeli zajdzie taka potrzeba) to też oszczędność.
-
Jeszcze raz dzięki za odpowiedź. To będę musiał kupić ten nieszczęsny pierścień na szczęście reszta pierścieni ma poprawny luz
-
Starter naprawiony odbija elegancko, niestety dźwięk na wolnych obrotach został takie dzwonienie ciężko określić silnik brzmi i jedzie bardzo zdrowo zresztą był robiony rok temu. Dźwięk jak na filmie
https://www.youtube.com/watch?v=jJ0JHT8MTCI
-
To na początku filmu to pierścienie słychać powyżej 2 tys obrotów powinno przestać
-
Jaki Dźwięk wydaje luźny klocek?
-
Z tego co widzę masz zeliwniaka raczej w zeliwniaku klocek nie stuka to raczej domena aluminiowego silnika w zeliwniaku żeby było słychać klocek to musiało by być luźne czoło ale luźny klocek wiąże się z przedmuchami pod cylindrami ( miał byś tam mokro szczególnie między ) i generalnie ciężko ustawić wolne obroty przy luźnym klocku . A tak poza tym generalnie klocek powinien być dociśnięty przez cylindry więc jak ma stabilne oparcie na przegrodzie i docisnąć go cylindry z góry to ...
-
Zanim rozbierzesz pół silnika (lub cały ;D), zrób prosty test.
https://youtube.com/shorts/1QZcV5ALRq4?si=PWd8BEjLCTWMUE77
-
Tak na oko :) a jaka jest normą luzu pierścieni w rowkach ??
https://intercars.com.pl/pl/informacje/ciekawostki/poznaj-uklad-silnikowy-wszystko-co-nalezy-wiedziec-o-pierscieniach-tlokowych
Może nie o knedlach i nie pisane przez doktora ale daje trocje do myślenia
-
Dało się tam też wsadzić szczelinomierz, ale nie byłem w stanie tego nagrać bo brakło mi rąk.
Dopuszczalne luzy w rowkach są podane w książce "Naprawa motocykli" Cichowskiego. Dawno się z tym bawiłem i nie pamiętam ile to dokładnie było.
Wydaje mi się że nowy pierścień miał 0,05mm luzu w roku.
Niestety w przypadku Jawy wymiana pierścieni na nowe raczej nie pomoże, bo wybijają się rowki w tłokach ::)
-
Luz montażowy 5 setek się zgodzę a luz max?? :zawsze jest jakaś tolerancja zurzycia tak samo jak zurzycie pasowania tłok cylinder czy max luz w zamkach pierścieni po to są normy i nie zrozum mnie źle nie chce żeby to źle i hejtersko brzmiało ale no zawsze jest tolerancja i zawsze jest jakiś margines i to często nie mały a dobrze wiem że akurat tutaj 1 dycha w zupełności jest dopuszczalna wynika to z doszczelnienia się pierścieni gazami spalinowymi pod pierścieniem ale to inny temat
-
Chciałem tylko pokazać jak można pobieżnie sprawdzić "na czym stoimy" z silnikiem, zanim go wyciągniemy z ramy i rozbierzemy pół motoru.
Tak samo można troszkę zjechać tłokiem w dół, wsadzić tam palec i próbować ruszać tłokiem na boki. Jeśli będzie dużo luzu to wiadomo że coś tam się dzieje.
A co do norm, to jest jeszcze jedna istotna rzecz.
Normy określają jakie jest dopuszczalne zużycie przy którym silnik będzie względnie prawidłowo chodził i miał moc. A hałasy i stukania to inna bajka :)
-
Proponuję zmierzyć luzy na oryginalnych alemtach np i pierścieniach żeby nie było wątpliwości chociaż czasem inne pierścienie robią różnice pozytywnie w tym przypadku niż te pseldo czeskie , gwarantuje że będzie to koło 1 dychy z tendencja na minus 2-3 setki max mogę zmierzyć jak koniecznie ktoś chce szczelinomierzen a potem może być mikrometrem itp , te luzy nie są małe i wręcz nie mogą być za małe sory z góry . Generalnie zasada jest taka że im gorętszy silnik tym luzy powinny być większe czy to luz zamka pierścieniowego czy luz tłoka w tulei czy luz pierścienia w rowku pierścieniowym a w silnikach 4 t jeszcze dochodzi luz zaworowy
-
Rozwinęła się ciekawa dyskusja, także nie odpuszczam i wykopałem na kompie kolejne argumenty. ;D
Dodam że te dane pochodzą z 1965 roku. Wtedy pasowania były luźniejsze, bo motory jeździły na gorszym paliwie i gorszych olejach.
-
Czyli średnio to co napisałem jest spoko 0.06 do 0.08mm to luz montażowy no dobra od 0.05 i zazwyczaj właśnie te 0.15 to był luz graniczny i naprawdę w tym przypadku luz w rowkach 0.10 jest bardzo widoczny naprawdę mierzyłem to nie raz i widać go gołym okiem bo mamy punkt odniesienia wystarczy wsadzić szczelinomierz i wszystko jest jasne ;) co najlepsze w silnikach wysokoprężnych ten luz jest dopuszczalnie większy nawet do 0.18 -0.2 sam pierścień nie da rady uszczelnić nacisku gazów spalinowych więc coś ten pierścień musi docisnąć jeszcze do ścianek cylindra a są to właśnie gazy spalinowe które wchodzą pod pierścień po to jest luz w zamku właśnie i po to jest też luz w kanale pierścienia PKM
-
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia
-
W mojej są założone tłoki almota kumpel ma założone czeskie to będzie pewnie almet i u niego ten dźwięk nie występuje. Ogólnie dziękuję za rzetelną odpowiedź na forach z FB miałem już silnik do remontu wszystko mi wymienili co tam może być, a silnik po remoncie zrobił może z 2tyś kilometrów. Jak montowałem to ten klocek wchodził bardzo ciasno chociaż zrobiłem duży błąd bo założyłem go po z połowieniu myślałem że to on dzwoni, lecz mi to nie pasowało bo ceśka śmiga jak złoto i odpala jeszcze lepiej jak jedzie, jak by klocek był luźny do by dmuchała i by tak nie śmigała. Zdejmę jutro kolanko i dam znać jak wyglądają pierścionki jak składałem to szczerze się nie przyglądałem pamiętałem tylko o fazowaniu okien i pierścieni.
-
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia
Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie ;)
-
Pali jeździ na moc to się nie przejmować. Moim zdaniem te silniki są odporne na wszelkie luzy i nie doskonałości. Jedynie przedmuchy między cylindrami dyskalwalidikuja siljik z uzytwowaniw
-
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia
Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie ;)
masz rację tu jest to fajnie opisane , kurła tyle lat żyłem w niewiedzy :'(
https://www.ms-motorservice.com/int/pl/technipedia/luz-stykowy-pierscieni-tlokowych-a-zuzycie-oleju-274
-
luz w zamku jest bardziej do kompensacji rozszerzalności cieplnej pierścienia
Oj według mnie ma całkiem inne znaczenie ;)
masz rację tu jest to fajnie opisane , kurła tyle lat żyłem w niewiedzy :'(
https://www.ms-motorservice.com/int/pl/technipedia/luz-stykowy-pierscieni-tlokowych-a-zuzycie-oleju-274
A no właśnie sam pierścień swoją sprężystością nie utrzyma w żaden sposób bardzo dużego ciśnienia gazów spalinowych ale jak zsumujemy sprężystość pierścienia i gazy spalinowe które dostają się pod pierścieni i dopychają go do ścianek cylindra to taka wartość już nam wystarcza w wyczynowych silnikach nawet widziałem kiedyś powiercone małe kanalki w denku tłoka prowadzące właśnie pod pierścień pierwszy kompresyjny ( płomieniowy ) żeby spaliny się szybciej tam dostawały w cywilnym silniku odpowiada za to właśnie luz w zamku pierścienia i odpowiedni luz w rowku pierścienia , wiadomo jak za duży to spalony przefrunął se dalej i nie spełnia swojego zadania ale jak za mały to nie wejdą pod pierścieni i go nie doszczelnic podczas pracy
-
Z racji, iż dyskusja wywiązała się rzeczowa wydzieliłem i scaliłem wiadomości z wątkiem o właściwym tytule :)
-
Hej! Znacie remedium, na dzwonienie w cylindrach, często nawet zaraz po remoncie? Szczerze mówiąc mało która jawa nie dzwoni. Natomiast więkoszość MZ-tek cyka jak pszczółki, często mimo znacznego przebiegu. Strasznie to irytuje, gdy człowiek włoży mnóstwo pracy i serca w remont, a zaraz później piec dzwoni jak stado grzechotników.
Macie swoje sprawdzone tłoki?
Czy Almot ze stopu ak-12 się do czegoś nadaje?Pasowanie cylinder-tłok na 0,06mm czy próbowaliście inaczej?
Mokrego dyngusa jawerzy!
-
Ogólnie spotkałem w swoim życiu tylko jeden silnik którego nie słychać co prawda dopiero ma zrobione 100 km po remoncie ale go nie słuchać słychać tylko wydechy z jest to cz250 naszego kolegi forumowego radka :)
-
Czy MZ nie dzwoni pierścieniami oj polemizował bym niestety 2 t ma to do siebie że lubi sobie pobrzeczec jest to spowodowane po pierwsze oknami w cylindrze na których to pierścienie się wyoblaja po drogie 2 t tworzy ciśnienie raz w komorze spalania a za chwilę sprężanie następuje w komorze korbowej 2 t zawsze coś pobrzdekuje taki urok
-
Jak robiłem ostatnio remont to praktycznie od razu dzwoniła jak szalona. Zmieniałem pierścienie sworznie i było bez zmian. Po jakimś czasie pomyślałem że przydało by się wcisnąć gumy w żeberka. No i cyk, stuka nadal ale w normie. Bez gum dzwoniła jak ministrant na koniec mszy.
-
Wiem, że 2t trochę dzwonić musi, ale knedle jakoś tak bardziej i częściej dzwonią. Nie mniej jednak, wiem że się da tak poskładać silnik że słychać lekki szum i wydechy. Tutaj jest przykład :
https://www.youtube.com/watch?v=EkW6E3xpK-Q
Jeżeli komuś się to udało, to wskazówki mile widziane:)
U mnie cylindry i wał robione w Poznaniu, nalot raptem 2k, a dzwoni już bardziej niż przed remontem ( mam filmiki archiwalne). Z czego nie uważam, że robota źle zrobiona, podejrzewam tłoki + pierścienie dziadowskiej produkcji.
-
Kup elektryka..dzwonienie go nie tyka
-
Moja Czesława nie dzwoni, taką już kupiłem ;D :P
-
Moja Czesława nie dzwoni, taką już kupiłem ;D :P
to dokup jej telefon :P
-
Smiechy chichy, ale to poważny problem ;D Nosz kurde Panowie po ty lu latach istnienia forum, nie ma remedium oprócz ww. elektryka, czy zabrania knedlowi telefonu żeby nie dzwonił? ;D ;D ;D hehe
-
Faktem jest że JAWA nie musi dzwonić. Pamiętam jak mój kolega kupił nową TS-kę to nie przypominam żeby dzwoniła. Raczej pięknie buczała.
-
Tutaj moja cezeta czyli to będą pierścienie, nie przejmować się?
https://www.youtube.com/shorts/VUP2T89uBSE
-
Możesz sprawdzic czy łańcuszek sprzęgłowy nie za luzny reszta w normie.
-
w/g mnie to nie pierścienie Uziel ma dobre podejrzenie
-
Łańcuszek favorit i jest w dobrym stanie przejechał może z 2 tysiące.
-
Łańcuszek favorit i jest w dobrym stanie przejechał może z 2 tysiące.
U mnie favorit po 2 tysiącach był kaput na tych samych zębatkach okinoi wytrzymał 13 tysięcy. Ale było to w 2019 roku
-
Łańcuszek favorit i jest w dobrym stanie przejechał może z 2 tysiące.
twierdzisz tak bo go teraz widziałeś na oczy czy dlatego że ma 2kkm przejechane ?
-
Ściągałem wszystko
-
Ok, czyli coś innego
-
U mnie dzwoniło w 353 bo był źle zrobiony szlif.
-
U mnie dzwoniło w 353 bo był źle zrobiony szlif.
Miałem podobnie, po pierwszym szlifie dzwoniła strasznie, u mnie był to problem źle umieszczonych kołków pod zamki pierścienia. Zamek wychodził na oknie i się tłukło.
-
Jakie tłoki miałeś? ja mam teraz almoty i właśnie tak chodzi kumpel ma almet i jest cisza.
-
Nie lubisz hałasów nie kupuj 2t jeszcze w dodatku powietrzem chłodzonego kup hujunde siakoś i gitara
-
@Uziel - błagam :) Wszyscy tutaj kochamy czechosłowacką motoryzację. Pytanie było proste - co zrobić żeby nie silnik nie dzwonił, bo na pewno są metody i niejeden tutaj chętnie posłuchałby rad tych, którym się udało. Nie róbmy tutaj drugiej elektrody!!!
Coś w stylu "Dzwoni, to dzwoni bo 2t dzwonić musi, a komu się nie podoba niech hulajnogą jeździ - temat do zamknięcia"
Otóż nie - nie każdy 2t dzwoni, fabryczne Jawy (tudzież CZ), oraz te dobrze poskładane nie dzwoniły. Także ja zostanę z moją Tereską i NIE zamienię jej na hulajnogę, natomiast będę kombinować, aż przestanie dzwonić :D
-
Możesz spróbować zfazowac pierscienie. Kiedyś takie były dostępne nowe. Ja fazowałem u siebie. Czy coś to pomogło ni wiem. Wydaje mi się że w miarę cicho silnik u mnie pracuje.
-
Takie opowieści tylko na zlotach przy pianie :P