Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 17, 2024, 10:40:03
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Zapłon prosze o wyjeśnienie.  (Przeczytany 3590 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kyuubi1990

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 84
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« dnia: Września 14, 2014, 15:30:02 »

Od dluzszego czasu zastanawia mnie pewna kwestia czemu nie ustawia sie zaplonu(momentu w ktorym pojawia sie iskra) w GMP ?


Przeciez w tym momencie jest najwieksza kompresja, teoretycznie powinien byc najmocniejszy wybuch co za tym idzie najwieksza moc silnika ? Prosze o wyjasnienie specjalistów czemu wiec cofamy tłok wzgledem GMP ? :)
Zapisane

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #1 dnia: Września 14, 2014, 15:43:27 »

Ponieważ mieszanka spala się stopniowo i po chwili uzyskuje maksymalne ciśnienie. a jeśli zapalała by się w GMP to ta energia nie była by w 100% wykorzystana.
Zapisane

kyuubi1990

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 84
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #2 dnia: Września 14, 2014, 15:44:58 »

Ok dzieki wielkie :) odpowiedz mnie usatysfakcjonowala :)

Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #3 dnia: Września 14, 2014, 15:45:53 »

Im wyższe prędkości obrotowe silnika tym mniej czasu jest pomiędzy następnymi suwami,aby dobrze się spaliła mieszanka. Płomień w komorze ma mniej więcej tą samą prękość przy 1 tyś jak i przy 10 tys. obr/min. Jakby zapłon był dokładnie w gmp to zanim płomień "obejmie" wszystko do spalenia to już tłok będzie w dole,a więc ciśnienie będzie małe. A co do wartości w mm przed GMP - to już jest specyfikacja silnika oraz zasady rządzące przerywaczami. Myślę,że więcej nie musisz wiedzieć:P

PS - chyba żaden seryjnie produkowany motocykl nie ma zapłonu w GMP - strasznie obciąża to korbę,a mocy jest niewiele więcej.....
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

von_Majzel

  • Gość
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #4 dnia: Września 14, 2014, 15:56:15 »

Poniewaz spalenie mieszanki w komorze spalania trwa (brdzo , bardzo krotka) chwile , ale ten czas nie jest zerowy . Przy iskrze ustawionej w GMP , na wyzszych obrotach tlok dochodzi do GMP i mieszanka jeszcze sie nie spali . Aby to cisnienie moglo zostac wytworzone i aby trafilo w moment gdy tlok jest faktycznie w GMP trzeba ladunek odpalic chwile wczesniej .

Spruboj sam - opoznij zalpon , ustaw go blizej GMP - i silnik bedzie cudowny na niskich obrotach , ale nie bedzie chcial mocno ciagnac w gornej polowie .

Jak wyprzedzisz bardziej , ustawisz bardziej wczesniej zplon - to jest pod duze obroty gdzie trzeba wlasnie wiecej czasu na spalenie - to silnik bedzie slaby i gorracy na dole , ale wysokie obroty beda lepsze .

Problem jest taki ze im bardziej wyprzedzisz - tym trudniej sie takim silnikiem jezdzi i trzeba czasami przeregulowywac gaznik , coraz bardziej unikac jazdy na niskich obrotach . Ponadto - wyprzedzajac corz bardziej dojdziesz do momentu gdzie wstapi "spalanie stukowe" , czyli wybuchowa detonacja , a nie plynny plomien . I wyedy wyprzedzone jest za bardzo , to niszczy silnik , wysyla bardzo duze naprezenia przez korby , wal i w kartery . Oczywiscie temperatura tez dosc troche rosnie .
Trzeba znalesc optymalny moment , zeby obie polowy byly w miare dobre .

Jawa nie ma duzch wyprzedzen , bo nie jest to bardzo wysokoobrotowy silnik , raczej uzywa sie obrotow od 2000 , do max 6000-7000 , w innych typach , w szybszch silnikach to jest nawet i dwa razy wiecej . W zwiazku z tym , tutaj tloki nie poruszaja sie zbyt szybko i dlatego wyprzedzenie jest mniejsze potrzebne . Po czesci dlatego te silniki sa fajne , latwe w uzyciu i elastyczne . Dlatego sa tylko cztery biegi , bo te silniki maja dobry "dol" =)
Ale jak poprobujesz sam to znajdziesz swoje optymalne ustawienie , kiedy silnik chodzi tak jak bys chcial .
Zapisane

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #5 dnia: Września 14, 2014, 17:21:12 »

Czy, zapłon elektroniczny ze zmiennym kątem wyprzedzenia sprawia, że jawa działa cudownie i na górze i dole zakresu obrotowego? Widać znaczącą róznicę?
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #6 dnia: Września 14, 2014, 17:30:47 »

Jest roznica , ale nie kolosalna . Zaplony ze zmiennym katem maja kompensowac wlasnie ten efekt i sa bardziej bezobslugowe .
Zapisane

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #7 dnia: Września 14, 2014, 18:15:01 »

Z tego co kojarzę to i sovek i vape nie mają "tej funkcji"
Kiedyś można było dostać ( nie wiem jak teraz) prameti polski moduł ze zmiennym kątem wyprzedzenia.
Czy jakieś inne opcje? Czy gra nie warta zachodu i zwykły elektronik "robi robotę"?
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #8 dnia: Września 14, 2014, 19:38:37 »

Sovek ma zmienne wyprzedzenie. Dlatego motocykl bardzo łatwo odpala i prawie nigdy nie oddaje w kopnik, bo w stanie spoczynku wyprzedzenie wynosi tylko 0,5mm przed GMP. W miarę wzrostu obrotów wyprzedzenie się zwiększa. Sprawdzałem to tak mniej więcej lampą stroboskopową i widać było że zapłon przyspiesza się na większych obrotach.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #9 dnia: Września 14, 2014, 20:34:05 »

Muczos prawdę rzecze:P

Co do funkcji zmiany punktu zapłonu - owszem,każdy samochód z wtryskiem ma taki "wihajster".
ALE - aby to działało i nie występowały cuda i dziwy z zapłonami musi być czujnik spalania stukowego w bloku silnika,czujnik położenia wału w 2T,w 4T musi być jeszcze drugi(zazwyczaj na wałku rozrządu),jednostka ECU,która dobierze lub wyliczy odpowiedni moment strzelenia iskrami,czujnik położenia pedału gazu(lub manetki). Tylko tyle potrzeba do pracy silnika. W praktyce dochodzi jeszcze sonda Lambda,czujnik cieczy chłodzącej,przepływomierz(aby ECU wiedział,jakie dzisiaj jest wilgotne powietrze,jego temperatura oraz ciśnienie),czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym. Tyle potrzeba,aby silnik pracował bez kontrolki check engine. I mówię tu tylko o samym zapłonie.

ECU na podstawie tych danych wylicza skład mieszanki,czas wtrysku i kąt zapłonu. Na co dzień silniki pracują w trybie ECO - przy pomocy sondy Lambda(lub dwóch sond) ustala zawartość tlenu w spalinach. Dzięki temu masz spaliny,które katalizator może oczyścić. Jeśli komputer poda za mało lub za dużo paliwa - katalizator nie jest w stanie oczyścić spalin(co jest ważne dla nas)
Jak silnik przekroczy 70% procent swoich obrotów lub położenia pedału gazu(manetki) komputer przełącza się w tryb FULL POWER - załącza się specjalna mapa zapłonu,sonda Lambda jest zagłuszana,wtryski leją paliwem po cylach(często też na pełnym gazie starsze silniki z racji ostrzejszej mapy zapłonu przestają szarpać:P).

Teraz z racji XXI wieku pomnóż te czujniki z 3 razy i już masz obraz,co znajduje się pod maską:P

Dlatego jak sam widzisz,z zapłonem elektronicznym musisz mieć kilka czujników w silniku,co utrudnia jego bezawaryjność i komplikuje znacząco instalację elektryczna. Chyba że założysz coś,co ma wgrane mapy zapłonu(jak Sovek i Vape) i nie potrzebuje kupy kabli. Wadą takiego rozwiązania jest brak regulacji zapłonem. Jak źle ustawisz to masz spalanie stukowe,którego "nie wykryje" moduł.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

kyuubi1990

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 84
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Zapłon prosze o wyjeśnienie.
« Odpowiedź #10 dnia: Września 14, 2014, 20:54:28 »

Raz jeszcze wielkie dzieki za wyczerpujaca odpowiedz. Zaplon juz ustawilem kilka dni temu i motorem chodzi zdecydowanie lepiej niz wczesniej. :)
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
6 Odpowiedzi
4723 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 15, 2006, 00:43:58
wysłana przez ejok
Prosze o rade!!!

Zaczęty przez 7Kubik7 Mechanika

7 Odpowiedzi
3384 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 19, 2008, 19:39:24
wysłana przez mati krk
13 Odpowiedzi
4871 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 10, 2008, 21:45:45
wysłana przez Agent 634-7
Prosze o pomoc w złożeniu CZ 350

Zaczęty przez brambix « 1 2 » Mechanika

46 Odpowiedzi
13301 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 12, 2011, 13:25:16
wysłana przez brambix
0 Odpowiedzi
1625 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 16, 2017, 19:32:57
wysłana przez jawer