Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 11:08:19
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)  (Przeczytany 16243 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

jawagrojec

  • Gość
SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« dnia: Grudzień 27, 2010, 00:00:04 »

Witam wszystkich mam jawę 350 634-7 z 81 albo 82 roku i moje pytanie brzmi jaki tu w koñcu jest silnik i czy to jest jawa CZ czy może TS? ??? ?:)Przeczytałem setki forum ale na żadnym nie znalazłem odpowiedz. Jedni piszą że niby z CZ drudzy że niby silnik z jawy ts. Mam problem, ponieważ muszę zakupić wał i nie wiem czym się kierować czy do CZ 6 V czy do jawy ts. :)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 18, 2012, 18:10:04 wysłana przez Kanter »
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp:¯ELIWNIAKI-SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 28, 2010, 10:04:58 »

Panowie jesli nie macie nic przeciwko to ten materiał z typami silnikow przetłumaczę i uporządkuję i przypnę bo jest bardzo przydatny- reszte spamu wypieprze.


623-1 250 ccm, 2-cylindrowy, pompa oleju, mocowania do bananowej ramy, rok 1969/73, stosowane do JAWA 623 BIZON
623-2 wykonany tak samo jak 623-1, ale bez pompy olejowej
633-0 350 ccm, 2-cylindrowy, mocowania do bananowej ramy, rok 1968/73, stosowane do JAWA 633 BIZON
633-1 wykonany  tak samo jak 633-0, ale z pompą olejową
633-3 350 ccm, 2-cylindrowy, używane do JAWA 634, sworznie tłokowe o średnicy 16mm, (pierwsze kilka sztuk z fi 18mm), zmiana biegów odwrócona (1 ° w dół),początkowo nie stosowane półautomatyczne sprzęgło, ale montowane ponownie pó¼niej
633-4 wykonany  tak samo jak 633-3, ale 84dB do Czechosłowacji w modelu JAWA 634
633-5 wykonany  tak samo jak 633-4, z pompą olejową MOTORPAL
633-6 wykonany tak samo jak 633-5, 84 dB w modelu JAWA 634
633-7 z koszem (zmiana zębatki łañcucha i napędu obrotomierza)
633-8 do Austrii, 352 ccm, w modelu JAWA 634
633-9 84 dB, wersja z koszem, JAWA 634
623-4 250 ccm, 2-cylindrowy, używane w CZ 471
623-5  wykonany tak samo jak 623-4, ale oddzielone smarowanie ( mieszanka )
623-6  wykonany tak samo jak 623-4, ale pradnica 75W
634-1 350ccm, 2-cylindrowy, tak samo jak 633, ale uchwyt do ramy CZ, stosowane w CZ 472
634-2  wykonany tak samo jak 634-1, pompa oleju
634-3 wykonany  tak samo jak 634-1, model dla Ministerstwa Obrony
634-5  wykonany tak samo jak 634-1, model dla ZSRR
634-6 wykonany  tak samo jak 634-1, 84dB, CSSR
634-7 wykonany  tak samo jak 634-1,wersja z koszem
634-8  wykonany tak samo jak 634-1  dla CZ 472,04 (1978)
634-9 wykonany  tak samo jak 634-1  dla Austrii
631-0 oddzielone smarowanie, mechaniczny prędkościomierz
631-1  wykonany tak samo jak 631-0, 84 dB, JAWA 634
631-2  wykonany tak samo jak 631-0, wersja z koszem, Anglia, JAWA 634
631-3 model 1980, mechaniczny prędkościomierz, JAWA 634
631-4 wykonany tak samo jak 631-0, wersja z koszem, JAWA 634
631-5 wykonany  tak samo jak 631-4, pompa oleju, JAWA 634
631-6 do Austrii, 352 ccm, prędkościomierz mechaniczny -model JAWA 634
631-9 mechaniczny prędkościomierz, zredukowany hałas, JAWA 634
632-00 zaktualizowany silnik 633, JAWA 634
632-001  wykonany tak samo jak 632-000,wersja z koszem, 15 Z zdawcza, JAWA 634
632-013 silnik w wersji na  Egipt, 60 W pradnica
632-2 silnik pochodzi od 632-0, z modelu 638 zamontowano alternator 12v. Używane w CZ 472,6 i JAWA 632-0 (1988-90). W 1991 roku wyprodukowano limitowaną serię silników dla podwozia JAWA 634 dla klienteli angielskiej.
   Zmiany produkcyjne:
   00 - dla CZ 472,6
   01 -  wykonany tak samo jak 00 -po modernizacji skrzyni biegów
   02 - dla JAWA 632-0
   03 - 2 x łożyska FAG na wał korbowy, żeliwne odlewane wodziki
   04 -  wykonany tak samo jak 03, wersja z koszem
   05 - wszystkie  łożyska FAG na wał korbowy, żeliwne odlewane wodziki
   06 -  wykonany tak samo jak 05 - wersja z  koszem
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 17:37:04 wysłana przez Jawsim »
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 28, 2010, 14:40:19 »

Temat brzmi: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
Myślałem że silniki 638 itd to też Jawa.
Sorki mój błąd.

ps. ¯eby nie było całkiem off - to co oznacza dopisek 84dB




Przepraszam najmocniej- czasami się zapominam i mam głupie wrażenie,że gadam z facetem z jajami a nie wrażliwą i delikatną... osobą.

Dobra luz- mniejsza z tym.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 18:51:07 wysłana przez Jawsim »
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 28, 2010, 15:08:18 »

Tak dB to raczej skrót od decybele.
Można określać silnik takim parametrem? To raczej kwestia wydechu. Chyba że się mylę.
Jak wyciszyć sam silnik? Tymi gumkami na żebrach?  <blink>
Ciekawe.


...ustalcie czyje foremki, czyja łopatka i wiaderko a nie będzie kłótni.
Widzisz Craigh - i pisakownica i foremki i łopatka z wiaderkiem są Jawsima.
Skoro ma to wszystko to po co mi w oczy piaskiem sypie?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 15:11:49 wysłana przez jawol »
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 28, 2010, 15:18:21 »

Całkiem logiczne. Też tak myślałem.
Tylko dlaczego było to bite na silniku a nie na ramie?
Jakieś "specjalne" dopasowanie silnika do wydechu? Czy tylko pro forma?
Zapisane

Craigh..

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Czarne na czerwonym jedzie po zielonym.. co to?
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 28, 2010, 15:26:39 »

A czy przypadkiem 623-4 nie miały również prądnicy 75W - a w takim razie jaka różnica jest pomiędzy 623-4 a 623-6?
Zapisane
CZ 250 Sport 471.0.10 '75
CZ 250 Sport 471.4.56 '79 DeLuxe

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 28, 2010, 16:17:17 »

może nie być rożnicy, albo bardzo subtelna - np. inne łożyska, kute wodziki, albo inna drobna rzecz
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Jawsim

  • Gość
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 28, 2010, 18:59:40 »

Informacje o stosowanych silnikach znalazłem tu http://www.jawaczownersclub.co.uk/technical_advice16.htm  - niestety zawierają one dane tylko o żeliwniakach a zebranie do kupy wszelkich wiarygodnych danych o 638-X może trochę potrwać.
Temat kontrolowanej cichobieżności silnika podejrzewam należy traktowac z przymrużeniem oka.

W tej chwili zbieram info o 638 -na szczęście nie było tak wiele rodzai tych silników- doszukałem się na razie 11. Dane sa niestety mało konkretne. Nie ma info o latach produkcji. Podstawowe wymiary silników 638 serii drugiej sa jednakowe- tj mocowania ich kształt i rozmieszczenie. Silniki (zespoły napędowe)te różniły się mocą, przełożeniem . Jedno jest natomiast jak do tej pory wspólne- moc znamionowa alternatora.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 19:07:23 wysłana przez Jawsim »
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 28, 2010, 19:18:56 »

Mam rozebrany silnik do jawy 634 o symbolu 631-3 z 1981 roku,w jawie którą jeżdżę mam silnik 638-305 i mam także silnik 638-300 z wyjęty z jawy TS z 1989 roku.¯eliwniaki w wielu ¼ródłach opisane są z różną mocą,natomiast 638 z pierwszej serii mają 19 kW w nowszych 17 kW,spotkałem się też w folderze reklamowym na Włochy z mocą w 638-5 ok 29 KM.Teraz zastanawia mnie skąd się biorą różnice w oznaczeniach,różnice w mocach skoro dostępne części zamienne w większości pasują do wszystkich typów 634 lub 638.To naprawdę jest czeski film  <eek>

Jawsim

  • Gość
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 28, 2010, 19:26:59 »

Wiesz Paweł sadzę,że tu duży wpływ ma po prostu przeliczanie mocy. Gdzieś podają PS gdzie indzie HP KM . Jednostki te nieco się róznią a przekształcanie ich wartości w kW moze potem takie błedy robic... Ale nie musi.
Mówisz o tej Jawie z prospektu? Na odlewanych obręczach ,tarczówce i długich niskich wydechach?? Bo tam coś bylo własnie z ta mocą dziwnego.
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 28, 2010, 19:35:05 »

Tak,mówię o tej z prospektu który od Ciebie kiedyś dostałem,wniosek jest taki że w miarę unowocześniania-poprawiania konstrukcji zmieniane były numery typów,jednak w większości nowe elementy pasują do starszych silników.Wersje eksportowe ( czytaj zachodnie ) były być może poddawane dokładniejszej obróbce i i montażowi,stąd brała się większa moc i być może trwałość.

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 28, 2010, 21:11:46 »

Przepraszam najmocniej- czasami się zapominam i mam głupie wrażenie,że gadam z facetem z jajami a nie wrażliwą i delikatną... osobą.

Przepraszam najmocniej ale ja też się czasami zapominam i mam głupie wrażenie, że gadam z facetem z jajami a nie z niewrażliwą acz drażliwą na każdą choćby najmniejszą  uwagę osobą...  Dobra luz.


Co do tych mocy to różnie mogło być. Dziś trudno będzie dociec jak to mierzono i dlaczego  być może dławiono ten silnik.
Można nad tym długo dyskutować. Porównywać osiągi poszczególnych silników. A i tak trudno będzie o obiektywne wyniki.
Ale jest coś so można dość subiektywnie odczuć i obiektywnie określić: przełożenia skrzyni biegów i zestrojenia wydechu wpływające na charakterystykę pracy silnika.

Wydaje mi się (być może i holger to potwierdzi) że silniki (638-5) z 12 zębowym wałkiem pośrednim, krótkimi kolankami i długimi tłumikami mają lepszą "kulturę" pracy silnika i brak legendarnej "dziury w obrotach"

W większości znanych mi silników "żeliwniaków" wałek pośredni był także 12 zębowy a w CZ kolanka były również krótkie... wiec  może coś w tej "różnorodności" parametrów silników jest prawdziwego.
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 28, 2010, 21:34:06 »

Silniki 638-5 są kanciatym odpowiednikiem silnika takiego jak w CZ 350 472.6 ( 12V ) jeśli chodzi o parametry i kulturę pracy. Mają lepszy dół. Takie mam odczucia po kilku rundkach zarówno na 638-0/1 jak i 638-5. Na codzieñ jeżdżąc Cz 472.6 stwierdzam,że w kwestii elastyczności jest jej najbliżej właśnie do jawy 638-5. Pó¼niejsze silniki typu 638 miały juz bardziej -z braku innego słowa- sportową charakterystykę. Wydechy wydechami ale nisko wydechowe jawy 350 638-0 miały zasadniczo podobny układ wydechowy- kolanka krótkie i wydechy długie- natomiast zachowywały się mimo tego bardziej jak typowy twin sport. Teoria jest taka,że chodziło tu bardziej o cichobieżność . A pó¼niej to już eksperymentowano z wydechami typu sportowego- z wydzieloną komora rozpręzną i małym tłumikiem koñcowym a mimo tego moc nie wzrosła. Nie bez znaczenia jest rownież rodzaj airboxu. Wersje -1 ze stożkowym łącznikiem gumowym ga¼nik-puszka były bardziej ciche- większy jest tłumik szmerów ssania ( dokładnie to wyższy ) - dolot powietrza jest tez zróżnicowany- mowa o wlocie powietrza do puszki wiatrów- są wersje,które łapią powietrze tuż nad akumulatorem ( wlot na bok ) i z prostym skierowanym do tyłu. Wiem na pewno,że w Rudej... tj pierwotnie Jawie 638-1 z roku 1990 miałem już stożkowy łącznik ( a nie ten gięty ... gówniany z racji trudności z uszczelnieniem ) i wlot powietrza skierowany w bok . Szczerze to moc maksymalna zawsze była "szprycowana" przez różne ¼rodła. Jak się nie dało podniesc jej technologicznie to chociaż na papierze- mało kto dysponował wówczas hamownią- a dziś wszelkie pomiary z racji niezachowywania czystości rasowej w przeprowadzanych remontach nie są miarodajne.
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 28, 2010, 21:40:23 »

to się właśnie nazywa nieznaczna modyfikacja silnika . Na pierwszy rzut oka nic nie widać a tu potem wychodzi np. krótsze kolanko albo szersze nieco i już mamy różnicę w mocy , trochę inna dysza w ga¼niku. ( np. 472.5 ma dyszę głównę 105 a 472.6 103 ) Zadarte tłumiki , dym trochę wolniej wychodzi i już różnica. Inne łożyska. Może szersze czoło wału . Może skrzynia korbowa ciaśniejsza. Bóg wie co oni tam robili.

Co do różnic w mocy według różnych ¼ródeł. Ja widziałem w tych pierwszych 638 19kW a pó¼niejszych 17 kW jak w 634 , chodzą słuchy o 21 kW.
Skoro Jawka 50 była dławiona to czemu nie 350 ??
Skoro ETZ może mieć 20 koni to czemu Jawa nie 30 ?? Pomijam różnice budowy ale szczególiki szczególikami i niektóre wersje mogły mieć te 29 koni
Zapisane
    Status GG

Lukass102

  • Gość
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 28, 2010, 22:01:40 »

Zazwyczaj różnice w mocy są korygowane na wymiarach okien, więc może i w tych silnikach różni się deko rozrząd?
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 28, 2010, 22:01:52 »

  Teoria jest taka,że chodziło tu bardziej o cichobieżność .
We wkładach tłumiących 638-5 są fabrycznie tylko dwie przekładki uszczelniające.
W TS najczęściej trzy.
Nie wiem która ciszej chodziła  <blink>

Silniki 638-5 są kanciatym odpowiednikiem silnika takiego jak w CZ 350 472.6 ( 12V ) jeśli chodzi o parametry i kulturę pracy.  Mają lepszy dół.
No tak mniej więcej.
Ciekawe jak na ową charakterystykę wpływały różnice w budowie wału, skrzynki korbowej i ga¼nik?

A propos dławienia ;
holger pokazywał mi nowszy ga¼nik - miał on dodatkową uszczelkę (dławiącą) pomiędzy ga¼nikiem a króćcem i większą dyszę główną.. Ot taki myk.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 22:06:09 wysłana przez jawol »
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 28, 2010, 22:50:46 »

To fakt,ga¼nik od jawy 639 posiada dysze główną 100 i zwężkę miedzy ga¼nikiem a flanszą(kręgielitowa uszczelka),nie wiem w czym to moze ponoc ?wiecej paliwa a mniej mieszanki?

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 28, 2010, 23:25:59 »

odnośnie ga¼ników to ¼ródła mówią że 634 miały dysze główną 105 a 632 miały 103 i też da się zauważyć w niektórych ¼ródłach  że 472.6 paliła 4.5 a nie 4.7 jak 472.5 a moc i v- max zostają bez zmian
Zapisane
    Status GG

WujoWojtas

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 357
  • Jawer
    • Poduszki dla dzieci
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 13, 2011, 23:23:04 »

Wg opisów podanych przez Jawsima, silnik 632-200, powinien być stosowany w CZ 472.6, czyli mieć altek 12v.

Jednak na aukcji naszego kolegi z forum, widzimy 6voltowy silnik z numerami 632-200: http://allegro.pl/kompletny-silnik-jawa-ts-cz-350-quad-zobacz-i1819053390.html

I teraz pytanie: Czy Czesi jednak nie trzymali się oznaczeń, czy po prostu ten silnik jest składany z dwóch ;)?
Zapisane
634 + velorex 562,
356, 638, 555, 20, 472.6 (niekompletna... Jeszcze

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 14, 2011, 11:03:46 »

Ta składak, 632.200 na pewno były 12V.
Mój ma numer 632.200.06 itd.
06 czyli niewielka odchyłka chyba :>
Zapisane
    Status GG

Don1993

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 321
  • Jawa 350 Typ 638-1/639 '89 , 638-5
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 14, 2011, 12:56:52 »

a może polówka lewa jest od cz 472.6 a prawa z 472.5 :)
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: SILNIKI STOSOWANE W JAWACH I CZ (Twiny 250/350)
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 14, 2011, 13:00:01 »

Ten silnik nie jest modelowym przykładem...

Jawsim już wyjaśnił ;)

Czyli składak ;]
Zapisane
    Status GG
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
0 Odpowiedzi
2625 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 11, 2014, 20:39:48
wysłana przez Blenders
31 Odpowiedzi
17022 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudzień 07, 2015, 22:28:32
wysłana przez misiu125cm
7 Odpowiedzi
3341 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 03, 2017, 17:51:27
wysłana przez barti
64 Odpowiedzi
17904 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 25, 2018, 00:27:07
wysłana przez havana
5 Odpowiedzi
1352 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 23, 2021, 20:18:32
wysłana przez xepher