Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 09:40:51
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.  (Przeczytany 10751 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jawsim

  • Gość
Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« dnia: Październik 26, 2010, 22:20:17 »

Tak sobie człowiek knedluję od paru ładnych lat. Na moje szczęście większość knedli moich miała org instalację.
Chciałbym ją co nieco tak po chłopsku omówić- może komuś się to przyda.

CZ 350 6 i 12V

Wbrew pozorom instalacja w CZ i JAWIE jest tylko trochę podobna- oczywiście nie chodzi mi o wiązkę bo ta z racji innego rozmieszczenia podzespołów i odbiorników jest inna dla Jawy 350 i inna dla CZ,ale zasada działania jest prawie taka sama. Główna różnica tkwi w układzie kierunkowskazów stopu i kontrolkach.
W motocyklach CZ 350 kontrolka kierunkowskazów działa z nimi naprzemiennie-świeci w momencie gdy kierunkowskazy nie świecą-mają przerwę. Dzieje się tak dlatego,że kontrolka ( omawiam przypadek oryginalnej instalacji ) podpięta jest pod magiczny zacisk 54 stacyjki szeregowym przewodem niebieskim- czemu magiczny wyjaśnię pó¼niej- oraz pod styk kontrolki w przerywaczu przewodem zielonym ( przynajmniej w 12V bo w 6 to kolorów nie pamiętam ). Styk 54 stacyjki przy włączonym zapłonie podaje +  więc mamy plus na kontrolkę- natomiast masę kontrolka dostaje w momencie gdy styki w przerywaczu się rozewrą. Więc mamy stały plus z 54 i teraz- styki przerywacza zwarte- świecą są kierunkowskazy- kontrolka nie bo dostaje dwa plusy- styki się rozewrą-kontrolka się zapala bo drugi plus ginie-żarówka łapie masę i blimka. I tak wkoło.

Sprawdzanie elementów układu kierunkowskazów ( kontrolka )
Bardzo łatwo jest sprawdzić przerywacz czy przerywa prąd do zasilania smerovych sveteł, deczko trudniej jest zobaczyć,czy styk kontrolki jest sprawny oraz czy kontrolka jest dobrze podłączona i czy działa w ogóle:
Styk przerywacza:
- do kontrolki kierunkowskazów podpinamy masę z ramy ( zamiast szeregowca 54 ) oraz zielony ze styku przerywacza ( czyli on zostaje na miejscu bo tak ma być ) - przy włączonym zapłonie lampka się zaświeci a przy włączeniu kierunków zacznie migać RAZEM Z NIMI- gaśnie po wyłączeniu zapłonu. Dzieje się tak dlatego,że zamieniliśmy jej bieguny i teraz masę ma stałą a na styku przerywacza gdy ów jest sprawny pojawia się plus po włączeniu zapłonu a przerwa pojawia się w chwili przygasania kierunków- wtedy nam lampka gaśnie bo dostaje 2 masy. W oryginalnym zgodnym ze schematem podłączeniu plus jest stały a masa pojawia się w momencie cyklicznego przygasania kierunków. Jeśli mamy tak jak wyżej a po podłączeniu wg schematu nadal nam nie miga lampka to:
Sprawdzanie podpięcia kontrolki:
Przewód niebieski 54 pozostawiamy podpięty tak jak ma być natomiast zamiast zielonego z przerywacza podajemy jakiś pewny plus- na przykład z podświetlenia zegarów - kolor żółty.
Gdy włączymy postojowe ( bez zapłonu- kluczyk NIE wciśnięty do oporu ) lampka powinna się zapalić ( na zacisku 54 bez kluczyka wciśniętego mamy masę ) no a plus mamy z zasilania żaróweczki zegara.
Gdy włączymy zapłon ( w sensie wciśniemy kluczyk- boczny wyłącznik nie ma znaczenia ) lampka również się zapali bo dostanie plus tym razem z 54 a masę przez nieświecące żarówki. Włączając postojowe na zapłonie gasimy lampkę kontrolną kierunkowskazów bo dostaje plus z 54 i plus z podświetlenia zegara.
Gdy jest inaczej kontrolujemy dokładnie poprawność podłączenia wszystkich kontrolek korzystających z zacisku 54.


Magia styku 54 stacyjki i związane z tym zjawiska.
Na styku 54 pojawia się napięcie ( plus ) w momencie załączenia zapłonu-kluczyk wciśnięty- świecą kontrolki luzu i ładowania... ale czemu świecą??

Patrz załącznik 1 schemat 472.6

schemat ze stronki Breina- by XargoOne ;)
 
Jak widać z zacisku 54 idzie przewód m.in kontrolki ładowania i do kontrolki luzu i do naszej ukochanej kontrolki kierunkowskazów. Idzie również przewód do zacisku D+ przy regulatorze napięcia w przypadku instalacji 12V.
Czemu świeci nam kontrolka luzu? Bo plus łapie z 54 a masę z czujnika--> ramy--->minusa akumulatora. Wrzucamy bieg-czujnik nie ma styku z masą- kontrolka gaśnie.
Czemu świeci bąd¼ gaśnie kontrolka ładowania? ¦wieci w momencie gdy dostaje plusa z 54 i minus z regulatora ( 6V ) bąd¼ przeka¼nika ( 12V ) w momencie gdy odpalamy silnik i prądnica/alternator zaczyna wytwarzać prąd- wtedy na zacisku w regulatorze pojawia się - umownie- plus lub w przypadku 12v plus pojawia się nam na zacisku 86 altka skąd wędruje do przeka¼nika... w każdym razie by nie mącić za bardzo na tym przewodzie pojawia się również plus a dwa plusy- żarówka nie świeci. Ciekawą sprawą w czeskich instalacjach jest wykorzystanie zjawiska- jak ja to nazywam- zmiennych mas ( w sensie zmiennych minusów ) - jak ktoś tego nie kmini to ma na ogół kłopot z ogarnięciem niedziałających kontrolek czy ładowania. ¦wiatło STOP w przypadku CZ uruchamiane jest dwoma niezależnymi wyłącznikami ( jeden przy klamce na kierownicy a drugi przy pedale nożnym ).

Jawa 350 ( 634 i 638 )
Tu mamy o wiele mniej " zmiennych mas" - instalacja jest nieco prostsza i na ogół łatwiej zrozumieć jej działanie.
Przeka¼nik jak widać na kolejnym zakoszonym bez pytania ze strony Jacka schemacie:

Patrz załącznik 2 schemat 638

jest nieco inaczej sterowany - w CZ 87a i 0 dostają masę natomiast w Jawie ( mowa o 12V ) 87a podaje plus do kontrolki ładowania a 0 tak jak w CZ-masa. W Jawie z zacisku 30/51 przeka¼nika płynie plus do m.in przerywacza kierunków i D+ na reglu- w sumie zaciski stacyjki o numerach 15 i 54 mają podobne funkcje,jednak w CZ zdecydowanie więcej podpięto pod 54 niż w Jawie 350 TS.
W w/w motocyklu z 54 zasilanie idzie tylko do kontrolki luzu- bo tam wymagany jest plus "po stacyjce". W CZ styk ten zasila 3 kontrolki i koñczy się w D+ regla .
Instalacja 6v w jawie działa podobnie do 12- kontrolki podobnie są zasilane- różnica tkwi w prostszym połączeniu prądnicy i regla ( brak przeka¼nika i prostownika )
Kierunkowskazy Jawy
To wykorzystano ową zmienną masę- jak już wiemy w CZ kontrolka kierunków korzysta ze styku w przerywaczu- w jawach 6 i 12 V kontrolka korzysta z ... żarówek niedziałającej pary kierunkowskazów- Kontrolka ma dwa przewody zasilające- nic w tym dziwnego- to normalka. Jeden z nich to "plus" prawej pary kierunków a drugi to... tez plus z tym,że pary lewej- to jak do licha to ma działać skoro dwa plusy nie spowodują zapalenia się żarówki.
Ano działa to tak,że żarówka, przez która nie płynie prąd działa po prostu jak przewód. A żarówka ma styk z masą. Więc włączamy np. kierunki lewe - wtedy kontrolka dostaje plusa od nich ( mają przecież wtedy zasilanie przerywane z przerywacza--->akumulatora ) a masę sobie ciągnie skubana przez żarówki niezasilanych kierunków prawych- analogicznie sprawa wygląda dla włączonych kierunków prawych- prawda,że sprytnie? ¦wiatło STOP uruchamiane jest jednym zespolonym włącznikiem typu "twoja-moja" - stabilizowane przerywaczem kierunkowskazów. Naciskając przedni hamulec linka ciągnie styk ruchomy włącznika do przodu a tylnym hamulcem- druga linka ciągnie styk ruchomy do tyłu- w skrajnych położeniach znajdują się styki stałe... swoją drogą idąc dalej tym tropem nie wiem jak to działa gdy hamujemy dwoma hamulcami na raz,ale działa  :>
Sprawdzanie układu kontrolnego świateł kierunkowskazów jest prostsze niż w CZ- tu jesli mamy kierunki prawe i lewe a nie działa nam kontrolka to albo jest gdzieś lu¼ny styk albo spalona żarówka-rzadziej któryś z kabli mamy przerwany.


Omówię teraz podstawowe niedomagania
Wbrew bzdurom,które wypisują ignoranci ,instalacja jawy i cz nie jest przeładowana połączeniami i złączkami - owszem- w porównaniu do WSK to ma ich sporo, ale to dlatego,że jawa ma w ogóle jakąś instalację.
A więc- największą bolączką tych układów są użytkownicy- niedbaluchy lub użytkownicy-patenciarze. O instalacje trzeba dbać tak samo jak o resztę- styki zabezpieczać przed wilgocią- po sezonie dobrze jest usiąść i przejrzeć połączenia- nie ma ich wiele a wilgoć jest wyjątkowo wścibska. Zaśniedziałe oprawki żarówek lub skorodowane połączenia śrubowe- lub przetarte przewody- to najczęstsze z usterek. Warto zadbać by wiązki nie były przygniecione do ramy na przykład siedzeniem,schowkami lub bakiem- wiązki wkoło kierownicy powinny być swobodne przy skręcie w prawo lub lewo. Konektory O ( oczka ) łączące z masą powinny być w posmarowane wazeliną techniczną lub kontaktowym smarem miedzianym. Warto zadbać o to by połączenia konektorowe ( często spotykane pod zegarami ) które są osłaniane plastikowymi kapturkami miały faktycznie oba kapturki bo albo może się zrobić zwarcie gdy połączenie z "+" nieosłonięte dotknie do masy albo nam zaśniedzieje- szansa,ze nic się nie stanie jest mała  :>
Skoro już o tym mowa to moim zdaniem najsłabszym punktem w czeskich instalacjach jest część pod zegarami oraz podłączenie prądnicy ( alternatora ) w pierwszym przypadku pojawia się dyskoteka kontrolek i podświetleñ a w drugim często wiązka ulega zagnieceniu podczas zakładania pokrywy. Warto poświęcić trochę czasu by uporządkować przewody prądnicy,zamocować je do stojana a pod zegarami uprzątnąć pajęczynkę. W jawach czasem zdarza się,że 8 pinowa złączka pod bakiem ulega zabrudzeniu lub rozpina się gdy jej przewody są zbyt napięte ( wędrują one do przełącznika zespolonego lewego ).

No to idę sobie zapalić. Pozdro.
« Ostatnia zmiana: Luty 09, 2015, 12:11:39 wysłana przez Blenders »
Zapisane

Bulo

  • Towarzysz partyjny pierwszego sortu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 829
  • Bo żyje się raz...
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 27, 2010, 15:59:39 »

No i teraz juz wiem czemu jak wlaczam awaryjne to kontrolka od kierunkow mi nie swieci tylko ,,pluje iskrami,, Dzieki  <cheers>
Zapisane
Leję miksa, hipola i jestem z tego dumny...
Miętka Faja z jajkami nie tuckami

popobmf

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • CZ 350 472.6
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 18, 2015, 14:41:23 »

Chyba będziesz moim wybawicielem, trochę zmodyfikowałem instalacje żeby pasowała pod mój projekt, min. wywaliłem wszystkie kontrolki. Po skleceniu instalacji okazało się że nie ma ładowania, kupiłem nowy prostownik, nic, nowy regulator, nic, oczywiście posprawdzałem wszystko jak należy, nic, nowe szczoty, nic, zawiozłem do mechanika, poddał się, jutro zaczynam od nowa z uwzględnieniem "double +" :)
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 18, 2015, 15:34:22 »

Chyba będziesz moim wybawicielem, trochę zmodyfikowałem instalacje żeby pasowała pod mój projekt, min. wywaliłem wszystkie kontrolki. Po skleceniu instalacji okazało się że nie ma ładowania, kupiłem nowy prostownik, nic, nowy regulator, nic, oczywiście posprawdzałem wszystko jak należy, nic, nowe szczoty, nic, zawiozłem do mechanika, poddał się, jutro zaczynam od nowa z uwzględnieniem "double +" :)

Niezły odkop.

Napisz nowy wątek w dziale szybka interwencja opisz co to za motocykl i co dokładnie chcesz przerobić.

Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Wojaczek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 117
  • Cebra, Zygzak, Szadoł i Intruder.
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 18, 2015, 15:38:53 »

Już nawet nie pamiętałem,że takie coś spłodziłem.

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 18, 2015, 15:44:00 »

Już nawet nie pamiętałem,że takie coś spłodziłem.

Dobrze że to "spłodziłeś", powinna to być lektura obowiązkowa, dla każdego kto zaczyna przygodę z prądami w knedlach.
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 18, 2015, 17:05:21 »

Tylko jedna uwaga, smar miedziany wcale nie pomaga stykom. Tylko wazelina nadaje się do konserwacji połączeń elektrycznych. Gdy założyliśmy do Ursusa nowe akumulatory i ich kable, ojciec wysmarował klemy smarem miedzianym. Działało normalnie, aż pewnego razu zgasiłem ciągnik na polu, chciałem zapalić a tylko zaczęło cykać w rozruszniku i tyle. Zwarcie cewki na krótko też nie pomogło. Dopiero jak dokopałem się do akumulatorów, powycierałem ten smar z klem to traktor odpalił bez zająknięcia.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

kielek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 256
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 18, 2015, 17:39:06 »

Tylko jedna uwaga, smar miedziany wcale nie pomaga stykom. Tylko wazelina nadaje się do konserwacji połączeń elektrycznych. Gdy założyliśmy do Ursusa nowe akumulatory i ich kable, ojciec wysmarował klemy smarem miedzianym. Działało normalnie, aż pewnego razu zgasiłem ciągnik na polu, chciałem zapalić a tylko zaczęło cykać w rozruszniku i tyle. Zwarcie cewki na krótko też nie pomogło. Dopiero jak dokopałem się do akumulatorów, powycierałem ten smar z klem to traktor odpalił bez zająknięcia.


Jakiś odosobniony przypadek, kiedyś jak miałem malucha bez uszczelki pod klapą bagażnika miałem ciągłe problemy ze śniedzią na klemach aku, za n-tym razem wyczyściłem je, posmarowałem smarem miedzianym i problem znikł. :D


A wystarczyło dokupić uszczelkę ... ;)
Zapisane
Yamaha XTZ660 Tenere
ČZ 472.5 custom ;)
WSK m06-64 wiecznie remontu czekająca

Wojaczek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 117
  • Cebra, Zygzak, Szadoł i Intruder.
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 23, 2015, 12:45:58 »

A gdzie ja napisałem,żeby smarować tym słupki aku przed podpięciem klem? Zresztą przykład podałeś z dupy. Ciągnik ma nieco inny układ rozruchowy. W knedlu nie ma takiego poboru prądu przy rozruchu, by stanowiło to problem chyba, że ktoś sobie tym smarem gumę kopniaka posmaruje :P

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 23, 2015, 17:13:25 »

No wiadomo że w motorze nie ma takiego pałera, ale po tym zajściu wysnułem wnioski że skoro w traktorze to przestało działać po pół roku, to w motorze może być podobnie, tyle że po kilku latach i gdzieś w nietypowym, trudnodostępnym miejscu.
Może to była wina mojego smaru, bo był raczej niskobudżetowy.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Wojaczek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 117
  • Cebra, Zygzak, Szadoł i Intruder.
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 24, 2015, 11:21:38 »

Bo nie każdy jest do połączeń elektrycznych. Niektóre są na przykład- do smarowania śrub wydechu.

jknick

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 83
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 14, 2017, 17:15:10 »

Dzień dobry. Czy można prosić o ponowne przyjrzenie się kwestii kontrolki kierunkowskazów w Jawie? Moje pytanie nie brzmi dlaczego kontrolka świeci lecz dlaczego świeci tylko ona skoro jest wpięta szeregowo z pozostałymi dwoma kierunkowskazami. Skoro bierze tą zmienną masę przez nieświecący się kierunkowskaz to czemu on tez się nie świeci skoro obwód jest zamknięty?
Zapisane

Andrzejek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 107
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 14, 2017, 18:05:43 »

Właśnie dlatego, że wpięta jest szeregowo i żarówki mają różne moce a co za tym idzie i rezystancje. Prąd w obwodzie szeregowym płynie przez obie żarówki taki sam. Kontrolka ma rezystancję około 10 razy wiekszą jak żarówka kierunkowskazu w związku z tym na kontrolce występuje napiecie około 10V i świeci a na żarówce około 2V i nie widać świecenia. ;-) Jeżeli połączyłbyś szeregowo 2 żarówki kierunkowskazów napiecie na nich byłoby około 6V i obie świeciłyby równo ale słabo bo są na 12V.
Pozdrawiam
Zapisane

jknick

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 83
Odp: Magiczna strefa 54 - czyli kilka słów o knedlowej instalacji.
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 14, 2017, 18:52:34 »

Oh, no tak. Serdeczne dzięki za zwrócenie uwagi.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Kilka pytañ co do TS

Zaczęty przez aRoN Mechanika

8 Odpowiedzi
4393 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 31, 2008, 20:34:03
wysłana przez aRoN
brak słów

Zaczęty przez mati krk Mechanika

11 Odpowiedzi
6131 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 30, 2009, 15:26:35
wysłana przez Jawsim
30 Odpowiedzi
17049 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 10, 2011, 22:02:00
wysłana przez kwinto29
6 Odpowiedzi
3178 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 05, 2014, 18:33:24
wysłana przez azbescik2
4 Odpowiedzi
2840 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 14, 2014, 23:26:14
wysłana przez Iceman_873