Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Styczeń 22, 2021, 04:20:07
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Regulacja zapłonu w silniku Jawa (Demonos)  (Przeczytany 22099 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Regulacja zapłonu w silniku Jawa (Demonos)
« dnia: Luty 20, 2010, 15:07:12 »

Przedstawiony poniżej opis dotyczy co prawda Jawy TS, ale mylę, że równie dobrze te zasady odnoszą się i do innych typów silników dwucylindrowych. W powszechnej opinii regulacja zapłonu w Jawie jest trudna. Przede wszystkim może dlatego, że praca jest podwójna, bo są dwa cylindry. Cóż, może bywa nieco upierdliwa, ale trudna nie jest. Z pewnością wymaga (zwłaszcza na początku) sporo cierpliwości, a zawsze dokładności. Zresztą, to kwestia wprawy, którą można szybko nabyć. Jedno jest pewne - nie wiem jak byśmy się starali idealnie nie będzie - co najwyżej zbliżymy się do ideału. Zresztą, dokładność ustawienia nie ma większego znaczenia, o ile korzystając z własnych patentów na ustawianie uzyskamy powtarzalność rezultatów. Wówczas można pokusić się o różnego rodzaju korekty itp itd.
Regulację zapłonu - czy to ustawianie przerwy na przerywaczach czy już samo ustawianie punktu zapłonu - zaczynamy zawsze od prawego cylindra (w ustawieniu standardowym, bo można wyobrazić sobie sytuację odwrotną, ale tu nie będę mącił). Generalnie kolejność ustawieñ wiąże się z budową całej tarczy przerywaczy składającej się z podstawy (fot. 1. A) i przymocowanej do niej pół płytki (fot. 1. B). Przerywacz przymocowany do postawy standardowo podłączony jest do prawego właśnie cylindra. W związku z tym, jeżeli przestawimy płytkę regulując prawy cylinder, to potem lewy regulujemy pół płytką, która porusza się tylko względem samej podstawy, nie mając wpływu na przerywacz prawego cylindra. Gdybyśmy rozpoczęli regulację od pół płytki, to potem regulując całą podstawą drugi cylinder byśmy jednoczenie poruszyli ową pół płytkę, niwecząc tym samym całe ustawienie.
Regulację warto rozpocząć od ustawienia przerwy na przerywaczach. Warto to zrobić z kilku przyczyn:
1.   Jeżeli tego nie robiliśmy to warto dla pewności
2.   Mamy podejrzenia, że może być niewłaściwa
3.   Po wymianie przerywaczy


fot 1

Przerwę na przerywaczach ustawia się przy maksymalnym ich rozwarciu przez krzywkę!!!GMP nie ma nic wspólnego z ustawieniem przerwy na przerywaczu!!!
 
Teraz, przy pomocy kombinerek delikatnie ciskamy przerywacz na listku szczelinomierza jednoczenie przyciskaj±c go do krzywki wału. Chodzi o to, aby plastikowy z±bek (f), który odpowiada za uniesienie młoteczka na krzywce, przylegał do krzywki. Trzymaj±c przerywacz w tej pozycji przykręcamy śrubę kowadełka.Szczelina nie powinna być większa niż 0,4 mm. Ja ustawiam przerwę na szczelinomierzu 0,3 tak, aby listek o grubości 0,3 mm wsuwał się pomiędzy styki przerywacza, ale 0,4 już nie.Po ustawieniu przerwy dla prawego cylindra postępujemy analogicznie dla lewego.Teraz, kiedy mamy już ustawioną prawidłową przerwę styków przerywacza, możemy przystąpić do właściwej regulacji. Przydatny będzie jaki wska¼nik rozwarcia przerywaczy. Chodzi o to, aby dokładnie ustalić punkt, w którym przerywacze rozłączają obwód. Na oko nie polecam, gdyż ciężko precyzyjnie zobaczyć moment rozwarcia styków. W naszych domowych warunkach możemy zastosować 2 typy takich wska¼ników, po dwie odmiany każdego typu. 1.   Wska¼nik korzystający z zasilania motocykla 2.   Wska¼nik korzystający z własnego ¼ródła prądu Typ pierwszy to nic innego jak najprostszy obwód składający się z żarówki i dwóch kabelków lub korzystamy ze świec zapłonowych podpiętych do cewek ale położonych na cylindrach (chodzi o stykanie się z masą). Typ drugi, to albo obwód składający się z żarówki, bateryjki i kabelków lub omomierz.Typ pierwszy jest najprostszy do skonstruowania i można go zaimprowizować nawet w trasie - wystarczy wymontować jakąś żarówkę, np. z oświetlenia obrotomierza, kawałek kabla i jakaś tama klejąca. Wadą tego wska¼nika jest to, że regulacji dokonujemy przy włączonym zapłonie, co po pierwsze obciąża akumulator, po drugie nie jest zdrowo, kiedy cewki pobierają stale prąd - może to doprowadzić do ich przegrzania a w skrajnym przypadku do uszkodzenia. Oczywiście prostszy jest sposób ze wiecami zapłonowymi.Niezależnie od typu wska¼nika montujemy je w tych samych punktach - jeden koniec montujemy do młoteczka (np. do styku, gdzie dochodzi kabel idący od cewki) a drugi koniec przytwierdzamy do masy. Dobrym punktem jest śruba regulacji sprzęgła. Oczywiście w przypadku korzystania ze wiec zapłonowych w momencie rozwarcia styków powinna nam przeskoczyć iskra.Różnice w stosowaniu obu typów wska¼ników s± następuj±ce: I.   Jeżeli stosujemy typ 1. to wszystkie przewody zapłonowe pozostawiamy wpięte na swoje miejsca, natomiast korzystając z typu 2. - wypinamy przewody prowadzące od przerywaczy do cewek (czyli kable czarny (fot. 1a) i brązowy (fot. 1b)). II.   Stosuj±c typ 1. w momencie rozwarcia styków przerywacza żarówka ZAPALA SIę (lub przeskakuje iskra na świecy). Stosując typ 2. - w momencie rozwarcia przerywacza żarówka GA¦NIE, lub omomierz nie wykazuje oporu. Regulacja zapłonu polega na ustawieniu tzw. kąta wyprzedzenia zapłonu, czyli ile stopni kątowych przed osiągnięciem przez tłok GMP powinna przeskoczyć iskra. Dla ułatwienia regulacji kąt wyprzedzenia wyraża się w milimetrach, czyli ile na ile milimetrów przed osiągnięciem przez tłok GMP ma nastąpić zapłon mieszanki. Jeżeli chodzi o wartość kąta wyprzedzenia zapłonu dla Jawy to dostępne są sprzeczne dane. W książce pana Kruszewskiego (której zalecenia są powszechnie poddawane w wątpliwości) podaje wartość od 2.7 do 3.2 mm, podczas gdy producent zaleca 2.5 mm +0.3mm - 0.2 - czyli zakres od 2.3 do 2.8. W praktyce najlepszy punkt dla każdej Jawy należy ustalić w drodze eksperymentów i indywidualnych preferencji co do charakterystyki pracy silnika. Ja nie polecam przekraczać 3 mm Dla ustalenia punktu zapłonu ustawiamy prawy cylinder w GMP, a następnie cofamy wał pokręcając śrubę, którą jest przykręcona krzywka, o odpowiedni skok. Odległość tę najlepiej mierzyć specjalnym zegarem mikrometrycznym (najlepiej to w ogóle przy pomocy stroboskopu, ale to inna opowieść). Dość dokładną jest też metoda na śrubę wkręcaną w oprawkę po świecy (fot 2). Ostatecznie można mierzyć suwmiarkę, ale ten sposób jest mało dokładny.Po ustawieniu tłoka w odpowiedniej odległości przed GMP luzujemy śruby, którymi przykręcona jest do obudowy stojana podstawa przerywaczy (fot. 3 E) i obracamy ją tak, aby znale¼ć punkt, w którym nasz wska¼nik pokaże granicę zwarcia/rozwarcia styków. Przykręcamy z powrotem płytkę sterującą. Należy to robić powoli i stopniowo. Często zwichrowane płytki i przerywacze powodują, że przy dokręcaniu ustawienie punktu zwarcia/rozwarcia się zmienia. Należy to kontrolować i odpowiednio tarczę przesuwać. Najlepsze ustawienie jest takie, że przy naprawdę minimalnym stuknięciu w tarczę zaczyna nam się żarówka świecić (dla typu 2. wska¼nika).Teraz testujemy ustawienie. Cofamy bardziej wał i pokręcając go do przodu sprawdzamy, czy w odpowiednim miejscu przed GMP następuje rozwarcie. Po pomyślnym ustawieniu przechodzimy do lewego cylindra i postępujemy analogicznie operując na pół płytce.
fot 2


fot 3




foto i txt Demonos
[/color]
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 19, 2012, 21:31:18 wysłana przez PPRush »
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Kończy się regulacja zapłonu

Zaczęty przez Maciek90 Elektryka

16 Odpowiedzi
6944 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 26, 2013, 21:22:47
wysłana przez kozulec
1 Odpowiedzi
1868 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 06, 2013, 09:41:23
wysłana przez Maliniasty
1 Odpowiedzi
1935 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 06, 2016, 20:36:38
wysłana przez marian
2 Odpowiedzi
1328 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 19, 2018, 08:39:15
wysłana przez malich00
8 Odpowiedzi
841 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 24, 2020, 09:54:38
wysłana przez piterkazzz