Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 10:01:12
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Ładowanie Jawa 350 12V  (Przeczytany 13532 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

fizyk0

  • Gość
Ładowanie Jawa 350 12V
« dnia: Czerwiec 13, 2006, 00:23:48 »

Więc tak byłem na imprezce u kumpla jakies 25 km od chaty.Szykuje sie do domciu a tu kontrolka ładowania nie gaśnie może inaczej gasnie ale przy około 4000 obr/min jakoś sie dokurlałem ale po 15 km jazdy silnik zaczął przerywać przy wyzszych obrotach tak jak w przypadku uszkodzonej świecy(ale swiatła i kierunki nawet teraz świecą dobrze).Więc mam dwa pytania (bo jutro chcę kupić częsci do usunięcia usterki);
1.Padł regulator i go wymienic czy może prostownik,lub przeka¼nik kontrolki ładowania)
2.Czy przerywana praca na wyższych obrotach wypadnie zapłonu w którymś z cylindrów jest normalne w przypadku braku ładowania czy może cos następnego się skopało.
Dla jasności dodaje ,że to zapłon VAPE.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2012, 10:49:17 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane

JAWABUZA TS 350

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 13, 2006, 00:39:07 »

Witaj fizyk0.
Najwpierw przejżyj instalacje (wszelkie styki)a potem coś kupuj.Ja też tak miałem że ładowanie gasło dopiero w okolicach 4 tys rpm i okazało sie że masy nie było na prostowniku(odłączył sie kabel masowy)ścisnełem konektor i jest ok.Jeżeli nie ma ładowania to prąd na aku słabnie i jest słabsza iskra lub jej zanik na którymś garze to normalne ja tak raz miałem a jeżdże na elektroniku(moduł własnego wyrobu).
Pozdrawiam
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 13, 2006, 00:42:29 »

dokladnie to samo mialem napisac napierw kable

a dziwne jest to ze moto przerywa na wysokich, bo przeciez wtedy ladowanie juz ma,
no niby wtedy wiecej iskier idzie to i wiecej pradu potrzebuje  :)
a na przerywaczach to przewaznie na wolnych gasnie jeden gar
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

fizyk0

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 13, 2006, 13:26:04 »

Kable są oK.A co do tego co pisze Andrews to po 20 minutach jazdy juz nie szło jej wkręcić na 4000 obr/min.
Zapisane

fizyk0

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 13, 2006, 15:59:21 »

Więc dokonałem kilku pomiarów i najdziwniesze okzało się na szczotkach.Otóz kiedy szczotki są założone (czyli prąd wzbudzenia przepływa przez wirnik) napięcie na nich wynosi około 3-4 V(miedzy przewodem DF zielonym od regulatora a białym "-") .Natomiast jeśli odkręcę szczotki i "wiszą"w powietrzu napięcie miedzy w/w przewodami wynosi 12 V.Więc proszę naszych elektryków o wypowied¼ czy nie jest to czsem zwarcie międzyzwojowe wirnika czy winę za to ponosi regulator?
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 13, 2006, 17:16:11 »

Zacznij od sprawdzenia działania diod prostowniczych w prostowniku. Miałem podobną sytuację i uszkodzony okazał się prostownik.
W drugiej kolejności sprawd¼ regulator. Najczęściej uszkodzeniu ulegają tranzystory PNP (są mniej wytrzymałe i odporne na udary niż NPN). Jak już go rozbierzesz to wymieñ przy okazji elektrolit, który po tylu latach już pewnie wysechł.
Co do napięcia wzbudzenia, to sprawdzasz je przy naładowanym akumulatorze ? Jeśli aku rozładował Ci sie w czasie jazdy do domu i go nie naładowałeś, to przy najmniejszym obciążeniu napięcie na nim drastycznie spadnie.
A tak najlepiej sprawdzić uzwojenia wirnika:
"Kontrola uzwojeñ wirnika alternatora:
- odłączyć koñcówki przewodów od zacisków l i DF szczotkotrzymacza;
- dołączyć układ kontrolny kolejno do zacisków l i DF oraz masy wirnika;
- zaświecenie kontrolki świadczy o zwarciu uzwojenia wirnika.
Czynności kontrolne można przeprowadzić również po wymontowaniu szczotkotrzymacza. Układ kontrolny dołącza się wówczas do masy wirnika i poszczególnych pierścieni ślizgowych wirnika."
Możesz to sprawdzić omomierzem lub szeregowo włączając w uzwojenie żarówkę. Ja tak sprawdzałem cały alternator (omomierzem) i jest OK.
Od razu odłącz też przewody x,y,z i 86 i sprawd¼ te uzwojenia w ten sam sposób. Jak nie odłączych przewodu 86 to każdy (x, y i z) będzie wykazywał zwarcie, bo przeka¼nik zewrze żarówkę kontrolki ładowania do masy. Więc pamiętaj o tym.
Zapisane

fizyk0

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 13, 2006, 23:55:03 »

Sprawdziłem wirnik i stojan tak jak poradził mi tokarz.Przebicia nie ma (w zadnym z połączeñ zarówka nie świeci zarówno na wirniku jak i stojanie).Akumulator jest jeszcze dość mocny światła,stop kierunki wszystko świeci OK a wczoraj jadąc było tak jak pisałem wyżej zaczeły sie przerwy w zapłonach i niekręcenie się silnika powyzej 3000 obr/min.Wiec czy to możliwe że nieznaczny spadek napiecia na aku powoduje niestabilną pracę zapłonu elektronicznego?









Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 14, 2006, 00:51:06 »

no z elektronicznymi rzeczami tez potrafia sie cuda dziac
takze jest to mozliwe
ale generalnie po to jest elektronik zeby takich cudow bylo mniej i powinien byc wlasnie odporny na oslabione aku
trudny masz przypadek  <eek>
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

tokarz

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 14, 2006, 21:13:10 »

fizyk0 - a sprawdziłeś regulator i prostownik ? No i koniecznie, jeśli masz problemy z ładowaniem, zobacz szczotki i ślizgacze szczotek...
Zapisane

fizyk0

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 15, 2006, 00:35:04 »

Wymieniłem i regulator i prostownik i ładuje :).Troszkę mnie to kosztowało,ale może jakiś czas będzie spokój :).Najdroższy był prostownik ale już trochę inna obudowa no i firmy VAPE.
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 15, 2006, 13:57:26 »

Trzeba było naprawić, to kosztuje grosze... :(
Zapisane

Sikor

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 02, 2006, 21:54:51 »

Tokarz jak sprawdzić czy prostownik jest dobry nie mając miernika i jak sprawdzić elektroniczny regulator jak jest nierozbieralny
Zapisane

siekier

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 60
  • Jawa TS 350, CZ 380/514, MZ TS 150
    • Mój profil na bikepics.com
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 03, 2006, 08:32:35 »

Dołączę się dopytania Sikora. Prostownik już nawet lekko rozmontowałem, ale nie wiem co w nim sprawdzić. Miernik mam, więc mogłbyś podać sposób z urzyciem miernika również   :)
To fotki mojego prostownika:
http://img218.imageshack.us/img218/8451/prostownik12gv.jpg
http://img206.imageshack.us/img206/6388/prostownik26js.jpg
Najlepiej by było jakbyś na tym zdjęciu zaznaczył jakimś kolorem, w których miejscach należy pomierzyć.
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 03, 2006, 21:40:45 »

no diody mozna sprawdzac bez miernika przy pomocy zarowki np. 21W z kierunkowskazu i zrodla pradu
jest to nawet lepszy pomiar (wiarygodniejszy) niz ten z miernikiem
bo pod obciazeniem
diody z danego szeregu powinny sie tak samo zachowywac czyli przewodzic tylko w jedna strone
jesli po zmianie biegunowsci diody, zarowka swieci sie w dwoch przypadkach, lub nie swieci wcale to jest do wywalenia
diody najlepiej rozlutowac i sprawdzac osobno
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

siekier

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 60
  • Jawa TS 350, CZ 380/514, MZ TS 150
    • Mój profil na bikepics.com
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 03, 2006, 22:51:47 »

Ale jak je rozlutowac? bo zeby je wyjąć to bym musiał roznitować ten prostownik wyjąć ta plastikową wkladke co izoluje oba radiatory od siebie, potem odlutowac diody od siebie. To by dalo rade jeszcze zrobic, ale zlozyc to do kupy to już nie było by takie proste... więc wylutowanie diód to raczej nie wchodzi w gre, bo wg mnie rownało by się to z wyrzuceniem prostownika do smieci.
Mam książkę od poloneza i tam jest taki schemat testowania diód:
http://img330.imageshack.us/img330/8241/polonez2he.jpg
w opisie opisane żeby stosować żarówkę 25 - 50 W.
Ja podłączłem miernik raz do minusowego radiatora, raz do plusowego i kolejno do wyjścia każdej pary diód poszczególnych faz.
Przy połączeniu czerwonej (+) koñcówki miernika do radiatora minusowego i czarnej (-) koñcówki do wyjśc poszczególnych faz na wyświetlaczu mam wartości ok 460-480 (nie wiem czego). Przy podłączeniu koñcówek na odwrót, czyli czerwonej do diód a czarnej do radiatora na wyświetlaczu jest wart 1, czyli taka jak przy lu¼nych do niczego nie dołaczonych koñcówkach.
Jak podłączam do drugiego, plusowego radiatora to przy podłaczeniu czarnego przewodu do masy radiatora a czerwonego do diód miernik pokazuje wartości 460-480, a przy odwrotnym połaczeniu koñcówek wart 1.
Czy to oznacza że prostownik jest sprawny?
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 03, 2006, 23:43:41 »

no to wyglada na to ze jest sprawny
wyswietlanie 1 oznacza ze dioda nie przewodzi w danym kierunku,
a liczba oznacza ze przewodzi, wartosc (opor) jest podawany w ohm-ach
w tym przypadku 450 ohmow
wszystkie wartosci sa podobne co sugeruje ze sa ok
chyba ze wlasnie jak sie zagrzeja pod obciazeniem to moga cos swirowac i nie trzymac parametrow
dlatego wlasnie powinno sie sprawdzac zarowka
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Sikor

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 05, 2006, 13:16:37 »

dobra ja tez sprawdziłem prostownik i jest ok teraz jak sprawdzić ten elektroniczny regulator czy on może powodować brak ładowania ??
powiem jeszcze że mój regulator bardzo śniedzieje na jego metalowej podstawie wystepuje taki bialy proszek
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 05, 2006, 17:43:23 »

Prostownik możesz sprawdzić tak jak pisze AndrewS. ¯adkością jest, żeby dioda działała na mierniku, a na żarówce nie, więc użycie miernika jest pewne. Niezależnie od wyników pomiarów popraw luty, bo po tylu latach mogą one tworzyć "oporniki" ;) Diody będą dobre, a ładowania wciąż brak...
Co do regulatora, to przyłóżcie woltomierz do zacisków akumulatora i sprawd¼cie czy napięcie nie przekracza 14,4 - 14,5V w całym zakresie obrotów. Jeżeli przekracza to jest uszkodzony.
Muszę dokoñczyć pisanie art. o naprawie regulatora, bo się zabrałem za to dość dawno, a jeszcze nie jest dokoñczony...
Zapisane

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 21, 2006, 10:21:15 »


Co do regulatora, to przyłóżcie woltomierz do zacisków akumulatora i sprawd¼cie czy napięcie nie przekracza 14,4 - 14,5V w całym zakresie obrotów. Jeżeli przekracza to jest uszkodzony.


Podczepię się pod wątek. Kumpel kupił sobie Jawę i po pomiarach wyszło że ładowanie mierzone na aku wynosi ok 17-18V. Mówie mu regulator. Kupił więc nowy regulator i aku (bo słabe miał) zakładamy i sytuacja sie nie zmieniła (16-18V). Mam więc pytanie co to jeszcze może być??
Drugie pytanie: czy takie ładowanie nie 'rozwali' nowego aku?

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2006, 12:32:43 wysłana przez Jerry »
Zapisane
JAWA TS 350 89r
YAMAHA FJ 1200 89r
BMW K 1200 GT 03r

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3496
  • Smoczyciel
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 21, 2006, 16:01:24 »

Słuchaj takie napięcie jak 17-18V jest niedopuszczalne!!! <hammer> <hammer> <hammer>
Jak akuś Ci wytrzyma więcej niż pół roku to gratuluje...
Takie napięcie zagotuje aku i po jakimś czasie szlag go trafi!!!!! <oops>
Ale jak nie regulator to co :-/ <sadwalk> nie wiem a może ten regulator też jest nie w porządku??? Ale to mało prawdopodobne...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

lukasz_master

  • Gość
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 21, 2006, 16:16:32 »

u mnie aktualnie jest ok 30V ladowania <eek>

"co nas nie zabije to nas wzmocni..."
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2006, 16:20:05 wysłana przez lukasz-master »
Zapisane

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3496
  • Smoczyciel
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 21, 2006, 16:24:30 »

u mnie aktualnie jest ok 30V ladowania <eek>

"co nas nie zabije to nas wzmocni..."

A mierzycie wogóle to napięcie na zaciskach aku????
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 21, 2006, 22:42:00 »

tak na zaciskach aku.
Co do wspomnianych 30V, to moj kumpel na starym (zepsutym) aku (na jego zaciskach) miał wartości napięcia rzedu 150-180V (naprawde, podejrzewałem nawet uszkodzenie miernika) ale po wymianie aku te wartosci spadły do wyżej opisanych.

Ps. Na wolnych obrotach kumplowi pali bezpiecznik  <eek> (na wyższych nie). Podejrzewam jakieś machlojki w instalacji, ponieważ poprzedni właściciel podpiął dwa halogeny (przez przeka¼nik) i może to gdzieś tam??

Mi się już pomysły koñczą
Zapisane
JAWA TS 350 89r
YAMAHA FJ 1200 89r
BMW K 1200 GT 03r

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 21, 2006, 23:08:47 »

Może obwód ładowania nie jest podłączony do regulatora - zobacz czy napięcie wzbudzania się zmienia (na szczotkach) ewentualnie pomierz prąd wzbudzania, który powinien się zmieniać wraz z obrotami silnika - konkretnie spadać. Jeśli się nie zmienia to napięcie na aku będzie rosło przy wzrosie obrotów. Sprawd¼ czy regulator jest dobrze podpięty i czy gdzieś nie ma zwarcia w instalacji.
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Ładowanie Jawa 350 12V
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 22, 2006, 14:39:43 »

sprawdzcie tez baterie w miernikach, jesli sa na wykonczeniu beda zawyzac pomiar !!
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
13 Odpowiedzi
7077 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 20, 2006, 07:53:15
wysłana przez andy250
ładowanie jawa ts 350

Zaczęty przez connect « 1 2 » Elektryka

25 Odpowiedzi
10021 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 06, 2008, 20:11:25
wysłana przez connect
20 Odpowiedzi
7999 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopad 07, 2013, 22:03:47
wysłana przez rynna74
24 Odpowiedzi
10708 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 13, 2011, 23:58:18
wysłana przez Strażak
23 Odpowiedzi
13197 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 25, 2022, 13:19:58
wysłana przez Bimberpołudnie