Cześć
Korzystając z zimowego przestoju postanowiłem trochę dokładniej się przyjrzeć różnym cewką zapłonowym oraz modułom i wybrać najbardziej efektywny. Pomierzyłem mostkiem RLC cewki jakie miałem dostępne i w arkuszu kalkulacyjnym zrobiłem zestawienie. Prąd maksymalny ograniczyłem do 8A (tyle maksymalnie daje moduł zapłonowy z Uno/Tipo - zmierzone oscyloskopem).
Oto co otrzymałem:
Jeśli chodzi o TCI to najmocniejsza okazała się cewka butelkowa Bosch
Żółty - przebieg z czunika położenia wału, Zielony - prąd cewki zapłonowej po pierwotnej stronie (zastosowany bocznik pomiarowy 0,01 ohma) - przy napięciu 80mV daje 8A
Test Sovka: działa dosyć prosto i nie ma zmiennego czasu ładowania cewki (nie mylić ze zmiennym kątem zapłonu). Chwilę po poprzednim impulsie zapłonu załącza w ciemno ładowanie cewki i czeka aż znowu pojawi się impuls z czujnika. Ponieważ ten czas jest bardzo długi i cewka dawno zdąży się naładować moduł nadaje się tylko do cewek WN o wysokiej impedancji (np. oryginalne cewki butelkowe). Jak się podłączy cewkę o niskiej impedancji moduł się przegrzewa. Fajnie że ma zmienny kąt wyprzedzenia zapłonu ale trochę energii z akumulatora jest marnowane podczas pracy.
Prąd maksymalny ładowania cewki dla Sovka to ok 10A (ale grzeje się strasznie).
Testowałem też dwa kupne moduły DC CDI oraz jeden swojej roboty. W kupnych modułach CDI jest zazwyczaj kondensator 470nF a napięcie z przetwornicy się waha między 130-160V. Iskra wizualnie jest słabsza niż w TCI na cewce Boscha (cieńsza i niebieska, a w TCI grubsza i bardziej biała niż niebieska). W moim module DC CDI dałem większy kondensator 1uF (to on gromadzi energię) oraz jest wyższe napięcie przetwornicy 350V ale i tak rewelacji nie ma w porównaniu do TCI.
Moduły DC CDI od skuterów:
Mój DC CDI:
Moim zdaniem test wygrywa zapłon TCI z dużymi cewkami butelkowymi Boscha (dwie cewki i dwa moduły zapłonowe)
Zalety:
+ duża energia iskry,
+ w razie awarii można założyć oryginalne przerywacze z kondensatorami żeby jakoś dojechać do domu,
+ trochę dłuższy czas trwania iskry
Wady:
- bardzo duże gabaryty i masa (w porównaniu do CDI)
- wymaga sprawnego akumulatora i ładowania (w porównaniu do AC CDI - czyli stator i rotor ze skutera)
Jeszcze tylko mała uwaga: powyższy test nie oznacza, że inne cewki/moduły są złe i na nich silnik nie będzie chodzić poprawnie. To było tylko porównanie samej energii jaka jest dostarczana do świecy. Może się okazać, że powyżej pewnego minimalnego progu różnice w energii iskry nie są odczuwalne podczas jazdy, a poprawiają jedynie łatwość rozruchu po zalaniu świecy, mogą poprawić jakość spalin i zmniejszyć zużycie paliwa.