Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Grudzień 12, 2019, 22:11:36
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Łożysko wału po stronie alternatora  (Przeczytany 518 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Łożysko wału po stronie alternatora
« dnia: Listopad 30, 2019, 18:23:22 »

Witam.Robię silnik i musiałem go połowić 2 raz bo czoło okazało się lipne.I dziwnie ciasno siedzi łożysko po stronie alternatora, albo mam tam coś odkształcone albo to tak ciasno musi być?Jak wcisnę samo łożysko w karter( tak na zimno) to mimo luzu C3 już czuć przy obracaniu palcem że jest ciasno, a jak wcisnę jeszcze czop to czuć wyraźnie że łożysko ma za ciasno. Czy to tak ma być ??Boje się ze łożysko jest za bardzo ściśnięte i zaraz się rozleci.

Zapisane

Giemza

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 49
  • ETZ 251e,ETZ 150, TS 638.1,Jawa 50,
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 30, 2019, 18:37:47 »

Możesz wytłumaczyć jak to robisz na zimno? Silnik też na zimno składasz?
Zapisane
    Status GG

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 30, 2019, 19:38:29 »

Silnik był składany tak jak trzeba na ciepło. Przy rozbieraniu w karterze zostało łożysko a wał wypchnięty sciągaczem. Z ciekawości pokręciłem tym łożyskiem i dziwnie ciężko się kręciło, wywaliłem simering bo myślałem to to on trzyma, wycisnołem łożysko z karteru i samo kręci się luźno po wciśnięciu w karter ( na próbę na zimno, prasą) kręci się ciężko. przy składaniu całego silnika na ciepło itd nie sposób tego zbadać.
Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 535
  • 638-1 1100xx xs750 mt16/R80 2328 2361105L 104
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 30, 2019, 19:59:25 »

Może łożysko nie trzyma wymiaru?
Zapisane
    Status GG

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 30, 2019, 20:34:59 »

Nie wiem czy mam jeszcze stare łożysko, ale jeśli tak to porównam, zmierzyć mogę tylko suwmiarką do 2 setek.
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 718
  • Ile to już lat ?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 01, 2019, 09:54:48 »

Jakiej firmy to łożysko ?
Zapisane

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 01, 2019, 12:57:41 »

Łożysko z tego co pamiętam faga, mierzyłem teraz, łożysko nowe i stare ma taki sam wymiar ( na tyle na ile można to zmierzyć suwmiarką) problem jest w karterze, tam gdzie da się zmierzyć od środka jest ponad 0,1mm wcisku  do tego powierzchnia ma zadziory i pewnie daleko jej do okrągłości, dlatego łożysko jest ściskane. Trzeba to będzie jakoś obrobić bo w obecnym stanie łożysko zaraz padnie.
W całej tej Jawie nic nie jest tak jak być powinno, nawet stacyjkę ktoś rozebrał i styki obrócił.
Zapisane

azbescik2

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 600
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 01, 2019, 13:08:04 »

Kolego a ten wcisk to na pewno 0.1 mm przy takim wcisku żądni łożysko nie będzie się obracało jak powinno .prawidłowy wcisk łożysko powinien nie przekraczać 1 setnej mm daj zdjęcia jakieś jak to gniazdo wygląda
Zapisane
    Status GG

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 02, 2019, 08:27:20 »

Właśnie to jest dziwne że aż 0,1mm , nie wiadomo co tam było robione bo cały ten motor to jedna wielka rzeźba, może od grzania coś się odkształciło bo przecież materiał nie urósł, spróbuję to przeciągnąć i zobaczymy.
Zapisane

azbescik2

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 600
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 02, 2019, 11:07:11 »

Łożysko jaki ma wymiar po zewnątrz bo gniazdo wygląda oki nie wygląda na zmasakrowane łożysko powinno mieć równe 52 mm po zewnątrz wcisk jest dobierany gniazdem że tak się kolokwialnie wyrażę
Zapisane
    Status GG

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 05, 2019, 10:39:46 »

Łożysko nowe jak i stare ma dokładnie 52 (mierzone suwmiarką) teraz nie miałem na to czasu ale jutro albo w sobotę podejdę do tematu i zrobię zdjęcia z suwmiarką, ja mam teorie że od grzania musiało się gniazdo odkształcić i jest lipa. nie rozbierałem jeszcze drugiej strony ale też mam wrażenie że łożysko ciężko się obraca.

I jeszcze pytanie praktyczne, jaki jest poprawny sposób montażu silnika?Ja poprzednio zakładałem łożyska na wał grzałem kartery i składałem, a teraz oglądam filmiki na youtube i widzę że niektórzy robią odwrotnie, łożysko w kartery i w to wał, Jak powinno się to robić? Z jednej strony pierwszy sposób zmniejsza nagrzanie łożyska ale z drugiej jeśli wkładamy czop który jest mniejszej srednicy to mniej musimy nagrzać żeby weszło. Trochę masło maślane ale mam nadzieję że wiadomo o co chodzi.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 05, 2019, 10:56:21 wysłana przez wikingc1 »
Zapisane

Misiek89gdz

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 05, 2019, 11:04:19 »

Właśnie to jest dziwne że aż 0,1mm , nie wiadomo co tam było robione bo cały ten motor to jedna wielka rzeźba, może od grzania coś się odkształciło bo przecież materiał nie urósł, spróbuję to przeciągnąć i zobaczymy.
IMO młotem były wbijane / wybijane łożyska i zadziory się porobiły i łożysko krzywo się osadziło, miałem podobne gniazda w mojej kivaczce i też źle łożysko chodziło. Trzeba było jeszcze raz je osadzać, jak podgrzałem w piekarniku kartery to rozszerzyły się na tyle, że równo się osadziły, dałem je jeszcze na klej do łożysk. Podgrzewanie karterów opalarką nie było na tyle skuteczne niestety.
W mojej kivaczce też mam rózne patenty jak np wspawane gwoździe w ramę, żeby stopka się trzymała

Edit: aa i łożyska jeszcze do zamrażarki wrzucam przed montażem.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 05, 2019, 11:51:37 wysłana przez Misiek89gdz »
Zapisane
Jawa 50 mustang '78
Jawa 175 typ 356 '60

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2696
  • Smoczyciel
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 05, 2019, 11:36:29 »

Zawsze wrzucam łożyska w (nagrzany oczywiście) karter, później grzeję wszystko jeszcze raz i w rozgrzany z łożyskami karter wrzucam wał... Według mnie czy jedna czy druga szkoła jest ok.
Dla mnie ważne jest żeby podgrzać kartery (najlepiej w piekarniku) do około 150°C. Więcej nie trzeba i wszystko montuje się elegancko...
Zapisane
Jawa 350 638.0 87r.
Jawa 350 638.5 85r.
Cezet 350 472.5 83r
Cezet 175 477.0 74r

sebastianm

  • Fizol
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 68
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 05, 2019, 12:33:01 »

A jak centrujecie wał w osi cylindra?
Zapisane

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 05, 2019, 13:04:37 »

Wał centruje się w pewnym sensie sam na czole wału, nie da się go przesunąć w lewo czy prawo, ale gdzieś tu czytałem o "ustawianiu " sworznia tłoka w płaszczyźnie karterów i to wydaje się ważne, trzeba tak naginać korbowód żeby tłok szedł idealnie w lini gładzi i nie kosił się.
Zapisane

azbescik2

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 600
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 05, 2019, 17:59:04 »

Wał centruje się w pewnym sensie sam na czole wału, nie da się go przesunąć w lewo czy prawo, ale gdzieś tu czytałem o "ustawianiu " sworznia tłoka w płaszczyźnie karterów i to wydaje się ważne, trzeba tak naginać korbowód żeby tłok szedł idealnie w lini gładzi i nie kosił się.
to się chyba nazywa winklowaniem bądź kątowaniem korbowodów ;)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 05, 2019, 18:00:51 wysłana przez azbescik2 »
Zapisane
    Status GG

sebastianm

  • Fizol
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 68
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 05, 2019, 18:54:37 »

Miałem na myśli singla i ustawienie przeciw wag idealnie pośrodku komory korbowej.
Zapisane

kolba

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 307
  • 638.1
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 05, 2019, 19:12:55 »

Wał centruje się w pewnym sensie sam na czole wału, nie da się go przesunąć w lewo czy prawo, ale gdzieś tu czytałem o "ustawianiu " sworznia tłoka w płaszczyźnie karterów i to wydaje się ważne, trzeba tak naginać korbowód żeby tłok szedł idealnie w lini gładzi i nie kosił się.
to się chyba nazywa winklowaniem bądź kątowaniem korbowodów ;)
Trochę nie w temacie ale tu jest to fajnie wyjaśnione
.http://www.jawacz.pl/index.php?topic=25270.0
Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 535
  • 638-1 1100xx xs750 mt16/R80 2328 2361105L 104
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 05, 2019, 19:52:25 »

W singlu wał w osi ustawia się podkładkami dystansującymi między łożyskami i przeciwwagami
Zapisane
    Status GG

wikingc1

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Łożysko wału po stronie alternatora
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 06, 2019, 12:58:28 »

Dziś trochę porobiłem przy silniku, tylko zapomniałem aparatu >:( . W każdym razie łożysko od strony sprzegła chodzi fajnie, wszystko poczyściłem i złożyłem jeszcze raz, zagrzany karter do ok 100st i łożysko wcisnąłem palcami( z lekkim oporem) czyli tak jak powinno być. karter po stronie alternatora już tak nie działa więc gniazdo ewidentnie odkształcone, jutro spróbuję zrobić cos w stylu przeciągacza ze starego łożyska i poprawić to gniazdo, tylko czy robić to na ciepło czy zimno zeby nie wyszło za luźno?
Już temat ogarnięty, przeciągacz ze starego łożyska sprawdził się idealnie, naciąłem w nim rowek pod kątem tak żeby powstało ostrze, przecisnąłem kilkanaście razy i jest ok. co ciekawe w miejscu uszczelniacza gniazdo miało dobrą średnice i dalej się zaciskało, myślę że odkształciło się od grzania,bo dziwnie to wyglądało. Połówki już z wałem złożone i wszystko teraz kręci się tak jak trzeba.
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 19:25:11 wysłana przez wikingc1 »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
4 Odpowiedzi
1887 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 08, 2007, 19:34:00
wysłana przez cezet175
9 Odpowiedzi
2630 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 27, 2007, 22:15:48
wysłana przez Aniol
18 Odpowiedzi
4150 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 24, 2014, 16:49:14
wysłana przez kalosh
8 Odpowiedzi
1778 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 08, 2012, 22:44:54
wysłana przez Zysiu
26 Odpowiedzi
747 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 04, 2019, 17:44:49
wysłana przez janiam666