Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 16:57:27
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15   Do dołu

Autor Wątek: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym  (Przeczytany 53269 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #100 dnia: Maj 04, 2020, 16:33:31 »

Prospekty ciekawe, miałem dawno dawno temu coś podobnego,tylko ETZ 250 i TS 150. A tak z innej beczki,w Japonii która z marek dawnej demokracji ludowej jest lepiej postrzegana?

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #101 dnia: Maj 04, 2020, 18:09:33 »

Wole tak niż po niemiecku.
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

wavi

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 4
  • Była Cz 175 - Obecnie DL 1000
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #102 dnia: Maj 04, 2020, 19:23:52 »

Witam.
Może Mnie ktoś oświecić po co do Japonii wysyłano w latach 80 i pod koniec lat 80 ,Jawy i CZ , jak już sami Japończycy robili wtedy dużo lepsze motory ? Wszak z dwusuwów zrezygnowano chyba już w połowie lat 70 ?
Jakaś nostalgia ? wcześniejsze umowy ? czy cena ich była taka niska , że były totalna konkurencja dla rodzimego rynku ?

Pozdrawiam
Bartosz-wavi
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #103 dnia: Maj 04, 2020, 21:02:31 »

po to żeby mogli nauczyć się dobrej starej technologii
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Radzziu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 27
  • Californian 350 x2 ,jawa 360, jawa 634,jawa 90, cz
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #104 dnia: Maj 04, 2020, 22:11:55 »

Myśle ze, to raczej 1980- 81, potem były już 634,7 .Naprawde szkoda ze tak daleko
Ja mam 634-6 i jest 1987
Zapisane
Californian 350
Jawa Perak 350 1954
jawa 360,
jawa 634,
jawa 90,
cz 250 sport,
jawa 640,
jawa 632,
mz 250 etz x2,
mz 301,
mz 300 wilfgreen
mz 125,żak mr2,
komar,
wfm M06,
schwalbe kr51/2

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #105 dnia: Maj 05, 2020, 14:01:07 »

aż miło poczytać  :D
Od dawna wyczuwalem ponadprzecietne zdolnosci lingwistyczne ;)
A tak z innej beczki,w Japonii która z marek dawnej demokracji ludowej jest lepiej postrzegana?
Moze nie tyle lepiej postrzegana ale bardziej rozpoznawalna jest MZ. Japonscy motocyklisci 50+ zwykle wiedza, ze jest to motor niemiecki. Mlodsi raczej nie wiedza nic i o Jawie i o MZ.
Witam.
Może Mnie ktoś oświecić po co do Japonii wysyłano w latach 80 i pod koniec lat 80 ,Jawy i CZ , jak już sami Japończycy robili wtedy dużo lepsze motory ? Wszak z dwusuwów zrezygnowano chyba już w połowie lat 70 ?
Jakaś nostalgia ? wcześniejsze umowy ? czy cena ich była taka niska , że były totalna konkurencja dla rodzimego rynku ?

Demoludowe motocykle sprowadzano dlatego, ze byli chetni na zakup takich egzotycznych pojazdow. Nieduzo, chyba zaledwie od kilku do kilkudziesieciu sztuk. Nie byly tanie bo ich cena generalnie byla wyzsza od "lokalnej" konkurencji (polecam japonski arykul o trzech demoludowych zaprzegach).
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=28265.0
Jeszcze w latach 80-tych i nawet 90-tych japonskie duze dwusuwy trzymaly sie calkiem mocno na rynku (o tym mowa w artykule o japonskich dwusuwowych dinozaurach).
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=31142.0
 250-tki i mniejsze dwusuwy byly w sprzedazy nawet pozniej.
 

Radzziu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 27
  • Californian 350 x2 ,jawa 360, jawa 634,jawa 90, cz
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #106 dnia: Maj 05, 2020, 15:59:51 »

Ja mam japońską jawe suzuki  gt500 76rok piękny motocykl w ciągłej explatacji bardzo rozpoznawalne w usa i uk  i dość drogie, technologicznie dużo do przodu ww porównaniu do czeszek

Zapisane
Californian 350
Jawa Perak 350 1954
jawa 360,
jawa 634,
jawa 90,
cz 250 sport,
jawa 640,
jawa 632,
mz 250 etz x2,
mz 301,
mz 300 wilfgreen
mz 125,żak mr2,
komar,
wfm M06,
schwalbe kr51/2

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #107 dnia: Maj 05, 2020, 17:55:29 »

ale fajne jak to przetłumaczyłeś?  :D
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #108 dnia: Maj 05, 2020, 17:59:56 »

Samo sie tak wyswietla ;D . Trzeba wcisnac to i owo aby bylo po polsku.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #109 dnia: Maj 08, 2020, 10:35:11 »

Dodaje dwie strony prospektu muzety z naniesionym polskim tłumaczeniem japonskich napisow. Te napisy to marketingowy bełkot, trudno to dobrze przetłumaczyc bo jak by nie ugryzc to po polsku tez wychodzi bełkot. Zbytnio sie nie przykladalem wiec gdyby był jakis razacy babol w tłumaczeniu to dajcie znac.
Czerwony kolor muzety to Czeska czerwien (ボヘミアンレッド, Bohemian Reddo). Na pewno jest szybsza od tego koloru ale przez niego tłumaczenie nie nadaje sie na Forum MZ ;) .


Edit: Kilka lat temu taka “japonska” muzeta Berlin Spezial juz pojawila sie na Forum:
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=4693.msg296017#msg296017
Pewnie juz skonczyla jako wsad pieca hutniczego.

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #110 dnia: Maj 08, 2020, 20:16:59 »

Yaba przesadziłeś  ;)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #111 dnia: Maj 09, 2020, 00:17:41 »

Nie zyczylem zle tym muzetom zalanym przez tsunami, ale pamietam, ze ich wtedy nikt bardzo dlugo nie kupowal. I najprawdopodobniej trafily do pieca hutniczego.
Gdyby teraz sie pojawily to chyba bym je wzial, moze daloby sie cos z nich odzyskac. Owiewka Berlin Spezial tez moglaby pojezdzic w moim enerdowskim zaprzegu bo szczesliwie od pieca zostal wyratowany.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #112 dnia: Maj 16, 2020, 16:31:52 »

W ramach telepracowej "fuchy" zmieniłem osłonę łancucha w muzecie. Obudowa tylnej zębatki była trochę pęknieta ale pękła jeszcze bardziej gdy pociecha wdrapywała się na siodło i na niej stanęła. Osłony gumowe tez były spękane ze starości. Przy okazji wymieniłem odbojnik stopki centralnej i pomalowałem bęben hamulcowy tą samą farbą ktora jest juz na przedniej piaście i lagach.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #113 dnia: Maj 27, 2020, 13:51:37 »

"Telepraca" wre ;) . Trochę ogarnąłem błotnik muzety, ktory założyłem tyłem na przod po malowaniu lag i piasty przedniego koła. Dorobiłem (poprzez skrocenie) 4 nowe sruby nierdzewne do mocowania błotnika ale okazalo się, że dwie stare to oryginalne enerdowskie sruby ESKA. Zostały więc założone z lewej strony aby wyglądało to oryginalniej niż z błyszczącymi srubami ze stali nierdzewnej.
Błotnik został założony tak jak nalezy dłuższą częscią do przodu. Stara enerdowska opona zdjęta z wozka znalazła zastosowanie jako "odbojnik" między bagażnikiem Superelastika a murem .
W Tokio zniesiono stan wyjątkowy więc od czerwca raczej skonczy się "telepraca" w dni powszednie ??? . Może ma ktos koronawirusa do podzielenia się? :)

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #114 dnia: Maj 30, 2020, 08:17:44 »

Dotarł zapłon Vape i muzeta będzie bohemizowana czyli inaczej mówiąc zczesczana. Zapłon zakupiłem z Czech juz parę miesięcy temu ale przez epidemię transport z Europy bardzo się opóznił.
Na ponizszym filmiku jego autor bardzo konkretnie i dokładnie pokazuje jak zakładać zapłon Vape do ETZ. Będzie co podglądać:
https://www.youtube.com/watch?v=P_38HQ-4Ou4
A słowo "zczesczać" chyba podrzucę jakiemuś japonskiemu motokamratowi do wymówienia. Trochę się pośmiejemy.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #115 dnia: Lipiec 01, 2020, 17:02:29 »

Czasem dłubię przy muzecie więc pozwolę sobie napisać o tym dłubaniu.
Pociekł olej z wziernika zbiornika oleju. Ten wziernik to współczesny zamiennik z Węgier który zmiękł i rozpadł się po półrocznym kontakcie z japonskim olejem. To co z niego zostało jest miękkie jak guma.
Stary oryginał jest pęknięty więc jako zamiennik zamiennika posłuży mosiężna wkrętka ze szkiełkiem.
W zimie trochę tylko przymalowałem rdzę na wózku więc tym razem rozkręciłem przednie mocowanie gondoli, usunąłem rdzę i zabezpieczyłem antykorozyjnie. Przez rdzę ubyło trochę podłogi więc dostała ona z obu stron blachę 1.6 mm. I na koniec zostało to zapaćkane prawie tak jak na poniższym filmie z Berlina (od 49:30):
https://www.youtube.com/watch?v=gPOawLjMZY0

sebaxll

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 323
  • Cz 350 12V, Jawa 638,1, Jawa 300CL
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #116 dnia: Lipiec 01, 2020, 17:12:19 »

Yabaman a co zamierzasz tak brodzić jak Rudy
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #117 dnia: Lipiec 01, 2020, 17:19:33 »

Pora deszczowa. Aktualnie leje tak, że bardziej chyba nie da rady i mi się skojarzyło z Rudym w wodzie ;) .

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #118 dnia: Lipiec 30, 2020, 04:38:57 »

Jazda w porze deszczowej to średnia przyjemność więc z unieruchomionej aurą muzety zdjąłem tłumik i poddałem go czyszczeniu ługiem sodowym. Wylot został zatkany korkiem gumowym a do wnętrza dedeerowskiego auspufa trafiło pól kilograma suchego NaOH i mała konewka wody. Zabulgotało a auspuf rozgrzał się tak, ze dotknąc się go nie dało. Zostawiłem to na stojąco dwa tygodnie po których z wnętrza wypłynęło coś podobnego do rzadkiego błota. Zdjęcia tej brei nie zrobiłem ale masa tłumika zmniejszyła się o poł kilograma albo nawet więcej. Odgłos wydechu stał się głosniejszy i bardziej metaliczny ale zauważalnego przyrostu mocy niestety nie ma.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #119 dnia: Sierpień 07, 2020, 08:53:57 »

Będę malował muzetę, głównie jej srebrne części ale równiez sporo czarnych drobiazgów. Tak wygladają one po zdjęciu z pojazdu. Błotnik i klapobuda wózka są juz po pierwszym malowaniu podkładem i szlifowaniu.
Po zdjęciu emblematow MZ ze zbiornika okazało się, ze jego pierwotny kolor to szmaragdowy metalik. Inne częsci od poczatku są srebrne a więc ten zbiornik został zapewne "dopasowany" do koloru całego zaprzęgu.
Od jutra tydzien wolnego, wyjechać gdzieś raczej się nie da więc za kilka dni te graty powinny juz być ładniejsze.

Misiek89gdz

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 61
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #120 dnia: Sierpień 07, 2020, 11:33:47 »

Powodzenia w lakierowaniu, wroci do pierwotnego koloru?
Zapisane
Jawa 50 mustang '78
Jawa 175 typ 356 '60
http://www.polskajazda.pl/Profil/96363

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #121 dnia: Sierpień 07, 2020, 11:56:57 »

Mam juz srebrny lakier. Chyba wyjdzie nieco ciemniejszy kolor.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #122 dnia: Sierpień 09, 2020, 13:42:45 »

Do klapobudy wozu dorobilem gumowy fartuch ochronny bo stary byl sfatygowany. Nowy powstal z arkusza gumy EPDM, jest ona bardzo odporna na starzenie i dlatego wykonuje sie z niej np. uszczelki i wycieraczki szyb samochodowych. Schowana pod wozkiem powinna byc praktycznie wieczna.
 Dedeerowskie srebra zostaly odmalowane i dostaly druga mlodosc. Kolor jest bardzo zblizony do oryginalnego, zmylila mnie naklejka na pojemniku z farba ktora miala troche ciemniejszy odcien. Za trzy dni, jak farba ostatecznie stwardnieje, nakleje ja na ktorejs blasze dla porownania. Jest to dokladnie ten sam kolor, ktory mam na karterach w 362 ale wtedy naklejka nie wprowadzala w blad.
Jutro bedzie malowanie na czarno czesci wozka (blotnik, wahacz, odwlok i rozne detale).

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #123 dnia: Sierpień 11, 2020, 13:55:26 »

Muzeta, motór z drewna i tektury... Te zaawansowane materiały występuja w konstrukcji wózka (rama oparcia jest z drewna a z oklejonej skajem tektury sa zrobione wykładziny scian bocznych wózka i przednia sciana bagaznika.
Malowanie czarnych częsci juz zakonczone i zaprzęg zaczyna wracac do dawnej postaci (juz stoi na trzech kołach, zdjęcia sa z nieco wczesniejszego etapu).
Emblematy MZ przykleiłem na baku dwuskładnikowym klejem epoksydowym ale go nie przypilnowałem i wyciekł na lakier. Trzeba będzie malowac jeszcze raz. A gdyby ktos malował taki zbiornik i kleił jego emblematy to bezpieczniej będzie robic to najpierw z jednej strony, dac stwardniec klejowi po wypoziomowaniu emblematow na połozonym na bok zbiorniku i pózniej zrobic to samo z drugiej strony.

Ku kontemplacji link do bardzo wypasionej ETZ251 z wozem:

https://tinkerer.jimdofree.com/zweiräder-fahrräder-simson-mz-aufbau-umbau-restauration-einzelprojekte/mz-motorräder/mz-etz-251-gespann-mit-seitenwagen-superelastik/




Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Yabaman : MZ ETZ 251 z wózkiem bocznym
« Odpowiedź #124 dnia: Sierpień 15, 2020, 10:26:44 »

Obowiazki rodzinne nie pozwalaja na wiecej ale wrzucam zdjecie korka od farby i pomalowanego nia baku.
Klapobuda zostala czesciowo uzbrojona.
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15   Do góry