Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Listopad 21, 2019, 00:31:50
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Wymuszone chłodzenie Vape  (Przeczytany 825 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Roland

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 120
Wymuszone chłodzenie Vape
« dnia: Październik 16, 2019, 23:16:52 »

W formie ciekawostki pokażę Wam usprawnienie, które u mnie jest konieczne, a Wam pewnie zbędne całkowicie ;)

Słowem wstępu:
Motocykl niektórzy z Was mogą kojarzyć jako „Bałkański Ekspres” lub „Yellow Submarine” Krzysztofa. Stare forumowe dzieje ;) Teraz jest w moich rękach.

Wraz z właścicielem, Jawa zmieniła kolor i przeznaczenie stając się „wszędołazem”.Motocykl został przystosowany do jazdy z dala od asfaltu, bo taki styl jazdy preferuję. Radzi sobie znakomicie. Zaryzykuję stwierdzenie, że w terenie lekkim i średnim jeździ się nią o wiele lepiej niż ruskiem.

Jednym z elementów podnoszących dzielność terenową jest uszczelka prawej pokrywy silnika, której zadaniem jest ochrona zapłonu Vape przy przekraczaniu przeszkód wodnych. To rozwiązanie poza ogromnym plusem ma jednak minus w postaci pogorszenia chłodzenia. W ciepły dzień, podczas wielogodzinnej jazdy (szczególnie w grupie, gdy prędkość w terenie spada do tempa spacerowego), Vape zdarzyło się kilka razy zwariować i gubić zapłony.
Teoretycznie mogłem „wrócić do oryginału” i zrezygnować z uszczelki, ale nie o to przecież chodzi. Dlatego zdecydowałem się zamontować układ chłodzenia Vape, który widzicie na zdjęciach. Powietrze wdmuchiwane jest od góry, a uchodzi przez odpowiedni otwór w uszczelce (do zębatki zdawczej). Całość pomyślana została tak, by była prosta i solidna. Ponadto łatwa w montażu i demontażu. To istotne ponieważ zastosowany wiatrak turbinowy jest produkcji chińskiej, a więc jego żywotność będzie z pewnością poniżej oczekiwań. Dlatego główne elementy zamontowane są w obudowie filtra. Dwie śruby, kostka przyłączeniowa i wąż powietrza – to wszystko, co trzeba by zamontować lub zdemontować turbinę. Używana sporadycznie może pożyć dłużej.
Pozdrawiam
 
 
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2019, 23:20:47 wysłana przez Roland »
Zapisane
Aktualnie: Royal Enfield, Jawa 638.0
Wcześniej: Dniepr MT12, CZ 180 Roland, 3x Jawa 350, VN700, VN1500 i tak dalej...

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 816
  • Bibliotekarz
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 17, 2019, 07:37:06 »

Fajny pomysł, skoro w trudnych warunkach się przydaje to znaczy że pożyteczny.

A jak z chlodzeniem cylindrów, nie przydał by się  wentylator ? 

Ktoś wrzucał kiedyś fotki jaw z wentylatorami.

 Może przeniose watek do działu modyfikacje usprawnienia?
Zapisane
Jawa 634-7 (Pełne Vape 12V) 83r
Čz 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 487.4 (Zapłon Janka 6V) 93r
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi Saviera 12V) 77r

Roland

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 120
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 17, 2019, 08:24:33 »

Fajny pomysł, skoro w trudnych warunkach się przydaje to znaczy że pożyteczny.

A jak z chlodzeniem cylindrów, nie przydał by się  wentylator ? 

Ktoś wrzucał kiedyś fotki jaw z wentylatorami.

 Może przeniose watek do działu modyfikacje usprawnienia?


Cylindry znoszą taką jazdę bez problemu. Tylko zapłonowi zdarzyło się "protestować".


Przenoś tam, gdzie uważasz :)
Zapisane
Aktualnie: Royal Enfield, Jawa 638.0
Wcześniej: Dniepr MT12, CZ 180 Roland, 3x Jawa 350, VN700, VN1500 i tak dalej...

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 101
  • Jawa 638.5 delux Wrocław
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 17, 2019, 10:09:42 »

Jak jest miejsce to można by się pokusić o przymocowanie do koła magnetycznego wirnika aluminiowego. Odbierał by ciepło z magneta i przy okazji mieszał powietrze. Magnesy stałe tracą swoje właściwości ze wzrostem temperatury.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 948
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ 251 z wozem
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 17, 2019, 10:41:10 »

Rozwiązanie dobre nie tylko w teren ale także na autostradę.
W swoim zaprzęgu mam zamiar polączyć komorę prądnicy z airboxem i wysysać z niej gorące powietrze. Kupiony za grosze z Izraela airbox do wiercenia dziury już czeka i jak coś wymodzę to pomierzę temperatury przed i po i pozwolę sobie dolaczyć do tego wątku.

sebastianm

  • Fizol
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 59
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 17, 2019, 10:46:08 »

Rozwiązanie dobre nie tylko w teren ale także na autostradę.
W swoim zaprzęgu mam zamiar polączyć komorę prądnicy z airboxem i wysysać z niej gorące powietrze. Kupiony za grosze z Izraela airbox do wiercenia dziury już czeka i jak coś wymodzę to pomierzę temperatury przed i po i pozwolę sobie dolaczyć do tego wątku.


Ale potem tego gorącego powietrza nie będziesz mieszał z paliwem i wysyłał do cylindrów?
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 948
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ 251 z wozem
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 17, 2019, 10:50:05 »

Bedzie wysyłane do cylindrow ale bedzie go na tyle mało ze nie powinno zaszkodzic po zmieszaniu z przepływem przez głowny wlot airboxa. Rurka wlotowa do komory prądnicy tez bedzie.
Chyba Muczos pisał kiedys, ze taki patent wystepuje w starych MZ.
Chodzi o to, aby prądnica nie kisiła sie cały czas w goracym powietrzu.

azbescik2

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 593
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 17, 2019, 10:54:09 »

Bedzie wysyłane do cylindrow ale bedzie go na tyle mało ze nie powinno zaszkodzic po zmieszaniu z przepływem przez głowny wlot airboxa.
Chyba Muczos pisał kiedys, ze taki patent wystepuje w starych MZ.
Moim zdaniem zaszkodzi to osiagom silnika  i gorszym przegrzewanie się go ale to tylko moje zdanie .w których twumzetach tak było ???
Zapisane
    Status GG

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 948
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ 251 z wozem
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 17, 2019, 10:55:05 »

Podobno w starych Jaskolkach.
Jako ciekawostkę dodam że MZ ES 250/0 ma prądnicę chlodzoną powietrzem.
Nie wiem jak w ES 250/1, ale w Trophy już tego nie było.
Powietrze wpada do komory prądnicy przez otwory w karterze pod prądnicą i jest wysysane przez dość gruby wężyk do airboxu.

sebastianm

  • Fizol
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 59
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 17, 2019, 11:17:25 »

Podobno w starych Jaskolkach.
Jako ciekawostkę dodam że MZ ES 250/0 ma prądnicę chlodzoną powietrzem.
Nie wiem jak w ES 250/1, ale w Trophy już tego nie było.
Powietrze wpada do komory prądnicy przez otwory w karterze pod prądnicą i jest wysysane przez dość gruby wężyk do airboxu.
Czyli inżynierowie w 250/1 już wiedzieli że temperatura powietrza ma wpływ na osiągi i zaniechali tego pomysłu.
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 948
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ 251 z wozem
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 17, 2019, 11:53:19 »

Niekoniecznie musialo chodzic o osiagi. Moze juz mieli pradnice bardziej odporna na wysokie temperatury, oszczedzali gume olejoodporna albo jakos inaczej rozwiazali chlodzenie elektrowni. Nie znam sie na emzetach i nie wiem czym roznia sie te modele.
Osiagi Jawy tez nie roznia sie zauwazalnie w zimie i latem kiedy powietrze jest gorace.

azbescik2

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 593
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 17, 2019, 12:38:09 »

Generalnie im powietrze chłodniejsze tym jest więcej cząsteczek w jednym dm sześcienny gazu po to między innymi jest intercooler w silnikach doladowanych aby więcej cząsteczek dostarczyc do silnika coby gazolina się wymieszala z większą liczbą cząstek sama odma w silniku 4t zauważalnie zmniejsza moc ale delikatne podciśnienie w skrzyni korbowej jest wręcz wskazane ( mniejsze zło ) .dzisiaj zobaczę ale prądnica i w es 250/0 jak i w es 250/1 i wydaje mi się że nawet w ts 250 4 bigowa  była taka sama mam akurat w garażu ,kartery różnią się praktycznie tylko wielkością łożysk walu korbowego a w karterach pod prądnica są otwory do wlotu powietrza miedzy karterami od spodu silnika 
Zapisane
    Status GG

sebastianm

  • Fizol
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 59
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 17, 2019, 12:59:16 »

Niekoniecznie musialo chodzic o osiagi. Moze juz mieli pradnice bardziej odporna na wysokie temperatury, oszczedzali gume olejoodporna albo jakos inaczej rozwiazali chlodzenie elektrowni. Nie znam sie na emzetach i nie wiem czym roznia sie te modele.
Osiagi Jawy tez nie roznia sie zauwazalnie w zimie i latem kiedy powietrze jest gorace.


Jest możliwe że nie będzie to miało znaczącego wpływu na taki rodzaj silnika. Ale uważam podobnie jak azbescik2.
Zapisane

Roland

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 120
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 17, 2019, 13:13:34 »

Przy rozwiązaniu, jakie planuje Yabaman ilość powietrza zasysanego do airboxu będzie zbyt mała, aby miało to realny wpływ na pracę silnika. Tym bardziej, że powietrze to ulegnie dodatkowo schłodzeniu w trakcie transportu. Tak więc pomysł należy uznać za praktyczny (pamiętając o umożliwieniu dopływu świeżego powietrza do komory zapłonu w ilości odsysanej do airboxa).
« Ostatnia zmiana: Październik 17, 2019, 13:16:16 wysłana przez Roland »
Zapisane
Aktualnie: Royal Enfield, Jawa 638.0
Wcześniej: Dniepr MT12, CZ 180 Roland, 3x Jawa 350, VN700, VN1500 i tak dalej...

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 948
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ 251 z wozem
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 17, 2019, 13:19:49 »

Zmierze tez temperature powietrza na wlocie gaznika i wtedy wszystko bedzie jasne.

sebastianm

  • Fizol
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 59
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 17, 2019, 13:40:16 »

a o jakiej średnicy wężyka który będzie wyprowadzony z prądnicy rozmawiamy?
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 948
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ 251 z wozem
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 17, 2019, 13:49:44 »

Dajcie mi to najpierw skonstruowac. Wezyki beda takie, aby zmiescily sie w przelotce przewodow z pradnicy. Wiercic w karterach nie bede.

oskare2345

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 110
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 18, 2019, 17:42:30 »

Wpadłem na pomysł że jak już masz uszczelnioną pokrywę to można po prostu wlać oleju silnikowego do pokrywy prądnicy i wtedy olej będzie chłodził i oddawał ciepło do karterów.
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
suzuki dr 350N 1992
Jawa 634.7
2.5x jawa 90 roadster 1972
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200

W126 560SEC

Czmielu

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 452
  • knedel knedel knedel
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 18, 2019, 19:18:48 »

Wpadłem na pomysł że jak już masz uszczelnioną pokrywę to można po prostu wlać oleju silnikowego do pokrywy prądnicy i wtedy olej będzie chłodził i oddawał ciepło do karterów.
Nie wiem czy jaja sobie robisz czy naprawdę mogłeś wpaść na taki pomysł :o
Zapisane
Čz 472.6 87'
Jawa 250 353 60' + Velorex 560+ PAV 40
Jawa 638-5 87'
ČZ 472.5 x3
Jawa 350 638.1x2
Jawa 634-638 "tęczówka" + velorex 562
Jawa 639 91'

tel. 508 168 776

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1770
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 18, 2019, 19:56:38 »

Dlaczemu? Bardzo duża część motocykli ma utopioną elektrownię w oliwie. Z Vape też ten numer by się udał bez problemu. 
Zapisane
Jawa 630.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

Roland

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 120
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 18, 2019, 19:57:10 »

Wpadłem na pomysł że jak już masz uszczelnioną pokrywę to można po prostu wlać oleju silnikowego do pokrywy prądnicy i wtedy olej będzie chłodził i oddawał ciepło do karterów.
Nie wiem czy jaja sobie robisz czy naprawdę mogłeś wpaść na taki pomysł :o
Są prądnice bezszczotkowe pracujące w oleju, jednak muszą być do tego zaprojektowane. Na przykład odstęp między uzwojeniem wzbudzenia, a wirnikiem musi być bardzo mały. Nie wiem, czy Vape dałoby radę, tj czy nie miałoby zbyt dużej straty wydajności.
Jakkolwiek by nie było, to pokrywa montowana jest tylko na dwie śruby. Uzyskanie szczelności niezbędnej do zalania olejem wymagałoby przyklejenia jej lub pracochłonnego przerabiania. Ponadto nadal podatna byłaby na rozszczelnienia przy ewentualnych uderzeniach, a więc niezbyt praktyczna.

 
« Ostatnia zmiana: Październik 18, 2019, 20:04:48 wysłana przez Roland »
Zapisane
Aktualnie: Royal Enfield, Jawa 638.0
Wcześniej: Dniepr MT12, CZ 180 Roland, 3x Jawa 350, VN700, VN1500 i tak dalej...

kuba.g6

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 58
  • Jawa 50 Mustang 1978 | CZ 175 - 487.0 1988
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 18, 2019, 20:51:35 »

Hmm jedno minie zastanawia, rozprawiacie o chłodzeniu prądnicy, ale nikt chyba nie zastanowił się dlaczego Vape przy wysokiej temperaturze zdycha, przecież to jest zwykły  stałowzbudny alternator, tam nie ma elektroniki w środku ani elementów stykowych(szczotek). Magnesy też nie powinny mieć problemu z temperaturą jaką tam występuje, nawet neodymowe.

Należało by najpierw zmierzyć temperaturę pod deklem podczas mocnego upalania po terenie i po tym może coś się wywnioskuje.
Jeżeli iskra zdycha przy wysokiej temperaturze to może poprzez rozszerzalność cieplną impulsator się odsuwa od koła i przestaje dawać sygnał.  Sprawdź jaki masz odstęp czujnika od wypustki na kole.

Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

Roland

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 120
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 18, 2019, 21:37:22 »

Hmm jedno minie zastanawia, rozprawiacie o chłodzeniu prądnicy, ale nikt chyba nie zastanowił się dlaczego Vape przy wysokiej temperaturze zdycha, przecież to jest zwykły  stałowzbudny alternator, tam nie ma elektroniki w środku ani elementów stykowych(szczotek). Magnesy też nie powinny mieć problemu z temperaturą jaką tam występuje, nawet neodymowe.

Należało by najpierw zmierzyć temperaturę pod deklem podczas mocnego upalania po terenie i po tym może coś się wywnioskuje.
Jeżeli iskra zdycha przy wysokiej temperaturze to może poprzez rozszerzalność cieplną impulsator się odsuwa od koła i przestaje dawać sygnał.  Sprawdź jaki masz odstęp czujnika od wypustki na kole.
Szczerze mówiąc mnie to nie interesuje w momencie, gdy problem został zniwelowany. Nie jestem fetyszystą ani nie zamierzam się z tego doktoryzować. Miało działać i działa więc dla mnie jest po temacie ;)
Zapisane
Aktualnie: Royal Enfield, Jawa 638.0
Wcześniej: Dniepr MT12, CZ 180 Roland, 3x Jawa 350, VN700, VN1500 i tak dalej...

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 101
  • Jawa 638.5 delux Wrocław
Odp: Wymuszone chłodzenie Vape
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 19, 2019, 19:25:50 »

Cytuj
Magnesy też nie powinny mieć problemu z temperaturą jaką tam występuje, nawet neodymowe.
Pogrzej sobie magnes do wysokiej temp. to się przekonasz, że niestety jednak ma :)
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
[all] Chłodzenie silnika

Zaczęty przez asdx21 Mechanika

23 Odpowiedzi
7746 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopad 21, 2006, 10:47:08
wysłana przez asdx21
10 Odpowiedzi
3507 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 15, 2012, 14:02:07
wysłana przez Bulo
Chłodzenie powietrzem

Zaczęty przez KamilTs350 Szybka interwencja

7 Odpowiedzi
1969 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 01, 2012, 15:59:12
wysłana przez KamilTs350
29 Odpowiedzi
7849 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 12, 2019, 08:31:07
wysłana przez kubas775
7 Odpowiedzi
1068 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudzień 03, 2017, 21:33:28
wysłana przez kichau