Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwiecień 18, 2024, 20:09:55
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków  (Przeczytany 2701 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

redtyper

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 6
  • Jawa 350 638-0
Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków
« dnia: Kwiecień 27, 2019, 12:17:18 »

Witam,
Szukałem ale nigdzie nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi.
Kupiłem Jawę "po remoncie", głowicę ściągnąłem z powodu nieszczelności, po jej demontażu, postanowiłem ściągnąć również cylindry.
Korby bez luzów (góra-dół), także dół jest elegancki.

Co do cylindrów według poprzedniego właściciela są po szlifie na nowych tłokach.
Luz pomiędzy tłokiem (bez pierścieni), wynosi ~0,23mm (0,25mm nie wchodzi).

Zdjąłem pierścienie i wsunąłem je do cylindra - i tu rodzi się pytanie. Czy dobrze rozumiem, że luz pierścieni na zamku będzie równy luzowi pierścienia w cylindrze pomiedzy jedną krawędzią a drugą? U mnie spokojnie jest ~1mm.
Co powinienem jeszcze zmierzyć i jak? Proszę o pomoc w zdobyciu wiedzy,  więc proszę darujmy sobie posty typu "wystarczy poszukać" :)
Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 781
Odp: Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 27, 2019, 12:55:42 »

Wsadzenie szczelinomierzem między górną część tłoka a cylinder to nie jest prawidłowy pomiar. Tłok nie jest walcem. W przybliżeniu to stożek, a nad pierścieniami średnicę ma dużo mniejszą. Średnicę tłoka między się mikrometrem - Jak nie masz może być dobra suwmiarka elektroniczna, bądź z zegarem, która utrzymuje powtarzalność do setnej milimetra. Tłok mierzysz w dolnej części płaszcza, jakieś 10-15mm od dolnej krawędzi, a do tego prostopadle do osi sworznia tłokowego.
Mam nadzieję, że umiesz czytać ze zrozumieniem.
Cylinder mierzysz średnicówką - od biedy kontrolnie może być taka suwmiarka Jak wyżej. Cylinder mierzymy w jego górnej części. Żeby zmierzyć jakdnak zużycie cylindra potrzebna jest średnicówka.
Pierścienie wkładasz i mierzysz luz ich zamków w górnej części cylindra - nad progiem
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 27, 2019, 13:06:51 »


Popatrz na te pomiary. Silnik nie knedlowy ale rozjasni Ci sie o co w tym chodzi.
Po polsku nie znalazlem nic konkretnego.


https://m.youtube.com/watch?v=CYSY63GJoUw

redtyper

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 6
  • Jawa 350 638-0
Odp: Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 28, 2019, 15:15:11 »

Dziękuje ślicznie za informacje.
Zamówiłem właśnie średnicówkę oraz mikrometr.Pomiary wykonam, gdy tylko do mnie dotrze i podzielę się wynikami oraz ich interpretacją (i jej poprawy z Waszej strony w przypadku błędu).

Mam jeszcze pytanie dotyczące wału korbowego.
Po zdjęciu tłoków, zauważyłem różnicę w odległości czoła wału od przeciwwag. Załączam poglądowe zdjęcie.
Po paru obrotach wału korbowego (ze zdjętym klockiem pomiędzy karterami), zauważyłem obrócenie się czoła wału (w przód lub tył w zależności od kierunku obrotu wału) o około 4-5mm. W pewnym momencie, nie mogłem obrócić wałem, zapewne zablokowało go czoło, gdyż w tym samym momencie obróciło się i wał się zablokował. Delikatnie próbowałem obrócić wałem w tył, przód - jednocześnie przekręcając czoło i wał zaczał się kręcić prawidłowo. Zauważyłem również bicie przeciwwag, niewielkie, ale jest.
Dodam, że czoło wału posiada luz na boki, lecz minimalny.
Korby są nowe "WM MOTOR", czyli ktoś go robił - być może z marnym skutkiem.

Po przemyśleniu sytacji, postanowiłem rozebrać silnik, co uczyniłem. Oczywiście, zrobiłem to za pomocą ściągacza, tak by nie spowodować więcej szkód, które zapewne składający wał lub silnik zrobił.

Silnik rozpołowiony, więc wykonałem telefon do Pana Marka, zajmującego się regeneracją wałów korbowych,  którego ogłoszenie znalazłem na forum
Uzgodniliśmy, że sprawdzi mi wał i da znać. Zostało mi jedynie wyciśnięcie wału z lewego karteru. I tutaj mam problem. Łożysko zaczęło wychodzić z karteru razem z wałem (około 2mm) i ani drgnie. Oczywiście podgrzałem wcześniej karter.
Jakieś pomysły?
Myślałem, aby po podgrzaniu, dobrać odpowiedniej średnicy rurkę, tak by opierała się po zewnętrznej stronie łożyska.
Z tego co przeczytałem, wał przy demontażu może przenosić jedynie siłę jednostajną, szkody może wywołać uderzenie np. młotkiem.
Z logiki wynika, że uderzenie w tą rurkę, nawet po zewnętrzej stronie łożyska nie będzie dobrym pomysłem, dobrze myślę?
Znajomy ma praskę, którą wyciskał mi sworzeń w samochodzie i pomyślałem, że nada się idealnie, co myślicie?

Dzięki jeszcze raz.
Zapisane

redtyper

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 6
  • Jawa 350 638-0
Odp: Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 28, 2019, 15:30:21 »

A co w przypadku wyrobienia miejsc w karterach, które trzymają tulejki od czoła?

P.S - Czym się różnią pierścienie fazowe od zwykłych?
https://4motor.pl/pl/jawa-175-typ-356/4764-pierscien-jawa-350-ts-r3-5875-z-fazami-9999999065224.html
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Jawa 350 TS 638 - Pomiar luzu pierścieni, tłoków
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 28, 2019, 15:45:14 »

Zostało mi jedynie wyciśnięcie wału z lewego karteru. I tutaj mam problem. Łożysko zaczęło wychodzić z karteru razem z wałem (około 2mm) i ani drgnie. Oczywiście podgrzałem wcześniej karter.
W instrukcji montazowej z 1992 roku, ktora znajdziesz w forumowej Bibliotece, masz opis i rysunek wyciskania walu. Na stronie 68 jest rysunek wyciskania z lewego karteru.
Na prasie lepiej nie probuj bo jeszcze cos uszkodzisz.
W instrukcji z 2004 roku tez jest opis rozbierania silnika ale jej tym razem nie otwieralem.


P.S - Czym się różnią pierścienie fazowe od zwykłych? https://4motor.pl/pl/jawa-175-typ-356/4764-pierscien-jawa-350-ts-r3-5875-z-fazami-9999999065224.html

Te pierscienie maja sfazowane (czyli stepione) krawedzie. Po to stepione, aby nie zawadzaly nimi o krawedzie okien w cylindrze.
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
14 Odpowiedzi
7137 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudzień 09, 2012, 16:45:38
wysłana przez Koder
7 Odpowiedzi
3728 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 14, 2013, 19:09:24
wysłana przez BartOZ
1 Odpowiedzi
2552 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 11, 2014, 16:33:09
wysłana przez Karolek
2 Odpowiedzi
2128 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudzień 29, 2014, 16:57:21
wysłana przez cioracz
15 Odpowiedzi
3519 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 25, 2017, 23:45:48
wysłana przez Jawa Czarnulka