Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 28, 2024, 09:37:34
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.  (Przeczytany 7160 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #25 dnia: Październik 09, 2019, 07:51:06 »

Potrzebujesz rozwiertak stały o zębach skośnych z prowadzeniem. Dorobią ci taki w każdej narzędziowni. Myśle że cena w 1tys. zł powinna się zmieścić. Tulejki trzeba zrobić od nowa z otworem pare dych mniejszym od nominału. Następnie tulejki trzeba wcisnąć w wahacz i rozwiercić rozwiertakiem na wymiar nominalny.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #26 dnia: Październik 09, 2019, 09:51:27 »

Potrzebujesz rozwiertak stały o zębach skośnych z prowadzeniem. Dorobią ci taki w każdej narzędziowni. Myśle że cena w 1tys. zł powinna się zmieścić. Tulejki trzeba zrobić od nowa z otworem pare dych mniejszym od nominału. Następnie tulejki trzeba wcisnąć w wahacz i rozwiercić rozwiertakiem na wymiar nominalny.
rozwiertak stały byłby najlepszy pod warunkiem że ośki będziesz miał zawsze w jednym wymiarze
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #27 dnia: Październik 09, 2019, 10:11:17 »

Macie Panowie fantazję....


Nie przyszło by mi do głowy inwestować 1k pln aby zamontować wahacz. Tak jak napisał Yabaman temat załatwia pręt gwintowany, zestaw nasadek trochę smaru i brak pośpiechu. Wszystkie luzy likwiduje dokręcenie śruby wahacza która dociska tulejki do ramy.


Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 05, 2021, 23:15:37 »

Ok więc w ramach natchnienia na jawe rozwiązałem również problem tulejek wahacza. Jak już wspominałem doszedłem do prawidłowych szerokości wahacza w miejscu osi koła i osi wahacza (rys. czarny). Oś wahacza dałem do chromowania technicznego i szlifowania na wymiar nominalny. Tulejki wahacza dorobiłem nowe z żeliwa z naddatkiem i wcisnąłem w wahacz. Kupiłem zwykły rozwiertak fi20 po czym dałem go do wydrążenia otworu w przedniej części. W powstały otwór wcisnąłem pilot i przeszlifowałem. Tak powstał rozwiertak z prowadzeniem, którym prawidłowo rozwierciłem obie tulejki współosiowo. Sworzeń wahacza po rozwiercie ma luz kilka setek w tulejkach a a w rame wchodzi praktycznie bez luzu.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

Bison

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 926
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 06, 2021, 09:34:19 »

Na rozwiertakach się nie znam absolutnie, tym bardziej na takich pilotowanych ale podoba mnie się ten artystyczny nieład w garażu  ;D  robi dobry klimat.
Zapisane
CZ 350 typ 472.5 - 1985
Ford Orion 1,6 D - 1985
IŻ 350  Planeta 5 - 1991
VW Golf 1,3 CL - 1991
Peugeot 405 1,6 GL - 1993
Hyundai Accent  1,5 GL - 1995
Honda ST 1100 - 2001
Royal Enfield Bullet 500 - 2007

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 06, 2021, 11:23:11 »

Ja też się nie znam, ale logika mi podpowiada że jak na jednym końcu ścisnąłeś wahacz, a na drugim się rozszerzył, tzn że gdzieś puściły spawy.
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

Bison

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 926
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 06, 2021, 11:40:10 »

Spawy nie koniecznie, to jest gniotsa nie łamiotsa.
Delikatnie chyba może się uginać bez pękania na spawach ? nie wiem, nie znam się.
Zapisane
CZ 350 typ 472.5 - 1985
Ford Orion 1,6 D - 1985
IŻ 350  Planeta 5 - 1991
VW Golf 1,3 CL - 1991
Peugeot 405 1,6 GL - 1993
Hyundai Accent  1,5 GL - 1995
Honda ST 1100 - 2001
Royal Enfield Bullet 500 - 2007

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 06, 2021, 11:57:07 »

nic nie puściło , w grę wchodzi sztywność konstrukcji , po skręceniu wszystkiego do kupy element się usztywni , tak samo będzie w każdym tego typu wahaczu
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 06, 2021, 16:38:12 »

Wahacz jest wiotki i plastyczny jak każdy element z miękiej stali i daje sie w pewnych granicach rozszerzać lub zwężać oczywiście po przyłożeniu odpowiedniej siły, która przekracza siłe rąk dorosłego mężczyzny. Po skręceniu osią wraz z kołem i dystansami usztywnia sie. Szerokość wahacza bez tulejek w miejscu łączenia z ramą wynosi nominalnie 60mm. A bałagan cóż jest artystyczny i twórczy. Nie wiem czemu tak jest, ale jeden robi w porządku a drugi w bałaganie :)
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 06, 2021, 17:11:44 »

Najpierw do pewnej granicy jest sprężyście a po przekroczeniu tej granicy zaczyna być plastycznie i materiał nie wraca do pierwotnego kształtu, chyba że przy pomocy młotka  :)
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Człowiek ZJAWA

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 73
  • JAWA 634+velorex 562, JAWA 638, CZ 472.4, CZ 472.5
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 06, 2021, 17:25:46 »

Spawy nie koniecznie, to jest gniotsa nie łamiotsa.
Delikatnie chyba może się uginać bez pękania na spawach ? nie wiem, nie znam się.
Spaw to w konstrukcjach największe  G i nie ugnie się, w miejscach spawanych element jest najbardziej narażony na działanie karbu, do tego dochodzi zmiana właściwości materiału po nagrzaniu itd itp.
Zapisane

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #36 dnia: Styczeń 29, 2021, 08:23:07 »

Ok zatem ciąg dalszy teorii pękających spawów.
Konieczna była korekta szerokości między tulejkami tak, żeby wahacz wchodził w rame bez wcisku. W tym celu postanowiłem zebrać po kilka setek z czół tulejek. Wykonałem w tym celu pogłębiacz czołowy z prowadzeniem żeby czoła były prostopadłe do osi obrotu. Następnie po zmontowaniu wszystkiego okazało sie, że konieczna jest korekta ramion wahacza tak, żeby oprócz właściwej szerokości między ramionami tulejki mocujące amortyzatory w wahaczu trafiały w tulejki mocujące amortyzatory w ramie (były w jednej płaszczyźnie). W celu zapewnienia tego postanowiłem podgiąć oba ramiona wahacza w tą samą strone. Zamontowałem zatem całość na stole frezarki, podparłem od dołu i naprostowałem ramiona za pomocą dźwigni.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #37 dnia: Styczeń 29, 2021, 13:22:54 »

A nie mozna pilnikiem? ;) 
Albo na papierze sciernym przed wcisnieciem tulejek.

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #38 dnia: Styczeń 29, 2021, 13:31:41 »

Podczas toczenia tulejki ciężko jest złapać tak dokładnie wymiar kołnierza żeby potem po wciśnięciu uzyskać idealną szerokość.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #39 dnia: Styczeń 29, 2021, 13:52:03 »

U mnie wystarczyly kupione tulejki i dopilowanie ich iglakiem po wcisnieciu w wahacz. To chyba dlatego, ze nie mam frezarki i poglebiacza czolowego ;)

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #40 dnia: Styczeń 29, 2021, 14:40:29 »

No cóż każdy robi jak uważa.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #41 dnia: Styczeń 29, 2021, 21:48:32 »

Ok więc w ramach natchnienia na jawe rozwiązałem również problem tulejek wahacza. Jak już wspominałem doszedłem do prawidłowych szerokości wahacza w miejscu osi koła i osi wahacza (rys. czarny). Oś wahacza dałem do chromowania technicznego i szlifowania na wymiar nominalny. Tulejki wahacza dorobiłem nowe z żeliwa z naddatkiem i wcisnąłem w wahacz. Kupiłem zwykły rozwiertak fi20 po czym dałem go do wydrążenia otworu w przedniej części. W powstały otwór wcisnąłem pilot i przeszlifowałem. Tak powstał rozwiertak z prowadzeniem, którym prawidłowo rozwierciłem obie tulejki współosiowo. Sworzeń wahacza po rozwiercie ma luz kilka setek w tulejkach a a w rame wchodzi praktycznie bez luzu.


Co jest twardsze? stal czy żeliwo? bo jeżeli dobrze pamiętam to żeliwo. Tulejki które standardowo są z brązu który jest miękki w porównaniu do stali z której jest rama (bo to tulejki się zużywają, nie rama) wykonałeś z żeliwa które jest twardsze niż rama, teraz będzie się zużywać rama? dobrze myślę. Przed włożeniem wahacza do ramy trochę go sobie podoginałeś, włożyłeś w ramę, nie pasowało wiec znowu sobie podoginałeś wahacz żeby pasował pod górne mocowania amortyzatorów. Szacun. Imponujesz mi.
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #42 dnia: Styczeń 30, 2021, 10:16:24 »

za jakiś czas nic z tego nie będzie  :( , jeszcze się nie spotkałem z tulejkami żeliwnymi w takim zastosowaniu.
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #43 dnia: Styczeń 30, 2021, 10:52:25 »

Eh panowie co wy wiecie o technice... Teorie z kosmosu żeby tylko siać prowokację i zamęt. Twardszy od żeliwa to może być co najwyżej czyjś łeb. Żeliwo było w tym miejscu fabrycznie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2021, 11:02:37 wysłana przez Jacek635 »
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #44 dnia: Styczeń 30, 2021, 13:52:30 »

jeżeli takie tulejki były z to zwracam honor nie wiedziałem , a złośliwości o twardości czyjejś głowy możesz sobie tutaj  darować i masz rację na technice oprócz Ciebie mało kto tu się zna
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2021, 14:03:55 wysłana przez muczacz »
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #45 dnia: Styczeń 30, 2021, 19:29:12 »

Żeliwo było w tym miejscu fabrycznie.


Bzdury opowiadasz takie że nawet nie mam ochoty z Tobą polemizować.
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

pawelooo2

  • Gość
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #46 dnia: Styczeń 30, 2021, 20:46:23 »

śledzę wątek z zapartym tchem. Mosze coś się o technice dowiem.........
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Sworzeń i tuleje wahacza Panelka 350 typ 360 1972 r.
« Odpowiedź #47 dnia: Styczeń 30, 2021, 21:32:21 »

śledzę wątek z zapartym tchem. Mosze coś się o technice dowiem.........
nie masz szans  ;)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
52 Odpowiedzi
17076 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 11, 2017, 07:21:52
wysłana przez muczos
6 Odpowiedzi
4218 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 16, 2012, 09:32:26
wysłana przez Marcin_93
7 Odpowiedzi
2789 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 27, 2014, 07:44:25
wysłana przez muczos
3 Odpowiedzi
2826 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 09, 2015, 22:32:48
wysłana przez marian
Tuleje wahacza

Zaczęty przez Ajgor « 1 2 » Mechanika

27 Odpowiedzi
5630 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 05, 2017, 20:14:55
wysłana przez muczacz