Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwiecień 18, 2019, 21:21:58
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów  (Przeczytany 1307 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« dnia: Wrzesień 21, 2018, 16:54:28 »

Po ganianiu po autostradzie zaprzegiem  638.1+562 mialem okazje napisac, ze wyrownalem wyprzedzenie zaplonu dla obu cylindrow ale jeszcze nie napisalem jak.
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=28957.msg325640#msg325640
Po lewej stronie nastapila zmiana z 3.20 mm na 3.05, po prawej z 3.08 na 3.05
 
3.20 z lewej i 3.08 z prawej strony to wyprzedzenie jakie bylo po zalozeniu zaplonu Vape MZ04 do nigdy niepolowionego silnika bez luzow na korbach i bez zauwazalnego bicia sruby dociskajacej rotor. Roznica 0.12 mm to nieduzo (na platynkach dopuszczalna roznica wedlug instrukcji to 0.5mm).
Po narysowaniu kreski na srodku rdzenia czujnika S01 wyprzedzenie bylo oceniane wizualnie wedlug tej kreski (czyli faktycznie bylo jeszcze troche wczesniejsze bo czujnik S01 podaje impuls kiedy krawedz rotora jest 1-2 mm od krawedzi  rdzenia czujnika).
Dla wlasnej wygody oznaczylem ramiona rotora (by bylo wiadomo ktore jest do lewego a ktore do prawegp cylindra) i w oba otwory swiec wkrecilem czujniki zegarowe by nie tracic czasu na przekladanie jednego.
Czujnik S01 warto zalozyc na dole (tzn. rdzeniem do gory) bo wtedy wyraznie widac polozenie krawedzi rotora wzgledem kreski na rdzeniu.
Doginajac szczypcami ramiona rotora ustawilem luz miedzy ich koncami a rdzeniem czujnika na 0.4mm.
Krawedzie koncowek rotora byly wykonane niedokladnie (wygladaja jakby rotor byl wycinany na gilotynie i pozniej giety). Zostaly wiec wyrownane pilnikiem i spilowane tak, aby wyprzedzenie zaplonu wyrownalo sie w obu cylindrach. Bardziej trzeba spilowac ramie od tego cylindra, w ktorym zaplon jest wczesniejszy i najlepiej od niego zaczac pilowanie. Stalowe opilki sa przyciagane przez rdzen czujnika wiec przed pilowaniem dobrze jest oslonic go papierem.
Otwory na sruby mocujace uchwyt czujnika zmodyfikowalem nadajac im ksztalt fasolek aby mozna bylo latwo przestawiac zaplon obracajac ten uchwyt.
Mozna pomierzyc wyprzedzenie zaplonu przy roznych polozeniach uchwytu czujnika, narysowac znaki na nim i na alternatorze i np. w trasie sobie zaplon przestawiac bez koniecznosci wkrecania czegos w otwor swiecy i ustalania polozenia tloka.
Robota jest troche zegarmistrzowska ale przy odrobinie cierpliwosci wykonalna chyba dla kazdego.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 21, 2018, 17:24:15 »

Proby na autostradzie byly juz niemal rok temu (kolega Czlowieklasu przypomnial mi ze obiecywalem opisac dokladniej to usprawnienie).
Silnik pracowal rowno i przed pilowaniem rotora ale po nim kreci sie bardziej "aksamitnie" i mniej czuje sie mrowienie podeszew od wibracji. Czyli pracuje jeszcze rowniej ale przegrzewania sie lewego cylindra to nie poprawilo.
Mysle ze warto ustawic szczeliny miedzy koncami rotora a czujnikiem, sprawdzic jakie jest wyprzedzenie zaplonu i czy rowne na obu cylindrach. A za pilowanie brac sie wtedy, gdy jest spora roznica miedzy cylindrami. U mnie byla chyba pomijalnie mala (0.12mm).

Człowieklasu

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 112
  • Jawa 350 638.0 '88
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 21, 2018, 20:33:16 »

Dzięki za opis. Jutro ustawiam mój zapłon
Zapisane
Była Motorynka, Wsk125 '78, Wsk175 '85, CZ350 472.6 '89 jest Jawa 350 638.0 '88 i Wsk175 '80

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 29, 2018, 13:18:45 »

Przypomnialo mi sie, ze kiedys mialem zamiar wpasowania modulatora ze zmiennym kątem wyprzedzenia do zaplonu Vape MZ04.
Zorganizowalem kilka takich modulatorow od starych japonskich motocykli ale takze od Dniepra i Royala Enfielda (wszystkie przyspieszają zgodnie z ruchem wskazowek zegara wiec tak jak powinno dzialac przyspieszenie w Jawie).
Po zamocowaniu takiego modulatora na wirniku alternatora trzeba byloby dorobic inny uchwyt czujnika S01 dopasowując go do mniejszej srednicy wirującego elementu z karbem wyzwalającym impuls.
Jednak "wylozylem sie" na rozwiercaniu podstawy modulatora do srednicy takiej, aby wpasowac tam tulejke do osadzania go na wirniku alternatora. Z tulejką nie bylo problemu bo naciąlem ją szlifierką kątową (mozna tez wykorzystac oryginalną krzywke od platynek). Jednak nie bylem w stanie rozwiercic samego modulatora  - tylko popalilem wiertla a na modulatorze nawet nie bardzo widac slady tej obrobki.
Wie ktos jak "ugryzc" element z takiej stali w warunkach domowo-amatorskich?

muczacz

  • Własny tytuł
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 799
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 29, 2018, 14:25:26 »

do zrobienia tylko rozhartować musisz
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 2681
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 29, 2018, 14:54:19 »

Jaka średnica?
Frez palcowy z węglików, mam kilka w domu.
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2018, 14:34:49 »

Jaka średnica?
Tulejka bez kolnierza ma srednice 12mm (tyle co oryginalna krzywka bo bylaby wsadzona w jej miejsce), kolnierz ma 16mm. Podstawe przyspieszacza zaplonu nieskutecznie staralem sie rozwiercic do 16mm, nastepnie kolnierz wetknietej tam tulejki po oowiednim ustawieniu jej polozenia katowego zostalby przyspawany. Niestety ta podstawa ma twardosc jak lozysko i wiertla nie daly rady. Przypuszczam, ze inne narzedzia skrawajace tez nie dadza. Pozostaje chyba tylko szlifowanie.

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 2681
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 30, 2018, 14:40:55 »

Jaka średnica?
Tulejka bez kolnierza ma srednice 12mm (tyle co oryginalna krzywka bo bylaby wsadzona w jej miejsce), kolnierz ma 16mm. Podstawe przyspieszacza zaplonu nieskutecznie staralem sie rozwiercic do 16mm, nastepnie kolnierz wetknietej tam tulejki po oowiednim ustawieniu jej polozenia katowego zostalby przyspawany. Niestety ta podstawa ma twardosc jak lozysko i wiertla nie daly rady. Przypuszczam, ze inne narzedzia skrawajace tez nie dadza. Pozostaje chyba tylko szlifowanie.
Niekoniecznie, frezy z firmy kennametal radzą sobie bez problemu z hartowaną stalą. Wierciłem nimi otwory w korbowodach i obudowach łożysk kulkowych. Najbliższa średnica tych frezów z tej firmy to 15,7 mm
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 01, 2018, 09:59:51 »

Tylko że do takiego freza trzeba mieć też frezarkę. U mnie takie usługi są zbyt kosztowne.
Może kiedyś rozdłubię to mikroszlifierką.

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 2681
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 01, 2018, 10:19:44 »

Tylko że do takiego freza trzeba mieć też frezarkę. U mnie takie usługi są zbyt kosztowne.
Może kiedyś rozdłubię to mikroszlifierką.
Nieee, ja to mocowalem w zwykłej wiertarce, stołowej a nawet ręcznej. Tam nie ma żadnych stożkow itp. Normalnie w maszynach Cnc są one mocowane w koszyczkach. Nic nie stoi na przeszkodzie by zamocować je w uchwycie trójszczękowym samocentrującym.
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

muczacz

  • Własny tytuł
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 799
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 01, 2018, 16:56:20 »

Malina ta będzie dobra?
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 01, 2018, 17:19:33 »

Nieee, ja to mocowalem w zwykłej wiertarce, stołowej a nawet ręcznej.
Pozwolę sobie tego nie naśladować. Narzędzi należy używać zgodnie z ich przeznaczeniem. Choćby dla własnego bezpieczenstwa.

m@ciek

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 6
  • cz350
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 02, 2018, 13:29:56 »

Spróbuj zrobić to wiertłem widiowym, tylko do tego potrzebna jest wiertarka stołowa.
Zapisane

AudioBas

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 20, 2019, 08:59:23 »

Witam :)
To na ile optymalnie polecasz ustawiać zapłon? 3 mm przed GMP?
https://www.youtube.com/watch?v=WyPPo1iARRw
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2019, 09:00:55 wysłana przez AudioBas »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 20, 2019, 09:20:32 »

Po opisanej tu modyfikacji w Jawie 638 bylo 3.05 mm przed ZZ na obu cylindrach. Z gaznikiem Delorto (dysza glowna chyba 158 a wiec bogato na wysokich obrotach) bardzo dobrze spisywalo sie to ustawienie na autostradzie.
Do normalnej jazdy z oryginalnym gaznikiem 3.0 powinno byc w sam raz (oczywiscie w Jawie 638  z Vape Z04; w CZ 350 z filmiku moze byc inaczej bo to jest inny silnik i na dodatek z innym ukladem zaplonowym ktorego nie znam).
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
4 Odpowiedzi
3176 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 09, 2011, 11:31:33
wysłana przez Pietras12v
3 Odpowiedzi
1628 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 25, 2012, 22:06:57
wysłana przez Zysiu
57 Odpowiedzi
9455 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 12, 2018, 21:52:01
wysłana przez sebaxll
2 Odpowiedzi
641 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 15, 2016, 21:32:06
wysłana przez Ajgor
1 Odpowiedzi
395 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 04, 2018, 12:59:16
wysłana przez Blenders