Światła to tam pół biedy! Zapłon jest bateryjny... Nie wiem dokładnie, jak jest w 6V CZ, ale w Jawie 350 TS, CZ 350 itp itd cewki zapłonowe są zasilane z akumulatora. Jeśli nie masz aku - nie masz jak zasilić cewek zapłonowych. Nie ma napięcia na cewkach - nie ma iskry. Nawet jak masz rozładowane mocno aku to i tak jest ono potrzebne, aby zamknąć obwód i móc zasilać cewki zapłonowe. Dodatkowo zapłon bateryjny ma ważną zaletę - na niskich obrotach, kiedy prawie w ogóle nie generuje prądnica i alternator napięcia akumulator przez pewien czas zasila cewki i wszystkie odbiorniki. No i kondensatory trochę inaczej pracują w instalacji z prądem stałym i z prądem zmiennym
Kolejna ważna rzecz - o ile żarówki mogą pracować na napięciu zmiennym i stałym, o tyle klakson już nie. Albo klakson jest na prąd zmienny(Ogar 200, 205, Jawa Mustang) i chodzi tragicznie, albo jest na napięcie stałe i chodzi jak należy. Tutaj jest jeszcze kwestia bezpieczeństwa - w sytuacji awaryjnej jak zablokujesz tylne koło podczas hamowania to na akumulatorze światło stop dalej świeci, tak samo jak nadal działa klakson. Mając instalację bez akumulatora w zasadzie stop jest niewidoczny na niskich obrotach, a w razie blokady koła nic nie działa...
Wywalając akumulator i przerabiając zapłon na luzie rzadko kiedy jest wystarczająco dużo "prądów" aby zasilić oświetlenie+cewki zapłonowe+kierunkowskazy.