Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Listopad 18, 2018, 14:20:36
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej  (Przeczytany 10368 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 816
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 05, 2018, 08:35:35 »

Czas na fragment poświęcony Polsce. Błędy są takie że aż chce się wyć ale tłumaczę tak jak wydrukowano a najgorsze "babole" przekreślam.
SW to chyba jakieś zakłócenie od CWS (Centralne Warsztaty Samochodowe; pierwszy wytwórca polskiego motocykla o tej samej nazwie). A CZ importowana z Niemiec Wschodnich...bez komentarzy. Niemiec na pewno płakał jak sprzedawał


Polska (Polska Rzeczpospolita Ludowa)
 Stołeczna Warszawa ma 1.7 miliona mieszkanców, w całym kraju żyje 37.7 miliona osób a jego powierzchnia to 313 tys km2. W przeszłości byli tu miedzy innymi tacy wytwórcy jak SW i Sokoł ale wraz z zakonczeniem produkcji WSK w 1935 roku krajowy przemysł motocyklowy zaniknął. Obecnie motocykle są importowane głównie z innych krajów Europy Wschodniej ale ich cena to podobno od 20 do 30 miesięcznych pensji.
① Motocykle SHL były wytwarzane w Polsce od 1960 roku i wyróżniały się tym, że stosowano w nich przednie zawieszenie z wahaczem pchanym. Wolnoobrotowy silnik o pojemnosci 125ccm, mocy 6.5KM/4800rpm został skonstruowany w oparciu o rozwiązania DKW. Zdjęcie przedstawia ten motocykl przerobiony na trojkółową ciężarowkę. Napęd na jej tylną oś jest przenoszony łancuchem. Pomimo swoich lat i widocznego zużycia pojazd ten wciąz spełnia rolę dla której został skonstruowany.
② CZ175 importowana ze Wschodnich Niemiec.
③ MZ Trophy 250 z 1970 roku, wciąż w pełni sprawna i w nienagannym stanie. Wsród wschodnioeuropejskich motocykli te wyprodukowane w latach 50-tych do 70-tych są dokładniej wykonane i mniej awaryjne niż pojazdy najnowsze. Przy dobrym dotarciu i obsłudze mogą przejechać nawet 100 tysięcy kilometrów.

Ciąg dalszy nastąpi...
« Ostatnia zmiana: Luty 05, 2018, 09:07:27 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

zagier

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 18
  • Jawa 638
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 05, 2018, 19:41:52 »

A może SW to jakieś zniekształcenie nazwy SM? Choć nie była to zbyt popularna marka, ale produkowała w pełni polskie motocykle w okresie międzywojnia.
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 816
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 06, 2018, 01:32:59 »

O SM350 jest mowa gdzies powyżej jako o pierwszym polskim motocyklu. Ale SM na pewno pierwszy nie był. I nieprawdą jest, ze jego producentem była SW (Fabryka w Swidniku?! :o), która według artykułu przekształciła się w WSK. Historię polskich motocykli można znalezć w pewniejszych zródłach. To co napisano w artykule lepiej uznac za bzdury i nie roztrząsac o co chodziło Autorowi bo on sam chyba nie był tego pewien. W ostatnim fragmencie o motocyklach z Muzeum Techniki w Warszawie będą jeszcze bardziej obezwładniające wersety.
Dodaję tłumaczenie fragmentu poświęconego motocyklom w Bułgarii.


Bułgaria (Bułgarska Republika Ludowa)
Leżąca we wschodniej części Połwyspu Bałkanskiego nad Morzem Czarnym Bułgaria ma powierzchnię 111 tysiecy km2 i 9 milionów ludności. W stołecznej Sofii mieszka 1.1 miliona osób.
W latach 50-tych panstwowa fabryka rowerów rozpoczęła na licencji Jawy produkcję populanych na Bałkanach motocykli o pojemności 50-250ccm ale od 1975 roku przestawiono się na ich import.
Widziany w Bułgarii rower z doczepionym silnikiem Jawy o pojemności 50ccm. Ten pięknie wyglądający i przyciągający spojrzenie pojazd ma naprawdę słuszny wiek bo został wyprodukowany w 1954 roku.

Ciąg dalszy nastąpi...
« Ostatnia zmiana: Luty 06, 2018, 02:39:15 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 816
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 07, 2018, 10:19:47 »

Dodaję tłumaczenie ostatniego fragmentu artykułu. Jest to fotorelacja z wizyty Autora na wystawie polskich motocykli w warszawskim Muzeum Techniki. To że autor przybliża swoim japonskim rodakom polskie motocykle bardzo cieszy ale od błędow w ich opisie nie tylko chce się wyć ale i zęby bolą.
M17 to nie WSK ale SHL. Junak na zdjęciu to nie M10 ale M07 (mialem oba więc piszę to z przekonaniem, o junaczych "przejsciowkach" tez wiem) a opisywana zmiana nazwy zakladu i rozpoczęcie produkcji wuefemek w 1940 roku w Polsce to chyba odlot po czyms bardzo szkodliwym dla zdrowia. 
O jaki motocykl radziecki chodzi Autorowi niestety nie wiem.
Jesli jeszcze coś trzeba poskreślać lub skorygować to poratujcie wiedzą i dajcie znać.


Polskie klasyki – Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

W Muzeum Techniki działającym w Pałacu Kultury i Nauki w polskiej stolicy Warszawie jest wystawa polskich motocykli klasycznych.
① Podobny do MZ-ki motocykl WSK M17 z 1969 roku. Jego oryginalny wygląd zmienił się po roku do bardzo przeciętnej postaci z widelcem teleskopowym i obłym zbiornikiem paliwa.
② Junak M10. Zakład go produkujący znajdował się do 1945 roku w Niemczech i moze dlatego motocykl ten jest podobny do niemieckiego Horexa. Z 350ccm pojemności osiąga 17KM przy 3700obr/min.
③ WFM M06 produkowana w latach 1956-1960. Wyposażona jest w ramę z kształtownikow o przekroju kwadratowym. Do 1959 roku była wyposażona w silnik o pojemności 125ccm (52×58mm). Z mocą 6KM osiąga prędkość maksymalną 80km/h.
④ Skuter WFM OSA produkowany od 1957 do 1964 roku. W tych latach zwrocił na siebie uwagę startując w wyscigach ISDT. Wyposażony jest w 7 konny silnik o pojemności 147ccm z trzystopniowa skrzynią biegow sterowaną dzwignią po prawej stronie. Ma masę 125kg i osiąga maksymalnie 80km/h.
Założony w 1936 roku Sokol produkował motocykle na potrzeby armii. W czasie wojny zmienił nazwę na WFM i od roku 1940 produkował motocykl wzorowany na DKW ale zmieniony pod wieloma względami. Miał on 125ccm pojemności, 4.3KM mocy i osiągał 80km/h.
⑥ Podkowa 125 z 1940 roku. Na pierwszy rzut oka widać, ze to motocykl pochodzacy od brytyjskich maszyn Villers - jego pierwowzorem był Coventry Eagle.
⑦ Wojskowy motocykl SW (Fabryka w Swidniku) wyposażony w silnik Indiana i ramę systemu HD. Pochodzi z 1935 roku i ma widlasty silnik bocznozaworowy o pojemności 750ccm. Podobny pojazd ale z ramą systemu BMW był produkowany w 1935 roku w Związku Radzieckim.

Koniec
« Ostatnia zmiana: Luty 07, 2018, 10:28:36 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

czeron

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1457
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 07, 2018, 10:27:17 »

Bardzo dziękuję za przetłumaczenie, musiałeś poświęcić ładnych kilka godzin. Jeszcze raz wielkie dzięki.
Zapisane
CEZET 472.6

Kutron

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1420
  • Jawasaki rider :)
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #30 dnia: Luty 07, 2018, 10:44:05 »

Pewnie jak bym był japończykiem i zobaczył pierwszy raz Junaka. To i tak bym sie podjarał.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350/634.7 12v,
CZ 350 472.5 6v
Jawa Babetta 28 - 1972 r.
CBR 1000F SC 21 1988 r.

Adamu2T

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 376
  • Jawa TS+velorex562+jawa20+ Honda Shadow vt 1100
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #31 dnia: Luty 07, 2018, 11:47:43 »

Ten radziecki motocykl to prawdopodobnie PMZ-A 750,  albo jakoś tak
« Ostatnia zmiana: Luty 07, 2018, 11:53:15 wysłana przez Adamu2T »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 816
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 08, 2018, 01:41:29 »

Ten radziecki motocykl to prawdopodobnie PMZ-A 750,  albo jakoś tak
Faktycznie, rama jak w BMW, silnik jak w Indianie, naped łancuchem. Przod inny ale generalnie motor jest podobny do Sokoła 1000.
« Ostatnia zmiana: Luty 08, 2018, 01:49:14 wysłana przez Yabaman »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
18 Odpowiedzi
6969 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 19, 2012, 15:58:31
wysłana przez marian
7 Odpowiedzi
2453 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 09, 2013, 17:02:03
wysłana przez Blenders
8 Odpowiedzi
1871 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 01, 2015, 07:34:11
wysłana przez muczos
7 Odpowiedzi
1954 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 24, 2018, 15:23:45
wysłana przez Blenders
0 Odpowiedzi
540 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 19, 2017, 11:06:22
wysłana przez Blenders