Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwiecień 21, 2018, 11:50:30
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej  (Przeczytany 2746 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« dnia: Styczeń 06, 2018, 05:48:01 »

W japonskim czasopismie Motorcyclist z pazdziernika 1990 roku znalazłem artykuł o tytule takim jak temat tego watku. Autor (Kazuo Ozeki; ten sam człowiek, ktory w 1984 roku napisał bardzo dobrze przyjety na Forum artykuł o trzech zaprzegach) odwiedził wtedy kraje Europy Wschodniej i opisał jak tam jest z motocyklami i ogolnie z motocyklizmem. Choc w opisie historii motocykli roi sie od błedow to generalnie artykuł jest ciekawy.
Na poczatek wklejam skany. Tłumaczenie z japonskiego dodam jak sie do jego napisania zmusze :P . Zdjecia z Polski tez sa - moze ktos rozpozna siebie albo znana sobie osobe.
Prosze o niekopiowanie i nieumieszczanie na innych stronach i forach. Kazdy moze tu zajrzec i poczytac.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2018, 06:30:38 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

xepher

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 283
  • Motór nie umiera nigdy
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:33:57 »

No to czekamy na tłumaczenie. Czekamy. Nadal czekamy. Wciąż czekamy. Z niecierpliwością czekamy.  ;)
Zapisane
"Jak dwumetrowy, stu kilowy facet może jechać na motorynce?!"

jaca_67

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 874
  • Jawa 350,MZ TS 250/1
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:51:39 »

Gdzieś Ty kolego wynalazł takie pismo? Masz je normalnie w formie papierowej?

Leszek, nie idź na łatwiznę. Przetłomacz sobie sam.
Zapisane
Pięknie jest mieć pasję. Jeszcze piękniej jest mieć piękną pasję.

xepher

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 283
  • Motór nie umiera nigdy
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:59:41 »

Gdzieś Ty kolego wynalazł takie pismo? Masz je normalnie w formie papierowej?

Leszek, nie idź na łatwiznę. Przetłomacz sobie sam.

Ja mam problem aby niektórym przetłumaczyć z polskiego na nasze a Ty mi o Japońskim mówisz.
Zapisane
"Jak dwumetrowy, stu kilowy facet może jechać na motorynce?!"

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 06, 2018, 11:00:34 »

Gdzieś Ty kolego wynalazł takie pismo? Masz je normalnie w formie papierowej?
Czowiek prowadzacy antykwariat wyszukuje dla mnie takie rodzynki i pod koniec roku podeslal 5 starych czasopism z takimi artykulami. Kupilem je i mam ;D  ale szkoda zebym tylko sam je ogladal.
Ciekawe czy "reprezentujacy" Polske jegomosc od eshaelki przerobionej na traktor wie ze ogladaja go w Japonii.  ;)
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2018, 04:19:33 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

JawaKCH

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 292
  • Jawa 350/634-7, Jawa 50 typ 20
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 06, 2018, 11:24:20 »

Po tym zdjęciu odrazu można było poznać, że to zdjęcie z Polski. Tak po za tym od ukazania się tego artykułu minęło prawie 30 lat, a ja czasami spotykam jeszcze jeżdżące po wsiach takie wehikuły.

black-dimon

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 15
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 06, 2018, 11:34:49 »

Bardzo ciekawe.
Dla mnie najlepszą minę ma gość na simsonie na pierwszej stronie.
Zapisane
BOGA NIE MA.... 
JEST MOTÓRRR

Forumowe zakupy na MOTOREN.SK

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: W cienu dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 06, 2018, 13:11:51 »

Dla mnie najlepszą minę ma gość na simsonie na pierwszej stronie.
Moze to jest enerdowski aktywista z FDJ ktoremu wraz z upadkiem Muru Berlinskiego swiat sie zawalil? Lata 1989-1990 przyniosly tam naprawde duze zmiany. Jesli ktos ma czas i checi to niech sobie obejrzy niemiecki film "Goodbye Lenin". Powinien byc gdzies w necie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2018, 11:29:09 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Tjack

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 37
  • Jawa 634.7+Velorex562
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2018, 13:55:15 »

Zdjecia doskonale oddaja ducha tamtych czasow... ciekaw jestem tresci tego materialu.
Zapisane

tormentor

  • 638
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 65
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 11, 2018, 10:52:21 »

SHLka ma przód jakiś tuningowy jakby z M06 z dorobionym amorem
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 613
  • Ile to już lat ?
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 11, 2018, 11:46:08 »

A od kiedy SHL miała kopnik i wajchę biegów z tej strony?
No chyba że to jest lustrzane odbicie zdjęcia .
Japończycy tacy dokładni a tu taki babol.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 11, 2018, 11:52:56 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 220
  • motórów kilka
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 11, 2018, 13:23:18 »

Był kiedyś silnik na allegro od wsk albo wfm i miał jak by odbicie lustrzane wszystko odwrotnie to było z 10 lat temu teraz to bym to jakoś utrwalić mógł.
Zapisane
    Status GG

muczacz

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 362
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 11, 2018, 13:29:32 »

Był kiedyś silnik na allegro od wsk albo wfm i miał jak by odbicie lustrzane wszystko odwrotnie to było z 10 lat temu teraz to bym to jakoś utrwalić mógł.
obrócone zdjęcie np. tak
« Ostatnia zmiana: Styczeń 11, 2018, 13:32:45 wysłana przez muczacz »
Zapisane
Jawa TS 350 638-1
traktorek na silniku  wzór cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

suchy

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 358
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?Tak,jeżdżę motorem.
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 11, 2018, 13:40:19 »

Wersja na ruch lewostronny ;D
Zapisane
Mniej teorii więcej praktyki.
CZ 350 472.5 83'  Garwolin  tel.602 792 446

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 220
  • motórów kilka
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 11, 2018, 15:00:47 »

Był kiedyś silnik na allegro od wsk albo wfm i miał jak by odbicie lustrzane wszystko odwrotnie to było z 10 lat temu teraz to bym to jakoś utrwalić mógł.
obrócone zdjęcie np. tak

:D
Zapisane
    Status GG

tormentor

  • 638
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 65
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 20, 2018, 12:43:47 »

Jak tam postępy w tłumaczeniu kolego Yabamanie?
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 20, 2018, 13:22:05 »

Cały czas się do niego zabieram ale tłumaczenie przegrywa z obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi.  :-\
Zdjęcie reprezentanta Polski zostało "przekręcone" w artykule. Po ponownym przekręceniu wszystko jest w porządku. Ciekawe czy rzucał on czyms w robiącego mu zdjęcie Japonczyka, odganiał go czy uprzejmie wskazywał mu drogę? ;D
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2018, 11:17:33 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 29, 2018, 11:04:16 »

Ruszam z tłumaczeniem. Na początek wstęp czyli pierwszy akapit pod zaprzęgiem MZ i obok wyglądającego na załamanego Enerdowca na simsonie. Pierwszy fragment nie jest moze odpowiednio "wzniosły". Dalej będzie  ciekawiej ale niestety bez zachwytów

Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej  Autor: Kazuo Ozeki
Odwiedzając kraje Europy Wschodniej i patrząc na tamtejsze motocykle czułem jakbym cofnął się w czasie. Po ulicach jezdzą z wyglądu zabytkowe i dające odczuć powiew historii pojazdy ale nawet wielu nowych motocykli widzianych moimi oczami nie sposob nie zaliczyć do grupy klasykow.  Motocykle dla ktorych wskazówki zegara odmierzającego postęp technologii właściwie zatrzymały się na drugiej wojnie swiatowej.  Chwała wiodących niegdyś w świecie motocykli Europy Wschodniej wyblakła do trochę zasmucającej postaci.

Ciąg dalszy nastapi...

Zwróćcie uwagę na kierowcę w pomaranczowych goglach i jego świdrujące spojrzenie w obiektyw ;D.
« Ostatnia zmiana: Luty 06, 2018, 02:51:07 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 30, 2018, 08:16:39 »

Dodaję kolejną część tłumaczenia. Tym razem akapit od strony 59 (druga strona artykułu z mapką zaznaczonego na czerwono  "Międzymorza") do strony 60 (trzecia strona artykułu) przy zdjęciu Enerdowcow (jeden w kasku roboczym) na simsonie. Osobny opis ze zdjęciami z Niemiec Wschodnich na stronie 60 tu przeskakuję ale dodam go pózniej podobnie jak opisy dla innych krajow.
Wiem, że niektóre opinie Autora mogą nie spodobać się na Forum. Ale mnie za nie nie bijcie bo ja tu tylko tłumaczę.


Producenci motocykli w Europie Wschodniej – stan obecny.
"Zelazna Kurtyna", która po drugiej wojnie swiatowej podzieliła Europę na długie lata, upadła a kraje Europy Wschodniej rozpoczęły próby przejścia do kapitalizmu.
Burzliwe zmiany i nagła liberalizacja gospodarek sprawiły, że przedsiębiorstwa w Europie Wschodniej znalazły się w w bardzo trudnej sytuacji. Wielu Czytelnikom zapewne nieobca jest przybliżona w telewizji historia firmy Zeiss, znanego producenta obiektywów którego fabryki działały niezależnie w Niemczech Wschodnich i Zachodnich i w przypadku którego zmiany wolnorynkowe po zjednoczeniu ujawniły jak wielka jest technologiczna przepaść między Wschodem i Zachodem.  Przemysł panstw wschodnioeuropejskich szybko się kurczy i w tych warunkach zagrożone jest nawet przetrwanie przedsiębiorstw. Oczywiscie dotyczy to również wschodnioeuropejskich producentów motocykli.
Jesli mowa o producentach motocykli z Europy Wschodniej to należy wspomniec o firmie MZ, której motocykle są sprzedawane także w Japonii przez kilku autoryzowanych dealerów. Pozwolę sobie opisac, jak wyglada sytuacja nowego motocykla MZ ETZ251 zakupionego w kraju, z którego pochodzi. Wygląd silnika i zawieszenie sa w tym motocyklu uwspółcześnione. Podobnie współcześnie wygląda tarczowy hamulec przedniego koła i takie podejscie producenta do modernizacji przypomina, ze MZ startowały w wyścigach GP wcześniej niz motocykle japonskie. Niestety, należy tu stwierdzić, ze technologicznie ta nowa emzetka jest co najwyżej na poziomie zachodniego motocykla z lat 70-tych. Wymaga ostrożnego docierania i potrzeba jej nawet 1000 przejechanych kilometrów aby reagowała na manetkę zgodnie ze swoimi możliwościami i oczekiwaniami kierowcy.
W przeszłości wschodnioniemieckie motocykle MZ oraz Simson dobrze radziły sobie w zawodach ISDE a ich niewygórowana cena (w przeliczeniu około 300 tysięcy jenów w Niemczech Zachodnich) sprawia, że mają licznych fanów i są popularne także w Europie Zachodniej. 
Dobrze znane są tez czechosłowackie Jawy i CZ. W ich przypadku panuje opinia, że im starszy rocznik tym lepsze wykonanie bo starsze motocykle były wytwarzane na jeszcze niezużytych obrabiarkach i urządzeniach produkcyjnych. A dla trwałości silnika należy zapomnieć o oddzielnym ukladzie smarowania i jezdzić na mieszance 1:20. Tylko takie zasilanie się sprawdza i dotyczy to także motocykli MZ. Generalnie, dla zapewnienia długowieczności należy użytkować te pojazdy tak jak motocykle japonskie z lat 50-tych.

Ciąg dalszy nastapi...
W następnym fragmencie pojawi się historia motocykli, w tym motocykli polskich. Jest ona tez w częsci ze zdjęciami poswięconej Polsce i w opisie wystawy polskich motocykli z warszawskiego Muzeum Techniki (gora ostatniej strony artykułu). Niestety Autor tak w opisie tej historii namieszał, ze wolałbym tego nie tłumaczyc aby nie wprowadzac nikogo w błąd. Na przykład jako pierwszy polski motocykl podany jest pojazd o nazwie SW SM350, gdzie SW oznacza fabrykę w SWidniku, gazela to nie SHL tylko WSK a zakonczenie produkcji wuesek bylo w 1935 roku (to chyba literowka bo w innym miejscu jest juz zgodnie z faktami rok 1985). Przypuszczam, ze podczas pobytu w Polsce Autor najął sobie do tłumaczenia jakiegos japonistę i stąd takie kwiatki bo tłumacz nie wiedział o co chodzi i gadał co mu do głowy przyszło. Sam mam traumatyczne wspomnienia związane z odginaniem kłopotow spowodowanych przez tłumaczących w podobny sposob polskich japonistow i dlatego tak przypuszczam ??? .
Nie lepiej jest z opisem historii innych pojazdow (np. wegierska Panonia 250 to twin).
Z góry przepraszam za potencjalnie bulwersującą treść. Jakoś zaznaczę że to bzdury i żeby ich nie przyjmować do wiadomości. Albo poproszę Moderatorow o ocenzurowanie.
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2018, 04:03:59 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 31, 2018, 08:08:33 »

Dodaję tłumaczenie następnego akapitu - do miejsca pod zdjęciem bułgarskiego roweru z silnikiem na stronie 62 (piąta strona artykułu).
W tej części Autor pisze o historii motocykli z Europy Wschodniej jednak opis ten jest bardzo skrótowy i zawiera liczne błędy. Proszę potraktować go jako ciekawostkę i nie brać zawartych w nim informacji na serio.
Redaktor Ozeki zwykle jest bardzo rzeczowy w swoim pisaniu o motocyklach, jest w tym naprawdę dobry i nie wiem dlaczego w tym artykule mu się nie udało. Może przyczyną była jakość tłumaczenia podczas pobytu Europie Wschodniej, tekst artykułu mu powycinano i "ocenzurowano" albo wątroba mu nie wyrabiała of trunkow, którymi go tam częstowano. O historii motocykli z każdego z opisywanych tu krajów można znalezć znacznie dokładniejsze informacje w internecie i poświeconych jej publikacjach dokąd pozwalam sobie odesłać zainteresowanych.
Tłumaczę to co napisano w artykule ale fragmenty ewidentnie rozmijające się z rzeczywistością przekreślam.

Chwalebna historia
Przyjrzyjmy się pokrótce historii wschodnioeuropejskich producentów motocykli. Wschodnioniemiecka MZ (ta nazwa to skrót od “Motorradwerk Zschopau”) to była fabryka DKW sprzed drugiej wojny światowej. Produkowany w niej bardzo udany model DKW RT był kopiowany na całym świecie, między innymi przez BSA, HD i Yamahę. Bez przesady można więc stwierdzić, że właśnie tam są korzenie dwusuwowych motocykli. Fabryka ta rozpoczęła produkcję w 1921 roku od modelu 125ccm a od 1935 roku wypuszczała nawet dwucylindrowy motocykl 500ccm z rozrusznikiem elektrycznym. Po wojnie pod nazwą IFA produkowała między innymi dwusuwowy dwucylindrowy motocykl z silnikiem w ukladzie boxer i przyczyniła się do rewolucji w wyścigach GP rozwijając technologię zaworów obrotowych.
Mimo tego konstrukcja rynkowych motocykli MZ pozostała bardzo prosta a rozwinięte zaawansowane technologie praktycznie nie zostały w nich zastosowane.
W latach 1911-1932 simson wytwarzał samochody sportowe a od 1932 roku rozpoczął produkcję motocykli, głównie klasy 50ccm. Obecne modele linii S50 pochodzą od konstrukcji która zdobyła złoty medal w wyscigach ISDE i właśnie dlatego odznaczają się dużą niezawodnością.
Kwestia polskich producentow motocykli jest dość skomplikowana. Pierwszym polskim motocyklem był SW SM350 (SW to fabryka w Swidniku). Zakład ten po zmianie nazwy na WSK (Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego) dalej produkował motocykle aż do 1985 roku. W 1936 roku powstały w Polsce zakłady Sokol i SHL, na rynek trafiły też motocykle WFM i Junak ale ci producenci zakonczyli działalność jeszcze wcześniej niż WSK.
Na Wegrzech w 1932 roku rozpoczęto produkcję motocykli Csepel o pojemnościach od 98 do 150ccm. W 1952 roku powstał twin Pannonia 250. Do 1975 roku był on eksportowany nawet do Niemiec Zachodnich ale jego produkcja nie jest obecnie kontynuowana.
Czechosłowacka Jawa rozpoczęła w 1929 roku licencyjną produkcję niemieckiego motocykla Mars. Jej kolejne motocykle to czterosuw w stylu brytyjskim z 1930 roku, mały dwusuw z silnikiem Villersa z 1932, licencyjny DKW z 1934 i powstała w 1947 roku trzystapięćdziesiątka która stała się podstawą konstrukcji współcześnie produkowanych Jaw.   
CZ rozwinęła się w fabryce samochodów Skoda a w 1932 roku rozpoczęła dzialałność jako osobne przedsiębiorstwo. CZ ma technologię na wyższym poziomie niz Jawa i jej motocykle są mniej awaryjne. Produkuje też jednocylindrowe dwusuwy jednak ich eksport jest dość ograniczony.
Z przykrością stwierdzam, że producenci motocykli z Europy Wschodniej nie mają obecnie godnych uwagi rozwiązan technicznych. Jednak w przeszłości mieli oni swoj chwalebny złoty okres, w którym ich technologie i osiągnięcia, zwłaszcza w wyścigach motocyklowych, budziły zazdrość konstruktorow z Europy Zachodniej i Japonii.
W szosowych wyścigach GP w latach 50-tych do 70-tych wschodnioniemiecka MZ i czechosłowacka Jawa nie miały okazji zdobyć mistrzostwa ale zwykle osiągały w nich wysokie miejsca. W 1960 roku konstruktor E. Degner zbiegł z NRD i związał się z Suzuki. Dzięki niemu znacząco wzrósł poziom japonskich motocykli które zaczęły wyróżniać się osiągami i rezultatami w wyścigach. Jednak wschodnioeuropejskie motocykle nadal liczyły sie w rywalizacji: MZ uzyskala 3 miejsce w klasie 250ccm w latach 1964 i 1968, 3 miejsce w klasie 125ccm w roku 1965 a Jawa 2 i 3 miejsce w klasie 350ccm w roku 1961. Jawa brała udział w wyścigach GP do roku 1966.
W motokrosowych wyścigach GP Jawa zdobywała tytuł mistrzowski w klasie 500ccm w latach 1966-1968 a w klasie 250ccm w latach 1968-1969. Niestety po podkupieniu motokrosowego mistrza J. Rowela przez zespół Suzuki Jawa skupiła się na wyścigach ISDE w których jest aktywna do czasów obecnych.

Ciąg dalszy nastąpi...
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2018, 08:21:05 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 01, 2018, 07:17:27 »

Dodaję kolejny fragment tłumaczenia, tym razem juz do konca artykułu.
Pozostały jeszcze opisy poszczególnych krajow Europy Wschodniej i zrobione w nich zdjęcia.


Przyszłość wschodnioeuropejskich producentów motocykli
W branży motocyklowej powiada się, że pojazdy wschodnioeuropejskie miały przewagę nad konkurencją jedynie do początku lat 60-tych. Szczególnie MZ oraz Jawa i CZ, nie tylko pojazdy wyscigowe ale także te rynkowe, były na wyższym poziomie niż motocykle japonskie.
Niestety, kiedy technologie rozwinięte w sportach motorowych przez firmy japonskie zaczęły być od około 1965 roku przenoszone do ich motocykli rynkowych, MZ, Jawa i inni wschodnioeuropejscy producenci zaczęli wycofywać się z rynku amerykanskiego.
W gospodarce komunistycznej przedsiębiorstwo panstwowe nie może zbankrutować, nie ma bezrobocia ale nie ma też wolnorynkowej konkurencji. Wschodnioeuropejscy wytwórcy motocykli nie zwracali uwagi na ich starzejące się wyposażenie produkcyjne co doprowadzilo do kuriozalnej sytuacji, w której im nowszy rocznik motocykla tym gorsza dokładność wykonania i większa awaryjność. Nawet jeśli producenci mieli świadomość tego stanu rzeczy nie kwapili się do inwestycji w modernizacje maszyn bo przed ulepszaniem technologii pierwszenstwo miała realizacja norm wielkości produkcji.
W takich warunkach nawet jesli uwspółcześniano wygląd to we wnętrzu były to nadal motocykle przestarzałe, technologiczny dystans do pojazdów zachodnich i japonskich stawał się coraz większy a do obecnych czasów MZ czy Jawa ledwo co przetrwały na rynkach zachodnich.
Czynnikiem, który przez długie lata pozwalał wschodnioeuropejskim producentom motocykli utrzymać się przy życiu był eksport głównie do innych krajow komunistycznych. W Związku Radzieckim pojazdy z Europy Wschodniej, jako mające lepszą jakość niż produkty krajowe, cieszyły się dużą popularnością. 
Jednak obecnie wschodnioeuropejskie gospodarki przechodzą do zasad wolnorynkowych i z systemu, w którym panstwo wykupywało i rozdzielało całą produkcję przestawiają się na sprzedaż, która będzie generowac ich zyski. Dlatego staną przed koniecznością opracowania i wdrożenia do produkcji motocykli o wysokiej jakości.
W przemyśle samochodowym planowane są inwestycje producentów japonskich a firmy z Zachodu już zaczęły realizację strategii zalania rynkow wschodnioeuropejskich swoimi pojazdami.
W przypadku motocykli, które w znacznym stopniu sa pojazdami hobbystycznymi, przetrwanie ich wschodnioeuropejskich producentów wydaje się byc bardzo trudne ale nie niemożliwe. Jako dobry zwiastun można potraktować rozpoczęte między MZ a zachodnioniemiecką firmą Sachs/Hercules rozmowy o partnerstwie po zjednoczeniu Niemiec. Mówi sie też, że Jawa pracuje nad motocyklem wyposażonym w dwucylindrowy silnik w układzie boxer.
W ciagu najbliższych 2-3 lat powinno się okazać, czy producenci motocykli znikną z krajów Europy Wschodniej czy w nich przetrwają.

Ciąg dalszy nastąpi...
« Ostatnia zmiana: Luty 01, 2018, 09:55:49 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 02, 2018, 05:37:32 »

Dodaję tłumaczenie fragmentu artykułu poświęconego NRD. Opisy dla zdjęc ② i ③ są w artykule zamienione miejscami - tłumaczę tak jak jest napisane ale czytając proszę mieć to na uwadze bo ETZ251 i ETZ250 to nie to samo.
Artykuł jest z pazdziernika 1990 kiedy to doszło do oficjalnego zjednoczenia Niemiec (3 pazdziernika). Zostało to uwzglednione w tekście - niewykluczone, że liczne pomyłki wynikają z faktu, że do ostatniej chwili przed drukiem ktos go poddawał korekcie. I jesli Autor nie zdążył ze sprawdzeniem to wyszło jak wyszło...


Niemcy Wschodnie (Niemiecka Republika Demokratyczna)
Wschodnioniemieckie panstwo ze stolicą w Berlinie i 16 milionami ludności zostało przed planowanym terminem wchłonięte przez Niemcy Zachodnie i 3 pazdziernika oficjalnie przestało istnieć. Wsród panstw Europy Wschodniej NRD wyróżniała się najwyższym stopniem uprzemysłowienia a jej producenci motocykli to MZ i Simson. Ciekawe czy przetrwają oni w czasach po zjednoczeniu Niemiec.
① W latach 60-tych dzięki osiągnięciom swoich zawodników (między innymi L. Benri i E.Degner) MZ osiągąła wysokie miejsca w szosowych wyścigach GP. Zdjęcie przedstawia dość starą rocznikiem MZ125. Do 1961 roku sylwetka MZ-tek byla podobna do Yamahy YA-1. W 1962 roku uniowocześniono ich wygląd wprowadzając zawieszenie obu kół na wahaczach oraz lampę zespoloną z bakiem.
② Najnowsza MZ ETZ251. Przodkiem jej jednocylindrowego, dwusuwowego silnika była jednostka napędowa modelu ES z 1955 roku o pojemności 243ccm, średnicy i skoku tłoka 69×65mm i o mocy 12.5KM. Wspołczesna wersja ma moc 21KM i osiąga 130km/h. W zachodnich Niemczech jest bardzo tania bo ma cenę jak tamtejsze motorowery o pojemności 50ccm.
③ Model ETZ250 z 1988 roku. 250-tka to model ekskluzywny a ubior uwiecznionego na zdjęciu jezdzca też przyciąga wzrok.
④ Simson Super 80 z 1983 roku. Wcześniej produkowano jedynie modele o pojemności 50ccm ale dodano do nich pojazd o pojemności 73ccm. Jego osiągi to 5.6KM/6000rpm i 75km/h. Produkowane są też skutery Simson.
⑤ Simson S50, w tej wersji produkowany od 1975 roku. Jego konstrukcja wywodzi się z modelu, ktory zdobył złoty medal w wyścigach ISDE. Ma zaledwie 3.6KM ale przewozi 2 osoby. 
⑥ Radziecki skuter T200 Tourist ktory był naśladowany przez zachodnioniemiecką firmę Henkel. Udany pojazd wyposażony w silnik dwusuwowy o pojemności 199ccm, mocy 11KM i z rozrusznikiem elektrycznym. Osiąga 85km/h a był produkowany do roku 1973.

Ciąg dalszy nastąpi...
Następna w kolejce do tłumaczenia jest Czechosłowacja
« Ostatnia zmiana: Luty 05, 2018, 07:08:34 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 02, 2018, 21:18:17 »

Czas na Czechosłowację. Na zdjęciu z czasopismami motoryzacyjnymi jest polski akcent czyli pismo kobiece "Przyjaciółka" ;D.

Czechosłowacja (Czechosłowacka Republika Socjalistyczna)
Czechosłowacja to kraj o powierzchni 128 tys km2 (w przybliżeniu połowa powierzchni wyspy Honshu), jego ludność liczy 15.6 miliona a w stolicy Pradze mieszka 1.2 miliona osób. Podobnie jak NRD wyróżnia się wśród krajów Europy Wschodniej wysokim stopniem uprzemysłowienia. Jej kontynuujący produkcję wytwórcy motocykli to Jawa (powstała w 1929 roku) i CZ (istnieje od 1932 roku).
①  W czechosłowackiej księgarni. W krajach Europy Wschodniej popularne są czasopisma i książki poświęcone motocyklom i samochodom. Wiele z nich to przedruki z wydawnictw zachodnich i w związku z tym wiadomości z Zachodu są powszechnie dostępne. Maniacy dwóch kólek znają więc dobrze motocykle zachodnie i są też świadomi różnic w stosunku do pojazdów japonskich.
②  Jawa 175 która jest przodkiem chinskiego motocykla Xingfu. Z pojemności 172 centymetrów sześciennnych osiąga 15KM co wśród komercyjnych motocykli z 1960 roku było dobrym rezultatem. Niestety, współczesne czechosłowackie 175-tki mają podobne osiągi... Trzeba przyznać że ma ona niepowtarzalny styl leciwego motocykla.
③  W przeszłości podobny stylem do Jawy 175 a obecnie uwspółcześniony optycznie model TS350 z 1988 roku. Według danych katalogowych dwucylindrowy silnik tego motocykla o pojemności 343ccm osiąga 27KM ale uważa się, że faktycznie ma zaledwie 24KM czyli tyle co 20 lat temu. Podobno z tą mocą osiąga 130km/h.

Ciąg dalszy nastąpi...
« Ostatnia zmiana: Luty 05, 2018, 07:10:11 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

tormentor

  • 638
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 65
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 03, 2018, 09:37:35 »

Podziękowania za tłumaczenie.
Czekam na więcej
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 751
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 04, 2018, 18:55:51 »

Kolejny fragment tłumaczenia - tym razem poświęcony Węgrom. Autora zainteresował wschodnioeuropejski agrotuning. Jeśli ktoś też ma skocznię zamiast siodła to niech będzie świadomy, że ludzie na to patrzą.

Węgry (Węgierska Republika Ludowa)
Powierzchnia Węgier jest zbliżona do połowy powierzchni wyspy Shikoku a stolica tego kraju to Budapeszt. To jeden z krajow w Europie Wschodniej w ktorym dość wcześnie nastąpiła demokratyzacja systemu politycznego. W przeszłości wytwarzano tu zbliżone stylem do zachodnioniemieckich motocykle Csepel. Obecnie motocykle na Węgrzech nie są produkowane a najbardziej rozpowszechnione są importowane MZ-ki i Jawy.
④ Bazą dla tego pojazdu była MZ ETZ250 a na pseudochoppera przerobił go węgierski maniak tuningu. Z takim gustem można spotkać się chyba we wszystkich krajach.
⑤ Jawa Mofa25 produkcji czechosłowackiej. Z 49ccm osiąga 1.5KM i prędkość maksymalną 25km/h. Do kierowania tym motorowerem nie jest potrzebne prawo jazdy. W Niemczech Zachodnich jest sprzedawany za połowę ceny podobnych mu pojazdow japonskich. Jest on wyposażony w automatyczną bezstopniową przekładnię pasową i nie ma mechanizmu zmiany biegow. W Europie Wschodniej takie motorowery we włoskim stylu cieszą się dużą popularnością. 

Ciąg dalszy nastąpi...
« Ostatnia zmiana: Luty 05, 2018, 07:16:42 wysłana przez Yabaman »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
18 Odpowiedzi
6654 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 19, 2012, 15:58:31
wysłana przez marian
7 Odpowiedzi
2228 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 09, 2013, 17:02:03
wysłana przez Blenders
8 Odpowiedzi
1637 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 01, 2015, 07:34:11
wysłana przez muczos
6 Odpowiedzi
1022 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 08, 2015, 23:52:17
wysłana przez renegade88
0 Odpowiedzi
285 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 19, 2017, 11:06:22
wysłana przez Blenders