Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Październik 22, 2018, 04:29:33
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.  (Przeczytany 605 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 33
  • Jawa 50 Mustang 1978 | CZ 175 / 487.0 1988
Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« dnia: Styczeń 05, 2018, 21:13:48 »

Kiedyś przekopując czeluści internetu natrafiłem na czeskiej stronie na projekt podstawy prądnicy do jawy 50 przewidziany na 4 cewki. Teraz w trakcie zimowego remontu temat powrócił, a jako że mam dostęp do drukarki 3D pomyślałem że może możliwe by było po prostu wydrukowanie tego z odpowiedniego materiału. Tu pojawia się pewien problem, jakie temperaturę może osiągnąć podstawa prądnicy w silniku 2 suwowym chłodzonym powietrzem? (w szczególności w 223).

Alternatywnym rozwiązaniem było by zrobienie tego na innej maszynie CNC(frezarce), lub odlanie tego z aluminium, ale tutaj koszta były by znacznie większe :D .
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2018, 21:15:20 wysłana przez kuba.g6 »
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:25:23 »

Bez zmierzenia tej temperatury niewiele sie wymysli. W 638 na zewnatrz alternatora temperatury dochodza do 140C. Pod alternatorem byloby chyba wiecej.
Wspolczesne szczotkotrzymacze nie wytrzymuja takich temperatur wiec wydruk 3D chyba tez nie wytrzyma.
Zapisane

oskare2345

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 104
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:26:26 »

Nie lepiej pobawić się z cdi z chińskiego skuterka?
Temperatura może  być w miarę wysoka przez brak cyrkulacji powietrza i wysoką temperaturę spowodowaną bliskością cylindra. Poza tym same cewki też się grzeją.
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
2x jawa 90 roadster 1972
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa typ 353 1959
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200 - trwają prace nad wszystkim poza silnikiem
mw-750
mz ts 250 1976
ifa bk 350 1956
2 x wsk 125 jedna bez sprzęgła druga bez iskry

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 33
  • Jawa 50 Mustang 1978 | CZ 175 / 487.0 1988
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:36:02 »

Nie lepiej pobawić się z cdi z chińskiego skuterka?
Temperatura może  być w miarę wysoka przez brak cyrkulacji powietrza i wysoką temperaturę spowodowaną bliskością cylindra. Poza tym same cewki też się grzeją.

DC-CDI to tam siedzi już od połowy sezonu, po prostu naszło mnie na zwiększenie mocy prądnicy,(lepsze światła)

A co do druku 3d są materiały utrzymujące swoją twardość do około właśnie 150C(są i lepsze ale bardzo drogie)

Ewentualnie orientujecie się ile by kosztowało zrobienie tego na frezarce?
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:44:01 »

O koszty musialbys zapytac frezera ktory ewentualnie podjalby sie tego zadania. Projekt i wymiary tez beda potrzebne.
Zapisane

KML

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 125
  • Jawa 250 353 & BMW R1150R
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 05, 2018, 23:12:15 »

Jak kupowałem uszczelniacze do silnika u producenta to mówił że standartowo są one robione do ciągłej pracy w 100st , jednak chwilowej mogą wytrzymać chyba do 140st.
Jakby było więcej to simeringi by się poroztapiały.
Zapisane

misiolek

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Jawa 350 TS 88'
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 05, 2018, 23:21:22 »

Da się zrobić, tylko rysunek by się przydał :)
Z tą drukarką to raczej mało poważne.
Zapisane

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 33
  • Jawa 50 Mustang 1978 | CZ 175 / 487.0 1988
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 05, 2018, 23:22:18 »

Jak kupowałem uszczelniacze do silnika u producenta to mówił że standartowo są one robione do ciągłej pracy w 100st , jednak chwilowej mogą wytrzymać chyba do 140st.
Jakby było więcej to simeringi by się poroztapiały.

Hmm, nie pomyślałem o tym. Teraz sprawdziłem materiał z którego robi się simmeringi czyli NBR może pracować do 108C chwilowo do 120C, więc jeśli warunki nie przekraczają tylu stopni to oznacza mogę zastosować od biedy ABS(max100C) a najlepiej Nylon. To ułatwia sprawę. Szkoda tylko że nie mam jak tego zweryfikować bo jawka aktualnie nie działa.

http://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-ctyrpolove-ctyrcivkove-zapalovani-magneto-pionyr.html

tu są rysunki i modele (interesuje mnie wersja 2)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2018, 23:24:23 wysłana przez kuba.g6 »
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

muczos

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1641
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2018, 00:45:54 »

100 stopni w tamtym miejscu jest na pewno, bo czasem jak się ochlapie wodą silnik to paruje od razu.

Tworzywa sztuczne raczej się nie nadadzą. Oprócz wysokiej temperatury dochodzą jeszcze drgania.
Zapisane
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=22170.0

Redukcja biegu na tróję,
Gaz do dechy i piłuję :D

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 06, 2018, 02:11:50 »

Tutaj mozna zobaczyc jak mierzyłem temperaturę na alternatorze:
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=28957.msg301924#msg301924
Za rzetelnosc wynikow mogę ręczyc głową - urządzenie do pomiaru jest regularnie kalibrowane, certyfikowane i "pozyczane" z pracy do pomiarow opisywanych w tym wątku.
NBR sie nie topi bo jest to guma (czyli usieciowany kauczuk butadienowo-nitrylowy). Poddawana działaniu zbyt wysokich temperatur stopniowo twardnieje - na tym polega starzenie termiczne NBR.
Do wykonania elementu o ktory tutaj chodzi nadałoby się jakies tworzywo termoutrwardzalne (zywice fenolowe, epoksydowe etc.).
Do drukarek 3D stosuje się sproszkowane tworzywa termoplastyczne - drukarka je topi i zlepia ale przy ponownym osiągnieciu temperatury wyzszej niz ich punkt topnienia znowu "popłyną". Ale jeszcze zanim się stopią ich wytrzymałosc i odpornosc na odksztalcenie dramatycznie spada. Mozna sprobowac ale lepiej nie odjezdzac pojazdem z taką częscią zbyt daleko od domu.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2018, 03:51:44 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

oskare2345

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 104
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 06, 2018, 07:30:03 »

Gdzieś czytałem o rotorze z aluminium z magnesami neodymowymi, może to zwiększy moc prądnicy
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
2x jawa 90 roadster 1972
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa typ 353 1959
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200 - trwają prace nad wszystkim poza silnikiem
mw-750
mz ts 250 1976
ifa bk 350 1956
2 x wsk 125 jedna bez sprzęgła druga bez iskry

azbescik2

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 436
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:34:50 »

Ja tam kiedyś mierzyłem temperaturę po między garami dla pewności kilkoma przyrządami i najgorzej grzała się w mieście w korkach ale temperatura 125 stopni to max wszystkie pomiary wyszly podobnie bodajże 3 przyrządami teraz do jazdy w mieście mam zamontowany wentylator spięty z normalnym włącznikiem wentylatora z samochodu który jest przykręcony do szpilki garnka i mam z głowy grzanie się w mieście zbija temperaturę spokojnie nawet w 30 stopniowy korkowy skwar. Wątpię żeby skrzynia korbowa bardziej się grzała no i alternator ale pewności nie mam bo nie mierzyłem. Swoją drogą w autach osobowych alternator (prądnica) ma wentylator który go studzi w Moto zazwyczaj nie dość że nie ma wentylatora to jest zamknieta szczelnie pod karterem
Zapisane
    Status GG

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • 638.1+562.10; 362 Californian
    • Jawa 362 Californian
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:52:41 »

Wiatr chlodzil te czujniki i dlatego bylo maksimum 125C. W normalnym ruchu miejskim termopara schowana pod guma na zebrach glowicy tez wskazuje podobna temperature ale na autostradzie potrafi przekroczyc 200C. Mnie tez zaskoczylo 140C na plytce przerywacza ale w ekstremalnych warunkach tak jest.
Zapisane

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 33
  • Jawa 50 Mustang 1978 | CZ 175 / 487.0 1988
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 06, 2018, 12:54:31 »

Wiatr chlodzil te czujniki i dlatego bylo maksimum 125C. W normalnym ruchu miejskim termopara schowana pod guma na zebrach glowicy tez wskazuje podobna temperature ale na autostradzie potrafi przekroczyc 200C. Mnie tez zaskoczylo 140C na plytce przerywacza ale w ekstremalnych warunkach tak jest.

Dzięki Yabaman o coś takiego mi właśnie chodziło, bo sam aktualnie mi nie mam za bardzo jak tego zmierzyć. A wydruk i tak może mi się przydać jako wzór do zrobienia formy. Ale chyba prędzej znajde jakiegoś frezera.
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
13 Odpowiedzi
5011 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 29, 2018, 00:30:03
wysłana przez czeron
3 Odpowiedzi
1363 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 26, 2007, 15:53:47
wysłana przez jawol
7 Odpowiedzi
3143 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 09, 2007, 15:01:55
wysłana przez madras30
3 Odpowiedzi
1830 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 09, 2008, 11:05:20
wysłana przez Mienki
Temperatura silnika. Jaka?

Zaczęty przez JawaTS350_639 Eksploatacja

15 Odpowiedzi
5355 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 04, 2010, 16:23:03
wysłana przez Strażak