Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 07:01:00
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.  (Przeczytany 4976 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kuba.g6

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 211
  • Jawa 50 23p 1978 | CZ 487.0 1988 | CZ 472.5 1985
Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« dnia: Styczeń 05, 2018, 21:13:48 »

Kiedyś przekopując czeluści internetu natrafiłem na czeskiej stronie na projekt podstawy prądnicy do jawy 50 przewidziany na 4 cewki. Teraz w trakcie zimowego remontu temat powrócił, a jako że mam dostęp do drukarki 3D pomyślałem że może możliwe by było po prostu wydrukowanie tego z odpowiedniego materiału. Tu pojawia się pewien problem, jakie temperaturę może osiągnąć podstawa prądnicy w silniku 2 suwowym chłodzonym powietrzem? (w szczególności w 223).

Alternatywnym rozwiązaniem było by zrobienie tego na innej maszynie CNC(frezarce), lub odlanie tego z aluminium, ale tutaj koszta były by znacznie większe :D .
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2018, 21:15:20 wysłana przez kuba.g6 »
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:25:23 »

Bez zmierzenia tej temperatury niewiele sie wymysli. W 638 na zewnatrz alternatora temperatury dochodza do 140C. Pod alternatorem byloby chyba wiecej.
Wspolczesne szczotkotrzymacze nie wytrzymuja takich temperatur wiec wydruk 3D chyba tez nie wytrzyma.

oskare2345

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 114
  • bez młota nie robota
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:26:26 »

Nie lepiej pobawić się z cdi z chińskiego skuterka?
Temperatura może  być w miarę wysoka przez brak cyrkulacji powietrza i wysoką temperaturę spowodowaną bliskością cylindra. Poza tym same cewki też się grzeją.
Zapisane

kuba.g6

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 211
  • Jawa 50 23p 1978 | CZ 487.0 1988 | CZ 472.5 1985
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:36:02 »

Nie lepiej pobawić się z cdi z chińskiego skuterka?
Temperatura może  być w miarę wysoka przez brak cyrkulacji powietrza i wysoką temperaturę spowodowaną bliskością cylindra. Poza tym same cewki też się grzeją.

DC-CDI to tam siedzi już od połowy sezonu, po prostu naszło mnie na zwiększenie mocy prądnicy,(lepsze światła)

A co do druku 3d są materiały utrzymujące swoją twardość do około właśnie 150C(są i lepsze ale bardzo drogie)

Ewentualnie orientujecie się ile by kosztowało zrobienie tego na frezarce?
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 05, 2018, 21:44:01 »

O koszty musialbys zapytac frezera ktory ewentualnie podjalby sie tego zadania. Projekt i wymiary tez beda potrzebne.

KML

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 124
  • Jawa 250 353 & BMW R1150R
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 05, 2018, 23:12:15 »

Jak kupowałem uszczelniacze do silnika u producenta to mówił że standartowo są one robione do ciągłej pracy w 100st , jednak chwilowej mogą wytrzymać chyba do 140st.
Jakby było więcej to simeringi by się poroztapiały.
Zapisane

misiolek

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Jawa 350 TS 88'
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 05, 2018, 23:21:22 »

Da się zrobić, tylko rysunek by się przydał :)
Z tą drukarką to raczej mało poważne.
Zapisane

kuba.g6

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 211
  • Jawa 50 23p 1978 | CZ 487.0 1988 | CZ 472.5 1985
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 05, 2018, 23:22:18 »

Jak kupowałem uszczelniacze do silnika u producenta to mówił że standartowo są one robione do ciągłej pracy w 100st , jednak chwilowej mogą wytrzymać chyba do 140st.
Jakby było więcej to simeringi by się poroztapiały.

Hmm, nie pomyślałem o tym. Teraz sprawdziłem materiał z którego robi się simmeringi czyli NBR może pracować do 108C chwilowo do 120C, więc jeśli warunki nie przekraczają tylu stopni to oznacza mogę zastosować od biedy ABS(max100C) a najlepiej Nylon. To ułatwia sprawę. Szkoda tylko że nie mam jak tego zweryfikować bo jawka aktualnie nie działa.

http://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-ctyrpolove-ctyrcivkove-zapalovani-magneto-pionyr.html

tu są rysunki i modele (interesuje mnie wersja 2)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2018, 23:24:23 wysłana przez kuba.g6 »
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2018, 00:45:54 »

100 stopni w tamtym miejscu jest na pewno, bo czasem jak się ochlapie wodą silnik to paruje od razu.

Tworzywa sztuczne raczej się nie nadadzą. Oprócz wysokiej temperatury dochodzą jeszcze drgania.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 06, 2018, 02:11:50 »

Tutaj mozna zobaczyc jak mierzyłem temperaturę na alternatorze:
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=28957.msg301924#msg301924
Za rzetelnosc wynikow mogę ręczyc głową - urządzenie do pomiaru jest regularnie kalibrowane, certyfikowane i "pozyczane" z pracy do pomiarow opisywanych w tym wątku.
NBR sie nie topi bo jest to guma (czyli usieciowany kauczuk butadienowo-nitrylowy). Poddawana działaniu zbyt wysokich temperatur stopniowo twardnieje - na tym polega starzenie termiczne NBR.
Do wykonania elementu o ktory tutaj chodzi nadałoby się jakies tworzywo termoutrwardzalne (zywice fenolowe, epoksydowe etc.).
Do drukarek 3D stosuje się sproszkowane tworzywa termoplastyczne - drukarka je topi i zlepia ale przy ponownym osiągnieciu temperatury wyzszej niz ich punkt topnienia znowu "popłyną". Ale jeszcze zanim się stopią ich wytrzymałosc i odpornosc na odksztalcenie dramatycznie spada. Mozna sprobowac ale lepiej nie odjezdzac pojazdem z taką częscią zbyt daleko od domu.

oskare2345

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 114
  • bez młota nie robota
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 06, 2018, 07:30:03 »

Gdzieś czytałem o rotorze z aluminium z magnesami neodymowymi, może to zwiększy moc prądnicy
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1157
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:34:50 »

Ja tam kiedyś mierzyłem temperaturę po między garami dla pewności kilkoma przyrządami i najgorzej grzała się w mieście w korkach ale temperatura 125 stopni to max wszystkie pomiary wyszly podobnie bodajże 3 przyrządami teraz do jazdy w mieście mam zamontowany wentylator spięty z normalnym włącznikiem wentylatora z samochodu który jest przykręcony do szpilki garnka i mam z głowy grzanie się w mieście zbija temperaturę spokojnie nawet w 30 stopniowy korkowy skwar. Wątpię żeby skrzynia korbowa bardziej się grzała no i alternator ale pewności nie mam bo nie mierzyłem. Swoją drogą w autach osobowych alternator (prądnica) ma wentylator który go studzi w Moto zazwyczaj nie dość że nie ma wentylatora to jest zamknieta szczelnie pod karterem
Zapisane
    Status GG

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 06, 2018, 10:52:41 »

Wiatr chlodzil te czujniki i dlatego bylo maksimum 125C. W normalnym ruchu miejskim termopara schowana pod guma na zebrach glowicy tez wskazuje podobna temperature ale na autostradzie potrafi przekroczyc 200C. Mnie tez zaskoczylo 140C na plytce przerywacza ale w ekstremalnych warunkach tak jest.

kuba.g6

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 211
  • Jawa 50 23p 1978 | CZ 487.0 1988 | CZ 472.5 1985
Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 06, 2018, 12:54:31 »

Wiatr chlodzil te czujniki i dlatego bylo maksimum 125C. W normalnym ruchu miejskim termopara schowana pod guma na zebrach glowicy tez wskazuje podobna temperature ale na autostradzie potrafi przekroczyc 200C. Mnie tez zaskoczylo 140C na plytce przerywacza ale w ekstremalnych warunkach tak jest.

Dzięki Yabaman o coś takiego mi właśnie chodziło, bo sam aktualnie mi nie mam za bardzo jak tego zmierzyć. A wydruk i tak może mi się przydać jako wzór do zrobienia formy. Ale chyba prędzej znajde jakiegoś frezera.
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
3 Odpowiedzi
3526 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 26, 2007, 15:53:47
wysłana przez jawol RIP
7 Odpowiedzi
5890 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 09, 2007, 15:01:55
wysłana przez madras30
3 Odpowiedzi
4084 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 09, 2008, 11:05:20
wysłana przez Mienki
Temperatura silnika. Jaka?

Zaczęty przez JawaTS350_639 Eksploatacja

15 Odpowiedzi
9250 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 04, 2010, 16:23:03
wysłana przez Strażak
8 Odpowiedzi
3558 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 22, 2017, 22:31:35
wysłana przez arajs