Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 05:56:31
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Luz na połączeniu rama-lagi  (Przeczytany 3409 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Bartek jawer

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 8
  • Jawa 350TS, CZ 175
Luz na połączeniu rama-lagi
« dnia: Listopad 10, 2017, 21:22:54 »

Witam,

Mam w mojej TS-ce luz na połączeniu skrętnym pomiędzy ramą a lagami. Zanim zdejmę staryjkę i zabiorę się za rozbieranie to chciałbym się dopytać, co tam może wymagać wymiany? Może wystarczy też dokręcić? Dzięki z góry za wszelkie sugestie i porady.

pzdr,
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1716
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 10, 2017, 21:53:34 »

Musisz dokrecic górne łożysko główki ramy. Tylko delikatnie i z wyczuciem, bo będzie Ci ciężko skręcać kierownicą. Mówią ogólnie, musisz skasować luz
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Bartek jawer

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 8
  • Jawa 350TS, CZ 175
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 10, 2017, 22:02:10 »

Ok. Mogą tu być jakieś niespodzianki/zużyte części/zepsute gwinty?
Zapisane

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3495
  • Smoczyciel
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 10, 2017, 22:33:42 »

Jeśli są wszystkie kulki to po dokręceniu nie powinno być luzu i kierownica powinna skręcać płynnie. Gwint, żeby przekręcić i uszkodzić to trzeba się trochę postarać... Czy w nakrętce czy w sztycy.
Jeśli dokręcisz a kierownica nie będzie płynnie pracować to mogą być braki w kulkach albo zużyte bieżnie... Wtedy trzeba wymienić łożyska na nowe. Polecam wtedy przeróbkę na stożki. Można znaleźć temat na forum jak to zrobić
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

kolba RIP

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 284
  • 638.1
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 11, 2017, 05:27:43 »

Proponuję całkiem to rozebrac  i umyć  oraz wymienić kulki ja dopasowałem nowe z wianka rowerowego.
« Ostatnia zmiana: Listopad 11, 2017, 07:23:08 wysłana przez kolba »
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1157
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 11, 2017, 08:40:16 »

A ja proponuję założyć stożki zamiast osginlnych łożysk po tym zabiegu zapomnisz o czymś takim jak twozace się w szybkim tempie luzy w główce ramy a koszt nie jest większy niż oryginał
Zapisane
    Status GG

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2221
    • moja stronka
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 11, 2017, 10:06:47 »

Przeważnie jak jest już luz na główce ramy to i bieżnie są wytłuczone. Jak skręcisz główkę ramy to dociśnij tylne koło do ziemi i sprawdź czy nie ma przeskoku  przy skręcie, tzn jak masz kierownicę na prosto i zaczynasz skręcać to czuć taki przeskok. W takim przypadku  łożysko jest do wywalenia. Kolba, dobrze piszesz o rozebraniu, tylko jak jest przeskok to nawet nowe kulki nic nie dadzą.
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

kolba RIP

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 284
  • 638.1
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 11, 2017, 11:22:54 »

Jak bieżnia jest wytarta to nic nie da w mojej Jawie po prostu brakowało 9 sztuk kulek jak narazie wszysko jest ok . Z tego co kojarze  to muczos miał na sprzedaż łożyska storzkowe do głowki ramy .
Słuchaj Bartek napisz do niego jak ma to bierz i zapomnisz o problemie.
Zapisane

Bartek jawer

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 8
  • Jawa 350TS, CZ 175
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 11, 2017, 19:08:36 »

Dzięki za dyskusję i rady. Musze rozkręcić i zobaczyć, jak wyglądają łożyska. O stożkach muszę natomiast doczytać bo na tę chwile jeszcze nie wiem w czym rzecz. Powoli jawę doprowadzam do fajnego stanu i zapewne jeszcze będę pytał o inne rzeczy.
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 12, 2017, 15:49:53 »

Muczos jeszcze ma na pewno kilka kompletów właśnie sprawdzaliśmy
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 12, 2017, 17:11:42 »

Przy okazji tematu luzu w przednim zawieszeniu. U siebie spotkałem się z problemem nadmiernego luzu nakrętki w górnej półce. Myślałem nad dodaniem bocznych śrub wkręcanych w górną półkę które by kasowały luz.






Co o tym myślicie?
Zapisane
    Status GG

puciu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
  • CZ 350 84r.
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 12, 2017, 17:37:05 »

Przy okazji tematu luzu w przednim zawieszeniu. U siebie spotkałem się z problemem nadmiernego luzu nakrętki w górnej półce. Myślałem nad dodaniem bocznych śrub wkręcanych w górną półkę które by kasowały luz.

Też mam ten problem, łożysko ładnie trzyma, a górna półka stuka.
Może macie jakieś dobre pomysły, wiercić w niej bym nie chciał.
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2221
    • moja stronka
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 12, 2017, 20:41:50 »

Można dorobić nakrętkę na większy wymiar i roztoczyć lekko półkę
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 12, 2017, 20:51:31 »

Przy okazji tematu luzu w przednim zawieszeniu. U siebie spotkałem się z problemem nadmiernego luzu nakrętki w górnej półce. Myślałem nad dodaniem bocznych śrub wkręcanych w górną półkę które by kasowały luz.






Co o tym myślicie?

Nic tam nie kombinuj. Wystarczy porządnie dokręcić górną nakrętkę i wszystko będzie sztywne :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 13, 2017, 06:57:31 »

Mam dokręconą ale i tak wydaje mi się, że jest luz i czuć na dziurach. Chyba najpierw pokombinuję z lepszą podkładką. Może podkładka ze stożkowym rantem przy sztycy by pomogła.
Zapisane
    Status GG

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2221
    • moja stronka
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 13, 2017, 07:59:58 »

To może załóż półkę na blaszkę po piwie.. takie trochę druciarstwo ale myślę że skuteczne.
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 13, 2017, 08:58:50 »

Z taką blaszką wetkniętą między sztycę a gorną połkę przejezdziłem na BMW az 11 lat. Bardzo skuteczne druciarstwo ;).

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 13, 2017, 09:13:33 »

Z taką blaszką wetkniętą między sztycę a gorną połkę przejezdziłem na BMW az 11 lat. Bardzo skuteczne druciarstwo ;) .
wcale nie druciarstwo jest to tylko tulejka trochę inaczej wykonana  ;) , w Espejsie 4x4 u mojego kolegi zamontowaliśmy w ten sposób piastę w łożysku tylnego koła i dzięki Najwyższemu przejechał w ten sposób 100kkm i auto poszło dalej bez jakichś problemów  :)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 13, 2017, 09:46:18 »

W takim razie masz luz tylko i wyłącznie w łożysku, albo tylko Ci się wydaje że jest luz. To jest tak skonstruowane że górna nakrętka dociska półkę do dolnej. Może być tam nawet kilka mm luzu, ale po dokręceniu i tak będzie sztywne. Luz będzie tam tylko wtedy gdy rant dolnej nakrętki będzie wystawał ponad półkę, ale na zdjęciu widzę że tak nie jest.

Z dokręcaniem tej nakrętki nie ma co się szczypać, klucz o ramieniu 0,5m nie jest przesadą ;)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 13, 2017, 11:48:02 »

Łożyska mam stożkowe i tam luzu nie ma.
Cytuj
Z dokręcaniem tej nakrętki nie ma co się szczypać, klucz o ramieniu 0,5m nie jest przesadą ;)
No chyba że tak  :)   Ja dokręcałem delikatnie z wyczuciem. Zmienię podkładkę i zrobię jak sugerujesz.
« Ostatnia zmiana: Listopad 13, 2017, 11:51:10 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 13, 2017, 13:08:36 »

U mnie po zmianie łożysk na stożkowe regulacja luzu była trochę kłopotliwa, bo oryginalne gumowe pierścionki uszczelniające zostały dociśnięte i powodowały lekki opór kierownicy. Ale po kilku tyś km. dopasowały się i kierownica chodzi lekko i bez luzów.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

lukaszooo

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 102
  • JAWA 638, Honda 900rr
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 13, 2017, 13:09:48 »

Jesli lozysko glowki ramy jest sprawne i zbyt mocno skrecone to przod bedzie myszkowac/zygzakować. Nowe lozysko stozkowe dokreca sie doslownie ręką. Kulkowe przy zbyt mocnym skreceniu duzo szybciej sie zuzywa, kolejna sprawa to nowe chinskie lozyska kulkowe za 60zl są z gównolitu.....
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2221
    • moja stronka
Odp: Luz na połączeniu rama-lagi
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 13, 2017, 13:52:56 »

Ja stożkowe łożysko zawsze dokręcam aż ciężko chodzi kierownica i popuszczam o 45 stopni. Po przejechaniu 1000km sprawdzam luz i w razie potrzeby koryguję.
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Rama - prostowanie

Zaczęty przez carlos Eksploatacja

7 Odpowiedzi
5714 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 13, 2007, 09:04:04
wysłana przez carlos
[638] Rama się wygina

Zaczęty przez grzehoo Mechanika

13 Odpowiedzi
5330 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 05, 2007, 18:32:43
wysłana przez nestor.mariusz
krzywa rama

Zaczęty przez motoorzysta Mechanika

3 Odpowiedzi
2947 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 14, 2008, 20:04:56
wysłana przez MOTOMYSZOR
Krzywa rama ?

Zaczęty przez misiolek Mechanika

13 Odpowiedzi
6191 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 14, 2009, 18:41:01
wysłana przez elomario27
15 Odpowiedzi
6293 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 14, 2010, 20:27:51
wysłana przez Mofeix