Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 29, 2024, 02:47:16
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Naprawa hamulców bębnowych.  (Przeczytany 22930 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Naprawa hamulców bębnowych.
« dnia: Października 09, 2017, 21:42:04 »

Po ponad 10 latach zmagań z hamulcami bębnowymi wreszcie znalazłem sposób co zrobić żeby działały tak jak przewidzieli to konstruktorzy.


Wiecznie miałem problem ze słabymi hamulcami, czy to w Komarze, Simsonie, Jawie itp.
Wymiana szczęk na nowe nie dawała nic, a nieraz jeszcze bardziej pogarszała sprawę. Kombinowałem z podkładkami na szczękach od strony rozpieracza, wymieniałem linki, ale efektów nie było.


Oczywiście jeśli ktoś ma motor od nowości z małym przebiegiem, to tam hamulce często są jeszcze dobre. Niestety ja zawsze miałem stare rzęchy, po kilkunastu remontach i kilku właścicielach i hamowania nie było.


Zatem do rzeczy.


Jeśli Wasze hamulce są słabe to proponuję zrobić wszystko za jednym zamachem, półśrodki nie są wskazane.


Trzeba zacząć od bębnów. Najważniejsze jest żeby bęben nie miał bicia. Da się to łatwo wyczuć, wystarczy rozpędzić motocykl, zacząć hamować i przy pewnej prędkości będzie czuć bicie na kierownicy (koło przednie) lub szarpanie całym motocyklem (koło tylne). Żeby być 100% pewnym należy sprawdzić bęben czujnikiem zegarowym.


Następnie trzeba rozebrać koło i sprawdzić czy bębny są mocno porysowane. Jeśli mają głębokie bruzdy lub biją to trzeba je oddać do przetoczenia. Najlepiej wcześniej wymienić łożyska jeśli są zużyte.


Ja zlecam przetaczanie bębnów koledze, ponieważ ma tak dużą tokarkę, że wchodzi na nią cała felga 18 cali, tylko bez opony.


Ważne jest żeby znać dokładną średnicę wewnętrzną bębna. Fabrycznie jest to 160mm, ale np. w mojej Jawie jest już 161,20mm


Po sprawdzeniu i ew. przetoczeniu bębna trzeba zająć się tarczami kotwicznymi ze szczękami.





W tarczy kotwicznej należy sprawdzić stan rozpieraka i otworu w którym się obraca. Jeśli jest nadmierny luz to dobrze jest poszukać czegoś w lepszym stanie.


Kiedy już mamy dobrą tarczę kotwiczną z rozpierakiem, smarujemy smarem miedzianym rozpieracz tam gdzie się obraca i tam gdzie styka się ze szczękami. Tak samo bolce na których opierają się szczęki. Dźwigienek jeszcze nie zakładamy.


Według mnie żadne dostępne w sprzedaży szczęki nie nadają się do użytku. Po założeniu na tarczę ich średnica jest za mała i rozpierak musi wykonać bardzo duży skok żeby hamulec wogóle zaczął działać. Efekt jest taki, że ciśniesz klamkę z całej siły, linka hamulca już skwierczy, a motor coś tam zwalnia, ale szału nie ma.


Ja pozbierałem różne stare szczęki jakie walały mi się po warsztacie i oddałem do zakładu który nakleja nowe okładziny. Zażyczyłem sobie żeby okładzina była dużo grubsza niż oryginalna. Grubość 6mm.








Gdy założymy tak zregenerowane szczęki na tarczę kotwiczną to oczywiście nie zmieszczą się w bębnie.





Należy zamocować tarczę z założonymi szczękami w tokarce. Ja wykorzystałem do tego oś koła i nakrętkę. Rozpierak musi być w położeniu jałowym. Bardzo ważne jest aby zachować osiowość. Bazą do ustawiania jest otwór przez który przechodzi oś koła, bo to ona centruje tarczę założoną już w motocyklu.





Aby szczęki nie drgały podczas obróbki wystrugałem drewniany klin który wbiłem pomiędzy szczęki po przeciwnej stronie rozpieracza. Tam gdzie są wystające bolce na które wkłada się szczęki.


W przypadku przedniego hamulca Jawy typu DUPLEX (dwa rozpieraki) nie trzeba żadnych klinów, bo sprężynki ładnie dociskają szczęki do rozpieraczy i bolców.


Gdy umocujemy już całe to ustrojstwo na tokarce trzeba stoczyć okładziny na odpowiednią średnicę. Średnica ta jest mniejsza o 0,5-0,6mm od średnicy naszego bębna.


WAŻNE JEST ŻEBY NIE PRZESADZIĆ, IM WIĘKSZA RÓŻNICA MIĘDZY ŚREDNICAMI, TYM GORSZE HAMOWANIE.


Lepiej zbierać po troszkę, a w ostatnie przejścia zrobić przy pomocy papieru ściernego, bo okładzina hamulcowa ma skłonność do robienia "farfocli".


Po przetoczeniu wkładamy hamulec do bębna i wsuwamy oś koła na miejsce. Dźwignia rozpieraka powinna wykonywać tylko niewielki ruch żeby docisnąć szczęki do bębna.


Jeśli wszystko gra to zakładamy dźwignię na rozpieracz. Powinna być ona założona tak, że po naciśnięciu hamulca tworzy kąt 90 stopni z linką lub cięgłem.


W przednim hamulcu z 2 rozpieraczami najpierw zakładamy dłuższą dźwigienkę w sposób jak wyżej, a potem tą krótką na wielowpuście ustawiamy tak, żeby była pod możliwie równolegle do długiej.


Koło montujemy do motocykla i na razie zostawiamy w spokoju.


Trzeba zająć się mechanizmami uruchamiającymi hamulce.


Linki należy sprawdzić, czy nie są za bardzo powyginane, postrzępione, czy pancerze nie są  uszkodzone. Jeśli wszystko gra to trzeba je przesmarować, a jak nie to wymienić.


Klamka hamulca nie może mieć dużego luzu na osi obrotu. Powinna mieć odpowiednią tulejkę (której przeważnie nie ma) i też trzeba ją posmarować smarem żeby chodziła lekko.


Oś obrotu pedału hamucla nożnego trzeba przesmarować i sprawdzić czy wszystko z nią ok, czy coś się nie wygięło itp.


Kiedy już ogarniemy klamkę, linki i pedał to wykonujemy ostatnią czynność, czyli regulację.


W układach z 1 rozpierakiem sprawa jest prosta, kręcimy kołem, naciskamy parę razy hamulec z dużą siłą i dokręcamy regulację, aż zacznie delikatnie obcierać, a następnie luzujemy o obrót.


W układzie z 2 rozpierakami najpierw dokręcamy regulację na lince i też co jakiś czas naciskamy hamulec, a tą od drugiego rozpieraka zostawiamy luźną. Kiedy pierwsza szczęka zaczyna obcierać, to luzujemy o obrót i naciągamy drugie cięgło aż druga szczęka zacznie obcierać. Potem ją też luzujemy o obrót.


Po tym wszystkim trzeba trochę pojeździć, przyhamować parę razy i wyregulować ponownie w razie potrzeby.
W hamulcu z 2 rozpierakami nie ruszamy już więcej regulacji drugiego rozpieraka, regulujemy tylko i wyłącznie linką.










Sorki że zdjęcia przedstawiają hamulec od śmierdzącej Muzety, ale akurat to ona "stała na kanale" ;)
« Ostatnia zmiana: Lutego 15, 2019, 18:45:50 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1781
  • Jawa 350
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #1 dnia: Października 09, 2017, 21:54:01 »

Bartek, czyżbyś inżynierkę robił z bębnowych spowalniaczy?:)
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

Mariangtix

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 81
  • Jawa 350 Ts 638-1
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #2 dnia: Października 09, 2017, 22:21:21 »

Daj jakiś film z hamowania :)
Zapisane

tombo22

  • Komarzysta
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 15
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #3 dnia: Października 09, 2017, 22:42:38 »

Ja u siebie nakleiłem nowe okładziny i dopasowałem do bębna przy pomocy papieru ściernego, co prawda zrobienie dwóch kompletów szczęk metodą prób zajęło pół dnia ale hamulec jest ok :D Wiadome że tokarka jest dokładniejsza :D
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #4 dnia: Października 09, 2017, 23:12:49 »

Myślę użyć frezarkę górnowrzecionową, bo takową posiadam, a tokarki nie :( .


szczęki z tarcza kotwiczną i do wrzeciona a w imadło nóż tokarski i masz to samo jak tokarkę :)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #5 dnia: Października 09, 2017, 23:14:23 »

Daj jakiś film z hamowania :)

Okej. Jutro jak tylko Wontroba pójdzie do roboty to będę upalać jego rolniczą emzetę.  8)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #6 dnia: Października 09, 2017, 23:15:05 »

Ja u siebie nakleiłem nowe okładziny i dopasowałem do bębna przy pomocy papieru ściernego, co prawda zrobienie dwóch kompletów szczęk metodą prób zajęło pół dnia ale hamulec jest ok :D Wiadome że tokarka jest dokładniejsza :D
wielki szacun za wykonaną pracę ale to lipa, za duża niedokładność przylegania szczęk do bębna i heble na pewno nie są Ok :)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #7 dnia: Października 09, 2017, 23:21:54 »

Ja u siebie nakleiłem nowe okładziny i dopasowałem do bębna przy pomocy papieru ściernego, co prawda zrobienie dwóch kompletów szczęk metodą prób zajęło pół dnia ale hamulec jest ok :D Wiadome że tokarka jest dokładniejsza :D
wielki szacun za wykonaną pracę ale to lipa, za duża niedokładność przylegania szczęk do bębna i heble na pewno nie są Ok :)

A jeździłeś że gadasz?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

renegade88

  • MEMBER JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1039
  • 472.5 i wszystko staje się łatwiejsze
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #8 dnia: Października 09, 2017, 23:28:45 »

Fajny opis na pewno się mi przyda, jak na razie w Čezecie mam jeszcze oryginalne heble z przebiegiem 13500 km i mam tak ustawione z przodu, jak na asfalcie pocisnę klamkę to opona popiskuję, ale nie blokuje koła. A w JAWIE to jeszcze Holger zrobił za czasów kiedy ja posiadał i są w bardzo dobrym stanie.
« Ostatnia zmiana: Października 09, 2017, 23:43:02 wysłana przez renegade88 »
Zapisane
    Status GG
Prawo Jazdy A, B, C+E

Jawa song ---> http://w142.wrzuta.pl/audio/8TLNnSF77xH/jawa_song

gesior

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 34
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #9 dnia: Października 09, 2017, 23:55:18 »

Opis świetny, toczenie bębna raczej żadnemu zakładowi nie przysporzy problemu. Natomiast z tarczami już gorzej. Myślę że da się tak dobrać okładzinę, żeby dało się dotrzeć ja wyłącznie papierem.
Zapisane

tombo22

  • Komarzysta
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 15
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #10 dnia: Października 09, 2017, 23:56:09 »

Ja u siebie nakleiłem nowe okładziny i dopasowałem do bębna przy pomocy papieru ściernego, co prawda zrobienie dwóch kompletów szczęk metodą prób zajęło pół dnia ale hamulec jest ok :D Wiadome że tokarka jest dokładniejsza :D
wielki szacun za wykonaną pracę ale to lipa, za duża niedokładność przylegania szczęk do bębna i heble na pewno nie są Ok :)
W zimie będę ścigał obydwa koła bo muszę zmienić napęd a w przednim ośkę na nową więc sprawdzę jaka jest powierzchnia przylegania szczęk do bębna  :P  Wiadome że skuteczność hamowania jest też uzależniona od materiału z jakiego są wykonane okładziny  ;D  muczos jaki jest koszt dorobienia i naklejenia nowych?
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #11 dnia: Października 10, 2017, 08:42:32 »

200 koron czeskich za 1 sztukę. Ale kolejne szczęki będę dawał do firmy Makland którą polecił mi Balon, bo Czesi zrobili mnie w uja i więcej już tam nie pojadę.

Gęsior a co za problem z toczeniem okładzin? Jest to dużo prostsza robota niż toczenie bębna.

Toczenie okładzin ma taką zaletę, że okrąg który tworzą powierzchnie okładzin jest położony idealnie w osi bębna i jest okręgiem.

Po samej wymianie okładzin ten okrąg niekoniecznie jest w osi. Widziałem po nożu tokarskim. Przy pierwszym przejściu w jednym miejscu brał sporo mięsa, a w niektórych wogóle. Właśnie dlatego zastosowałem tak grube okładziny.
« Ostatnia zmiana: Października 10, 2017, 08:49:25 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #12 dnia: Października 10, 2017, 11:49:47 »

Maniolo myślałem o tym, ale myślę że to co zrobiłem w zupełności wystarczy. Simson i MZ-ka hamują jak wściekłe, wystarczy dosłownie dotknąć pedału żeby zablokować koło.

Okładziny będą przylegać idealnie kiedy same się dotrą podczas eksploatacji :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #13 dnia: Października 10, 2017, 18:21:56 »

Muczos-myślę, że możesz  jeszcze udoskonalić swoją metodę. Zwróć uwagę , że przetoczone szczęki są okręgiem tylko w stanie spoczynku. Powinny być okręgiem w chwili rozchylenia i zetknięcia z bębnem. Można przed toczeniem włożyć dwie cienkie blaszki pomiędzy rozpierak i szczęki i wtedy przetoczyć. No ale to już aptekarstwo.
pozdrawiam
przy jednym rozpieraku nie da się aby były równym okręgiem w chwili dolegania szczęk.One z czasem sie dotrą i będą dolegać większą powierzchnią ale nigdy całym obwodem taka już konstrukcja.
Przy 2 rozpierakach zależy to od ustawienia tych rozpieraków aby równo brały.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #14 dnia: Października 10, 2017, 22:10:21 »

Marian mylisz się one się dotrą do kształtu bębna i w pewnym momencie jak się dotrą będą przylegać całą płaszczyzną do bębna więc będą miały kształt wycinka koła i to niezależnie czy przednie z dwoma rozpierakami czy tylne z jednym, szczęki bardziej się zużyją przy rozpieraku a mniej przy ośkach , taka to konstrukcja :)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

kolba RIP

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 284
  • 638.1
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #15 dnia: Października 10, 2017, 23:51:01 »

Wszystko wszystkim ale jak by pokombinować z samym rozpierakiem zmienić jego kształt  było by dużo lepiej tylko to już większa robota. Przy takim kształcie rozpieraka wieksza siłe docisku szczek do bebna byśmy uzyskali tylko idąc  dalej prawdopodobnie trzeba by było zwiekszyc zakres pracy klamki hamulca.
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #16 dnia: Października 11, 2017, 08:58:20 »

dało by się pewnie wyrzeźbić coś podobnego ale widzę tam większy problem mianowicie rolki na szczękach po których przetacza się krzywka podczas hamowania :)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Paweł Świecie

  • Mapa jawerów-indianscout.
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 158
  • Jawa 638.1+Velorex562, Kawasaki VN 800 Classic
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #17 dnia: Października 11, 2017, 13:24:17 »

Wszystko wszystkim ale jak by pokombinować z samym rozpierakiem zmienić jego kształt  było by dużo lepiej tylko to już większa robota. Przy takim kształcie rozpieraka wieksza siłe docisku szczek do bebna byśmy uzyskali tylko idąc  dalej prawdopodobnie trzeba by było zwiekszyc zakres pracy klamki hamulca.
Można jeszcze na podobieństwo tego co wrzuciłeś na zdjęciu zastosować grzechotkę w miejsce dźwigienki do której zaczepia się linkę,ale to byłby już przerost formy nad treścią :),ewentualnie zrobić to tak jak w starszych modelach Autosana na tylnych kołach,czylidzwignia na wałku rozpieracza ze śrubą regulacyjną opierającą się na drugiej dźwigni zamontowanej obrotowo na wałku,do której będzie doczepiona linka...
Zapisane
Motor bez wozu jest jak kobieta bez piersi-niby jeździć się da ale to nie to...

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #18 dnia: Października 11, 2017, 18:34:10 »

Marian mylisz się one się dotrą do kształtu bębna i w pewnym momencie jak się dotrą będą przylegać całą płaszczyzną do bębna więc będą miały kształt wycinka koła i to niezależnie czy przednie z dwoma rozpierakami czy tylne z jednym, szczęki bardziej się zużyją przy rozpieraku a mniej przy ośkach , taka to konstrukcja :)
Nie chce mi sie tego tłumaczyć.Jakby nie było róznicy nie wymyslono by dwóch rozpieraków.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #19 dnia: Października 11, 2017, 18:56:29 »

Marian mylisz się one się dotrą do kształtu bębna i w pewnym momencie jak się dotrą będą przylegać całą płaszczyzną do bębna więc będą miały kształt wycinka koła i to niezależnie czy przednie z dwoma rozpierakami czy tylne z jednym, szczęki bardziej się zużyją przy rozpieraku a mniej przy ośkach , taka to konstrukcja :)
Nie chce mi sie tego tłumaczyć.Jakby nie było róznicy nie wymyslono by dwóch rozpieraków.
no to Ci wytłumaczę nie chodzi o kolistość zużycia szczęk tylko o siłę hamowania , hamulec z jednym rozpierakiem generuje przy tej samej sile nacisku mniejszą siłę na szczęce współbieżnej i większą na przeciwbieżnej   , hamulec jest nożny więc i dźwignie mogą być dłuższe , natomiast przednie heble mają dwa rozpieraki bo siła hamowania musi być większa przy obsłudze ręcznej , dlatego dźwignia jest krótsza przy klamce i obie szczęki są przeciwbieżne co powoduje dodatkowe zwiększenie siły hamowania poprzez samohamowność która występuje przy szczękach przeciwbieżnych, ta sama zasada była stosowana w starych poczciwych Żukach , przód miał dwa cylinderki i szczęki przeciwbieżne  natomiast z tyłu układ normalny , zresztą pogadamy kiedyś na zlocie :)
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #20 dnia: Października 12, 2017, 17:36:20 »

Marian mylisz się one się dotrą do kształtu bębna i w pewnym momencie jak się dotrą będą przylegać całą płaszczyzną do bębna więc będą miały kształt wycinka koła i to niezależnie czy przednie z dwoma rozpierakami czy tylne z jednym, szczęki bardziej się zużyją przy rozpieraku a mniej przy ośkach , taka to konstrukcja :)
Nie chce mi sie tego tłumaczyć.Jakby nie było róznicy nie wymyslono by dwóch rozpieraków.
no to Ci wytłumaczę nie chodzi o kolistość zużycia szczęk tylko o siłę hamowania , hamulec z jednym rozpierakiem generuje przy tej samej sile nacisku mniejszą siłę na szczęce współbieżnej i większą na przeciwbieżnej   , hamulec jest nożny więc i dźwignie mogą być dłuższe , natomiast przednie heble mają dwa rozpieraki bo siła hamowania musi być większa przy obsłudze ręcznej , dlatego dźwignia jest krótsza przy klamce i obie szczęki są przeciwbieżne co powoduje dodatkowe zwiększenie siły hamowania poprzez samohamowność która występuje przy szczękach przeciwbieżnych, ta sama zasada była stosowana w starych poczciwych Żukach , przód miał dwa cylinderki i szczęki przeciwbieżne  natomiast z tyłu układ normalny , zresztą pogadamy kiedyś na zlocie :)
Ze współbieżnoscią i przeciwbieżnosćią to wiem o co chodzi.Ja rozkminiam kwestie styku szczęki do bębna i nigdy nie dolega równomiernie bo jest odchylana tylko z jednej strony.Nawet teraz po przemysleniach stwierdzam ze przy dwóch rozpierakach też nie dolegaja równo bo przecierz kazda ze szczęk odchylana jest z jednej strony.Po pewnym czasie okładziny sie dotrą na tyle że będą stykać na całej swej długości.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #21 dnia: Października 12, 2017, 18:58:54 »

ale zrozum chłopie że w końcu jak się szczęki dotrą  będą dolegać równomiernie   ale nie z równą siłą (siła x ramię) a tam gdzie mają większy skok czyli przy rozpieraku zużyję się więcej a przy zawiasie mniej bo mniejszy skok ale większa siłą docisku  i sumasumarum w momencie hamowania w końcu będzie dolegała całą powierzchnią , widziałeś kiedyś żeby szczęka była zużyta tylko na połowie powierzchni do blachy a w połowie w ogóle nie hamowała , jak szczęki wrócą na soje miejsce to owszem nie będą już stanowić koła bo promienie szczęk wyjdą w innych miejscach.
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #22 dnia: Października 12, 2017, 19:07:46 »

Pogadamy na zlocie  ;)
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #23 dnia: Października 12, 2017, 19:09:00 »

Pogadamy na zlocie  ;)

O Lubie to, bo już się telenowela robiła.
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Naprawa hamulców bębnowych.
« Odpowiedź #24 dnia: Października 12, 2017, 19:24:02 »

Pogadamy na zlocie  ;)
wezmę bęben i szczęki :P
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
8 Odpowiedzi
5637 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 08, 2009, 14:03:27
wysłana przez bakczysaraj
6 Odpowiedzi
4335 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 25, 2013, 23:38:00
wysłana przez kozulec
0 Odpowiedzi
4471 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 07, 2014, 19:38:13
wysłana przez mechanik350
4 Odpowiedzi
2204 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 03, 2017, 19:47:05
wysłana przez Sneick
417 Odpowiedzi
51794 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 16, 2021, 19:32:44
wysłana przez azbescik2