Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Październik 22, 2017, 08:24:30
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.  (Przeczytany 441 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

matka-siedzi-z-tyu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • robię pancerkę
matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« dnia: Wrzesień 28, 2017, 20:54:47 »

A więc stało się, tydzień temu zakupiłem jawę 50 typ 20 rocznik 1979

i dzisiaj zacząłem dłubać.

Czasu miałem niewiele, więc na pierwszy ogień poszła puszka z filtrem powietrza, poczyściłem i zalepiłem dziurę w kolanku.
Do kupienia jest filtr powietrza.


Później przyszła kolej na gaźnik. Rozebrałem go na części pierwsze i okazało się, że brakuje:
- okapnika,
- śruby mocującej ww.,
- nakrętki kontrującej pod śrubę do regulacji linki gazu,
- śrub mocujących pokrywę komory pływakowej (patent na trytytkę),
- podkładek wszelkich,
- uszczelki pod zawór iglicowy.
Poza tym pływak jest do wymiany (pływa, ale jest trochę poobijany), a zapinka jest przylutowana do iglicy przepustnicy. Aktualnie wszystkie bebechy kąpią się w benzynie ekstrakcyjnej.
Do kupienia jest zestaw naprawczy gaźnika.


Czasu było coraz mniej, więc wziąłem się za pierdółki. Rozebrałem przełącznik świateł. Trochę się zastał, jest do uratowania. Odkręciłem cewkę zapłonową, reflektor, blachę z tyłu czachy i polałem wszystkie śruby i nakrętki WD40, coby się do następnego czwartku przeżarło i było łatwiej kręcić.

Pytania:
1. W jaki sposób fabrycznie puszka z filtrem powietrza była przytwierdzana do ramy? W czechosłowackim katalogu części zamiennych pod hasłem "Tlmic sania s cisticom vzduchu" widnieje część nr 8 - "upinaci gumovy kruzok" i czyżby właśnie tym gumovym krużokiem?
2. Chcę dosztukować śruby mocujące pokrywę komory pływakowej, są to M4x14, tylko nie przyjrzałem się jaki tam jest skok gwintu, ktoś coś wie?
3. Kierownica NIE BYŁA fabrycznie przyspawana do wspornika, prawda?

 
4. Jaka jest oporność fajki świecy?

(zdjęcie znalezione w necie)

5. Brakuje mi części zaznaczonej na powyższym zdjęciu numerem 1 (tunel), ktoś może ma i nie potrzebuje już?
6. Gdzie można dostać gumki zaznaczone na powyższym zdjęciu numerem 2?

7. Poprzednim właścicielem był chyba jakiś spawacz. Kolanko wydechowe jest przyspawane do tłumika. Ciąć to czy olać i zostawić?

Pozdrawiam.
Zapisane

czeron

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1147
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 28, 2017, 21:01:58 »

AD. 3 mocowanie jak w rowerze
AD. 4 fajka bez opornika
AD. 7 jak nie szpeci to olać, bo oryginał ciężko dobrze uszczelnic
Zapisane
CEZET 472.6

matka-siedzi-z-tyu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • robię pancerkę
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 06, 2017, 13:17:11 »

Dzień drugi.

Wyjąłem kierownicę (sprawdziłem, jest przyspawana do wspornika, bo tak ma być - to jest wypust z >1975) i zdjąłem czachę. Odkręciłem prawy tylny amortyzator, rozpiąłem łańcuch, zdjąłem zębatkę odbiorczą. Następnie odkręciłem pokrywkę iskrownika, odłączyłem przewody i wyjąłem silnik z ramy. Odkręciłem od silnika stopkę centralną, spuściłem z niego olej i zdjąłem kopkę, a później wybiłem dźwignię zmiany biegów i wykręciłem śruby mocujące automat zmiany biegów. Odkręciłem prawe wieko, popychacz od sprzęgła wypadł tylko w 1/3 (krótki) i wyjąłem iskrownik oraz lewe wieko i zdjąłem tarcze sprzęgła z łańcuchem i przy pomocy wykonanego wcześniej ściągacza - zębatką sprzęgłową.



Straty: jedna podkładka pod zabezpieczeniem sprężynki sprzęgła wystrzeliła w kosmos.

Braki: klucze rurowe - przez to nie odkręciłem głowicy cylindra i nie zdjąłem kosza sprzęgłowego.

Do kupienia m.in.:
- komplet śrub silnika,
- wiązka elektryczna,
- stacyjka,
- świeca zapłonowa (była Iskra F95PS) + fajka + przewód WN,
- napęd kompletny,
- zestaw sprzęgła + popychacz,
- olinkowanie,
- duży zestaw naprawczy gaźnika (zawiera śruby mocujące pokrywę komory pływakowej).

Pytanie: oryginalny szybkościomierz (ramka, szkiełko, tarcza) jest w ładnym stanie, jak go wyjąć bez zniszczenia? Chętnie wymieniłbym tylko mechanizm, a części zewnętrzne zostawił oryginalne.

Za tydzień planuję rozpołowić.
Zapisane

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa 50 Mustang 1978
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 06, 2017, 13:57:15 »

Odnośnie prędkościomierza to musisz delikatnie odgiąć ta chromowaną obwódkę. Ale uwaga te liczniki po tylu latach lubią sobie podskakiwać razem z wibracjami silnika i przez to są niedokładne.

A sprzęgło polecam rozbierać i składać w okularach ochronnych bo inaczej można stracić oko :P  A i jakość wspłczesnych tarcz jest fatalna, część metalowa wybija się przez co łańcuszek lata jak porąbany. Polecam więc tarcze od Czechów marki ferodo, są znacznie lepiej wykonane i wytrzymalsze.
Zapisane

oskare2345

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 88
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 06, 2017, 14:02:33 »

A sprzęgło polecam rozbierać i składać w okularach ochronnych bo inaczej można stracić oko :P  A i jakość wspłczesnych tarcz jest fatalna, część metalowa wybija się przez co łańcuszek lata jak porąbany. Polecam więc tarcze od Czechów marki ferodo, są znacznie lepiej wykonane i wytrzymalsze.
Ja w ogarze 200 zamontowałem najtańsze współczesne i po podniesieniu mocy zero problemów ze sprzęgłem.
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
2x jawa 90 roadster 1972
jawa 638.0-
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa typ 353 1959
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200 - trwają prace nad wszystkim poza silnikiem
mw-750
mz ts 250 1976
ifa bk 350 1956
shl m 17 gazela 19??
 
i 2 wueski do tego
tyle z moturów

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa 50 Mustang 1978
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 06, 2017, 14:09:42 »

A sprzęgło polecam rozbierać i składać w okularach ochronnych bo inaczej można stracić oko :P  A i jakość wspłczesnych tarcz jest fatalna, część metalowa wybija się przez co łańcuszek lata jak porąbany. Polecam więc tarcze od Czechów marki ferodo, są znacznie lepiej wykonane i wytrzymalsze.
Ja w ogarze 200 zamontowałem najtańsze współczesne i po podniesieniu mocy zero problemów ze sprzęgłem.
No nie wiem u mnie nie wytrzymały połowy sezonu
Zapisane

oskare2345

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 88
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 06, 2017, 14:15:56 »

A sprzęgło polecam rozbierać i składać w okularach ochronnych bo inaczej można stracić oko :P  A i jakość wspłczesnych tarcz jest fatalna, część metalowa wybija się przez co łańcuszek lata jak porąbany. Polecam więc tarcze od Czechów marki ferodo, są znacznie lepiej wykonane i wytrzymalsze.
Ja w ogarze 200 zamontowałem najtańsze współczesne i po podniesieniu mocy zero problemów ze sprzęgłem.
No nie wiem u mnie nie wytrzymały połowy sezonu
U mnie tarcze wytrzymały cylinder 55ccm z większymi oknami i gaźnik od wsk, ciągłe strzały ze sprzęgła i pseudosportową jazdę.
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
2x jawa 90 roadster 1972
jawa 638.0-
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa typ 353 1959
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200 - trwają prace nad wszystkim poza silnikiem
mw-750
mz ts 250 1976
ifa bk 350 1956
shl m 17 gazela 19??
 
i 2 wueski do tego
tyle z moturów

kuba.g6

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa 50 Mustang 1978
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 07, 2017, 21:16:07 »

A sprzęgło polecam rozbierać i składać w okularach ochronnych bo inaczej można stracić oko :P  A i jakość wspłczesnych tarcz jest fatalna, część metalowa wybija się przez co łańcuszek lata jak porąbany. Polecam więc tarcze od Czechów marki ferodo, są znacznie lepiej wykonane i wytrzymalsze.
Ja w ogarze 200 zamontowałem najtańsze współczesne i po podniesieniu mocy zero problemów ze sprzęgłem.
No nie wiem u mnie nie wytrzymały połowy sezonu
U mnie tarcze wytrzymały cylinder 55ccm z większymi oknami i gaźnik od wsk, ciągłe strzały ze sprzęgła i pseudosportową jazdę.

 dobra a ile km zrobiłeś na tym sprzęcie? bo mi te tarcze wytrzymały może 1,5-2 tys. i zaczęło dzwonić, wymieniłem łańcuszek który notabene był dobry, nadal dzwoni, a tarcze były jeszcze okładziny były jeszcze dobre, dopiero jak wymieniłem tarcze to się zrobiło cicho.


 Zresztą możemy się wyliczać w każdym temacie o jawie 50 tak w nieskończoność , bo co użytkownik  to inne wrażenia z eksploatacji.
 
 
Zapisane

Misiek89gdz

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 10
  • Jawa 50 mustang 78'
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 07, 2017, 21:49:12 »

Popychacze lepiej zrób sam. Te Chińskie nie nadają się do niczego. Co do sprzęgła.. Jak kiedyś w łeb dostałem podkładką to teraz ubieram okulary  8)
Zapisane

matka-siedzi-z-tyu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • robię pancerkę
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 12, 2017, 21:08:26 »

Dzięki za rady.
Uzbroiwszy się w klucze rurowe przystąpiłem do kolejnego dnia pracy nad demontażem silnika. Na początek odkręciłem głowicę i cylinder.
Oglądając tłok uwagę mą przykuło takie oto uszkodzenie:




I od razu pytanie: pojeździ, czy do kosza?

Następnie wziąłem się za zdejmowanie koła magnesowego. Nie mogłem zdjąć "kułaka" (tak nazywają tą część w "Podręczniku Dla Warsztatów Remontowych Jawa 50 typy 20p 21p 23p 1971 PL"), dopiero po użyciu gwoździa i paru uderzeniach młotem usunąłem go w końcu. Następnie wkręciłem M6 w wirnik i go zdjąłem.

Dzięki temu wreszcie mogłem rozpoławiać. Przygotowałem sobie ściągacz, więc czynność trwała sekund 5.



Pozdejmowałem wszystkie koła zębate, wybiłem kopkę i niestety poległem na wyjmowaniu wału korbowego, który utknął w prawej połówce. Naruchałem sobie ściągacz, ale wał siedzi tak mocno, że wywaliło mi śrubę z gwintu w karterze, a wał nie ruszył się ani o milimetr.

Postukiwanie młotkiem przez drewno też nie pomogło.

Ma ktoś może jakiś pomysł, jak wyjąć wał z karteru?

Braki: kulka popychacza sprzęgła.


Zapisane

Misiek89gdz

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 10
  • Jawa 50 mustang 78'
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 12, 2017, 21:24:50 »

Podgrzej kartera.
Zapisane

Paweł Świecie

  • Mapa jawerów-indianscout.
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 138
  • Jawa 638.1+Velorex562
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 12, 2017, 22:29:26 »

Śruby wkręcane w karter mają być w miarę możliwości jak największą ilością zwojów a do wypychania wału ma być trzecia śruba umieszczona dokładnie w osi wału,jeżeli chcesz wyciskać wał wkręcając śruby w oryginalne otwory gwintowane w karterach to licz się z tym że powyrywasz wszystkie gwinty i za chwilę nie będziesz miał do czego przykręcić chociażby prądnicy stojana prądnicy...Gwint,zwłaszcza w aluminium,wytrzymuje o wiele więcej jak się śrubą nie obraca i jest wkręcona jak największą ilością zwojów.
Zapisane
Motor bez wozu jest jak kobieta bez piersi-niby jeździć się da ale to nie to...

matka-siedzi-z-tyu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • robię pancerkę
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 12, 2017, 23:52:31 »

(...) do wypychania wału ma być trzecia śruba umieszczona dokładnie w osi wału (...)

Zachęcony dobrym działaniem ściągacza do rozpoławiania poszedłem tą samą drogą przy wyjmowaniu wału - to był błąd, nie sądziłem, że wał aż tak mocno siedzi. Śruba na szczęście łapie głębiej gwint w karterze, więc zmodyfikuję kątownik i wywiercę dziurę fi8 na osi wału, dokleję poxiliną nakrętkę (nie mam dostępu do spawarki) i w to wkręcę śrubę i tą śrubą będę ściągał.
Zapisane

Maniolo_LD

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 87
  • CZ 472.5, Jawa CZ 356
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 13, 2017, 01:07:49 »

Śruby wkręcane w karter mają być w miarę możliwości jak największą ilością zwojów a do wypychania wału ma być trzecia śruba umieszczona dokładnie w osi wału,jeżeli chcesz wyciskać wał wkręcając śruby w oryginalne otwory gwintowane w karterach to licz się z tym że powyrywasz wszystkie gwinty i za chwilę nie będziesz miał do czego przykręcić chociażby prądnicy stojana prądnicy...Gwint,zwłaszcza w aluminium,wytrzymuje o wiele więcej jak się śrubą nie obraca i jest wkręcona jak największą ilością zwojów.

Dodam jeszcze ,że ten kątowniczek jest za słaby.Wyginając się (co widać na foto) ściąga śruby do siebie i możesz wyłamać kartery lub uszkodzić gwinty w miejscu śrub. Albo zastosujesz grubą blachę (bodajrze 10mm w fabrycznych narzędziach do wyciskania wałów) ,albo cieńszy,porządny ceownik. To nie może się giąć. :)
« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2017, 01:11:17 wysłana przez Maniolo_LD »
Zapisane

muczacz

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 258
  • gazu gazu na wirazu
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 13, 2017, 19:24:02 »

(...) do wypychania wału ma być trzecia śruba umieszczona dokładnie w osi wału (...)

Zachęcony dobrym działaniem ściągacza do rozpoławiania poszedłem tą samą drogą przy wyjmowaniu wału - to był błąd, nie sądziłem, że wał aż tak mocno siedzi. Śruba na szczęście łapie głębiej gwint w karterze, więc zmodyfikuję kątownik i wywiercę dziurę fi8 na osi wału, dokleję poxiliną nakrętkę (nie mam dostępu do spawarki) i w to wkręcę śrubę i tą śrubą będę ściągał.


z tą poxilną w ściągaczu to żartujesz? :o  podejdź do kogoś żeby Ci cheftnął migiem co nie masz gdzieś blisko machaniora jakiegoś , nie wierzę
Zapisane
Jawa TS 350 638-1
traktorek na silniku  wzór cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Paweł Świecie

  • Mapa jawerów-indianscout.
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 138
  • Jawa 638.1+Velorex562
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 13, 2017, 22:11:47 »

(...) do wypychania wału ma być trzecia śruba umieszczona dokładnie w osi wału (...)

Zachęcony dobrym działaniem ściągacza do rozpoławiania poszedłem tą samą drogą przy wyjmowaniu wału - to był błąd, nie sądziłem, że wał aż tak mocno siedzi. Śruba na szczęście łapie głębiej gwint w karterze, więc zmodyfikuję kątownik i wywiercę dziurę fi8 na osi wału, dokleję poxiliną nakrętkę (nie mam dostępu do spawarki) i w to wkręcę śrubę i tą śrubą będę ściągał.
A po co to w ogóle kleić lub spawać?wystarczy nakrętkę dać pod spodem płaskownika i sama się o niego zaprze.


z tą poxilną w ściągaczu to żartujesz? :o  podejdź do kogoś żeby Ci cheftnął migiem co nie masz gdzieś blisko machaniora jakiegoś , nie wierzę
Zapisane
Motor bez wozu jest jak kobieta bez piersi-niby jeździć się da ale to nie to...

matka-siedzi-z-tyu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • robię pancerkę
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 15, 2017, 19:52:43 »

Cytuj
A po co to w ogóle kleić lub spawać?wystarczy nakrętkę dać pod spodem płaskownika i sama się o niego zaprze.

Wygrzebałem dość tłusty kątownik, nawierciłem otwory i w czwartek nakrętkę pod niego podłożę. Powinno puścić ;)
Zapisane

muczacz

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 258
  • gazu gazu na wirazu
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 15, 2017, 20:35:25 »

Cytuj
A po co to w ogóle kleić lub spawać?wystarczy nakrętkę dać pod spodem płaskownika i sama się o niego zaprze.

Wygrzebałem dość tłusty kątownik, nawierciłem otwory i w czwartek nakrętkę pod niego podłożę. Powinno puścić ;)
jak znajdziesz gdzieś w sklepie daj nakrętkę o twardości 11.2
Zapisane
Jawa TS 350 638-1
traktorek na silniku  wzór cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

matka-siedzi-z-tyu

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • robię pancerkę
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 20, 2017, 00:05:41 »

Gruby kątownik + śruba z nakrętkami (jedna nawiercona wiertłem 12, żeby okalała wał i prowadziła śrubę) na klucz 19 dały radę i wyjąłem wał z karteru.




Później usunąłem wszystkie części z ramy i oto jest jawka rozłożona na części pierwsze.





W przyszłym tygodniu zaczynam czyszczenie.

W związku z tym pytanie: jakim druciakiem najlepiej jechać starą farbę?

doczołową na szlifierkę kątową


tarczową (falistą) na szlifierkę kątową


doczołową (falistą) na wiertarkę

Zapisane

daniel89_lb

  • Co dwie głowy to nie jedna
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 135
  • Pier...ole,nie robię
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 20, 2017, 01:14:48 »

Oddaj do piaskowania. Zapłacisz ze stówę a zaoszczędzisz na czasie,prądzie,narzędziach i nerwach .
Zapisane
    Status GG
Były:
Jawa Ts 350 638.1
Jawa Ts 350 638.5
Cz 350 472.5 

Jest:
Komar 2350 1972              Ogar 200 1984

muczacz

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 258
  • gazu gazu na wirazu
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 20, 2017, 08:08:34 »

daniel89_lb dobrze Ci radzi więcej zapłacisz za graty niż za piaskowanie a efekt będzie marny
Zapisane
Jawa TS 350 638-1
traktorek na silniku  wzór cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 201
  • motórów kilka
Odp: matka-siedzi-z-tyu - Jawa 50 typ 20. Odbudowa pancerki.
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 20, 2017, 10:01:08 »

Tak właśnie zrób oddaj do piaskowania szkoda siedzieć cały bity dzień i skrobać tylko się zajeździsz.
Zapisane
    Status GG