Inne > Na każdy temat
GSF Dyno - program do pomiaru ch-ki silnika bez hamowni
(1/1)
michal_t:
Witam,
Znalazłem ciekawy program GSF Dyno który umożliwia wykreślenie charakterystyki silnika bez hamowni. Autor programu wykazał się dużą pomysłowością, ponieważ jako hamownia służy mu kawałek prostej drogi i... dyktafon lub dowolne urządzenie rejestrujące dźwięk audio!
Jak to z grubsza działa:
1. Podłączamy dyktafon z wejściem na zewnętrzny mikrofon stereofoniczny do naszego pojazdu przez dzielnik rezystancyjny (żeby obniżyć napięcie po poziomu sygnału audio). Czyli np. lewy kanał pod alternator (rejestracja obrotów silnika), prawy kanał pod prędkościomierz (w Jawie jest mechaniczny więc trzeba by coś wykombinować, np. czujnik z licznika rowerowego).
2. Włączamy nagrywanie i na rozgrzanym silniku rozpędzamy się na prostej drodze bez wiatru itp. od niskich obrotów do maksymalnych na jednym biegu lub na wszystkich (zależy na jakim wykresie nam zależy).
3. Nagranie przenosimy na PC i wrzucamy do programu GSF Dyno w formacie *.wav.
4. Wprowadzamy dane wejściowe o czujnikach, masie pojazdu(uwzględniając masę kierowcy, paliwa...), współczynnik oporów i przednią powierzchnię(do uwzględnienia oporów powietrza).
Program po obróbce sygnału audio i na podstawie danych wejściowych wyświetla charakterystykę mocy i momentu obrotowego.
Nie testowałem tego programu jeszcze, jedynie opisuję w formie ciekawostki. Wiadomo, że mocy dokładnej się tym nie zmierzy ale kształt charakterystyki może być całkiem przybliżony do rzeczywistej. Obsługa programu jest trochę bardziej skomplikowana. To co opisałem to tylko szybkie streszczenie.
Źródło: http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html
muczacz:
myślę że na zasadzie na "ucho" to tak samo jak na oko -chłop w szpitalu umarł, traktuję to tylko jako ciekawostkę.
Leszkowiak:
Zasada działania podobna do hamowni zakładanej na koło, tylko impulsy z innego miejsca zliczane. To może mieć sens, jak pracowałem w serwisie MAN to właśnie programem zliczającym impulsy z koła hamowaliśmy auta przy czipowaniu, oczywiście wpierw tarowaliśmy auto.
Nawigacja
Idź do wersji pełnej