Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Sierpień 20, 2017, 09:49:45
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Pytania od laika w sprawie silnika  (Przeczytany 301 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

marcin6356

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Pytania od laika w sprawie silnika
« dnia: Sierpień 12, 2017, 23:48:14 »

Witajcie
Ostatnio zdobyłem niekompletną jawkę 50, wiem że to nie to forum ale tutaj wiem że dostanę poważne odpowiedzi dorosłych ludzi a nie 13latków :-) a sprawa ma się tak: w środku siedzą simery gufero, cylek oryginał i tłok podejrzewam że także.
1. Na jednym ze zdjęć widać ryski w poprzek (na skos)  cylindra,  czy to mogą być ślady honowania? Bo to by znaczyło że zestaw jeszcze nie dotarty :-D
2. Cylek ma rdzę,  chciałbym mimo to nie robić szlifu a tylko wrzucić go do wd /coli /odrdzewiacza albo spróbować wyczyścić papierkiem powiedzmy od 800 do 2000, jak myślicie czy da radę?
3. Do komory korbowej na pewno dostało się coś brudu,  czy dałoby radę go jakoś wypłukać typu zalać odrdzewiacza (cole)  i wypłukać syf i ewentualną rdzę z komory? Chodzi o to że gdyby tak dało radę to nie rozpaławiałbym silnika czego wolałbym uniknąć gdyby się dało :-)
4. Rdza na korbowodzie chyba nie oznacza konieczności jego wymiany?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 13, 2017, 00:22:30 wysłana przez marcin6356 »
Zapisane

xepher

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 237
  • Motór nie umiera nigdy
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 13, 2017, 07:16:05 »

A co chcesz z tym później zrobić? Bo jak ma to jeździć to szlif plus tłok, silnik na stół i na pół. Może się okazać np tak że rdza zjadła łożyska, i silnik ci stanie lub się rozleci. A jak korba ma ruda to i resztą na pewno też.
Zapisane
"Jak dwumetrowy, stu kilowy facet może jechać na motorynce?!"

renegade88

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
  • 472.5 i wszystko staje się łatwiejsze
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 13, 2017, 08:03:17 »

Dokładnie jak kolega wyżej pisał jeżeli tak się stało to łożyska już są trafione i będziesz miał pech bo się rozleci silnik i to więcej jak pewne
Zapisane
    Status GG
Prawo Jazdy A, B, C+E

Jawa song ---> http://w142.wrzuta.pl/audio/8TLNnSF77xH/jawa_song

simsons50_1986_2

  • Made In Czechosłowakia
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 214
  • Jawa And Cezet
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 13, 2017, 08:06:15 »

Cylinder ja bym zostawił, ale łozyska 100% do wymiany.
Zapisane
    Status GG
Cezet 472.5      1983
Jawa  638.1      1990

oskare2345

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 62
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 13, 2017, 08:09:45 »

ja już tak reanimowałem silnik. do cylindra użyj papieru ściernego, może być nawet ok 400. Sprawdź luz na zamku pierścienia i pierścienie daj profilaktycznie nowe. Spróbuj kilka razy zalać komorę korbową małą ilością ropy i kręć wałem aż przestanie stawiać opór. Właśnie czy wał stawia opór?  Nie ma gwarancji że jawka będzie jeździła lecz czasem się udaje. A i jeszcze jedno... to jest raczej forum ludzi którzy takiej fuszerki nie lubią, w tych sprzętach (jawa50) standardem jest połowienie silnika co kilka miesięcy użytkowania. Silnik 223 jest w miarę trudny do złożenia lecz w necie jest od groma zrozumiałych poradników. Po rozpołowieniu będziesz mógł sprawdzić stan łożysk, wału ,zmieniacza biegów.
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
2x jawa 90 roadster 1972
jawa 638.0- czeka na remont
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa typ 353 1959
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200 - trwają prace nad wszystkim poza silnikiem
mw-750
mz ts 250 1976
ifa bk 350 1956
shl m 17 gazela 19??
 
i 2 wueski do tego jedna 1963 a druga bez tabliczki znamionowej i połowy części
tyle z moturów

marcin6356

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 13, 2017, 09:53:04 »

No właśnie wał całkiem fajnie się kręci bez oporu, dlatego mam nadzieję że tam raczej ruda nic nie zniszczyła jeszcze. Jedynie jak kopnąłem to tłok z cylkiem latały razem ( nie było głowicy wgl) ale trochę wd40 i tak z 10 minut czekania,  a potem brat go delikatnie przez drewienko wybił,  no i podjarałem się trochę bo simery czeskie tłok dwupierscieniowy więc pewnie też czeski, cylek na 100% oryginał a na bocznej wewnętrznej części cylka widać trochę rysek które chyba normalnie są po honowaniu (w miejscu gdzie brak rudej). Tyle że boczna część się pewnie mniej zużywa.
W takim razie będę go chyba musiał rozpołowić, ale interesują mnie 2 rzeczy
1. Czy polskie pierścienie wykonane z gorszych materiałów nie będą się "gryzły" z elementami czeskimi?
2. Dlaczego silnik 223 trzeba rozpaławiać co parę miesięcy?  :-D wg mnie aż tak awaryjny to chyba nie jest :-D
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 551
  • Ile to już lat ?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 13, 2017, 11:11:07 »

Nic się nie pogryzie a poza tym tych silników się tak często nie rozpoławia pod warunkiem że zrobisz raz a dobrze. Na pewno te silniki wytrzymują więcej niż polskie .
Zapisane

oskare2345

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 62
  • bez młota nie robota
    • Moja praca, czyli projektowanie wnętrz :)
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 13, 2017, 18:31:38 »

Skoro jesteś laikiem to raczej nie złożysz tego silnika od razu na 100% prawidłowo  :P  stąd połowienie co kilka miesięcy. Szybko się nauczysz. Pierścienie możesz dać byle jakie te współczesne nie są złe. Jeśli chcesz się bawić to kiedyś dopasowałem od simsona.
Zapisane
bez motura mina ponura a najlepsza motura to jawa
w garażu:
2x jawa 90 roadster 1972
jawa 638.0- czeka na remont
jawa 50 typ 23 mustang 1977
jawa typ 353 1959
jawa babetta 1986
romet pony m1
ogar 200 - trwają prace nad wszystkim poza silnikiem
mw-750
mz ts 250 1976
ifa bk 350 1956
shl m 17 gazela 19??
 
i 2 wueski do tego jedna 1963 a druga bez tabliczki znamionowej i połowy części
tyle z moturów

marcin6356

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Wczoraj o 18:47:14 »

Pytań od laika ciąg dalszy  :)
Tym razem ogar 200 z tym samym silnikiem jawki 50. Mam go niecały rok, u mnie wyjeżdżone jakieś 1,1 litra oleju Orlen Semisynthetic do 2T czyli teoretycznie około 1100km. Niedawno były kłopoty z odpaleniem silnika, okazało się że odkręciła się śruba trzymająca kartery i olej ze skrzyni dostawał się na świecę. Po dokręceniu owej śrubki silniczek działa, ale...  Na tłoku z lewej strony jest osad, czy to efekt dostawania się oleju ze skrzyni do silnika, czy raczej tego że poprzedni właściciel... założył tłoka na odwrót? :D
No i jak myślicie, lepiej już zostawić tego tłoka skoro jeździ, czy odwrócić tak jak powinien być? Nie wiem ile silniczek ma od remontu przejechanych km, wiem tylko że niby motorek miał być naprawiany przez dziadka i nie dokończony ( brakowało parę elementów gdy go kupowałem od handlarza).
Dorzucam zdjęcia z lewej, prawej strony od dołu i przodu tłoka. Żeby poszedł na koło to 90kg osoba musi wysunąć się maksymalnie do tyłu na siedzeniu, gaz w opór i strzał ze sprzęgła, ale myślę że jak na 50ccm to i tak dobrze, dlatego nie wiem czy jest sens odwracać tego tłoka
Zapisane

jawa3398

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 92
  • JAWA 350 638.0
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Wczoraj o 19:03:02 »

Ze zdjęć widać kolejną usterkę. A mianowicie przykrzywiony korbowód. Widać otarcia z jednej strony. A osad może zostać.

Nie wiem czy ja dobrze widzę? Strzałka  na tłoku jest w stronę ssania(do góry)
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 19:17:56 wysłana przez jawa3398 »
Zapisane

marcin6356

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Wczoraj o 19:22:28 »

Dokładnie tak, pisałem że poprzedni właściciel założył tłoka na odwrót, i pytanie czy osad to pozostałość po oleju czy przez to błędne założenie tłoka, a w zasadzie to tak naprawdę pytanie to czy jest sens teraz odwracać ten tłok?
Wiem że jak się pomyli w TS lewy z prawym to są jaja więc ciekaw jestem czy też w tym silniczku mogą być przez to jaja, czy może tłok jest symetryczny i to nie ma znaczenia w którą stronę jest strzałka.
Sam nie wiem czy ruszać tego tłoka, może niech ktoś się jeszcze wypowie. Co do korbowodu, jest jeszcze taka sprawa, że tłok w cylindrze nie ma luzu w kierunku swojego ruchu, ale po zdjęciu cylindra można ruszać tłokiem tak jakby "na boki", tak jakby był po prostu wyrobiony sworzeń łączący korbowód z tłokiem. Czy to też oznaka zużycia czy normalka?
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 19:34:13 wysłana przez marcin6356 »
Zapisane

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 194
  • motórów kilka
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Wczoraj o 20:19:21 »

Tłok odwrócić się powinno w stronę wydechu strzałka na tłoku, w miejscu otarć może papierkiem o grający 500 przepolerować. Sprawdź luzy pierścieni po włożeniu do cylindra. Złóż jeździj i kasę na remont zbieraj. Jak nim śmigasz nie jeździ na full gazie bez przerwy.
Zapisane
    Status GG

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 551
  • Ile to już lat ?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #12 dnia: Wczoraj o 20:31:23 »

Najlepiej gdybyś porównał ze starym tłokiem (np. tym z Jawki ) w którym miejscu są zamki pierścieni .I nie jest ważne że w tym są dwa a w tamtym trzy pierścienie. Chodzi o porównanie obu pierścieni od góry tłoka.     Jeżeli okaże się że zamki nie są w tych samych miejscach (patrząc na zamontowany tłok w silniku) to obróć ten tłok  z "ogórka" . Jeżeli tego nie zrobisz to może dojść do uszkodzenia pierścieni ,tłoka a możliwe że cylindra również.
Z jednej strony tłoka nie ma osadu bo tłok intensywnie trze o tuleję wycierając osad .Powoduje to wygięty korbowód który naciska na jedną  stronę tłoka. A osad na tłoku to normalny objaw i nie należy się tym przejmować o ile nie jest tak jak u ciebie ,czyli z jednej strony jest a z drugiej brak.
Zapisane

marcin6356

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #13 dnia: Wczoraj o 20:57:56 »

Dzięki za konkrety.
Czyli  jutro obracam tłok o 180 stopni, w końcu nie chcę uszkodzić pierścieni itd. Czyli najwyraźniej jestem za ciężki na ten silniczek skoro skrzywiła się korba :-D
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 551
  • Ile to już lat ?
Odp: Pytania od laika w sprawie silnika
« Odpowiedź #14 dnia: Wczoraj o 21:03:56 »

Korba się skrzywiła bo sworzeń nie chciał lekko wejść w tłoka i ktoś mu pomógł np młotkiem .

A powinien to zrobić za pomocą "wciskacza sworznia"  lub pomyśleć jak to zrobić młotkiem i przy tym nie ugiąć korbowodu  ;) :P .
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 21:06:10 wysłana przez STÓWA »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
3 Odpowiedzi
1214 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 09, 2006, 17:57:15
wysłana przez Myszor
4 Odpowiedzi
1013 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 06, 2009, 14:09:39
wysłana przez BoNes
dwa pytania.

Zaczęty przez ziajka1991 Mechanika

4 Odpowiedzi
903 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 26, 2010, 20:55:44
wysłana przez Jawsim
6 Odpowiedzi
1183 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 23, 2011, 18:52:18
wysłana przez czjawa
12 Odpowiedzi
369 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopad 10, 2016, 22:56:25
wysłana przez adek/cezia