Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwiecień 18, 2019, 21:20:45
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Strony: [1] 2 3 ... 6   Do dołu

Autor Wątek: Projekt "Cezetron"  (Przeczytany 6405 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Projekt "Cezetron"
« dnia: Sierpień 01, 2017, 02:34:57 »


Witam


     Czytam i podziwiam pomysły kolegów, którymi tak chętnie dzielicie się tu na forum.
Postanowiłem też dodać cegiełkę od siebie.
     Ponieważ usprawnienia związane są z instalacją elektryczną stąd nazwa projektu.
Opisane usprawnienia zamontowane są w mojej CZ-350 i funkcjonują bezawaryjnie już 3 rok.
Założenia projektu były bardzo proste:
 -jak najmniejsza przeróbka instalacji
 -możliwość bezproblemowego powrotu do oryginału
 -jak najprostsza i najmniej awaryjna konstrukcja
     Z racji tego, że do pracy dojeżdżam Czesią około 20km zależało mi na tym, żeby bezproblemowo do niej dojechać.
Pracuję na 3 zmiany więc Czesia jeździ o różnych porach, nie obce jej słońce i deszcz.
Ponieważ mam właśnie zdemontowany zapłon to dzisiaj parę słów o zapłonie CEZETRON.
     Zaprojektowany został do instalacji 12V i współpracuje z oryginalnymi cewkami.
Prosty w montażu wystarczy zdemontować płytkę przerywaczy i w to miejsce montujemy i podłączamy płytkę zapłonu, w razie awarii szybko możemy powrócić do stanu fabrycznego. Wymaga doprowadzenia jednego dodatkowego przewodu zasilania +12V, które pojawia się po włączeniu zapłonu. Zapłon ustawiamy w GMP dla prawego i lewego cylindra.
Posiada ograniczenie prądowe zabezpieczające przed krótkotrwałym zwarciem.
Umożliwia korektę położenia dla lewego cylindra w zakresie około 1mm.
Realizuje wyprzedzenie zapłonu w/g zaprogramowanej mapy.
     Pierwsza wersja była oparta na czasowym określeniu kąta wyprzedzenia.
Jednak ze względu na zmieniającą się prędkość ruchu tłoka na "luzie", zwłaszcza dla silników 1 cylindrowych druga wersja określa położenie wału z tarczy kodowej. Poprawiło to kulturę pracy silnika i zwiększyło dokładność wyznaczania kąta. Czesia odzyskała wigor.


Pozdrawiam
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 853
  • 638.1+562.10; 362 Californian
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 01, 2017, 04:05:54 »

Czy ten zapłon to własne rękodzieło czy jest gdzieś sprzedawany?
Coś podobnego oferuje czeska firma Imfsoft.

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 01, 2017, 04:52:34 »

Witam


Tak to własny projekt i własne dzieło.
Myślę, że jak będzie taka potrzeba to i sprzedaż będzie możliwa.


Pozdrawiam
Zapisane

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 2681
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 01, 2017, 07:01:13 »

Ludzie to mają głowy :) super sprawa gratuluję :)
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 740
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 01, 2017, 10:05:18 »

Gratuluję konstrukcji. Jej opis i wygląd zachęcają. Czy zapłon ten został już przez Kolegę przetestowany w różnych warunkach? Rozumiem, że nazwa CEZETRON nie wyklucza zastosowania tej płytki w Jawie 638-1. Tak się składa, że zastanawiam się nad kupnem czegoś podobnego. Czy znana jest cena tego zapłonu?
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

Pietras12v

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 501
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 01, 2017, 10:47:34 »

Ładnie. Na jakiej zasadzie jest realizowana korekcja. Ciekawi mnie wygląd tarczy podziałowej.
Tu na forum wymagania są spore jeśli chodzi o regulację kąta w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie i tak jest o wiele lepsze od przerywaczy. Jeśli wytrzymuje temperaturę i kurz to jest super.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

michal_t

  • elektronik
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 88
  • Jawa 638.5 delux Wrocław
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 01, 2017, 15:45:24 »

Ładna konstrukcja. Gratuluję.
Cytuj
Pierwsza wersja była oparta na czasowym określeniu kąta wyprzedzenia.
Jednak ze względu na zmieniającą się prędkość ruchu tłoka na "luzie", zwłaszcza dla silników 1 cylindrowych druga wersja określa położenie wału z tarczy kodowej.
Dokładnie tak, to jest chyba najsensowniejsze rozwiązanie.

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 02, 2017, 01:25:16 »

Witam


     Płytka zapłonu jest wykonana pod wymiar wycięcia w alternatorze, więc bez żadnych przeróbek może być zamontowana w silnikach gdzie jest taki alternator. Co do niezawodności to tak jak już pisałem jeżdżę na nim już trzeci rok i nie chciał nawalić. Konstrukcja jest maksymalnie uproszczona i bez udziwnień właśnie pod kątem niezawodności. Przygotowuję właśnie 2 egz. testowe, które dostaną koledzy z forum i będą mogli je testować, co umożliwi wykrycie ewentualnych usterek.
     Projekt "Cezetron" obejmuje w tej chwili 6 projektów układowych działających w Czesi. Zapłon jest pierwszym opisanym. Następny postaram się wkrótce zaprezentować.


Pozdrawiam
Zapisane

muczacz

  • Własny tytuł
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 799
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 01, 2017, 16:29:02 »

jak tam następny projekt?
jaka wyszłaby cena Cezetrona?
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 02, 2017, 17:44:58 »

Witam
Troszeczkę się opuściłem, wynikło to z przeprowadzania gruntownego remontu w domu, który już właściwie prawie skończyłem. Żeby opisywać kolejne projekty muszę je po prostu znowu wykonać, żeby nie demontować i rozbierać tych z Czesi, która póki jeszcze pogoda dopisuje ciągle mnie cieszy jazdą ;-)
Co do projektu zapłonu to właściwie jak dla mnie jest to już projekt ukończony i sprawdzony. Chciałbym jednak przygotować 2 egz. i dać je do testowania kolegom z forum. Wstępnie na zlocie obiecałem koledze z Grudziądza do Jawy 12V i koledze z Piły do Czesi 6V. Póki co jeszcze się nie odezwali. Dodatkowo chciałbym jeszcze dodać możliwość zmiany mapy np. 4 wariantów. 1 - na którym jeżdzę, 2 - troszeczkę łagodniejsza charakterystyka dla jazdy z większym obciążeniem, gdyby ta pierwsza powodowała spalanie stukowe, 3 - np. stały kąt, 4 - nieokreślona jeszcze.
Co do ceny to jeżeli doszło by do sprzedaży to dla aktywnych kolegów z forum myślę, że 100zł + przesyłka byłaby dobrą ceną.
Pozdrawiam
Zapisane

czeron

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1519
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 02, 2017, 18:04:19 »

Jeżeli napiszesz jeszcze do tego ustrojstwa instrukcje na papierze, to masz pierwszego Klienta .
Zapisane
CEZET 472.6

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 740
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 02, 2017, 18:26:49 »

Wstępnie jestem zainteresowany ...
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

lukaszooo

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 97
  • JAWA 638, Honda 900rr
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 02, 2017, 23:30:27 »

Akurat szukam zaplonu i za taka cene brał bym w ciemno.
Tak nawiasem to dwa porzadne przerywacze to koszt 40zl ☺
Zapisane

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 06, 2017, 01:16:58 »

Witam
Ustawianie w sumie jest bardzo proste, postaram się nagrać filmik ukazujący obsługę zapłonu.
Pozdrawiam
Zapisane

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 06, 2019, 16:00:45 »

Witam
Czas dotrzymać obietnicy i opisać projekt Cezetron. Zacznę od kompleksowego podsumowania zapłonu Cezetron.
Wszystkie 3 wersje oparte są na tym samym układzie projektowym, zmiany są kosmetyczne i dotyczyły poprawienia funkcjonalności układu.
Pierwsza wersja oparta była na czasowym wyznaczaniu kąta wyprzedzenia zapłonu. Konstrukcyjnie była wykonana jako zamiennik standardowej płytki przerywaczy i standardowych cewek. Posiadała bezstykowy układ detekcji wraz z elektronicznymi kluczami mocy, zabezpieczenie przed krótkotrwałym zwarciem, niezależną regulację ustawienia kąta dla lewego i prawego cylindra, oraz wyznaczanie kąta wyprzedzenia zapłonu w zależności od prędkości obrotowej na podstawie zapisanej charakterystyki. W czasie użytkowania było jedno zdarzenie przepalenia bezpiecznika od zapłonu. Winnym okazała się nieoryginalna cewka zapłonowa, która po kilku przejechanych kilometrach powodowała zwarcie. Nie spowodowało to uszkodzenia zapłonu. Zakup oryginalnych 12V cewek na ebay zakończyło tę niesprawność.
Zapisane

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 06, 2019, 16:15:03 »

Druga wersja oparta była już na fizycznym wyznaczaniu kąta wyprzedzenia zapłonu poprzez odczyt położenia wału z tarczy kodowej. Układ elektryczny praktycznie się nie zmienił, zmianie uległa geometria układu wynikająca z innej zasady wyznaczania kąta, oraz wyprowadzenia złącza do programowania. Cała funkcjonalność układu pierwszego pozostała. W czasie eksploatacji nie zauważyłem znaczących zmian, jednakże metoda gdzie znam fizyczne położenie wału jest jak dla mnie bardziej prawidłowa.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2019, 16:17:30 wysłana przez Andrzejek »
Zapisane

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 06, 2019, 17:38:23 »

Trzecia wersja właściwie finalna jest modyfikacją wersji drugiej. Zmieniono rozkład elementów na płytce co ma umożliwić wygodniejszą korekcję ustawienia dla lewego cylindra (w większym zakresie kątowym), wynika to nie tylko z geometrii wału ale także z geometrii płytki (symetrii rozmieszczenia czujników) wykonywanej w warunkach domowych. Zmniejszono pobór prądu przez zapłon podczas rozruchu. Układ elektroniczny został zaprojektowany tak, że można usunąć procesor zrobić 2 mostki i mamy elektroniczny moduł zapłonowy bez regulacji kąta (w przypadku uszkodzenia procesora). Wprowadzono możliwość wybrania jednej spośród 5 map. W tej chwili: 0 - zmienny kąt w/g wgranej funkcji, 1 - zapłon w GMP, 2 - zapłon 2,5mm przed GMP, 3 - zapłon 2,9mm przed GMP, 4 - zmienny kąt w/g wgranej funkcji. Zmiana mapy odbywa się poprzez zwarcie 2 pinów i włączeniu zapłonu. Numer mapy jest sygnalizowany ilością mrugnięć diody led podczas włączania zapłonu.
Zapisane

Andrzejek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 06, 2019, 18:03:48 »

Podsumowując przez pięcioletni okres eksploatacji zapłonów żaden nie uległ uszkodzeniu więc ciężko określić co można by poprawić jeżeli chodzi o elektronikę. Wszelkie poprawki jakie były wprowadzane miały na celu poprawienie funkcjonalności układu. Reasumując pięć sezonów około 9 tyś km, jedna awaria układu zapłonowego (nieoryginalna cewka zapłonowa robiła zwarcie), żadnego strzelania w tłumik lub gaźnik, jedno zalanie (zawiesił się pływak w gaźniku), świece zapłonowe NGK BPR7HS nadal sprawne. Za tydzień postaram się opisać następny układ z projektu Cezetron.
Pozdrawiam
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 695
  • Ile to już lat ?
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 06, 2019, 18:46:53 »

Kiedy rusza masowa produkcja ?
Zapisane

ital4x4

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • Jawa 350
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 06, 2019, 19:08:57 »

Też jestem zainteresowany .
Zapisane

cesik2006

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • posiadam 5x cz350
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 06, 2019, 19:11:44 »

Też jestem zainteresowany!!!
Zapisane

grzesiek

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 27
  • CZ 175, jawa 50, HONDA CB 750 oraz HONDA CB 1300
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 06, 2019, 20:27:31 »

Czy istnieje wersja dla 6v cz 175?
Zapisane

Adam112

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 82
  • Cz-Jawa
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 06, 2019, 20:59:37 »

Byłbym zainteresowany wersją 6V do cz 350.
Zapisane

czeron

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1519
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 06, 2019, 22:51:07 »

Super profesjonalnie.
Zapisane
CEZET 472.6

Czmielu

  • Klubowicz
  • *
  • Online Online
  • Wiadomości: 350
  • knedel knedel knedel
Odp: Projekt "Cezetron"
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 06, 2019, 22:54:03 »

Czekam na dalsze info. Jestem zainteresowany
Zapisane
Čz 472.6 87' x 2
Jawa 250 353 60' + Velorex 560+ PAV 40
Jawa 638-5 87'
ČZ 472.5 x3
Jawa 350 638.0
Jawa 634-638 "tęczówka" + velorex 562
Jawa 639 91'
Jawa 640 93' Red style

tel. 508 168 776
Strony: [1] 2 3 ... 6   Do góry
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
7 Odpowiedzi
2645 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 09, 2013, 17:02:03
wysłana przez Blenders
4 Odpowiedzi
2826 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 27, 2013, 07:48:42
wysłana przez georgs64
27 Odpowiedzi
4940 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 06, 2015, 20:34:52
wysłana przez Markoltent10
162 Odpowiedzi
22467 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 01, 2016, 07:08:13
wysłana przez czjawa
2 Odpowiedzi
1394 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 24, 2016, 22:30:33
wysłana przez Montik