Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Luty 16, 2019, 15:20:03
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: biuck - Jawa 50 typ 20 "Sianka"  (Przeczytany 5276 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
biuck - Jawa 50 typ 20 "Sianka"
« dnia: Sierpień 09, 2016, 21:53:19 »

Witam serdecznie

Chciałbym przedstawić moje nowe cudo...  :o 
Sianka, czyli Jawa 50 typ 20 (taki mi się wydaje, bo na Jawach znam się jak na astronomii), rok .... trudno powiedzieć.

Jawka pochodzi z okolic Ustronia a do mojego domu trafiła dokładnie dziś (09.08.2016). Zapewne większość z Was zada sobie pytanie dlaczego? Raczej powinna pojechać na złom. Ja też jeszcze nie wiem... Daje sobie rok na odpowiedz.  8)
Sianka jest jawką która zobaczyła światło dzienne po około 30 latach od zaparkowania. Podczas burzenia stodoły, kiedy koparka przewracała elementy budynku, z pierwszego piętra, zakopana w sianie wypadła jawka. Co ciekawe, wnuk właściciela nie pamięta żeby jego dziadek miał jawkę. Żona dziadka również. Czyżby dziadek ukrył jawkę przed rodziną? Trudno powiedzieć i już się nie dowiemy.
Mimo upadku z pierwszego piętra jawka nie wygląda gorzej niż przed. Parę śladów upływającego czasu na sobie nosi, które sugerują tylko jeden kierunek.. ale z drugiej strony inne egzemplarze w lepszym stanie również przeszły by podobne procesy odmładzające, więc dlaczego nie zacząć od zera. Dodatkowo ceny podobnych egzemplarzy są kilka razy wyższe od tego ile kosztowała mnie Sianka. Kto jednak zabierał się za taką renowacje wie, że pieniądze to nie wszystko.

Chciałem komara sztywniaka a wyszła Sianka. Ponieważ nic o niej nie wiem, mam gorącą prośbę o komentarze wskazujące co jest oryginalne a co nie. Co nadaje się do odnowienia, a co powinienem znaleźć w sieci. Tylko nie piszcie że to złom i nie warto. Im większy złom wraca do życia tym większa satysfakcja.
Jestem z okolic Bielska, więc jeżeli macie sprawdzone miejsca gdzie mogę oddać elementy do piaskowania, chromowania... dajcie również znać.

Do Sianki nie mam papierów. To nie główny w tej chwili problem. Gorzej że Sianka nie ma tez tabliczki znamionowej. Gdzie jej szukać? Na główce ramy nie ma. Może tak być że jej nie będzie? A może leży w sianie? Tylko wtedy powinny być gdzieś dziury po nitach. 
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 14, 2016, 20:28:25 wysłana przez biuck »
Zapisane

elkinio

  • PRESIDENT
  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2554
    • JAWA CZ KLUB POLSKA
Odp: Sianka
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 09, 2016, 21:56:21 »

To rób Siankę
Zapisane
PRESIDENT JAWA-CZ KLUB POLSKA
Jawa 650 836-2, Jawa 638 z Velorex 700, Jawa 559 z Velorex 560, Jawa 634 z Velorex 562, i kilka innych

jaca_67

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1165
  • Jawa 350,MZ TS 250/1
Odp: Sianka
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 09, 2016, 22:34:24 »

Witam.Nie szukaj tabliczki w sianie,bo jej nie miała.
Kupa pracy przed Tobą,ale powodzenia życzę.
Zapisane
Pięknie jest mieć pasję. Jeszcze piękniej jest mieć piękną pasję.

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 232
  • motórów kilka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 09, 2016, 22:36:05 »

To jawa 05 trochę spawania i klepania  :P  fajny motorower najważniejsze części dla tego modelu masz .Jest to następczyni jawy 555  :)  .
Zapisane
    Status GG

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 09, 2016, 23:11:46 »

To jawa 05  .

Jeżeli masz rację to moja motywacja wzrasta...
Poszukałem trochę w necie i wychodzi że moja Jawka pochodzi z okresu 1963-1974 (63' inny typ błotnika przód - 74. usunięcie listew z tylnej części). Szukam ewidentnych różnic między 05 a 20, ale były tak małe że ciężko jest.
PS. Porównując moje zdjęcia z innymi, zaważyłem że Sianka ma hak na przyczepkę  :D
Zapisane

renegade88

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 878
  • 472.5 i wszystko staje się łatwiejsze
Odp: Sianka
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 09, 2016, 23:15:52 »

Powodzenia w Remoncie!!!!!!!! mam w podobnym stanie OGARA 200, mógłbym kupić innego w super stanie, ale wole przywrócić to co dawało mi frajdę w dzieciństwie :D
Zapisane
    Status GG
Prawo Jazdy A, B, C+E

Jawa song ---> http://w142.wrzuta.pl/audio/8TLNnSF77xH/jawa_song

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 232
  • motórów kilka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 10, 2016, 00:54:20 »

To jawa 05  .

Jeżeli masz rację to moja motywacja wzrasta...
Poszukałem trochę w necie i wychodzi że moja Jawka pochodzi z okresu 1963-1974 (63' inny typ błotnika przód - 74. usunięcie listew z tylnej części). Szukam ewidentnych różnic między 05 a 20, ale były tak małe że ciężko jest.
PS. Porównując moje zdjęcia z innymi, zaważyłem że Sianka ma hak na przyczepkę  :D


Różnic jest mnóstwo kierownica inna ,licznik ,tylny kokon jak pisałeś wahacz masz z tłoczonej blachy , wydech cygaro powinien być ,osprzęt kierownicy inny . 
Zapisane
    Status GG

andree

  • motÓrzysta z PRLu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1431
  • Shadow VT 750
Odp: Sianka
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 10, 2016, 06:41:42 »

Powodzenia w remoncie.
Zapisane
Czasem trzeba długo iść, aby dojść do siebie..;)
Motocykl jest jak media markt - nie dla idiotów !

Mathini

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1203
  • Jawa 350 634-7 x2; CZ 175/487 Cafe-Racer ;
Odp: Sianka
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 10, 2016, 06:45:07 »

Po mojemu to Jawa 50 typ 20. Mam taką samą również z płaskim wahaczem (rarytasik :D) i z alu listwami na kokonie i takie rzeczy napisali mi właśnie na tabliczce ;)
Zapisane
    Status GG
Dużo gazu i sprzęgło od razu. o2o

muczos

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1645
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Sianka
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 10, 2016, 08:14:14 »

Fajne znalezisko. Powodzenia w remoncie tej diabelskiej machiny :)
Jawa 50 to nie motor. Jawa 50 to stan umysłu :)
Zapisane
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=22170.0

Redukcja biegu na tróję,
Gaz do dechy i piłuję :D

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 10, 2016, 22:18:47 »

Dziś powoli rozpocząłem demontaż. Wygląda na to że ktoś wcześniej reanimował Siankę dziwnymi sposobami.

Patent na wyrobiony podnóżek




Tu jakieś dziwne mocowanie.


I chyba najgorsze, motane zawieszenie silnika.




Te spawy na oryginalne nie wyglądają, więc ktoś to już przerabiał. Czy ktoś może mi podrzucić zdjęcie jak to wygląda w oryginale?
Podobnie mocowanie siedzenia i mocowanie zawiasu do ramy.

Z dobrych wieści, silnik który myślałem że jest zatarty, ruszył. Może będzie z nim bobrze.



« Ostatnia zmiana: Sierpień 11, 2016, 23:19:28 wysłana przez biuck »
Zapisane

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 768
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Sianka
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 11, 2016, 17:00:27 »

powiem ci ze trudno będzie ja przywrócić do ładu.Po pierwsze primo że jest bardzo zniszczona po drugie jest mnóstwo patentów.Nie mniej jednak trzymam kciuki.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 232
  • motórów kilka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 11, 2016, 22:06:02 »

Druga ramę czasami łatwiej kupić jak ta remontować proponuję zrobić oględziny uruchomić silnik po jego małej diagnozie narazie nie rozbierać.
Zapisane
    Status GG

Orzeszek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 666
  • CZ 350 1982 ,CZ 350 1984
Odp: Sianka
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 11, 2016, 22:10:43 »

Witam serdecznie

Chciałbym przedstawić moje nowe cudo...  :o 
Sianka, czyli Jawa 50 typ 20 (taki mi się wydaje, bo na Jawach znam się jak na astronomii), rok .... trudno powiedzieć.
 dokładniej skad ze śląska

Jawka pochodzi z okolic Ustronia a do mojego domu trafiła dokładnie dziś (09.08.2016). Zapewne większość z Was zada sobie pytanie dlaczego? Raczej powinna pojechać na złom. Ja też jeszcze nie wiem... Daje sobie rok na odpowiedz.  8)
Sianka jest jawką która zobaczyła światło dzienne po około 30 latach od zaparkowania. Podczas burzenia stodoły, kiedy koparka przewracała elementy budynku, z pierwszego piętra, zakopana w sianie wypadła jawka. Co ciekawe, wnuk właściciela nie pamięta żeby jego dziadek miał jawkę. Żona dziadka również. Czyżby dziadek ukrył jawkę przed rodziną? Trudno powiedzieć i już się nie dowiemy.
Mimo upadku z pierwszego piętra jawka nie wygląda gorzej niż przed. Parę śladów upływającego czasu na sobie nosi, które sugerują tylko jeden kierunek.. ale z drugiej strony inne egzemplarze w lepszym stanie również przeszły by podobne procesy odmładzające, więc dlaczego nie zacząć od zera. Dodatkowo ceny podobnych egzemplarzy są kilka razy wyższe od tego ile kosztowała mnie Sianka. Kto jednak zabierał się za taką renowacje wie, że pieniądze to nie wszystko.

Chciałem komara sztywniaka a wyszła Sianka. Ponieważ nic o niej nie wiem, mam gorącą prośbę o komentarze wskazujące co jest oryginalne a co nie. Co nadaje się do odnowienia, a co powinienem znaleźć w sieci. Tylko nie piszcie że to złom i nie warto. Im większy złom wraca do życia tym większa satysfakcja.
Jestem z okolic Bielska, więc jeżeli macie sprawdzone miejsca gdzie mogę oddać elementy do piaskowania, chromowania... dajcie również znać.

Do Sianki nie mam papierów. To nie główny w tej chwili problem. Gorzej że Sianka nie ma tez tabliczki znamionowej. Gdzie jej szukać? Na główce ramy nie ma. Może tak być że jej nie będzie? A może leży w sianie? Tylko wtedy powinny być gdzieś dziury po nitach.
Zapisane
    Status GG

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 11, 2016, 23:44:31 »

Tak, macie rację. Łatwo nie będzie. Podczas rozbiórki wychodzą coraz to nowe kwiatki. Miałem nadziej że ponieważ jest kompletna będzie łatwiej. Ale wcale kompletna nie jest i wiele z tego co oryginalne nie nadaje się do dalszego użytku. Kolor też nie jest oryginalny, ale ktoś się postarał bo darł poprzedni do gołej blachy. Pod czerwonym jest tylko podkład (szaro/niebieski). Malowana była pistoletem, bo gumowa osłona tylnego koła też oberwała farbą. Ktoś nie był w stanie jej zdjąć, bo pręty mocując gumę są zakręcone nakrętkami na klucz 14mm, a w tamtych czasach o 14-ke było ciężko. Z tego też względu nakrętki również były czerwone, podobnie jak te od tylnych amorów.
Oryginalny kolor znalazłem na wsporniku mocowania osłon na nogi. Oczywiście bordo.

Trochę z dziś,
Piasta koła do śmieci - otwory pod zębatkę strasznie rozbite


Urwana sprężyna przedniego amortyzatora



Co do daty produkcji... próbowałem rozszyfrować daty na oponach, szukałem na naklejce w lampie, na ramie... i nic. Natomiast niespodziewanie znalazłem datę odlewania jednego z elementów... Sianka pochodzi z końca 76 roku. Czyli to typ 20.



Znalazłem inną ramę i juto się po nią wybiorę. Czy podmienię całą czy tylko mocowania silnika i siedzenia.... jeszcze nie wiem.

Pytanie na dziś
Jak zdjąć tylny wahacz od ramy?
Zapisane

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 232
  • motórów kilka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 12, 2016, 00:03:05 »

Z wahaczem to ciężki temat bo on na gumowych tulejach siedzi i niektórzy nawet je palniki palili żeby wahacz usunąć poszukaj tematu na forum    http://www.jawacz.pl/index.php?topic=30881.0.   Tu kolega szczegółowo opisał remont jawki
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2016, 14:38:24 wysłana przez janosikmz19822 »
Zapisane
    Status GG

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 12, 2016, 00:10:09 »

Znalazłem, dziękuję. Oj będzie ciężko.   :-\
Zapisane

pitterpan

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 199
  • Jawa TS 350 1991r
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 12, 2016, 01:37:29 »

Jak chcesz rame zmieniac, to szukaj od razu z papierem ;)
Zapisane

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 12, 2016, 22:37:10 »

pitterpan, żeby to było takie proste...
Dziś wybrałem się po inną ramę. Ale to kiedy indziej  :P

Po drodze nabyłem lampę i błotnik, gdyż moje raczej były w kiepskim stanie.








Po powrocie zabrałem się za sprawdzenie czy dobrze zapamiętałem relację demontażu wahacza do której podał mi link janosikmz19822.

Ponieważ uznałem że Jacek64 nie może się mylić, postanowiłem iść jego tropem... (swoją drogą szacunek za relację Panie Jacku)
Rozciąłem sworzeń i zostało tyle.




Ponieważ nie mam prasy, zastosowałem znany patent na nasadki i imadło. Przed wyprasowywaniem warto wszystko nagrzać




Ponieważ sworzeń jest dość długi, nie uda się go wyprasować do końca. Dlatego albo trzeba znaleźć głębsze nasadki, albo toczyć tuleje, albo zastosować klucz do rur. Nawet poszło dość lekko.



W efekcie mamy wahacz gotowy do piaskowania.





Sworzeń który został w ramie to inna sprawa. Jutro będę walczył z nim.

Zapisane

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 13, 2016, 21:32:08 »

Dziś niewiele, bo czasu brak. Za to, jest pytanie na dziś
Czy taki luz między sworzniem a fasolką wahacza to norma czy mój jest tak wyroboiony

Zapisane

capricorn

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 0
  • Jawa 20 - 1972, Jawa 20 - 1974
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 13, 2016, 21:59:55 »


 ''Fasolka'' jest prawidłowa - wchodzi w nią półośka tylnego koła łańcuchowego.
Zapisane

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 13, 2016, 22:38:01 »

Ok. Dziękuję  :)
Zapisane

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 232
  • motórów kilka
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 13, 2016, 23:56:29 »

Papiery do jawki to żaden problem małe jawki nie mają numerów ramy bitych tylko tabliczkę znamieniową numer maja tylko te które diagnosci w Polsce wysłali na nabijanie numerów .
Zapisane
    Status GG

biuck

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Jawa Sianka
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 04, 2016, 21:36:22 »

Witam po czasie jakimś...
Nie ma tak że nic się nie dzieje. Rozbiórka się wydarzyła, więc zanim zacznę kolejny etap, niestety czeka mnie fabrykowanie z zakupionymi częściami. Niby jawka to jawka, ale co nie przyjedzie to nie pasuje. Dlatego staram się najpierw kompletować części na podmianę tych które nie nadają się do odnowienia, potem je próbuje pasować z moimi gratami, a dopiero jak będzie OK to zabiorę się za czyszczenie, malowanie, itd. Czyli jeden krok w przód, dwa w tył.
 
Jako że czekam na kolejną ramę (już czwartą), a dokładnie na przednie lagi, to zabrałem się za silnik. Zanim jednak, to pobawiłem się trochę i wypolerowałem uchwyt na siatkę z targu.
 
 Nie chwaliłem się jeszcze wahaczem. Został kompletnie oczyszczony (łatwo nie było z racji kształtu), potraktowany odrdzewiaczem i podkładem. Jak na 45 lat ma się nieźle..
 
Co do rocznika z którego pochodzi Sianka.... nie jest to jednak 76 jak myślałem. Po analizie internetu wiem już że wahacze z blachy tłoczonej były montowane do roku 71. Jest więc to Sianka typ 20, z lat 69 - 71. Nie starsza, ponieważ od 69 montowano tłumik przykręcany bezpośrednio za cygaro. Wczesne typy 20 miały tak jak typ 05 tłumik mocowany do wspornika na opasce.
Ponaddto znalazłem numery silnika. Nie mam pojęcia dlaczego w tym a nie innym miejscu. Może wy spotkaliście się z takim miejscem oznaczenia. Dotychczas znałem dwa, moje jest jednak inne. Może macie pomysły czemu? Czy to może być silnik z modelu wcześniejszego? Numer coś niski..
 
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 04, 2016, 21:53:06 wysłana przez biuck »
Zapisane

muczos

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1645
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Sianka 50 typ 20
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 04, 2016, 22:28:41 »

Kiedyś dało się kupić w sklepie cały nowy silnik, może ktoś wymieniał i nabił numery ze starego.
Kolega miał kiedyś Jawkę Mustang, nigdzie nie miała numerów na silniku, a w dowodzie było napisane w miejscu na numer silnika "Brak numeru".
Zapisane
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=22170.0

Redukcja biegu na tróję,
Gaz do dechy i piłuję :D