Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 13:19:49
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6  (Przeczytany 3528 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« dnia: Sierpień 24, 2014, 17:36:47 »

Witam, stosunkowo niedawno(ostatni piątek czerwca tegoż roku) kupiłem jawkę, wg. mnie za dość małe pieniądze, bo za 2 stówki. Jestem jej 3 właścicielem w Polsce a wgl prawdopodobnie 4, bo pierwszych kilka km zrobiła na Białorusi. Z brakujących rzeczy to nie było w niej podnóżka kierowcy lewego (ale na szybkiego coś tam wyspawałem, ale i tak będę musiał kupić oryginalny), nie było w niej także regulatora napięcia bo poprzedni właściciel przełożył go do zetora :F nie miała kierunkowskazów przednich i osłon gumowych łańcucha i to chyba tyle z braków. Musiałem wymienić w niej pokrowiec siedzenia, szczęki w hamulcu tylnym (bo okładzina na 1 szczęce była zerwana), kupić regulator i akumulator. Zaraz po kupnie rozkręciłem ją do ostatniej śrubki, poza wachaczem, którego nie dało się wyciągnąć. Umyłem ją, przesmarowałem, ustawiłem zapłon, wsadziłem silnik w ramę (w silniku trzeba było pospawać w automacie sprzęgła ten taki palec, który popycha tą kolumienkę z kulką i popychaczem w środku). Po ustawieniu zapłonu spróbowałem ją odpalić, ale z kopniaka nawet nie piardnie, to na pycha, też nic nie załapuje a tylko strzeliło z prawego cylindra tak, że wyrwało z wydechu wkład, chwilka namysłu-może zamiana fajek miejscami pomoże... i pomogła.
Silnik będę rozbierał dopiero w zimę, bo na razie kasy brak. Silnik był rozbierany tylko raz przez poprzedniego właściciela, bo zatarło się środkowe łożysko na wale. Było wymieniane łożysko i nic więcej, labirynt, simmeringi nie zaczepiane, siedzą stare fabryczne. Poprzedni właściciel coś wspominał, że jak dawał wał do regeneracji to źle mu wał poskładali bo czopy były poprzekręcane i trzeba było na krzywce zrobić nowe wycięcie, żeby można było zapłon ustawić. Pewnie kumulacja tego wszystkiego jest przyczyną tego, że bardzo ciężko odpala, wolne obroty trzyma tylko na ssaniu i przerywa a raczej gaśnie przy 120km/h, trzeba wtedy puścić manetkę, po jakimś czasie można stopniowo znowu dodawać gazu i jechać dalej, jednakże jest to trochę uciążliwe.

Trochę fotek:
Zaraz po umyciu,





A tutaj z etką, która wizualnie będzie robiona w tą zimę,


Już po przejechaniu kilku km,



« Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2018, 20:56:07 wysłana przez kadetm-780 »
Zapisane

xepher

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 646
  • Motór nie umiera nigdy
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 24, 2014, 18:42:26 »

Kupiłeś toto za 200 PLN :o . Gratulację, przy okazji świetnie wygląda.
Zapisane
"Jak dwumetrowy, stu kilowy facet może jechać na motorynce?!"
CZ 350 472.4 i inne.
Nowy Sącz 793621301

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 24, 2014, 19:53:00 »

Zawsze mi się marzyła czarna jawa, ale taka akurat się trafiła. Wygląda może nie najgorzej, ale boję się rozebrać silnika, bo zbyt wiele wydatków mogłoby się nazbierać.
Mam jeszcze 1 pytanko:na przedostatnim zdjęciu z tyłu pod lampą jest taka rura, która ma 2 wystające uchwyty, do czego one są?
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 24, 2014, 20:05:37 »

Ta rura wyglada jak zadupek z Jawy typ 634 =]
Ona jest do innego blotnika i lampy . Twoja rura powinna isc w plastykach za siedzeniem .
Zapisane

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 24, 2014, 20:08:05 »

Pod błotnikiem mam jeszcze 1 rurę, ale do niej nie było nic przykręcone.
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 24, 2014, 21:33:54 »

Widzę że ten sam model i rok co moja :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 24, 2014, 21:44:20 »

Z numeru VIN odczytałem, że rok produkcji to 1989, a model, nawet nie wiem czym różnią się od siebie 638.0 638.5 638.1, dla mnie to wszystko jedno i to samo. Muczos a jaki masz model?
Uchwyty wydechów wyglądają na oryginalne, tzn jeden jest oryginalny a drugi dorabiany, ale czy te wydechy nie powinny być wyższe? nawet patrząc po kształcie kolanek, widać że coś jest nie tak.
Zapisane

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 24, 2014, 21:50:44 »

Ta rura wygląda na taki sam wspornik jaki trzyma tylny plastikowy błotnik tylko te wąsy ma zagięte innaczej.
638.0 od 638.1 odróżniają wydechy.Te drugie mają wydech wyżej a kolanko jest bardziej pólokrągłe a 638.0 ma takie 2 zagięcia,twoje wyglądają na 638.1.
Po naklejkach trudno dojść bo były różne.
Poczytaj to http://www.jawacz.pl/baza-wiedzy/nazywamy-rzeczy-po-imieniu-jawa-to-jawa-a-cz-to-cz/msg104621/#msg104621
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 24, 2014, 21:54:41 »

Ty masz 638.1 tak jak ja, bo początek VINu jest taki sam. Cechy charakterystyczne tego modelu:
-podniesione tłumiki, które powinny mieć wgłębienia na tylne amortyzatory
-naklejki zamiast emblematów
-tylne amortyzatory regulowane z odkrytymi sprężynami, ale nieprogresywne (w mojej Jawie są założone współczesnej produkcji progresywne)

Ten twój przedni gmol jest dorabiany, bo oryginalnie nie dawali takiej grubej rury. Wydechy mają dobrą wysokość, tylko chyba są bez wgłębień. Jeszcze wyższe tłumiki były chyba w 640, ale krótsze niż w starszych modelach.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: kadetm-780-Jawa TS 350 638.?
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 24, 2014, 22:07:49 »

Moje wydechy mają wgłębienia na amortyzatory, amortyzatory są regulowane. Czyli mam 638.1
Co do gmoli, jak w powitalni wrzuciłem fotkę jawy to niektórzy pisali, że pochodzą od cezety.
Zapisane

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 23, 2018, 19:27:43 »

Witam po dłuuugiej przerwie, temat już zarósł mchem i grzybem-podobnie jak moja jawa  :P
A teraz do rzeczy, przez 2 lata-do 2016r pomykałem sobie jawą, żłopała paliwa co nie miara, paliła ciężko, ale póki jeździła to jeździła. Miałem na głowie remont mz, a czymś trzeba było jeździć. Potem do jawy dorwał się brat, jeździł nią do momentu kiedy przypchał ją do domu i powiedział że biegi zniknęły. Dźwignia od biegów latała luźno więc postawiłem ją do szopy, szybko i tanio tego nie zrobię. Trudno, trzeba załatwić sobie jakiegoś gruza do jazdy bo mz jeszcze nie skończona. Trafiła się etz 150 za parę stówek, latałem nią przez rok. W końcu w te wakacje udało mi się skończyć mz.
Garaż wolny, więc pora na jawę. Wyciągnąłem ją z szopy po 2 latach, przemyłem z grubsza myjką i zacząłem rozbierać.









Co do ramy to w zasadzie co mogło by być w niej pogięte lub połamane to właśnie takie było. Co do silnika, to jakimś cudem wodzik wyskoczył z trybu i zablokował całą skrzynię. O ile wodzik czy prowadnica wodzików tak mnie nie boli to szkoda mi trochę karterów, bo są w bardzo fajnym stanie, ale przez te zablokowanie skrzyni ukruszył się kawałek karteru w miejscu gdzie przykręca się automat zmiany biegów. Spróbuję oddać to do jakiegoś zakładu, gdzie spawają aluminium-może jeszcze coś z tego wyczarują. Wał był składany z 2 różnych wałów, z jednej strony wału przeciwwagi są w fajnym stanie a z drugiej strony są założone jakieś z solidnymi śladami młotka, skorodowane i w dodatku ktoś krawędź jednej przeciwwagi szlifował kątówką. Zostaje mi kupić jakieś ładne przeciwwagi i z dwóch wałów złożyć jeden.





W międzyczasie udało mi się kupić drugi, kompletny silnik. Gość sprzedawał go, mówiąc że nie zna stanu silnika i wie tylko, że wał stoi i nic poza tym. Odezwała się we mnie dusza chytrego janusza i skoro był za dwie stówki to żal go było nie brać. Po rozebraniu okazało się, że sprzęgło jest na dwóch śrubkach bo pozostałe gniazda na śruby są pourywane. Sam wał do połowy był zalany wodą i co najciekawsze jeden korbowód nie miał wcale łożyska w stopie. Jeden tłok poharatany, tak jak i jedna z głowic-pewnie łożysko na korbie się posypało i poszło na górę. W skrzyni smoła, ale za to sama skrzynia wygląda ok.














Jakoś 2-3 tygodnie po tym, jak rozebrałem jawę, pisze do mnie znajomy czy nie chcę kupić cezety 350. Jakiś typ kupił za grosze cześkę i zawiózł znajomemu, żeby mu zrobił ją na tip top i zmieścił się w 500zł, kiedy kolega go uświadomił jakie są ceny części to ten postanowił ją sprzedać. Nie miałem ciśnienia na drugiego knedla, ale kiedy zobaczyłem na zdjęciach, że to 472.6 to pomyślałem czemu nie. Ponoć jest wyrejestrowana, ale nie wykreślona z rejestru, więc można ją zarejestrować ponownie, trzeba tylko znaleźć właściciela z dowodu. Cześka, podobnie jak jawa też pochodzi z Rosji najwyraźniej, bo tabliczkę też ma po rusku opisaną. Silnika jeszcze nie rozbierałem. Rozebrałem ramę do ostatniej śrubki, sytuacja podobna jak w jawie. Tutaj jeszcze jakiś pajac jeździł nią z poluzowaną półką, przez co jest rozwalone dolne gniazdo w ramie na miskę z kulkami a sama półka górna i dolna jest poprzecierana dość mocno. Półki to nie problem bo kupię sobie inne i po problemie, gorzej z ramą bo nawet nie mam pomysłu jak to ogarnąć. Ponadto ktoś rzeźbił mocowanie podnóżka pasażera. Najważniejsze, że rama prosta więc jest sens ją robić.
Zdjęcia, które dostałem od kolegi:



A tu już u mnie w trakcie rozbierania:







Od dłuższego czasu chodzi za mną pomysł, żeby dokupić velorex-a do jawy, wczoraj oglądałem kilka sztuk do remontu, ale nie bardzo wiem na co zwracać uwagę przy zakupie. I tutaj moja prośba do was o jakieś wskazówki co do wózka, czym się kierować, czemu się przyjrzeć? Idealnych wózków nie ma, zawsze są jakieś wady, często widziałem że mają wyłamany otwór, w który wkręca się kierunki-ciężko jest takie coś naprawić?
Ogólnie co do jawy i cześki(i mam nadzieję że nie długo do velorex-a) plan jest taki, żeby je odrestaurować do stanu idealnego, fabrycznego, tak jak mz. Robić je mam zamiar równolegle, więc pochłonie to kupę czasu i jeszcze więcej pieniędzy. Nie zależy mi na tym, żeby zrobić je w jedną zimę, bo do jazdy na codzień mam już mz. Liczę na waszą pomoc, bo to moje pierwsze knedle, które będę robił od zera. Będę w miarę możliwości na bieżąco zdawał relację z postępu prac, pytał i słuchał słów krytyki, kiedy coś będę robił źle. :P


Chyba nikt się nie obrazi, jak na koniec wrzucę parę fotek z mz, przez którą jawa musiała trochę poczekać  ;D  Na swoje usprawiedliwienie dodam tylko, że do podobnego stanu chcę doprowadzić moje(jak na razie) czeskie trupy.




« Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2018, 20:56:38 wysłana przez kadetm-780 »
Zapisane

beduin929

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 109
  • CZ 350 (472.4) 1979r & MZ ETZ 251 1990r
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 23, 2018, 21:49:41 »

No z knedlami czeka cię kupę roboty i jeszcze więcej kasy  :o ale powodzenia  ;D . A etz pięknie się prezentuje ;)
Zapisane

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 30, 2018, 11:02:34 »

Udało mi się kupić wózek ;D Nawet rok produkcji bliski jawie. Po szybkich oględzinach zauważyłem tylko 2 pęknięcia w laminacie. Rama ma jakieś niewielkie ślady korozji, także myślę że biedy nie ma. Kierunki to jakaś rzeźba, nawet nie wiem z czego one pochodzą. 1 część siedzenia ma ładny pokrowiec, pokrowiec na 2 części ma kilka dziur-i tak pewnie będę zmieniał oba pokrowce. Nie mam mocowań wózka przy ramie motocykla.






Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 30, 2018, 12:14:13 »

trochę kasy ,czasu, wytrwałości i będzie jak nowy :D
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 30, 2018, 13:26:05 »

Wie ktoś może, czy da się gdziekolwiek kupić błotnik do niego? Szukałem u Ruszczyka i w kilku innych sklepach i jest tam prawie każda śrubeczka, gumka, blaszka ale błotnika nie ma nigdzie. Bo mój obecny błotnik jest trochę styrany.
Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 30, 2018, 13:34:17 »

a co nie da się tego naprawić?
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3496
  • Smoczyciel
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 30, 2018, 14:35:08 »

Z tego co widzę błotnik nie wygląda tak tragicznie... Przynajmniej na zdjęciach
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 30, 2018, 15:53:09 »

Ten mój ma dość głębokie wżery, nie widać może tego aż tak na zdjęciach. Nie wiem czy po wypiaskowaniu tego nie pojawią się miejscami dziury. Nie mam doświadczenia w blacharce, więc nie wiem czy da się z tego zrobić coś, żeby to miało ręce i nogi. Z mojej perspektywy może być ciężko, ale jakiś lakiernik może coś by z tego wyczarował.




Zapisane

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1466
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 30, 2018, 20:05:36 »

wypiaskuj , załataj , pospawaj , a później się martw jak nie wyjdzie :D
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

kadetm-780

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 638.?
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 04, 2019, 18:10:23 »

Wie ktoś może jakiego koloru jest kielich amortyzatora z velorexa? Bo mam amortyzator koloru wiśniowego i nie wiem czy nie jest on może z jakiegoś starszego modelu. Powoli segreguję części bo chcę dać czarne elementy w proszek i nie wiem, czy wrzucić też amorkek z wózka  :P
Zapisane

rasmusen1

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 107
  • 634,7 tęczówka, 634,7-00, replika 638,5
Odp: Jawa TS 350 638.1 i Cezet 472.6
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 04, 2019, 18:14:11 »

U mnie tez był bordowy, zostawiłem tylko sprężynę bo jest twardsza
Zapisane