Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 29, 2024, 12:24:49
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do dołu

Autor Wątek: [472] Remont kapitalny  (Przeczytany 38726 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tomek

  • Gość
[472] Remont kapitalny
« dnia: Stycznia 08, 2006, 16:16:36 »

Witam wszystkich po raz pierwszy! Już od bardzo dawna trwa kapitalny remont mojej Jawy (ze względu na ciągły brak funduszy...) i przyznam, że często korzystam z Waszych wypowiedzi. Bardzo mi się przydają bo nie znam niestety nikogo kto mógłby mi w tym pomóc. Kumpli nie ciągnie niestety do motocykli... (nigdy nie mogłem tego zrozumieć...).
 Mam następujące pytania:
1. W lipcu robiłem regenerację wału wraz z wymianą łożysk i korbowodów ale dopiero teraz zabieram się za składanie silnika i zauważyłem, że nowe środkowe łożyska i przegródka między nimi mają lekki luz na boki. Czy to normalne?
2. Nie wyciągałem skrzyni z lewego karteru bo wszystko z nią było raczej ok (trzeba się było tylko w nią wczuć) i chciałem sobie zaoszczędzić jej montażu. Ale czy wałek zdawczy i pośredni mogą się dość mocno ruszać na boki (spory luz na łożyskach) czy może to oznaczać szybki koniec skrzyni i ponowne rozpoławianie silnika?
3. Lepiej założyć łożyska igiełkowe pod sworznie tłoków w koszyczkach czy bez?

Mam nadzieję, że się nie powtarzam w pytaniach. Proszę o jakąkolwiek pomoc bo chciałbym już w koñcu poje¼dzić (oczywiście jak się ociepli
« Ostatnia zmiana: Grudnia 13, 2012, 11:47:49 wysłana przez Bulo »
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 08, 2006, 21:53:23 »

Witam,minimalny luz na łozyskach i pierścieniu labiryntowym jest dopuszczalny.Ważne żeby nie było luzów góra-dół.Jeżeli robisz silnik to wymieñ też łożysko na wałku sprzęgłowym (6303,pod koszem) nie kosztuje zbyt wiele a zaoszczędzi Ci nerwów w póżniejszej eksploatacji.£ożyska igiełkowe skrzyni są raczej niezniszczalne ,można je popsuć podczas nieumiejętnego składania silnika.Ja na swoich przekręciłem 48000 km,teraz pracują w silniku mojego kolegi.Wymieniłem je tylko dlatego że robiłem silnik z wymianą wszystkiego(została tylko stara skrzynia).Luzy wałków również są dopuszczalne ,każde łożysko ma luz nawet fabrycznie nowe. W innym razie zatarło by się podczas pracy.A co do łożysk na sworzniach ,ja zalecałbym Ci zastosowanie standartowych igiełek.Nie wiem czy kupowałes do regeneracji wału nowe korbowody ,ale w fabrycznie nowych są zwykłe igiełki a nie "tajwañski szajs".W razie czego pytaj,na forum jest wielu fachowców którzy nie zostawią Cię w potrzebie ;)
Zapisane

Tomek

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 08, 2006, 22:05:00 »

To się nazywa pomoc! Szybka, fachowa i wyczerpująca :)
Dzięki wielkie!
Zapisane

bryllu

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 09, 2006, 01:40:21 »

Ja zdecydowanie polecam oryginalne łozyska na główke korbowodu chodzi mi tu o te co sie sprzedaje luzem. Są o wiele lepsze od tych w koszyczkach które kosztuja tyle samo i niby łatwiej sie je zakłada ale niestety są mało trwałe i po paru tysiącach km zrobi sie wielki luz bąd¼ sie poprostu rozpadnną... ja miałęm w poprzedniej jawie takowe i po 3 tysiącach nadawały sie do wymiany dlatego drugi raz nie zrobiłem tego samego błędu i załozyłem teraz oryginalne, co prawda męczyłem sie 2 godziny z jednym tlokiem ale było warto :]
« Ostatnia zmiana: Stycznia 09, 2006, 18:57:25 wysłana przez bryllu »
Zapisane

Tomek

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 10, 2006, 22:23:39 »

Ok, więc zanabędę łożyska luzem i się trochę pobawię. Czekam tylko aż sprowadzą mi pełne czoło wału i ostro zabieram się do roboty! Mam nadzieję że podołam... A jak cóś to już wiem gdzie pytać ;D
Zapisane

Tomek

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 15, 2006, 17:04:21 »

Właśnie montuję nowe łożyska boczne wału w kartery i mam takie pytanko: mam zdjąć osłony z łożysk tylko od wewnętrznej strony czy z obydwu? Z tego co widzę to wycięcia w karterach podające olejobenzynę przewidują obustronne smarowanie łożysk.
I jeszcze odnośnie czoła wału: robią jeszcze w ogóle te 'oszczędne' wersje? Pan ze sklepu nie wie w sumie jaką wersję mi sprowadza...
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 15, 2006, 19:27:34 »

Zdejmij osłony z obu stron,a czy robia oszczędne czoła :-\ to trudno powiedzieć .Gdybyś zamówił u Ruszczyka otrzymałbyś na pewno czoło pełne.A i jescze jedna uwaga ,ja zakładałem łożyska na czopy wału a potem całośc wciskałem na gorąco w kartery.ALe to jest mój sposób,ja tak robię silniki JAwy i CZ. ;P
Zapisane

rumcajs251

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 20, 2006, 15:56:52 »

napiszcie czy do rozpolowienia silnika nadaje sie jakis kupny przyzad? Widzialem oststnio na allegro sciagacz belkowy ktury moze podszedl by w otwory mocowania stojana alternatora tyle ze nie mam pojecia jak dluga jest belka takiego sciagacza(podobno sciagacza tego uzywa sie do sciagania kierownic w autach).Moze ktos z was ma taki sciagacz to prosze o podanie dlugosci belki.A nie chce rozpolawiac za pomoca mlota i i wkretaka bo i tak mam juz zdewastowane kartery.Jesli ktos ma jakis przyzad do rozpolawiania i mieszka niedaleko katowic to z checia bym wypozyczyl na gora 2 dni.Pozdro
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 20, 2006, 20:16:00 »

Witam rumcajs251 ,właśnie wysłałem do Ciebie schemat rozpoławiacza ;D
Zapisane

rumcajs251

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 21, 2006, 00:00:56 »

dzieki:P za ten szkic sciagacza belkowego.pozdro
Zapisane

rumcajs251

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 24, 2006, 20:14:42 »

hmm tak wiec przymierzam sie od kilku dni do zrobienia takiego sciagacza jak na tym schemacie tylko za cholere nie umiem znalesc sruby drobnozwojowej o odpowiedniej twardosci.Czy trzeba uzyc duzej sily zeby rozpolowic 2 polowki silnika przy uzyciu takiego sciagacza.Jesli nie to uzyje sruby o zadszym zwoju i mniejszej twardosci.Jedyne miejsce gdzie znalazlem odpowiednia srube drobnozwojowa to hurtownia srub ale niestety sprzedawaja tylko na kilogramy.Przydala by sie jeszcze nakretka a reszte bym dospawal bo z narzynka tez moge miec problem.Jesli by ktos mial do opylenia taka srube najlepiej z nakretka o odpowiednich wymairach piszcie na pw.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 24, 2006, 22:38:24 wysłana przez rumcajs251 »
Zapisane

Sikor

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 24, 2006, 20:37:11 »

rumcajs zapodaj mi tez ten schemacik malysikor_@op.pl byłbym wdzięczny , pozdrawiam
Zapisane

grzehoo

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 24, 2006, 21:53:44 »

 I:]hej taki schemat moze wogole warto na stronkę wrzucić, wszystkim sie przyda :)
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 25, 2006, 13:00:47 »

Do tego rozpoławiacza wystarczy śruba o standartowym skoku gwintu.Grubośc blachy jest na tyle duża że nie powinieneś przekręcić gwintu.Silnik Jawy jest łatwiej rozpołowić niż zdjąć z wału korbowego zębatkę napędzającą sprzęgło <mur>.Ja w swoim rozpoławiaczu mam śrubę o normalnym skoku gwintu(łatwy dostęp do gwintownika) twardości 8,8 . ;)
Zapisane

grzehoo

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 25, 2006, 18:41:15 »

ludzie ludzie grubość blachy 20 mm ?? lekka przesada, wystarczy cieñsza z wspawaną nakrętką, jak te 20 mm stali ciąć i wiercić ?
Zapisane

grzehoo

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 25, 2006, 19:25:53 »

Silnik Jawy jest łatwiej rozpołowić niż zdjąć z wału korbowego zębatkę napędzającą sprzęgło <mur>.
A propos tej zębatki na czopie wału, to fakt ciężko zdjąć, ja zrobiłem ściągacz do niej i jakiś tam rysunek poglądowy wysłałem do DEMONOSA na maila może kiedyś wrzuci na stronę, a może zbyt kiepski rys. zrobiłem ale sie nie odzywał w tej sprawie.
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 25, 2006, 21:33:14 »

Wbrew pozorom blache o grubości 10mm bardzo łatwo ugiąć .Miałem u siebie na warsztacie silnik Cz przy rozpoławianiu którego blacha 10mm wygieła sie w łuk.Dlatego asekuracyjnie dospawałem druga takiej samej grubości i nagwintowałem.Co do cięcia takiej blachy to polecam palnik acet. i szlifierkę .Do otworów wiertarka warsztatowa na stojaku.Chciałbym widziec takiego śmiałka który podchodzi do takiej blachy z brzeszczotem i wiertarką ręczną ;D :] :P
Zapisane

grzehoo

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 26, 2006, 14:25:48 »

A moze lepiej zastosować profil blaszny, który jest wytrzymalszy na zginanie i do tego łatwiejszy w cięciu i wierceniu. Nie każdy ma palnik. A taki np. ceownik można ciąć kątówką i wiercić zwykłą wiertarką, do tego wystarczy dospawać nakrętkę i będzie ok.
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 26, 2006, 21:52:44 »

Można spróbować w ten sposób jak piszesz.Ja wykonałem sobie taki "dinks" bo miałem dostęp do sprzętu .
Zapisane

rumcajs251

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 28, 2006, 23:45:22 »

dorobilem sciagacz:P hmm blacha grubosci okolo 8 milimetrow:P hartowana. Probowalem rozpolowic blok no i wiecie co:P peknol sciagacz a polowki nawet o milimetr sie nie rozeszly:P Juz sie balem ze mi wyrwie gwinty na srobach wkrecanych w otwory alternatora:/Hmm na dodatek podgrzalem palnikiem kartery:/ W wtorek zrobie sciagacz o grubosci belki minimum 1.5 cm.Z ciensza blacha nie ma sensu kombinowac.
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 29, 2006, 13:34:58 »

"A nie mówiłem..... " .Lepiej jest wykonać ściągacz grubszy niż kombinować żeby potem i tak dojść do wniosku że 20 mm jest ok.A i ściągacz pokażnych rozmiarów (i wagi ),którym mozna nawet gwożdzie wbijać ;D  Co do rozpoławiania .to musisz wykręcić wszystkie śruby skręcające silnik i wybić ustalacz tylny .W jednym z otworów mocowania przedniego orginalnie powinien sie znajdować drugi ustalacz,ale może go też nie być.I jeszcze jedna sprawa ,nie podgrzewaj karterów bo niema takiej potrzeby.Jak podgrzejesz kartery to tym samym podgrzewasz łożyska który zwiększja swoją średnicę.¦ruby które wkręcasz w otwory wkrecaj jak najgłębiej ,ale z wyczuciem.
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 31, 2006, 22:11:44 »

wlasnie, moze kolega wszystkich srubek nie odkrecil :)
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

semaj

  • Gość
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 31, 2006, 23:14:49 »

a ja jeszcze a'propos łożysk na sworzniu tłoka. W sklepie na Brzeskiej facet zrobił duże oczy jak spytałem o igiełki bez koszyka, i dostałem odpowied¼, że innych niż w koszyku u niego nawet nie było. Dziś odebrałem cylindry ze szlifu, nowe tłoki, pierścienie, sworznie i właśnie te nieszczęsne łożyska, bo stwierdziłem, że nie będę szukał. Za koszyczki ( z igiełkami oczywiście) płaciłem jak za zboże 17zł z groszami za sztukę, ale że trochę się już uzbierało jak na jedną płatność za łożyska policzył mi po 15 - zawsze coś. Jak pakowałem cylindry do plecaka, koleś zapakował mi w torebeczkę te łożyska i już ich nie oglądałem, bo myślałem, że wiem, jak wyglądają łożyska:)

Owszem, wiem, ale nie spodziewałem się, że dostanę 2 różne.  Igiełki są jednakowej średnicy i ich ilość też jest identyczna, ale różnią się długością (rozmiary zewnętrzne koszyka identyczne). Muszę pojechać i jedno wymienić, które mam wybrać????
W załączkiku zdjęcie.

Druga sprawa: sworznie z jednej strony są pełne, z drugiej otwarte.. Jak będę zakładał, to którą stroną??
Zdjęcie też w załączniku.

Dzięki za szybką odpowied¼ :)
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #23 dnia: Lutego 01, 2006, 00:26:24 »

Wydaje mi się że długość igiełek nie ma większego znaczenia byle ich ilość i średnica była taka sama :) Ale wydaje mi się że czym dłuższe tym lepiej bo przecież wtedy powierzchnia przylegania igiełki do bieżni jest większa przez co nacisk jednostkowy mniejszy ;D -ale mogę się mylić.

Instrukcja montażowa jawy podaje że otwory odciążające sworzni tłokowych mają być zwrócone na zewnątrz silnika- tak sobie dośpiewałem że te otwory odciążajace to właśnie te otwory widoczne na zdjęciu- tak mi sie wydaje:) i tu również mogę się mylić. Najlepiej jak w tej sprawie odam głos STÓWIE ;)
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Remont kapitalny, parę pytañ
« Odpowiedź #24 dnia: Lutego 01, 2006, 10:52:25 »

 .Co do łożysk,zostaw sobie te dłuższe,kolega Johnny ma rację.Dłuższe igiełki =mniejszy nacisk jednost.A sworznie montujemy stroną zaślepioną do środka.Czyli strona z otworem na zewnątrz.A gościowi ze sklepu możesz powiedzieć że jest mało obeznany w silnikach Jawy. ;PJawa do tej pory produkuje nowe korbowody w których są igiełki a nie łożyska.Jest jeszcze jeden myk.w silniku przy założonych igiełkach montowane są takie pierścienie dystansowe na sworzniu(wewnątrz tłoka).Mają one za zadanie ograniczyc możliwość przesuwu igiełek na sworzniu.Nie wiem jakiej długości są te łożyska i czy nie powinieneś dorobic bądz dokupić takie pierścienie które nie pozwolą przesuwać sie łożyskom w główce korbowodu.Ale powtarzam ,nie wiem jakiej długości są te łożyska.     
« Ostatnia zmiana: Lutego 01, 2006, 11:04:15 wysłana przez STÓWA »
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do góry
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
16 Odpowiedzi
9962 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 08, 2011, 13:40:10
wysłana przez Tritan
remont kapitalny cz 350 6v

Zaczęty przez lukash_n « 1 2 » Mechanika

29 Odpowiedzi
14825 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 22, 2012, 20:06:51
wysłana przez Lopez
CZ 175 487 - remont kapitalny

Zaczęty przez skyline11 « 1 2 » Mechanika

39 Odpowiedzi
16003 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 09, 2012, 23:45:45
wysłana przez skyline11
8 Odpowiedzi
2731 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 25, 2016, 10:21:28
wysłana przez pitterpan
74 Odpowiedzi
21718 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 11, 2017, 10:29:51
wysłana przez mostasz