Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 07:32:26
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika (artykuł ze świata motocykli 5.1997)  (Przeczytany 18442 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpień 26, 2011, 21:40:31 »

Trzeba by dać inny simering i dotoczyć tuleję pomiędzy łożysko a wał.

Łożysk na wale jest 4. Co nam da to że jedno wytrzyma dłużej kiedy reszta się posypie?? Bezsens.

Zapisane

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpień 26, 2011, 21:44:03 »

To z kwasem słyszałem, podobno potem ciężko cokolwiek zdjąć ze stożka.
A to o zmianie miejsca osadzenia łożyska, tak jest podcięcie na pierścień osadczy,  no i olej w skrzynie nie jest pozbawiony opiłków które przyczyniły by się do degradacji łożyska.

Ciekawe bo w CZ 175/477 i MZ Trophy łożyska boczne wału są smarowane olejem ze skrzyni i jakoś to działa i nie sypią się po kilku kilometrach. Skoro w oleju miały by być takie opiłki co niszczą łożyska to łożyska w skrzyni begów trzeba by wymieniać częściej niż łożyska wału a zazwyczaj jest odwrotnie.
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpień 26, 2011, 21:58:00 »

Czemu nie zrobili tam łożysk zamkniętych ? Z powodu temperatury czy co ? Myślę, że było by to lepsze rozwiązanie. Nieco lepsze sprężanie wstępne, nie zacierały by się i lepsze uszczelnienie by było.
Zapisane
    Status GG

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:03:51 »

Zamkniętych?? A czym by były smarowane??
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:14:53 »

żartujesz sobie ? a czym są smarowane łożyska zamknięte ? mają w środku środek smarujący. czym jest smarowane łożysko piasty ?
Zapisane
    Status GG

Bulo

  • Towarzysz partyjny pierwszego sortu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 829
  • Bo żyje się raz...
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:26:42 »

Ten smar się wypłuka ze środka a nowego nie będzie dużo, a z jaką prędkością i w jakiej temperaturze kręci się takie w piaście?
Zapisane
Leję miksa, hipola i jestem z tego dumny...
Miętka Faja z jajkami nie tuckami

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:35:15 »

w pewnie niższej niż w bloku silnika, no chyba, że tłoczki nie odbijają. Zobacz ile takie łożysko wytrzymuje na polskich drogach więc pewnie i w Jawie by wytrzymało.
Zapisane
    Status GG

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:36:15 »

odkryte sie zacierają a co dopiero zamknięte, chyba ze było by odkryte od strony sprzęgła, ale marne szanse.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:38:42 »

Będzie piwo za wytłumaczenie tego zjawiska?  :> ;)
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 3258
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:40:30 »

Będzie piwo za wytłumaczenie tego zjawiska?  :> ;)
To ja kupię sobie sam :D i wypije :D a co :P
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:44:10 »

A już nic :P
Smacznego.

a tak powazniej. Patent z zamiana simmera z lozyskiem ma sens.
Tylko jeden mały szkopuł, po co?
Już dwie osoby napisały to wczesniej, 1 łozysko wytrzyma, reszta padnie. :D
Sa jeszcze inne aspekty tego problemu, jak rozkład sił, rozkład sił tnacych i momentów gnacych.
Zmieni się obciazenie czopów, ale w małym zakresie.
Układ powinien latac, jak wał jest dobrze spasowany, tylko ze i tak trzebaby to wszystko rozezbrac aby wymienić to nieszczęsliwe łozysko środkowe. :P
Lubie Warkę Strong. :P
« Ostatnia zmiana: Sierpień 26, 2011, 22:49:54 wysłana przez Święty Piotr »
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpień 26, 2011, 22:57:59 »

Fis napisz coś konkretnego, podobno się znasz na tym.
Zapisane
    Status GG

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpień 26, 2011, 23:09:41 »

kiedyś na zlocie ci całą kratę przywiozę i możesz mnie trzymać za słowo - wiele z twoich porad przydaje się przy remontowaniu motocykli i nietylko, niedoświadczona osoba przestaje być taka ciemna w niektórych aspektach
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpień 27, 2011, 23:03:50 »

Żartowałem z tym piwem...  :]

Fizyka.
Układ fabryczny:
pierścien wew łozyska siedzi blisko wału.
Siły rozkładają się na:
- siłę tnaca
-moment skrecajacy
-zginanie

Układ zmodyfikowany:
pierścien wew łozyska siedzi dalej od wału.
- moment gnący
-moment skrecajacy
-zginanie


Sila tnąca czyli czyste ścinanie, nie wystepują tu duze odkształcenia układu, a co za tym idzie drgania, siły wynikowe działające na poszczególne częsci i...-  to wazne na poszczególne połączenia ukladu.

Moment skręcajacy:
rodzi siły które chcą (jakby to ujac) rozkolibać czop w przeciwcięzarze.
Można to obrazowo porównac do zasady dzwigni- i słynnej juz jej rekamy przez wynalazcę Archimedesa- "Dajcie mi punkt oparcia a poruszę księzyc". Poprostu wystapi tu składowa siły gnącej, skręcajacej i do tego wszystkiego pulsacja- czyli- baaardzo szkodliwe działanie zmęczeniowe na układ.
Zalezności- im cieńszy simmer tym lepiej to chyba jasne.

Trzymajac się zasady- że w przyrodzie zachodzi równowaga, zmiany wystąpią też i w druga strone- tym razem w siłach gnących.
Tu na korzyść układu zmodyfikowanego- wystapi mniejsze ramię działania tej siły, akurat tu, w tej częsci wału. Ale, bo zawsze jest jakies ale... że wartosć sił jest constans, czesć z tych sił powedruje sobie na łozyska srodkowe.

Zalety:
Smarowanie.
Tu nie ma watpliwości, smarowanie łozyska olejem ze skrzyni biegów- igiełka...
Z tym że to 1/4 zalet, bo reszta łozysk nadal smarowana jest mixolem.

Wady:
Moment gnący, może (powtarzam może, ale nie musi, bo to zalezy od wielu czynników, min. od jakosci wykonania wału i jego konstrukcji) wystapić poluzowanie połączenia czop główny- przeciwwaga.
Wieksze obciazenie łozysk srodkowych.
Kumulowanie drgań.

Cóz jeszcze?
Stosowanie łożysk zamknietych typu: 2Z lub 2 RS.
Hm... jakby to wytłumaczyc?
Może zaczne od prostego faktu:
zobaczcie sobie na necie zakresy obrotowe łozysk smarowanych olejem i smarem stałym.
To po pierwsze.
Teraz dalej:
1. Z łozysk 2Z zostanie przez mieszanke paliwowo powietrzna wypłukany smar, ze względu na to iz wystepuje w komorze korbowej pulsacja cisnienia. Z resztą z gumowych RSów też, bo te gumowe uszczeleczki sa takie jakie sa.
2. Żywotność, łozysko nie wytrzyma tez długo, gdyz bedzie pracowało w zmiennych warunkach termicznych o róznicy siegającej ponad 100 st. C jak nie 150, aby nie zaryzykować stwierdzenia- 180, bez wymiany czynnika smarnego.
3. Te łozyska sa wrazliwsze na niewycentrowany wał.
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpień 27, 2011, 23:21:45 »

i juz tradycyjnie- nie edytuje postów z wiadomych przyczyn...

Porównanie ułozyskowanie wałów w innych motocyklach.
WSK, SHL o ile mnie pamiec nie myli- 4 łożyska kulkowe w rzędzie. Redukcja wiekszosci szkodliwych sił z lekkim dazeniem do przesztywnienia ukladu.
Junak- lozyskowanie jak na te lata barzdzo dobre- na dzisiaj?- wystarczajace.
M-72, Ural - szkoda gadac- kupa.
HD- roczniki 1936-1999- konstrukcja genialna- wytrzymała, sztywna, wielokrotnie remontowalna. Przebiegi graniczne wszystkich szlifów głównego łozyska tocznego rozrzadu okreslam na jakieś 1 800 000 kilometrów.
Wiele godzin spedziłem nad analizą ułozyskowania wału w tych silnikach (sa nietypowe bardzo i nie spotykane w innych konstukcjach) - nie wymysliłem nic.
Podać dowód że nie tylko ja?
Prosze bardzo. Inzynierowie od HD robiąc Twin Cama zblizyli sie do ułozyskowania wału Junaka, aby nie uzyć słowa- skopiowali. <photo>

P.S.
W głosnikach Robert Plant, piekna zimna noc a tu jeszcze....
Hm... zostało pół flaszeczki Holgerowego winka... zatem  <cheers>
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpień 27, 2011, 23:39:31 »

żartujesz sobie ? a czym są smarowane łożyska zamknięte ? mają w środku środek smarujący. czym jest smarowane łożysko piasty ?
Właśnie o to mi chodziło, że przy takich temperaturach i ciśnieniu smar by wypłynął. Obciążenia łożysk kół chyba są mniejsze niż łożysk wału. Tak mi się przynajmniej wydaje.
Po za tym po co kombinować z jednym łożyskiem. To nie ma sensu. Robić silniki wedle fabryki, lać wahe i olej i na zloty śmigać i długie trasy.
Zapisane

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpień 28, 2011, 00:05:19 »

Lopez:
"Po za tym po co kombinować z jednym łożyskiem. To nie ma sensu. Robić silniki wedle fabryki, lać wahe i olej i na zloty śmigać i długie trasy."
Dokładnie Lopez- dokładnie!!! <punk>

Sevendic- przeciez podałem 1936-1999. :D
Bez Aeromachi- czy jak tam się to pisze...


EDIT
Sevendic:
Kazda konstrukcja ma jakies tam wady. Cała sztuka aby sobie znaleźć motocykl, który najbardziej odpowiada wymaganiom i oczekiwaniom własciciela.
Ale tu nie forum HD- zatem pass...
No i... Harcka nie kupuje się bo jest świetny... tak nie jest, on nie jest świetny... ja sam nie wiem dlaczego się go kupuje, on ma to...COŚ.
THE END
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2011, 00:30:15 wysłana przez Święty Piotr »
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpień 28, 2011, 12:43:09 »

Się nie zgodze z tym Jawsimie... :P

czytam FXSTS - zamykam oczy i widze- Springer Softail
czytam FLHTCUSE- zamykam oczy i widze- Screamin Eagle Ultra Classic Electra Glide
Czytam 634.5-4-219 zamykam oczy i widze- ..... moją pania z matamatyki ze szkoły sredniej.  :P
P.S.
chłodzenie wiatrem - rulez <punk>
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpień 30, 2011, 15:37:03 »

Lopez jeśli jest pełnoletni wygrywa piwo <cheers>
Wał w TS z zamienionymi miejscami łożyskiem i simeringiem bez wymienionej przez Lopeza tulejki prędzej czy później przesunąłby się a przeciwwagi zaczęły trzeć o karter (w skrzyni korbowej).
« Ostatnia zmiana: Sierpień 30, 2011, 15:40:00 wysłana przez jawol »
Zapisane

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpień 30, 2011, 18:08:07 »

Jak najbardziej pełnoletni. Dwie dychy na karku. A piwko albo pięć chętnie bym wypił z jakimś jawerem.

W sumie nie przesunął by się no bo przecież pod wirnikiem jest tulejka i podkładka które by na to nie pozwoliły.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpień 30, 2011, 19:52:09 »

Suma sumarum jednak może się przesunąć bo tulejka itd. opierają się na łożysku a to poprzez próg czopa na wale.
Pierścień segera pod wirnikiem blokuje jedynie ruch wału w kierunku wirnika alternatora w drugą stronę nie.
Widzisz to?
Piwko i tak się należy  <cheers>
Zapisane

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpień 30, 2011, 20:20:28 »

No kumam kumam.
Zapisane

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpień 31, 2011, 00:27:11 »

A ładna chociaż była ta Matematyca?
Była jak Jawa 350-
.
.
.
koszmarna.   <blink>

Typ 634.5-4-219 = typ 411.5 <lol> :>

Zgadza się. <yes>

Jawol- popatrz dalej- środkowe nie trzyma? W sumie nie wiem, tak pytam...
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #48 dnia: Wrzesień 01, 2011, 02:01:41 »

... Wał siedzi i w przegrodzie i w prawym lożysku. Jak to go nie trzyma to co ma trzymać?
Wał nie siedzi w przegrodzie tylko w łożyskach.
Łożyska środkowe nie maja żadnych zabezpieczeń przed przesunięciami osiowymi.
I jeżeli wał (znaczy się łożyska) nie jest zabezpieczony pierścieniami segera i odpowiednim zdystansowaniem to prędzej czy później dojdzie do przesunięć osiowych.
Znam klika silników w których "wały latały i latają"  w łożyskach lub karterach a wcale nie były do d..py.
Odpowiednie dystanse załatwiły sprawę.
I o dziwo wcale nie słychać niepożądanych dźwięków.

ps. Tolerancja wykonania czopów i łożysk prowadzi niekiedy do "ciekawych" sytuacji:
     Jedno łożysko "wchodzi" z trudem nawet na ciepło a drugie "wpada" na czop pod własnym ciężarem.
     Rozwiązanie problemu - Z wałem do sklepu - na przymiarkę?  <lol>
     
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: jawa 350 porady doświadczonego użytkownika
« Odpowiedź #49 dnia: Wrzesień 01, 2011, 07:17:05 »


A łozyska wewnętrzne też się przesuwają? Z jednej i drugiej strony przeciwwaga-pomiędzy łożyskami tuleja labiryntu,łożyska ciasno siedzą w przegrodzie...
Mogą się przesuwać na czopie wału...
A właściwie wał może się w nich przesuwać bo/jeśli jest wystarczjaąco dużo luzu i nie jest przed tym zabezpieczony/zdystansowany.

...Chyba nie bardzo ta Twoja teoria...
To nie teoria tylko praktyka... Szkoda że nie mam filmu z "suwania" wałem. Może byś uwierzył?
Pożyjesz zobaczysz.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
17 Odpowiedzi
8042 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 15, 2007, 00:32:39
wysłana przez S.S
1 Odpowiedzi
4808 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopad 06, 2009, 09:29:36
wysłana przez Mienki
176 Odpowiedzi
45165 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 30, 2015, 13:21:50
wysłana przez muczos
8 Odpowiedzi
23835 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 04, 2016, 16:21:29
wysłana przez Yabaman
2 Odpowiedzi
1884 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 07, 2021, 22:12:05
wysłana przez rasmusen1