Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 06:37:26
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638  (Przeczytany 49768 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #50 dnia: Maj 29, 2015, 21:49:19 »

Mam wątpliwosci co do wałka pośredniego skrzyni biegów w 638. Jest podany wymiar całego łożyska, a jakie powinny być wymiary i ilość igiełek? O ile dobrze pamiętam u mnie siedziały 2,5x8,5 z jednej strony i 2x9,5 z drugiej, ale posypały mi sie przy demontażu i nie jestem pewien ilości. Do tego dwie sztuki miały 2x8,7...

Musi ci ktoś zmierzyć, dane do tego tematu pochodzą zapewne z katalogu części, a tam nie ma ilości i wymiarów igiełek.
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #51 dnia: Maj 30, 2015, 07:40:46 »

Wymiarów igiełek nie znajdziesz,w katalogu części jest wymiar łożyska.Nie wiem czemu miałaby służyć wiedza na temat wymiarów igiełek w tym łożysku skoro ich się nie wymienia.Wymienia się całe łożysko a to od producenta zależy ilość igiełek a co za tym idzie ich średnica.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

kielek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 256
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #52 dnia: Maj 30, 2015, 12:00:56 »

Dobrze wiedzieć, myślałem że jak w sworzniu tłoka, igiełki i tulejka oddzielnie.
Zapisane
Yamaha XTZ660 Tenere
ČZ 472.5 custom ;)
WSK m06-64 wiecznie remontu czekająca

kozulec

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 330
  • Jawa 634 "1984, Jawa 638 " 1989, Ogar 200" 1984
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #53 dnia: Sierpień 06, 2015, 20:25:37 »

Zna ktoś moze wymiar oringa kosza sprzęgła do 638?
Zapisane
Moc i satysfakcja. Bez kompromisów :P
500655795

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #54 dnia: Sierpień 06, 2015, 20:39:06 »

Zna ktoś moze wymiar oringa kosza sprzęgła do 638?

Wg Katalogu części jawa  638/639 wymiar oringa kosza to 120x3
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

kozulec

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 330
  • Jawa 634 "1984, Jawa 638 " 1989, Ogar 200" 1984
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpień 06, 2015, 21:20:53 »

To już wiem jaki kupić,  dzięki  :)
Zapisane
Moc i satysfakcja. Bez kompromisów :P
500655795

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpień 06, 2015, 21:21:48 »

Kup 120x3,5

Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

Godzinkr2

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Jawa 350ts 638 i Kawasaki el252
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #57 dnia: Listopad 03, 2015, 18:45:08 »

Cześć. Chłopaki mam prośbę może ktoś mi podać wymiary tulejki pod alternator i klina  na wale pod nią (mam klina z simsona i nie wiem czy nie za niski będzie ) z góry dzieki
Zapisane
,,Patrz w lusterka, motocykle są wszędzie ''

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #58 dnia: Listopad 03, 2015, 19:04:30 »

Cześć. Chłopaki mam prośbę może ktoś mi podać wymiary tulejki pod alternator i klina  na wale pod nią (mam klina z simsona i nie wiem czy nie za niski będzie ) z góry dzieki
tylko że simson ma raczej taki klin
http://sklep.4motor.pl/userdata/gfx/0e212e681aebf9c0526ec950bc97a87a.jpg
a jawa ma bardziej kołek
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Godzinkr2

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Jawa 350ts 638 i Kawasaki el252
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #59 dnia: Listopad 03, 2015, 19:18:06 »

takie właśnie posiadam i to z simsonka ale o wysokość mi głównie chodzi
Zapisane
,,Patrz w lusterka, motocykle są wszędzie ''

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #60 dnia: Listopad 03, 2015, 19:19:06 »

takie właśnie posiadam i to z simsonka ale o wysokość mi głównie chodzi
tylko że jawa ma klin jak gwóźdź bez łepka
widzisz to co wystaje z wału, to jest właśnie ten klin
« Ostatnia zmiana: Listopad 03, 2015, 19:21:07 wysłana przez Turbo »
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Godzinkr2

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Jawa 350ts 638 i Kawasaki el252
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #61 dnia: Listopad 03, 2015, 19:22:11 »

aa okok, Ty link mi z simsona przedstawiles klin no właśnie a trzeba mi w takim razie wymiary tego z Jawy ;-)
Zapisane
,,Patrz w lusterka, motocykle są wszędzie ''

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #62 dnia: Listopad 03, 2015, 19:25:39 »

Pytałeś się czy ten z simsona nie będzie za niski czyli chciałeś go montować,
tylko że to ma zupełnie inny kształt i nie wejdzie
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Godzinkr2

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Jawa 350ts 638 i Kawasaki el252
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #63 dnia: Listopad 03, 2015, 19:29:32 »

wiem wiem ;-) teraz wszystko rozumiem ;-) poprostu narazie nie mam wału przed sobą a panietam że kiedys klin do simsona kupowałem. ;-)Z gwozdzika będzie trzeba dorobić pewnie. 
Zapisane
,,Patrz w lusterka, motocykle są wszędzie ''

Szymon_1998

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 52
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #64 dnia: Listopad 03, 2015, 20:12:39 »

Zmierz tak,aby tulejka przechodziła jak wsadzisz ten kołek w czop i git.
Zapisane

Paweł Świecie

  • Mapa jawerów-indianscout.
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 158
  • Jawa 638.1+Velorex562, Kawasaki VN 800 Classic
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #65 dnia: Listopad 03, 2015, 20:25:38 »

wiem wiem ;-) teraz wszystko rozumiem ;-) poprostu narazie nie mam wału przed sobą a panietam że kiedys klin do simsona kupowałem. ;-)Z gwozdzika będzie trzeba dorobić pewnie.
I to dość grubego, jak chcesz to dorabiać to i tak musisz rozebrać prawą stronę to sobie zmierzysz . ważna jest średnica dość ciasno w otwór , długość , jeżeli będzie o milimetr za krótki to się nic nie stanie , byle nie był za długi bo tulejka pod zimmering Ci nie wejdzie .
Zapisane
Motor bez wozu jest jak kobieta bez piersi-niby jeździć się da ale to nie to...

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #66 dnia: Luty 25, 2017, 21:03:23 »

Mam pytanie, a nie chcę zakładać nowego wątku.

W silniku Jawa 638 simering na wale od strony alternatora oryginalnie był 30x52x7 który nachodził na tuleję, a tuleja była nałożona na wał. Natomiast w instrukcji serwisowej od nowych Jaw jest simering 25x52x7 który bezpośrednio uszczelnia wał (tulei nie ma).

Różnica jest jedynie taka, że w nowych Jawach jest koło magnetyczne od Vape, a w starych wersjach wirnik alternatora.

Wg. mnie ta tuleja może wprowadzać nieszczelności (np. może być powodem, że jeden gar dymi bardziej niż drugi). Chcę zrobić eksperyment i zastosować simering (dwuwargowy oczywiście) 25x52x7 i złożyć wirnik alternatora bez tulei i podkładki falistej. Co o tym myślicie?  Ktoś próbował?
Zapisane
    Status GG

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1781
  • Jawa 350
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #67 dnia: Luty 25, 2017, 21:09:23 »

Bodajże Muczos w moim piecu to zrobił.Pewnie się wypowie.
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 752
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #68 dnia: Luty 25, 2017, 21:47:27 »

Tulejkę można wymienić samemu jak się wytrze od simeringu a czop wału już nie więc myślę że te pierwsze rozwiązanie z tulejką było lepsze  ;D .
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #69 dnia: Luty 25, 2017, 22:07:30 »



Wg. mnie ta tuleja może wprowadzać nieszczelności (np. może być powodem, że jeden gar dymi bardziej niż drugi). Chcę zrobić eksperyment i zastosować simering (dwuwargowy oczywiście) 25x52x7 i złożyć wirnik alternatora bez tulei i podkładki falistej. Co o tym myślicie?  Ktoś próbował?
Co prawda nie próbowałem tego sposobu bez tulejki ale moim zdaniem nie ma szans na to żeby tamtędy dostało się lewe powietrze.Tulejka idealnie dolega do powierzchni bieżni łożyska tworząc uszczelnienie a łożysko przylega całą powierzchnią do czopa.Jeden z tych elementów musiałby być uszkodzony aby tamtędy przepuścić powietrze.
Nie znaczy to że nie można zamontować tam simeringa bez tej tulejki.
Zapisane

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #70 dnia: Luty 25, 2017, 23:02:06 »

Ok dziękuję za odpowiedzi. Jak sam spróbuję to się dowiem czy będzie jakaś różnica :)

Po prostu nurtuje mnie dlaczego prawy gar dymi bardziej niż lewy. Uzasadnienie "to taka konstrukcja" mnie nie satysfakcjonuje. Maszyna ma chodzić jak zegarek i koniec kropka. Będę szukał przyczyny eksperymentując z zapłonem i konstrukcją mechaniczną.
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #71 dnia: Luty 25, 2017, 23:36:28 »

Tulejkę można wymienić samemu jak się wytrze od simeringu a czop wału już nie więc myślę że te pierwsze rozwiązanie z tulejką było lepsze  ;D .


Taki pewnie był zamysł konstruktorów...


A teraz popatrz na to: http://www.jawacz.pl/index.php?topic=27481.msg298334#msg298334


Miałem już 3 przypadki w dwóch silnikach że tulejka zaczęła obracać się na czopie wału. Tylko w trzecim silniku który teraz złożyłem bratu tulejka siedziała ciasno, ale silnik nie był nigdy rozbierany.
Były założone podkładki faliste, dodatkowo tulejka była przyklejona klejem do łożysk.
Nic to nie dało, prędzej czy później i tak tulejka zaczynała się obracać na wale.
Taka obracająca się tulejka niszczy czop wału w ekspresowym tempie, na pewno dużo szybciej niż zrobiłby to simering.
Dodatkowo metalowe opiłki mieszają się z olejem i cała ta pasta ścierna trafia do łożyska, a to też nie jest zdrowe.
Najgorsze jest to że motor jeździ normalnie i usterkę da się poznać tylko po delikatnym popiskiwaniu z prawej strony. Jeśli ktoś ma głośne tłumiki to prawdopodobnie wogóle nie usłyszy.


Czop wału w Jawie jest twardy, uszczelniacz tak łatwo go nie wytrze. W CZ 175 nie ma takiej tulejki i jeździ. Zresztą w żadnym innym demoludowym silniku nie widziałem takich tulejek i też jeździły przez długie lata. Oczywiście zdarzało się że czopy były powycierane od uszczelniacza, ale to głównie w polskich wałach które były robione z byle czego i po bardzo dużym przebiegu.


Z tego co wiem w późniejszych latach w fabryce przestali zakładać ten wynalazek i teraz montują zwyczajny uszczelniacz 25x52x7, tak samo jak pozbyli się wadliwego sprzęgła 638 na rzecz 634.


Ja zawsze wyrzucam te tulejki i zakładam sam simering, ale każdy majster ma swoje zdanie i swoje metody :)


Michał_t jak lubisz się bawić z silnikiem to zwróć uwagę na smarowanie lewego łożyska na wale http://www.jawacz.pl/index.php?topic=27481.msg304525#msg304525


Robię takie wyżłobienia w simeringu, bo wydaje mi się że simer zaślepia kanałek olejowy. Z prawej strony nie ma problemu, bo jest tam seger między łożyskiem a uszczelniaczem i olej idzie przez przerwę w segerze.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #72 dnia: Luty 26, 2017, 00:51:14 »

A teraz niesamowicie głupie pytanie jakie.mnie ostatnio naszlo. A może by tak zamiast dwurzedowych łożysk w silniku 638 ładować dwie sztuki obok siebie pojedynczych łożysk?

Niektóre konstrukcje tak mają i dobrze się spisują,co o tym sądzicie?
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #73 dnia: Luty 26, 2017, 05:09:33 »



Po prostu nurtuje mnie dlaczego prawy gar dymi bardziej niż lewy. Uzasadnienie "to taka konstrukcja" mnie nie satysfakcjonuje. Maszyna ma chodzić jak zegarek i koniec kropka. Będę szukał przyczyny eksperymentując z zapłonem i konstrukcją mechaniczną.

Może należałoby zapytać np Dragona czy wymiana gaźnika na inny  ma wpływ na różnicę dymienia pomiędzy cylindrami.
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2017, 07:16:11 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 752
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Odp: Łożyska i uszczelniacze w silnikach 634/632/638
« Odpowiedź #74 dnia: Luty 26, 2017, 08:10:50 »

Muczos czy próbowałeś wytoczyć nową tulejkę ciaśniejszą , o jedną setkę  i wcisnąć na gorąco na czop wału ? nie kwestionuję poprawności działania uszczelniacza bez tulejki , ja bym tak zrobił przy obracającej się tulejce na  czopie wału czyli dał nową ciaśniejszą ale każdy ma swoje przemyślenia i w praktyce też inne doświadczenia , teoria to już całkiem inna bajka   , co do sprzęgła 638 to jak najbardziej sam mam założone od 634  ;D .Michal_t  podstawa to jednakowe ciśnienie na obydwu cylindrach , czyli stopień sprężania jeśli jest niższy na jednym cylindrze to ma prawo bardziej dymić , mierzyłeś czy nie ma znaczących różnic pomiędzy jednym a drugim ?
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2017, 08:46:38 wysłana przez Jacek64 »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
0 Odpowiedzi
3272 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 29, 2013, 16:07:18
wysłana przez kichau
0 Odpowiedzi
3084 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 01, 2013, 23:08:06
wysłana przez mechanik350
1 Odpowiedzi
3615 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 03, 2013, 23:47:45
wysłana przez Blenders
10 Odpowiedzi
4073 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 04, 2017, 19:22:33
wysłana przez Maliniasty
7 Odpowiedzi
2329 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 31, 2019, 07:43:11
wysłana przez kolba RIP