Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 29, 2024, 15:45:05
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: VAPE a zmienny punkt zapłonu  (Przeczytany 5911 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
VAPE a zmienny punkt zapłonu
« dnia: Maja 08, 2011, 19:27:10 »

Witam.
Tak się zastanawiam czy VAPE ma stały czy zmienny punkt zapłonu?
Kumpel kupił sobie do swojej Jawy 640. Jego moto już na przerywaczach chodziło bardzo ładnie, ale na VAPE idzie jak "dziki dzik".

Oglądając dokumentację na stronce VAPE jest tam wykres, który według mnie przedstawia zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu względem obrotów silnika, co wskazywałoby właśnie na zmienny punkt.

Poza tym orientuje się ktoś jaki jest statyczny kąt wyprzedzenia dla VAPE?
Zapisane

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
Odp: VAPE a zmienny punkt zapłonu
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 08, 2011, 20:29:19 »

Tylko co wtedy obrazuje ten wykres?
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: VAPE a zmienny punkt zapłonu
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 08, 2011, 22:06:38 »

Ten wykres obrazuje opóźnienie czujnika magneto-indukcyjnego wyrażoną w funkcji OWK. To normalne zjawisko przy tego typu czujnikach. Jest równocześnie ich zmorą i związane jest z  prądami wirowymi i histerezą obwodów magnetycznych czujnika wykonanych przeważnie z litej stali. Lekarstwem jest takie projektowanie modułów aby te dodatkowo nie wprowadzały kolejnego opóźnienia a także stosowanie różnego rodzaju regulatorów wyprzedzenia zapłonu. W przypadku Jawy 350 1 stopień OWK odpowiada około ~ 0,24mm skoku tłoka więc z wykresu wynika że do 4000obr/min mamy ~ opóźnienie zapłonu o około 0,5mm a przy 6000obr/min mamy opóźnienie 1mm. Więc wniosek taki że zamiast przyspieszać to opóźnia.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
Odp: VAPE a zmienny punkt zapłonu
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 08, 2011, 22:34:34 »

Jednak na wykresie przy 4000obr/min  φ=0stopni. Do 4000obr/min φma znak +, natomiast powyżej 4000 obr/min φma znak -.
przy 6000obr/min mamy opóźnienie 1mm. Więc wniosek taki że zamiast przyspieszać to opóźnia.
Wydaje mi się, że gdyby przy wysokich obrotach następowało takie opóźnienie zapłonu, to silnik był by słaby. Im wyższe obroty tym powinien być wcześniejszy zapłon. A Jawa kumpla chodzi lepiej niż na przerywaczach w całym zakresie obrotów. Ma lepszy dół -wykres wskazuje dla 200obr φ ok +2stopnie co odczytuję jako opóźnienie (dla kąta statycznego 2,4mm było by to przestawienie na ok 2mm przed GMP) co ma sens: na niższych obrotach lepszy jest późniejszy zapłon. Na wysokich też silnik ciągnie - z wykresu wychodzi, że dla 6000obr mamy zapłon wyprzedzony φ ok -2 co dla statycznego 2,4mm daje przestawienie na 2,9mm przed GMP. I znowu prawidłowo: wyższe obroty - wcześniejszy zapłon.

Wartości brałem z wykresu drogi tłoka, który kiedyś robiłem dla Jawy:
« Ostatnia zmiana: Maja 08, 2011, 22:37:03 wysłana przez MarcinS »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: VAPE a zmienny punkt zapłonu
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 09, 2011, 11:31:33 »

"z wykresu wychodzi, że dla 6000obr mamy zapłon wyprzedzony φ ok -2 co dla statycznego 2,4mm daje przestawienie na 2,9mm przed GMP. "
Kolego, jeśli patrzymy na ten sam wykres to wyprzedzenie (jak zwał tak zwał)  [-2] stopnie w funkcji obrotów jest to opóźnienie!!! Czyli zapłon nastąpi później wynika to na 100% z budowy czujnika, tego nie przeskoczymy!!! Wasze odczucia na słuch i wibracje są pozytywne bo opóźnienie takie nie ma wielkiego wpływu na pracę w takim sprzęcie jak Jawa gdzie wszystkie instrukcje podają pewną tolerancję w wartości wyprzedzenia. Zawsze będzie to lepiej niż na klasycznym przerywaczu. Może cewko-moduł Vape ma jednak taką konstrukcję że koryguje czas wyzwalania iskry. Tego nie wiem. Wiem natomiast że nawet niektóre tanie chińskie skuterki posiadają moduły z taką prymitywną korekcją zazwyczaj jest to korekcja skokowa i przy pewnej częstotliwości przyspieszają o kilka milisekund wyzwolenie iskry. Jeśli kolego masz pod ręką tego Pana co ma u siebie Vape to wystarczy że pożyczysz gdzieś lampę stroboskopową i w bardzo szybki i prosty sposób zorientujecie się jak jest naprawdę. Pozdrawiam.
Jesli chcesz wiedzieć więcej lub masz pytania odnośnie zapłonów CDI i innych stosowanych w motocyklach to serdecznie zapraszam na forum:
http://www.zaplon.fora.pl/
i stronę:
http://zaplon.pl.tl/
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
15 Odpowiedzi
6801 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 22, 2008, 15:51:01
wysłana przez jarekvolvo
3 Odpowiedzi
3862 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 25, 2012, 22:06:57
wysłana przez Zysiu
0 Odpowiedzi
2034 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 12, 2014, 16:13:09
wysłana przez mirageg3
1 Odpowiedzi
2148 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 04, 2018, 12:59:16
wysłana przez Blenders
19 Odpowiedzi
8943 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 06, 2019, 19:39:15
wysłana przez Jawa Czarnulka