Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: Teraderra w Lipca 30, 2020, 08:47:31

Tytuł: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Teraderra w Lipca 30, 2020, 08:47:31
Być może odgrzeje stary kotlet ale proszę o poradę. Pacjent: Jawa 350 638.5 (silnik TS), niepożądane objawy to dławienie przy przyspieszaniu głównie na czwartym biegu - jakby brakowało paliwa. Odpala doskonale, trzyma obroty jak na wtrysku, na pierwszym, drugim i trzecim wkręca się na obroty prawidłowo, zegarowo-książkowo wyregulowany zapłon (platynkowy), oraz poziom paliwa, wymieniony nowy, czeski kranik, zastosowywane różne nowe dysze główne. Dodatkowo próby na gaźnikach oryginalnym Jikowie i nowym Dellorto 28. Powoli brakuje cierpliwości i czasu a sezon przemija! Może ktoś spotkał się z takim przypadkiem albo są tu "spece" w tej materii?
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Bison w Lipca 30, 2020, 08:52:45
A może to wina sprzęgła, zaczyna się na 4 biegu ślizgać.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Lipca 30, 2020, 09:11:17
Silniki w modelu 638.5,638.0 miały wałek pośredni 12z, do tego mała zębatka napędowa jest fabrycznie 18z,przez co na biegach 1,2,3 silnik pięknie ciągnie natomiast po zmianie na 4 bieg jest wyraźny dół i spadek obrotów. Trzeba na trójce kręcić wyżej i dopiero przełączać na czwórkę. Napisz jeszcze jaką masz z tyłu oponę oraz czy wkłady wydechów oryginał na dwie przekładki czy zmieniłeś na nowsze z trzema przekładkami.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: RocketQueen w Lipca 30, 2020, 09:19:39
Pfff...czwarty bieg.
Teraz to mi przykro  :-[
 :D
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: DziadekJacek w Lipca 30, 2020, 09:26:38
Pfff...czwarty bieg.
Teraz to mi przykro  :-[
 :D
Tak. Są też Jawy 4 biegowe.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: RocketQueen w Lipca 30, 2020, 09:31:47
Pfff...czwarty bieg.
Teraz to mi przykro  :-[
 :D
Tak. Są też Jawy 4 biegowe.
Są też takie, które się nie zacierają :)
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: DziadekJacek w Lipca 30, 2020, 09:51:12
A to nie wiem, nie jeździłem na takich.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: patryk sagan w Lipca 30, 2020, 09:51:56
Pfff...czwarty bieg.
Teraz to mi przykro  :-[
 :D
Tak. Są też Jawy 4 biegowe.


Kurcze, a moja ma 5 biegów  ::)
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Lipca 30, 2020, 10:11:45
Dziwne jak tylko na 4 biegu tak się dzieje.

Masz jakiś filtr paliwa na wężyku?  Wężyk sztywny czy bardzo elastyczny (np. silikonowy) ?Może przy dużej prędkości pęd wiatru Ci wężyk zagina od paliwa. Przewody zapłonowe wymieniałeś na próbę?

Ja miałem sytuację, że miałem bardzo giętki wężyk od paliwa + filtr i czasem potrafił się źle ułożyć i lekko zagiąć. Przez co przepływ paliwa bym mniejszy i silnik się dusił a po chwili znów ciągnął. Wystarczyło idealnie na wymiar dopasować wężyk żeby nie było szans na zagięcia.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Adam112 w Lipca 30, 2020, 10:15:21
Na moje to jakiś problem z gaźnikiem/zapłon za późny ewentualnie lewe powietrze gdzieś ciągnie.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Bimberpołudnie w Lipca 30, 2020, 10:30:08
Nie musisz się sugerować moim wpisem, ale moja też miała muła na czwartym biegu. Gaźnik dobry, wolne obroty ładne, spalanie w normie, choć najlepiej jeździła przy iglicy na Max w górze. Stwierdziłem, że Pewnie przez te lata przybyło mi ze 20kg i dla tego motór na ciężko. Do czasu, aż przekręciłem gwint w mocowaniu pokrywki przepustnicy i wymieniłem cały gaźnik poukładany z części z kartonu. I tutaj szok - na iglicy Max w górze aż spawała świece. Na iglicy na środku jeszcze się zdarzało świecę zmostkować. Po ustawienieniu gaźnika, któremu nie dawałem wielkich szans jawa jedzie jak wściekła
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: drAkka w Lipca 30, 2020, 10:56:22
    Ciśnienie na cylindrach zmierz i daj znać.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Lipca 30, 2020, 11:00:24
Cytuj
zegarowo-książkowo wyregulowany zapłon (platynkowy), oraz poziom paliwa, wymieniony nowy, czeski kranik, zastosowywane różne nowe dysze główne. Dodatkowo próby na gaźnikach oryginalnym Jikowie i nowym Dellorto 28.
Kolega napisał, że robił próby więc gaźnik i ustawienie zapłonu odpada.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Ez57 w Lipca 30, 2020, 11:47:33
Zobacz czy drożne jest odpowietrzenie baku, może podciśnienie się robi i nie dostaje po chwili jazdy dostatecznie dużo wachy.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Teraderra w Lipca 30, 2020, 11:57:35
-verte-dopowiem tylko, bo nie dość dokładnie to opisałem: ten objaw nie wynika wady mechanicznej raczej regulacyjnej... to takie wrażenie jakby nie dostawał wystarczającej dawki paliwa tylko zastanawia mnie dlaczego na pierwszych 3 biegach wszystko jest OK? Wiem też, że poprzedni właściciel zdławił Jawę wkręcając w Jikova dyszę mniejszej średnicy (poniżej 80) więc eksperymentowałem z nowymi dyszami 95/105/120 niby jest nieco lepiej ale do doskonałości jeszcze trochę. Kolega Michal_T wspominał o wężyku - również go wymieniłem na solidny z oplotem i dodatkowym filtrem. Kolega Adam 112 piszę o zapłonie - tylko dlaczego na innych biegach jest OK? Ez57 - odpowietrzenie drożne! Przewody zapłonowe i świece nowe Iskry F95, założone nowe również słowackie tłumiki oraz nowa opona Mitas 4.0 - dot. wpisu kolegi Holgera!
Nasuwa się też pytanie dlaczego na obu gaźnikach zachowuje się podobnie. Może poziom paliwa? Dodatkowej kryzy (gaźnik - kolektor) też ten model nie miał... powoli wyczerpują się pomysły.  Hmm... ...mimo wszystko dziękuję za wsparcie!
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: DziadekJacek w Lipca 30, 2020, 12:07:46
Wywal na razie ten filtr paliwa i sprawdź drożność kranu.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Lipca 30, 2020, 12:20:17
A jak ustawiasz poziom paliwa i czy jak wsadzisz 4 i odkrecisz jej manetek choćby na połowę to czy przypadkiem świata za tobą nie widać ? Ikow to dziwny gaźnik i bardzo kapryśny , częściej to on jest winowajca niż zapłon czy nawet kiepski stan silnika
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Lipca 30, 2020, 12:44:08
Jeśli Filterek paliwa jest papierowy to może być przyczyną. Najlepiej założyć Filterek siatkowy
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Lipca 30, 2020, 12:58:58
Dorzucę swoje 3 grosze z moich ostatnich przygód z knedlem bo podobny problem mam.

W 487 mam tak że na 1-3 wszystko jest ok motorek przyspiesza, jest dynamiczny. Na 4 praktycznie nie przyspiesza. Gaźnik ok, czy to Jikov czy PWK pracuje tak samo.
Zdemontowałem głowicę patrze tłok chodzi na boki, tak jak by ktoś go spasował na 0.15 - 0.20 mm, pierścienie niedawno wymieniałem, ale nie zauważyłem wtedy luzu(nie sprawdzałem).
Spodziewam się że po szlifie się uspokoi.


PS Silnik z nie wiadomą przeszłością, siedzi w ramie bo odpalał :D
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Ryba RIP w Lipca 30, 2020, 13:31:42
sprawdz przednią zebatke moze miec za duzo zębów i na 4 nie ma mocy
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Lipca 30, 2020, 14:41:58
Dorzucę swoje 3 grosze z moich ostatnich przygód z knedlem bo podobny problem mam.

W 487 mam tak że na 1-3 wszystko jest ok motorek przyspiesza, jest dynamiczny. Na 4 praktycznie nie przyspiesza. Gaźnik ok, czy to Jikov czy PWK pracuje tak samo.
Zdemontowałem głowicę patrze tłok chodzi na boki, tak jak by ktoś go spasował na 0.15 - 0.20 mm, pierścienie niedawno wymieniałem, ale nie zauważyłem wtedy luzu(nie sprawdzałem).
Spodziewam się że po szlifie się uspokoi.


PS Silnik z nie wiadomą przeszłością, siedzi w ramie bo odpalał :D
a moja jak ja kupiłem była w nominale spokojnie we dwie osoby dochodziła do 120 po jakiś dwuch latach polnej eksploatacji zaczęła stukać jak szalona okazało się że z nominału ledwo 3 nadwymiar wyjdzie tak były tuleje zużyte a szła jak glupia nawet z tym stukaniem ( zacierająca się korba ) ;) magia 2t
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Lipca 30, 2020, 14:42:37
 Sam sobie odpowiedziałeś,opona Mitas4,0 i wszystko jasne. Miałem identyczny problem w mojej jawie. Opona 4"0 i fabryczna zębatka 17,za nic na 4 biegu nie szła,po wymianie zębatki na 16 z odzyskała życie.
Przełożenia w jawie dobrane są pod oponę 18 x3,5 ,opona 4,0 zwiększa średnicę i to dość znacznie.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: jawol RIP w Lipca 30, 2020, 14:43:07
... nowa opona Mitas 4.0
Za duża opona i za duża zębatka zdawcza - opona na pewno, zębatka -  być może...
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Hutmen w Lipca 30, 2020, 14:45:51
Napisz jeszcze czy jak zjeżdżasz  ze wzniesienia na 4 biegu to przy dodawaniu gazu  traci moc .
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Pawand w Lipca 30, 2020, 15:31:21
Miałem dwa razy podobne objawy. Raz, jak silnik na samym początku składał mi "fachowiec". Na pierwszych trzech biegach niby ok., na czwórce za nic nie chciała jechać. Dopiero jak na trójce podciągnąłem ją w okolice 90-tki to ewentualnie odżywała. Objawem pobocznym było duże spalanie 7-8l/100km. Nic nie pomagało. Silnik ożył dopiero po ponownym remoncie.
Za drugim razem winny był nowy filtr powietrza. Przeszło jak ręką odjął po wymianie na inny. Na początek wyciągnij filtr i przejedź się bez. Magia Jawy ;)
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Teraderra w Lipca 31, 2020, 11:19:04
Spieszę opowiedzieć gdzie najprawdopodobniej leży przyczyna dolegliwości mojej Jawy. Otóż jak to w życiu bywa problem okazał się banalny i nie raz omawiany a mianowicie zanieczyszczona benzyna przez uwolnioną rdzę w zbiorniku a co dalej idzie przypchane gaźniki i tak dalej... Pomimo zastosowania dwóch lub trzech filtrów takiego "papu" Jawa nie chce! Potwierdzę to jeszcze po dokładnym czyszczeniu (wybór sposobu do dyskusji). Dziwne tylko, że na innych biegach jakoś "żarła". Podpowiedzią stał się fakt gdy motocykl w jednym momencie samoistnie zgasł na postoju. Wieczorny półmrok i oględziny zbiornika przy użyciu latarki chyba to potwierdził.Jeszcze jedna uwaga do kolegi Holgera wymiar 4.0 nie zwiększa średnicy opony, która dalej wynosi 18"opony. Mówi on o jej szerokości w przybliżeniu 10 cm ale może źle zrozumiałem. A tak nawiasem mówiąc podziwiam Twoją Jawę (także z relacji złotów) zrobioną ze smakiem i wyczuciem estetyki... chapeau bas!!!
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Lipca 31, 2020, 12:21:55
18 cali to srednica obreczy. A opona 18-4.00 ma wieksza srednice zewnetrzna niz np. 18-3.50. I dlatego silnikowi jest troche ciezej.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Lipca 31, 2020, 13:08:10
Dokładnie :), i to nawet nie trochę ale dużo ciężej.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Lipca 31, 2020, 15:06:52
Jeżdżę na oponie 4.10 tak długo jak długo mam Jawę czyli z 12 lat.
Nie wiem jak jeździ jawa na oponie 3.5. Moja 634 popier.. la na kółku 17 zębów. Pod górkę się rozpędza. Także chyba musisz dalej szukać przyczyny.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Lipca 31, 2020, 15:14:26
Przyczyna (zaszlamiony uklad zasilania) juz zostala znaleziona. Ja tylko wyprostowalem bledne przekonanie Kolegi o jednakowej srednicy wszystkich opon montowanych na knedlowej obreczy.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Lipca 31, 2020, 15:22:37
Oki, spoczko. Syf w zbiorniku trzeba wymyć. Jakby kolega musiał zrobić nową siatkę na rurki kranika te w zbiorniku. To można je zrobić z miedzianej siatki takiej do robienia wina itp.super się formuje i łatwo lutuje. Już kilka lat sprawdza się u mnie w zbiorniku. Oczka siatki można wybrać bardzo różne. Ja tą siatkę zrobiłem ciut wyższą od fabrycznej aby zwiększyć jej powierzchnię.
We filtrze papierowym gromadzi się mało syfu ale to chyba oznacza że należy to tej siatki niebawem zajrzeć.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Lipca 31, 2020, 15:47:52
Apropos filtru papierowego już parę razy miałem przypadek że filterek za 3.50 no name ze sklepu z gratami do skoterow rozpadał się nie puszczał paliwa i na końcu zaklejał gaznik , potem szfagier mnie uświadomił przy flaszce że są też filtry np do płynu do spryskiwaczy wyglądają identycznie jak te do paliwa tylko wkład papierzany jest inny . Od kiedy kupoje filtry znanych marek chociażby filtrona który przeznaczony jest do paliw  nie mam żadnych problemów z soprajsem podczas jazdy  :)
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Lipca 31, 2020, 18:15:08
A tu mogę Cię zaskoczyć bo mam gdzieś filterek filtrona bardzo podobnie wyglądający jak ten u Ciebie w Czesi i za huhu nie puszcza w pełni paliwa że zbiornika Jawy.  On nadaje się do popmy raczej.  Filtry jak piszesz mają swoje parametry, nie może być zbyt "ciasny".
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Maliniasty w Lipca 31, 2020, 18:21:51
Ja to w swojej jawie chyba przewałkowałem wszystko by pozbyć się takiego efektu.
Zmieniłem zapłon na Z04, gaźnik kupiłem na 4motor, zmieniłem opony na fabryczne rozmiary... co się okazało? ucięty był wkład tłumika o jakiś 1 cm, po wymianie na "cały" problem zniknął.


Co do filtrów paliwa, na najlepszym powrocie ze zlotu czyli Krasnobród ====> Staropole na A4 musiałem filtr paliwa (filtron) wywalić, nie mogłem dogonić chłopaków, brakowało jej paliwa, teraz gdy zakładam kranik jak Yabaman nie mam zamiaru zakładać na wężyk nic, sitko w nim wygląda sążnie :D jeśli będzie taka potrzeba to postaram się wykonać filtr samodzielnie.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Teraderra w Lipca 31, 2020, 19:19:27
Tak wyglądało paliwo zlane z baku! :o
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Maliniasty w Lipca 31, 2020, 19:51:37
Kompocik, bak dobrze jest od środka pomalowac by uniknąć takich problemów.
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Bimberpołudnie w Lipca 31, 2020, 21:19:59
Można też raz wyczyścić a później tankować do pełna
Tytuł: Odp: Dławienie na czwartym biegu?
Wiadomość wysłana przez: Pawand w Sierpnia 11, 2020, 10:20:14
Ja to w swojej jawie chyba przewałkowałem wszystko by pozbyć się takiego efektu.
Zmieniłem zapłon na Z04, gaźnik kupiłem na 4motor, zmieniłem opony na fabryczne rozmiary... co się okazało? ucięty był wkład tłumika o jakiś 1 cm, po wymianie na "cały" problem zniknął.


Co do filtrów paliwa, na najlepszym powrocie ze zlotu czyli Krasnobród ====> Staropole na A4 musiałem filtr paliwa (filtron) wywalić, nie mogłem dogonić chłopaków, brakowało jej paliwa, teraz gdy zakładam kranik jak Yabaman nie mam zamiaru zakładać na wężyk nic, sitko w nim wygląda sążnie :D jeśli będzie taka potrzeba to postaram się wykonać filtr samodzielnie.
Po podobnych przygodach ( m.in. zabrałem sie z za wyprzedzanie tira  w diwe osoby z bagażem i w połowie zaczęło brakować paliwa) wywaliłem filtr wogóle i od kilku lat jeżdżę bez. Raz do roku przeczyszczam gaźnik. Nie mam żadnych problemów, ani nadmiernie zasyfionego gaźnika. Moim prywatnym zdaniem szkoda kasy i pierniczenia sie z filtrami. Nawet jak jeździsz z filterm to przy czyszczeniu gaźnika widać w nim zawsze jakieś paprochy.