Wolna Strefa Jawa - CZ

Baza wiedzy i modyfikacji => Poprawki fabryki => Wątek zaczęty przez: michal_t w Lipiec 06, 2020, 18:23:55

Tytuł: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Lipiec 06, 2020, 18:23:55
Witam,


Jak niektórzy kojarzą jakiś czas temu oferowałem kontrolki ładowania. Obecnie nie mam czasu już się tym zajmować i czasowo jest to dla mnie nieopłacalne zajęcie. Niedawno trafiłem na alternatywne rozwiązanie bazujące na gotowym przekaźniku który działa na tej samej zasadzie: przekaźnik sterowany poziomem napięcia.
(http://ase.hoste.pl/sklep/galerie/p/przekaznik-sterowany-poz_959.jpg)


Link do sklepu:
http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p153,przekaznik-sterowany-poziomem-napiecia-7nrm (http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p153,przekaznik-sterowany-poziomem-napiecia-7nrm)


Przyznaję, że nie testowałem tego ale z opisu wydaje się że powinno działać. Układ sprawdzi się zarówno w zapłonie CDI jak i klasycznym z alternatorem/prądnicą ("Zakres regulacji progu : 1 ... 15V" - więc dla instalacji 6V z prądnicą też powinno się sprawdzić).


Przekaźnik wpinamy do "+" po stacyjce, a do niego szeregowo żarówkę od ładowania. Jak ktoś by miał problemy to służę pomocą :)
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: rasmusen1 w Lipiec 06, 2020, 18:53:14
Szkoda ze juz tego nie robisz, ale dzięki ze czuwasz nad tematem. Trzeba bedzie zakupić
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: ŻETON w Lipiec 07, 2020, 16:20:14
Michał mógłbyś rozwinąc temat histeryzy? Spradzwę ten układ ale nie mam pojęcia jaki miałbym próg ustawić na pokrętle z histeryzą
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Lipiec 07, 2020, 23:03:34
Michał mógłbyś rozwinąc temat histeryzy? Spradzwę ten układ ale nie mam pojęcia jaki miałbym próg ustawić na pokrętle z histeryzą

Histereza w tym przypadku to taka trochę "tolerancja ładowania"
Ustawiamy przykładowo, że kontrolka ma zgasnąć przy 13,5V ale jak na wolnych obrotach napięcie nam spadnie poniżej tej wartości to się od razu  nie zapali tylko (przykładowo) dopiero poniżej 12.5V. I ta różnica 1V (lub innej ustawionej wartości) to jest "histereza"
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: ŻETON w Lipiec 08, 2020, 07:12:57
Michał mógłbyś rozwinąc temat histeryzy? Spradzwę ten układ ale nie mam pojęcia jaki miałbym próg ustawić na pokrętle z histeryzą

Histereza w tym przypadku to taka trochę "tolerancja ładowania"
Ustawiamy przykładowo, że kontrolka ma zgasnąć przy 13,5V ale jak na wolnych obrotach napięcie nam spadnie poniżej tej wartości to się od razu  nie zapali tylko (przykładowo) dopiero poniżej 12.5V. I ta różnica 1V (lub innej ustawionej wartości) to jest "histereza"
Bardzo dziękuję
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Lipiec 08, 2020, 12:40:30
Z ciekawości zamontuje w swojej 638 z alternatorem. Ot taki wskaźnik ładowania na czas testów. Później mogę puścić komuś z CDI do testów. O ile będą ciekawi forumowicze i zainteresowani:)
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Lipiec 08, 2020, 15:17:59
Z histerezą to dokładnie tak jak Rozztocz napisał. Jak w praktyce to wygląda trzeba przetestować.Może kiedyś jeszcze wrócę do kontrolek z elektroniką w oprawce. Niestety wymaga to sporo czasu i precyzji żeby zmontować i upchnąć w oprawce.
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: ŻETON w Lipiec 08, 2020, 16:45:06
Z histerezą to dokładnie tak jak Rozztocz napisał. Jak w praktyce to wygląda trzeba przetestować.Może kiedyś jeszcze wrócę do kontrolek z elektroniką w oprawce. Niestety wymaga to sporo czasu i precyzji żeby zmontować i upchnąć w oprawce.
Nie wiem czy mnie kojarzysz ale jestem twoim klientem i elektronika na przewodzie z potencjometrem zeszła na pniu. Świetny dodatek do zapłonów cdi....
 Miałbym kilka uwag polepszających działanie, ale już nie produkujesz......
BTW ale skoro jest alternatywa to ją sprawdzimy
Tytuł: Odp: Kontrolka ładowania na bazie przekaźnika sterowanego napięciem
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Lipiec 13, 2020, 17:45:22
Przekaźnik działa prosto - regulujesz sobie jaką tolerancję i przy ilu ma załączyć kontrolkę ładowania. Podłączenie tego jest banalne, nie musisz przerabiać fabrycznej instalacji, wystarczy, że zrobisz jeden przewód z końcówką męską wychodzący na 3 przewody z końcówką żeńską. Po odpaleniu ustawiasz według widzimisie przy ilu załącza. Warto ustawić tolerancję mniej więcej w połowie zakresu, wówczas przestaje mrugać/żarzyć się. U mnie załącza się przy około 12,4 V, gaśnie przy 12,6 z tolerancją około 0,4 V. Działa tak, jak ja chcę - na luzie zapala się przy 1000 obr/min, gaśnie jak tylko zacznie cokolwiek alternator generować. O zwarcia nie musimy się martwić, styki są ponoć do 400 wat obliczone:) Zwrócić uwagę na rodzaj przekaźnika, są 2 - jeden rozłącza, 2 rodzaj łączy styki.

Zalety - podaje napięcie akumulatora na zasadzie bramki logicznej - "jeżeli napięcie na aku jest niższe, niż (tutaj ustawiona wartość) to zapal kontrolkę". Podłączymy prostownik - kontrolka gaśnie. Włączymy kilka prądożernych odbiorników - kontrolka zapali się, jeśli moto pracuje na niskich obrotach. Jeśli odłączymy 1 fazę - kontrolka się zapali, jak dobrze ustawimy tolerancję.
Jak dla mnie to same zalety, brakowało mi akurat tego momentami. No i styk 86 zostaje niepodłączony. Ot cała filozofia.

Video z pracy przekaźnika. Prostownik nie ładuje, jest połączony tylko jako miernik napięcia. Mój chiński multimetr "nie ma krokodylków", ciężko byłoby utrzymać obie końcówki pomiarowe przy aku:). Dobrze ustawiona histereza załatwia problem z żarzeniem się kontrolki i dyskoteką.

https://www.youtube.com/watch?v=VOv0VJ4JgzY

 (https://www.youtube.com/watch?v=VOv0VJ4JgzY)EDIT: Są 2 rodzaje przekaźnika. Jeden wymaga oddzielnego zasilania i możemy załączać dowolnym napięciem styki robocze(ten tutaj opisywany), drugi jest taki, jak fabryczny - zasilany styk, z którego brana jest informacja o poziomie napięcia jest jednocześnie stykiem roboczym i nie musimy prowadzić 2 plusów po stacyjce.