Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Modyfikacje / Usprawnienia => Wątek zaczęty przez: kuba.g6 w Stycznia 05, 2018, 21:13:48

Tytuł: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Stycznia 05, 2018, 21:13:48
Kiedyś przekopując czeluści internetu natrafiłem na czeskiej stronie na projekt podstawy prądnicy do jawy 50 przewidziany na 4 cewki. Teraz w trakcie zimowego remontu temat powrócił, a jako że mam dostęp do drukarki 3D pomyślałem że może możliwe by było po prostu wydrukowanie tego z odpowiedniego materiału. Tu pojawia się pewien problem, jakie temperaturę może osiągnąć podstawa prądnicy w silniku 2 suwowym chłodzonym powietrzem? (w szczególności w 223).

Alternatywnym rozwiązaniem było by zrobienie tego na innej maszynie CNC(frezarce), lub odlanie tego z aluminium, ale tutaj koszta były by znacznie większe :D .
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 05, 2018, 21:25:23
Bez zmierzenia tej temperatury niewiele sie wymysli. W 638 na zewnatrz alternatora temperatury dochodza do 140C. Pod alternatorem byloby chyba wiecej.
Wspolczesne szczotkotrzymacze nie wytrzymuja takich temperatur wiec wydruk 3D chyba tez nie wytrzyma.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: oskare2345 w Stycznia 05, 2018, 21:26:26
Nie lepiej pobawić się z cdi z chińskiego skuterka?
Temperatura może  być w miarę wysoka przez brak cyrkulacji powietrza i wysoką temperaturę spowodowaną bliskością cylindra. Poza tym same cewki też się grzeją.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Stycznia 05, 2018, 21:36:02
Nie lepiej pobawić się z cdi z chińskiego skuterka?
Temperatura może  być w miarę wysoka przez brak cyrkulacji powietrza i wysoką temperaturę spowodowaną bliskością cylindra. Poza tym same cewki też się grzeją.

DC-CDI to tam siedzi już od połowy sezonu, po prostu naszło mnie na zwiększenie mocy prądnicy,(lepsze światła)

A co do druku 3d są materiały utrzymujące swoją twardość do około właśnie 150C(są i lepsze ale bardzo drogie)

Ewentualnie orientujecie się ile by kosztowało zrobienie tego na frezarce?
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 05, 2018, 21:44:01
O koszty musialbys zapytac frezera ktory ewentualnie podjalby sie tego zadania. Projekt i wymiary tez beda potrzebne.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: KML w Stycznia 05, 2018, 23:12:15
Jak kupowałem uszczelniacze do silnika u producenta to mówił że standartowo są one robione do ciągłej pracy w 100st , jednak chwilowej mogą wytrzymać chyba do 140st.
Jakby było więcej to simeringi by się poroztapiały.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: misiolek w Stycznia 05, 2018, 23:21:22
Da się zrobić, tylko rysunek by się przydał :)
Z tą drukarką to raczej mało poważne.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Stycznia 05, 2018, 23:22:18
Jak kupowałem uszczelniacze do silnika u producenta to mówił że standartowo są one robione do ciągłej pracy w 100st , jednak chwilowej mogą wytrzymać chyba do 140st.
Jakby było więcej to simeringi by się poroztapiały.

Hmm, nie pomyślałem o tym. Teraz sprawdziłem materiał z którego robi się simmeringi czyli NBR może pracować do 108C chwilowo do 120C, więc jeśli warunki nie przekraczają tylu stopni to oznacza mogę zastosować od biedy ABS(max100C) a najlepiej Nylon. To ułatwia sprawę. Szkoda tylko że nie mam jak tego zweryfikować bo jawka aktualnie nie działa.

http://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-ctyrpolove-ctyrcivkove-zapalovani-magneto-pionyr.html

tu są rysunki i modele (interesuje mnie wersja 2)
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: muczos w Stycznia 06, 2018, 00:45:54
100 stopni w tamtym miejscu jest na pewno, bo czasem jak się ochlapie wodą silnik to paruje od razu.

Tworzywa sztuczne raczej się nie nadadzą. Oprócz wysokiej temperatury dochodzą jeszcze drgania.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 06, 2018, 02:11:50
Tutaj mozna zobaczyc jak mierzyłem temperaturę na alternatorze:
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=28957.msg301924#msg301924
Za rzetelnosc wynikow mogę ręczyc głową - urządzenie do pomiaru jest regularnie kalibrowane, certyfikowane i "pozyczane" z pracy do pomiarow opisywanych w tym wątku.
NBR sie nie topi bo jest to guma (czyli usieciowany kauczuk butadienowo-nitrylowy). Poddawana działaniu zbyt wysokich temperatur stopniowo twardnieje - na tym polega starzenie termiczne NBR.
Do wykonania elementu o ktory tutaj chodzi nadałoby się jakies tworzywo termoutrwardzalne (zywice fenolowe, epoksydowe etc.).
Do drukarek 3D stosuje się sproszkowane tworzywa termoplastyczne - drukarka je topi i zlepia ale przy ponownym osiągnieciu temperatury wyzszej niz ich punkt topnienia znowu "popłyną". Ale jeszcze zanim się stopią ich wytrzymałosc i odpornosc na odksztalcenie dramatycznie spada. Mozna sprobowac ale lepiej nie odjezdzac pojazdem z taką częscią zbyt daleko od domu.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: oskare2345 w Stycznia 06, 2018, 07:30:03
Gdzieś czytałem o rotorze z aluminium z magnesami neodymowymi, może to zwiększy moc prądnicy
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Stycznia 06, 2018, 10:34:50
Ja tam kiedyś mierzyłem temperaturę po między garami dla pewności kilkoma przyrządami i najgorzej grzała się w mieście w korkach ale temperatura 125 stopni to max wszystkie pomiary wyszly podobnie bodajże 3 przyrządami teraz do jazdy w mieście mam zamontowany wentylator spięty z normalnym włącznikiem wentylatora z samochodu który jest przykręcony do szpilki garnka i mam z głowy grzanie się w mieście zbija temperaturę spokojnie nawet w 30 stopniowy korkowy skwar. Wątpię żeby skrzynia korbowa bardziej się grzała no i alternator ale pewności nie mam bo nie mierzyłem. Swoją drogą w autach osobowych alternator (prądnica) ma wentylator który go studzi w Moto zazwyczaj nie dość że nie ma wentylatora to jest zamknieta szczelnie pod karterem
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Stycznia 06, 2018, 10:52:41
Wiatr chlodzil te czujniki i dlatego bylo maksimum 125C. W normalnym ruchu miejskim termopara schowana pod guma na zebrach glowicy tez wskazuje podobna temperature ale na autostradzie potrafi przekroczyc 200C. Mnie tez zaskoczylo 140C na plytce przerywacza ale w ekstremalnych warunkach tak jest.
Tytuł: Odp: Temperatura silnika przy podstawie prądnicy.
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Stycznia 06, 2018, 12:54:31
Wiatr chlodzil te czujniki i dlatego bylo maksimum 125C. W normalnym ruchu miejskim termopara schowana pod guma na zebrach glowicy tez wskazuje podobna temperature ale na autostradzie potrafi przekroczyc 200C. Mnie tez zaskoczylo 140C na plytce przerywacza ale w ekstremalnych warunkach tak jest.

Dzięki Yabaman o coś takiego mi właśnie chodziło, bo sam aktualnie mi nie mam za bardzo jak tego zmierzyć. A wydruk i tak może mi się przydać jako wzór do zrobienia formy. Ale chyba prędzej znajde jakiegoś frezera.